Gå til innhold

X-Svigermor sin hund bet ungen i hode

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Tabris skrev (18 timer siden):

Som hundeeier hadde ikke jeg ønsket å avlive eller omplassere min hund utfra det du beskriver. 

Men jeg hadde vært svært nøye med å aldri sette hund og baby i en slik situasjon igjen. Og hadde tatt en gjennomgang generelt på om hunden lider av forhøyet stress i hverdagen og evt satt inn tiltak der.

Dette! Hva sier faren? Jeg tenker mye er opp til han egentlig. Kommer han til å være tilstede når barnet besøket besteforeldrene? Da har han et særskilt ansvar for at barn og hund ikke er alene. Eks-svigers bør også gjøre tiltak. Feks ha hunden i bånd ute (avgrenset område så barnet kan leke i fred), ha hunden på annet rom, bruke grind osv. Stoler du ikke på mannen mtp å følge opp, må du jo svare annerledes. 

Noen hunder kan omplassere i stedet for å avlives. Feks til enslig/par uten barn og som gjerne bor litt ut på bygden uten mye folk rundt hele tiden. Men man må være ærlig om situasjonen. Og det er heller ingen garanti for at nye eiere ikke bryr seg og tar hensyn.

Anonymkode: 33e69...bcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
17 hours ago, AnonymBruker said:

Hundene burde ikke avlives fordi dem har uansvarlige eiere.

Dette er jo den vanligste grunnen til at hunder avlives. Fordi det finnes så mange nek der ute som på død og liv skal ha hund, uten å ta ansvaret når ting skjer.

Anonymkode: c79ac...6d2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er det litt forskjell på en 6åring og baby da. 

Anonymkode: fec5b...0e1

Ja, skrev feil. Men blir det samme enten det er baby eller 6-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 0.28):

Hvis de nekter å gå med på at hundene og barna ikke skal være alene så hadde jeg rett og slett nektet de samvær med barna. 
Hundene burde ikke avlives fordi dem har uansvarlige eiere. Da burde de heller omplasseres. 

Anonymkode: 477df...ab6

Altså. I telefonsamtalen jeg fikk fra far, så sa de at de ikke ønsket å avlive hunden, men hvis JEG ønsket det så ville de gjøre det. Jeg ønsker selvfølgelig ikke at hunden skal måtte bøte for livet pga uansvarlige voksne. Men samtidig, dette er er en hund som springer løs både inne og ute på gården. Ikke brukt til gjeting pga dårlig instinkt? I dont know.. gjorde hvertfall jobben dårlig og brukes mer som turhund.  De har hundegård på tunet, men etter 10 år har jeg sjeldent observert at de har vært i buret (normalt sett en bra ting da)

Anonymkode: 49b83...c12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså. I telefonsamtalen jeg fikk fra far, så sa de at de ikke ønsket å avlive hunden, men hvis JEG ønsket det så ville de gjøre det. Jeg ønsker selvfølgelig ikke at hunden skal måtte bøte for livet pga uansvarlige voksne. Men samtidig, dette er er en hund som springer løs både inne og ute på gården. Ikke brukt til gjeting pga dårlig instinkt? I dont know.. gjorde hvertfall jobben dårlig og brukes mer som turhund.  De har hundegård på tunet, men etter 10 år har jeg sjeldent observert at de har vært i buret (normalt sett en bra ting da)

Hva vil du fram til? Hva har gjetingen med saken å gjøre? 

Anonymkode: 7c202...8da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 7/21/2024 at 12:03 AM, AnonymBruker said:

Dette er eventuelt 3 hund som må avlives av samme grunn.. Så nå er det opp til meg.. vanskelig situasjon. 

Hæh?! Har de hatt TRE HUNDER SOM ALLE HAR BITT? Hvorfor er dette et spørsmål en gang da? 

Anonymkode: f7f80...0a0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 0.28):

Hvis de nekter å gå med på at hundene og barna ikke skal være alene så hadde jeg rett og slett nektet de samvær med barna. 
Hundene burde ikke avlives fordi dem har uansvarlige eiere. Da burde de heller omplasseres. 

