Gå til innhold

X-Svigermor sin hund bet ungen i hode

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tja.. denne saken var jo kanskje mer alvorlig enn denne da. Men skjønner poenget, hunden har gitt et klart svar.. på et tidspunkt flyttet denne hunden fra gården og til en annen familie med barn (funket ikke til ønsket område, gjeting) - men etter noen mnd kom den tilbake fordi hunen begynte å bjeffe mye, tisse inne, gjete på leker og barn. Så ingen tvil om at den har prøvd å si ifra…. 

Anonymkode: 49b83...c12

Ja, saken er mer alvorlig, poenget er at den startet som dette, og endte med tragedie.

Jeg hadde nok slitt litt med å stole på at barnet mitt var trygt hos dem, når det er tredje hunden som biter. De kan jo ikke være verdens beste hundeeiere. Hvorfor var hund og barn sammen i en liten lekestue.

Anonymkode: 936c4...22a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skjønner at tidene er annerledes enn da jeg var barn, for da var alle ungene i gaten fulle av skrubbsår fra lek i trær og de fleste hadde hunder eller katter som hadde klort eller småbitt dem. Å bli nappet i eller klort av en hund i lek er vel virkelig null stress? Med mindre hunden har knurret og bitt, er det virkelig en ikke-sak. Barnet mitt ble bitt av andre barn i barnehagen flere ganger da de var små fordi barna ikke klarte å kommunisere på noen annen måte. Det er jo det samme med dyr, de har ingen annen måte å gi beskjed på at de ikke liker noe. Så skal de tas livet av? Folk azz.. Tåler vi virkelig ikke noe som helst lenger...? 

Anonymkode: 6b7db...305

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/21/2024 at 12:28 AM, AnonymBruker said:

Hvis ungen er der all tiden far skal ha barnet. Då ville jeg ha vurdert å anmelde.

Rett og slett fordi ungen er alene med hunden i dukkehuset. Hvorfor er den det? En 6 åring kan se sifnaler fra hund. Men selv om en 6 åring er god åå det. Er det ikke altid de gjør det alikevel.  Så å legge dette på barnet  når det handler om dårlig oversikt pg infen oppfølging sier sitt tenker jeg.

Jeg lot ikke barna være alene med en katt jeg tok over som såkalt barnevennlig. Noe det viste seg den ikke var. Så selv om barna og katten bodde i samme hus , fikk de ikke være aleme

Anonymkode: 1f758...569

hvorfor i alle dager skulle man anmelde, når hundeeier har sagt seg villig til å avlive hunden?

Jeg syns det høres ut som meget uansvarlig hundehold her. Og ut i fra hva ts beskriver vil det vel ikke hjelpe å avlive, for disse folkene skaffer seg vel bare en ny hund, og når det er hundeholdet som er problemet så har man jo bare samme problem igjen. 

Hund og barn skal aldri være alene sammen. Jeg gir heller aldri min hund mat i et rom med med barn eller andre dyr, siden jeg vet det kan utløse ressursforsvar. Jeg tør påstå at om dine x-svigerforeldre hadde fulgt samme forsiktighetsregler hadde de ikke behøvd å avlive noen av hundene sine. 

Har du mulighet til å ta en prat med de direkte om dette og høre hvordan de ser for seg at hundeholdet skal være i fremtiden? De kan jo ikke fortsette sånn som nå. Hvis de velger å avlive for å bøte på denne situasjonen så må de jo samtidig love å ikke skaffe ny hund, hvis ikke så hjelper det jo ingenting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 0.03):

Ja… syns det er litt dårlig gjort å legge det over på meg. Jeg var ikke engang der. Dette er eventuelt 3 hund som må avlives av samme grunn.. men alt i alt gikk det bra med min datter, de tok henne til legen og fikk sjekket. Så nå er det opp til meg.. vanskelig situasjon. 

Da skal de kanskje ikke være hundeeiere? Så vanlig er det ikke å måtte avlive en hund. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva vil du fram til? Hva har gjetingen med saken å gjøre? 

Anonymkode: 7c202...