Anonymkode: 477df...ab6

Hundeeier har ikke kontaktet meg personlig, kun far. Jeg har i utgangspunktet sagt i opphetets time at «jeg driter i hva dere gjør med den hunden, så lenge mine barn aldri er i nærheten av hunden igjen» … 

som sagt over så er dette 3 hund de må avlive av samme grunn. Ene hund måtte de avlive pga bitt i ansiktet på et barn.

igjen.. ikke hunden sin feil… barne krøp over i hundegård og ble truet i spising.  Ble bitt i ansiktet og måtte sy maaaange sting. 
andre gang: baby krøp mot hund mens den spise og glefset etter baby. Ingen alvorlige skader, men ble avlivd med engang pga truende oppførsel. 
denne gangen har en hund faktisk angrepet et barn så undres jo hvorfor hundeeier tenker at denne hendelsen er annerledes? Jeg personlig er kjempe glad i den hunden, har hatt den mange ganger på fjelltur, passet den. Vet at den er kjempe snill… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 0.29):

Barnets historie trenger ikke være sann. Den kan ha terget hunden til det punktet at hunden forsvarer seg. 

Sier ikke at det er tilfellet, men min barndomshund ble terget av små barn. Vi var selvfølgelig alle vitne til dette og lot ikke hunden være alene. Den gikk ikke til angrep, men noen sekunder var nok til å ødelegge hundens liv. Den ble helt tullete og overbeskyttende. Slet med psyken. Den måtte tilslutt avlives fordi den var så enormt psykisk stresset. 

Og så er det selvfølgelig x-svigermor sin feil at de har latt ungen være alene med hunden. Da får de også ta ansvaret, men jeg skjønner at de ønsker din mening i det. Jeg hadde ikke avlivet pga dette. 

Anonymkode: f3d4e...ad7

Nettopp! Man kan ikke stole på en 6 åring sitt ord. Denne hunden er veldig barnevennlig, rundt 5 år, brukes ikke i gjeting men mer som gårdshund/turhund. Ungene har gjort egentlig alt de har ville med hunden. Derfor skremmer det meg nå.. har det gått for langt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 0.47):

Minner meg om denne saken: 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/767jmo/barn-1-doede-etter-hundeangrep-hunden-hadde-bitt-flere-barn-tidligere

Hunden der hadde bl.a. bitt en 6-åring i hodet. Og endte med å ta livet av en ettåring.

Eier var til og med også en eks-svigermor (farmor til ettåringen). 

Og selvfølgelig var hunden bare snill.............. alltid gode unnskyldniger for andre skader.

Mor til barnet var bekymret og hadde bedt eks-svigermora holde hunden unna barnet når det var der. Men hun hadde ikke satt opp bra nok grind, så hunden fikk tak i barnet over den.

Dette er ikke noe å kødde med.. jeg hadde aldri latt ungen min være i nærheten av en hund som bet barn.

Anonymkode: 936c4...22a

Tja.. denne saken var jo kanskje mer alvorlig enn denne da. Men skjønner poenget, hunden har gitt et klart svar.. på et tidspunkt flyttet denne hunden fra gården og til en annen familie med barn (funket ikke til ønsket område, gjeting) - men etter noen mnd kom den tilbake fordi hunen begynte å bjeffe mye, tisse inne, gjete på leker og barn. Så ingen tvil om at den har prøvd å si ifra…. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hundeeier har ikke kontaktet meg personlig, kun far. Jeg har i utgangspunktet sagt i opphetets time at «jeg driter i hva dere gjør med den hunden, så lenge mine barn aldri er i nærheten av hunden igjen» … 

som sagt over så er dette 3 hund de må avlive av samme grunn. Ene hund måtte de avlive pga bitt i ansiktet på et barn.

igjen.. ikke hunden sin feil… barne krøp over i hundegård og ble truet i spising.  Ble bitt i ansiktet og måtte sy maaaange sting. 
andre gang: baby krøp mot hund mens den spise og glefset etter baby. Ingen alvorlige skader, men ble avlivd med engang pga truende oppførsel. 
denne gangen har en hund faktisk angrepet et barn så undres jo hvorfor hundeeier tenker at denne hendelsen er annerledes? Jeg personlig er kjempe glad i den hunden, har hatt den mange ganger på fjelltur, passet den. Vet at den er kjempe snill… 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp! Man kan ikke stole på en 6 åring sitt ord. Denne hunden er veldig barnevennlig, rundt 5 år, brukes ikke i gjeting men mer som gårdshund/turhund. Ungene har gjort egentlig alt de har ville med hunden. Derfor skremmer det meg nå.. har det gått for langt? 