Anonymkode: 7c202...8dafp

Anonymkode: 7c202...8da

Poenget var at hunden er en familiehund som springer løs på gården og bor inne. Ofte brukes denne rasen til gjeting og bor i hundegård. Hvertfall de andre hundene de har som brukes til det. Hva vil DU fram til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner at tidene er annerledes enn da jeg var barn, for da var alle ungene i gaten fulle av skrubbsår fra lek i trær og de fleste hadde hunder eller katter som hadde klort eller småbitt dem. Å bli nappet i eller klort av en hund i lek er vel virkelig null stress? Med mindre hunden har knurret og bitt, er det virkelig en ikke-sak. Barnet mitt ble bitt av andre barn i barnehagen flere ganger da de var små fordi barna ikke klarte å kommunisere på noen annen måte. Det er jo det samme med dyr, de har ingen annen måte å gi beskjed på at de ikke liker noe. Så skal de tas livet av? Folk azz.. Tåler vi virkelig ikke noe som helst lenger...? 

Hvordan legger jeg inn bilde??  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
TomKrus skrev (På 21.7.2024 den 18.10):

Som hundeeier hadde jeg valgt en forbannet tindrende klar ting, aldri la barna leke med hunden alene uten jeg var der og kunne ha det hele under oppsyn 100% av tiden. Ikke skyld på hunden her, det er hundeeier sitt forbannede ansvar og ikke la hunden være sammen med et barn alene ! Barna kan lett herje alt for hardt med hunden som blir redd og biter. Så skal hunden drepes ? Forbannet tull, hundeier bør bøtelegges ekstremt hardt ! Så jeg som foreldre hadde vært tindrende klar ! Hunden skal aldri være alene med barna aldri et sekund ! Om du ikke klarer dette ? Da har dere heller ikke barna på besøk. Basta.

Signerer denne. Hunder kan drepe, og må aldri få være alene med barn. Hunder dreper barn hvert år, og som regel så har hundene bitt mennesker mange ganger før, uten at eierne har tatt det på alvor.

Har selv en gammel svigermor med et beist av en mannebond rottweiler, og det er helt ufattelig hvordan hun unnskylder den hunden. Det er bare et tidsspørsmål før den angriper noen på alvor og da kommer den personen til å dø, uansett om det er barn eller voksen så taper man mot 50 kg med tenner, muskler og klør. Svigermor har oppgitt samvær med barnebarna til fordel for hunden (som til og med har gjort utfall mot hennes egen sønn fordi han i følge svigermor "beveget hånden sin for raskt nårhan skulle klø seg selv på haken, det må han jo forstå at Gullhunden ikke liker.......), det er nitrist.

Anonymkode: 739b7...dc3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jane78 skrev (10 timer siden):

Det gjør de så absolutt ikke. Stor andel av foreldre tror blindt på barna sine, uansett situasjon 

Okei… dette sier barnet: 

«jeg og søskenbarn og hunden var i dukkestua. Søskenbarn gikk for å hente mer kattemat. Jeg satt fremfor døra og hunden begynte å springe etter halen og plutselig bet hun i hodet»

dette er ordrett hva min datter sa om hendelsen, og jeg tror ikke hun lyver. Hvorfor skulle hun det? Hun er ikke klar over hva en eventuelt konsekvens av hendelsen kan bli. 

dessuten, det hun sier er jo i tusen ganger favør til hunden.

1: hunden gir signaler om stress ved å springe etter halen. 
2: hun satt fremfor døra
3: søskenbarn gikk for å hente mer MAT. Altså, de har gitt kattemat til hunden, plutselig ble det tomt og hunden ble innestengt. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Greia er at hunder kan skamfere,  mutilere og i verste fall drepe. Vi snakker om 20-30-40 kilo med muskler, tenner og klør. En gjennomsnittlig 10-åring veier 40 kilo så en hund vil nesten alltid veie mye mer enn et barn.

Foreldre MÅ passe på barna sine, og hundeeiere MÅ ta ansvaret sitt på alvor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gjetingen har lite med saken å gjøre. At hunden er en familiehund som springer løs på gården og bor inne var poenget. Mange som har den type rase lar hunden bo i en hundegård og slippes ut en sjelden gang når de har en jobb å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

border collie er kjent for å prøve å gjete barn. De småbiter når de gjeter. Nå er det slik at de ikke gjør mye skade, storstett. Det har dog vært tilfeller i verden, der border colie, eller border colie mix drepte baby eller innfant (2 åring). Så jeg ville absolutt krevd at barnet ikke er alene med hunden. Men ville ansett risiko som relativt liten da du har en 6 åring og ikke 2 åring, og 6 åring har vel også lært nå å være mer forsiktig rundt den hunden. Vil absolutt påpekke at risiko er det, så ikke slapp av helt.