Hva skjer hvis hunden tar en jafs av et annet barn da? 

Anonymkode: f7f80...0a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns ikke utifra HI at dette er hunden sin feil og den mente nok ikke å bite.

Anonymkode: 012dd...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg hadde ikke tenkt at denne hunden bør avlives ut ifra det du forteller. Herregud jeg ble da bitt selv som barn, og da lærte jeg at man ikke presser hunder, ikke hilser på fremmede hunder osv. Man lærte rett og slett hvordan man skal omgås dyr. Nå har ungen lært å ikke ta med seg hunden inn i en trang lekestue alene, også får far og besteforeldre følge opp fremover. Noen små risp fra hundetenner er da virkelig ikke noe stress. Vår hund rispet opp SAMTLIGE av ungene her i huset da den var ung og vill dersom de hauset den opp ute i hagen, det lærte de raskt å ikke gjøre. Vurderte selvsagt aldri å avlive hunden av den grunn. 

Anonymkode: b49aa...af4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/21/2024 at 5:30 PM, katties said:

Hvorfor tror du automatisk ungen lyver? Er masse små barn som er ærlige - det vet foreldrene bedre enn deg.

Det gjør de så absolutt ikke. Stor andel av foreldre tror blindt på barna sine, uansett situasjon 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan klarer et lite barn å komme seg inn i en hundegård? Sto den åpen. 

Hvis barnet har kommet seg inn, hvor er foreldrene? 

Mye som skurrer her

Anonymkode: 02ea7...a5d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (På 20.7.2024 den 23.44):

En hund som biter barn, skal avlives. Det er ikke noe å lure på.

I alle dager. Har du lest innlegget eller? Denne hunden er jo ikke aggressiv, dette var rett å slett et uhell innestengt i en trang lekestue.. 

TS - Ha bedre oppsyn neste gang og ikke putt hunden i en sånn situasjon (aka innestengt og ukomfortabel) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette her er folk som verken bør ha ansvar for hunder eller barn.

Anonymkode: 312d4...0c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/21/2024 at 5:32 PM, AnonymBruker said:

Herregud, for noen hunderkjerringer her i tråden. Sånne mennesker ville jeg aldri latt passe på mitt barn. Man kan ikke bortforklare at hunden har angrepet barnet. Den skal rett og slett avlives - ikke noe plass til nei og men.

Anonymkode: 48d7e...ec6

Hvorfor skal et dyr avlives når det er menneskene rundt som har lagt opp til at det skal skje? En hund og et barn i nesten barnehage-alder alene i et trangt, varmt og stengt rom. Selvfølgelig går det galt.

Et dyr skal avlives om det har store atferdsproblemer eller plager. Det er helt naturlig at et dyr som er innesperret vil bite som reaksjon. Om en hund føler seg truet har den 2 valg, stikke av eller bite. Førstnevnte var ikke mulig og da endte det med sistnevnte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/21/2024 at 6:08 PM, AnonymBruker said:

Nå er det litt forskjell på en 6åring og baby da. 

Anonymkode: fec5b...0e1

Ikke egentlig når det kommer til hund. Begge er uforutsigbare og kan gjøre ting som trigger hunden uten at de er klar over det 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jane78 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal et dyr avlives når det er menneskene rundt som har lagt opp til at det skal skje? En hund og et barn i nesten barnehage-alder alene i et trangt, varmt og stengt rom. Selvfølgelig går det galt.

Et dyr skal avlives om det har store atferdsproblemer eller plager. Det er helt naturlig at et dyr som er innesperret vil bite som reaksjon. Om en hund føler seg truet har den 2 valg, stikke av eller bite. Førstnevnte var ikke mulig og da endte det med sistnevnte 

❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...