Anonymkode: b464a...722

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 17.37):

Blodtørstig much? Du kan bruke ordet avlive, som er det korrekte ordet i denne sammenhengen.

Jeg ville dog som mor ikke krevd avliving i denne situasjonen.

Anonymkode: 88e30...d43

Avlive og drepe betyr det samme

du som mor bryr deg ikke om barnet ditt da

Anonymkode: c1fa7...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan klarer et lite barn å komme seg inn i en hundegård? Sto den åpen. 

Hvis barnet har kommet seg inn, hvor er foreldrene? 

Mye som skurrer her

Anonymkode: 02ea7...a5d

Den saken er egentlig ikke relevant fordi det er mange år siden. Da jeg selv var barn. (Kjent familien hele livet). Barnet som ble bitt var kanskje rundt 10 år? Klatret over i hundegården. Ikke eierne sin feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Basert på historien til 6-åringen, som for øvrig neppe er 100% korrekt da jeg anser det som sannsynlig at barnet har vært mer delaktig i dette selv, samt de små sårene til barnet, så tyder det på at her har hunden måtte tydd til en reaksjon av en grunn. Og det minner mer om "napping" enn biting. 

Det kan også være at det hele var uskyldig gitt at hunden var aktiv og barnet nært.

Dessuten spiller atferd og lynne generelt inn også. Er hunden virkelig farlig, eller ikke?

Jeg ville ikke avlivet hunden pga dette. 

Men jeg ville tatt stor selvkritikk. For dette var en situasjon som en hundeeier virkelig bør unngå å sette hund og barn i. Jeg tenker at også forelder til barnet burde kjenne på det selv. Man setter som sagt ikke en hund og et barn alene inn i et trangt og varmt dukkehus uten tilsyn - hverken til hund eller barn.

Og i framtiden bør dere begge være bevisst på dette. Kanskje kan hunden stenges bort når barnet kommer på besøk framover. 

Det er ikke om å gjøre å avlive en god og snill hund pga et uhell ovenfor ett barn på besøk når hund og barn lett kan avskjermes framover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

border collie er kjent for å prøve å gjete barn. De småbiter når de gjeter. Nå er det slik at de ikke gjør mye skade, storstett. Det har dog vært tilfeller i verden, der border colie, eller border colie mix drepte baby eller innfant (2 åring). Så jeg ville absolutt krevd at barnet ikke er alene med hunden. Men ville ansett risiko som relativt liten da du har en 6 åring og ikke 2 åring, og 6 åring har vel også lært nå å være mer forsiktig rundt den hunden. Vil absolutt påpekke at risiko er det, så ikke slapp av helt.

Anonymkode: b464a...722

Har også en baby på 5 mnd som kommer til å være der etterhvert. så ja, jeg krever det - men hvordan det opprettholdes har jeg jo ingen garanti for. Men igjen, er ikke sånn at jeg ønsker hunden avlivet. Jeg ønsker bare innspill fra noen med mer hundeerfaring enn meg. Jeg er kjempe glad i den hunden, og syns hele situasjon er veldig lei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Har også en baby på 5 mnd som kommer til å være der etterhvert. så ja, jeg krever det - men hvordan det opprettholdes har jeg jo ingen garanti for. Men igjen, er ikke sånn at jeg ønsker hunden avlivet. Jeg ønsker bare innspill fra noen med mer hundeerfaring enn meg. Jeg er kjempe glad i den hunden, og syns hele situasjon er veldig lei. 

Du må prate med de! Spørre hvordan de ser for seg at det skal fungerer når ungene er på besøk, hvordan de skal forhindre nye sånne episoder. Så får du ta en ny vurdering etter at du har snakket med de, om du syns du har fått tilfredsstillende svar eller ikke. Her hjelper det nok ikke med råd fra hundekyndige mennesker, for her sitter problemet hos folkene, ikke hunden. 

Her må det jo en kraftig holdningsendring til hos hundeeierne. Enten må de bli mye mer påpasselige, eller så må de jo velge mellom hund og barnebarn. Og da mener jeg at de ikke kan ha hund i det hele tatt, siden de ikke er i stand til å skjerme hunden for barn og motsatt.

Gjorde de ingen endringer i hundeholdet sitt etter de foregående episodene med hundebitt mot barn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Signerer denne. Hunder kan drepe, og må aldri få være alene med barn. Hunder dreper barn hvert år, og som regel så har hundene bitt mennesker mange ganger før, uten at eierne har tatt det på alvor.

Har selv en gammel svigermor med et beist av en mannebond rottweiler, og det er helt ufattelig hvordan hun unnskylder den hunden. Det er bare et tidsspørsmål før den angriper noen på alvor og da kommer den personen til å dø, uansett om det er barn eller voksen så taper man mot 50 kg med tenner, muskler og klør. Svigermor har oppgitt samvær med barnebarna til fordel for hunden (som til og med har gjort utfall mot hennes egen sønn fordi han i følge svigermor "beveget hånden sin for raskt nårhan skulle klø seg selv på haken, det må han jo forstå at Gullhunden ikke liker.......), det er nitrist.

Rottweiler igjen….. Den hunderasen skulle vært forbudt!! Den rasen har eiere som har hodet langt inn i en verden av benektelse, alle misforstår den rasen osv.🙈🙈

Anonymkode: 39e93...07e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 23.41):

Hei!

ønsker litt innvendinger om hva jeg burde gjøre. 
Det har seg slik at x-svigermor sin border collie bet mitt barn på 6 år i hodet. Det resulterte i 2 relativt småe sår, og legen sa hun hadde kommet seg fint unna. Altså, ingen varige men. 
Det som skjedde var at de to var sammen i et dukkehus, varmt ute og trangt. I følge barnet hadde hunden begynt å springe etter sin egen hale for å så ta tak i hodet til barnet. Hunden hadde altså gitt signaler om at den ikke hadde det greit, men barnet har selvfølgelig ikke klart å lese de. Eierene sier selv at de ikke ønsker å ta henne bort, men hvis jeg vil, så gjør de det. De legger altså ansvaret over på meg.. hva hadde du som hundeeier gjort i en slik situasjon? Hva burde jeg gjøre? Vil jo ikke gi de enda en grunn til å hate meg, men samtidig vil jeg ikke at mine barn skal være i nærheten av den hunden 14 dager i mnd. Skal sies at hunden ellers har et godt lynne og vant med barn. Veldig glad i den hunden selv.. 

Avliving. Skjønner ikke spørsmålet. 

Anonymkode: 2ff36...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gliffy skrev (55 minutter siden):

Du må prate med de! Spørre hvordan de ser for seg at det skal fungerer når ungene er på besøk, hvordan de skal forhindre nye sånne episoder. Så får du ta en ny vurdering etter at du har snakket med de, om du syns du har fått tilfredsstillende svar eller ikke. Her hjelper det nok ikke med råd fra hundekyndige mennesker, for her sitter problemet hos folkene, ikke hunden. 

Her må det jo en kraftig holdningsendring til hos hundeeierne. Enten må de bli mye mer påpasselige, eller så må de jo velge mellom hund og barnebarn. Og da mener jeg at de ikke kan ha hund i det hele tatt, siden de ikke er i stand til å skjerme hunden for barn og motsatt.

Gjorde de ingen endringer i hundeholdet sitt etter de foregående episodene med hundebitt mot barn?

Takk for et utfyllende svar som gir mening og tid til ettertanke❤️

Helt enig! Endringer bør gjøres. Etter sist tilfelle gikk det noen mnd før de skaffet ny hund, denne hunden. 
Kommunikasjon her er viktig. Men som sagt, ikke hørt noe fra de.. Kan ta kontakt, men vet at det som blir problemet da, er at jeg lager en sak av det. Ikke faktiske saken. Håper de skjønner selv at tiltak må gjøres for å skjerme barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noen som kan hjelpe meg med å laste opp bilde av sårene? Vet ikke om det kan defineres som småsår oppstått av lek eller angrep.
viktig for meg at det holdes anonymt da jeg ikke vil utlevere noen her mtp barna… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...