AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #1 Del Skrevet 20. juli 2024 Hei! ønsker litt innvendinger om hva jeg burde gjøre. Det har seg slik at x-svigermor sin border collie bet mitt barn på 6 år i hodet. Det resulterte i 2 relativt småe sår, og legen sa hun hadde kommet seg fint unna. Altså, ingen varige men. Det som skjedde var at de to var sammen i et dukkehus, varmt ute og trangt. I følge barnet hadde hunden begynt å springe etter sin egen hale for å så ta tak i hodet til barnet. Hunden hadde altså gitt signaler om at den ikke hadde det greit, men barnet har selvfølgelig ikke klart å lese de. Eierene sier selv at de ikke ønsker å ta henne bort, men hvis jeg vil, så gjør de det. De legger altså ansvaret over på meg.. hva hadde du som hundeeier gjort i en slik situasjon? Hva burde jeg gjøre? Vil jo ikke gi de enda en grunn til å hate meg, men samtidig vil jeg ikke at mine barn skal være i nærheten av den hunden 14 dager i mnd. Skal sies at hunden ellers har et godt lynne og vant med barn. Veldig glad i den hunden selv.. Anonymkode: 49b83...c12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 20. juli 2024 #2 Del Skrevet 20. juli 2024 Som hundeeier hadde ikke jeg ønsket å avlive eller omplassere min hund utfra det du beskriver. Men jeg hadde vært svært nøye med å aldri sette hund og baby i en slik situasjon igjen. Og hadde tatt en gjennomgang generelt på om hunden lider av forhøyet stress i hverdagen og evt satt inn tiltak der. 34 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 20. juli 2024 #3 Del Skrevet 20. juli 2024 En hund som biter barn, skal avlives. Det er ikke noe å lure på. 12 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #4 Del Skrevet 20. juli 2024 De trenger ikke kvitte seg med hunden, men må sørge for at barn og hund aldri er alene. Hvis noen voksne hadde vært der hadde jo ikke situasjonen oppstått… Hvis det ikke lar seg gjøre må de velge hva som er viktigst: hund eller samvær med barnebarn. Anonymkode: e5d64...cb3 12 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 20. juli 2024 #5 Del Skrevet 20. juli 2024 Tabris skrev (2 minutter siden): Som hundeeier hadde ikke jeg ønsket å avlive eller omplassere min hund utfra det du beskriver. Men jeg hadde vært svært nøye med å aldri sette hund og baby i en slik situasjon igjen. Og hadde tatt en gjennomgang generelt på om hunden lider av forhøyet stress i hverdagen og evt satt inn tiltak der. Aldeles enig med deg her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #6 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei! ønsker litt innvendinger om hva jeg burde gjøre. Det har seg slik at x-svigermor sin border collie bet mitt barn på 6 år i hodet. Det resulterte i 2 relativt småe sår, og legen sa hun hadde kommet seg fint unna. Altså, ingen varige men. Det som skjedde var at de to var sammen i et dukkehus, varmt ute og trangt. I følge barnet hadde hunden begynt å springe etter sin egen hale for å så ta tak i hodet til barnet. Hunden hadde altså gitt signaler om at den ikke hadde det greit, men barnet har selvfølgelig ikke klart å lese de. Eierene sier selv at de ikke ønsker å ta henne bort, men hvis jeg vil, så gjør de det. De legger altså ansvaret over på meg.. hva hadde du som hundeeier gjort i en slik situasjon? Hva burde jeg gjøre? Vil jo ikke gi de enda en grunn til å hate meg, men samtidig vil jeg ikke at mine barn skal være i nærheten av den hunden 14 dager i mnd. Skal sies at hunden ellers har et godt lynne og vant med barn. Veldig glad i den hunden selv.. Anonymkode: 49b83...c12 Den legen som har vurdert dette er lovpålagt å varsle politiet. Erdet gjort? Eller driver du med en fri fantasi tråd? Det er politijuristen som avgjør hva som skal skje med en hund i slike tilfeller, om saken har rot i virkeligheten, da? Anonymkode: c1af9...c45 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #7 Del Skrevet 20. juli 2024 Enig i at jeg ikke hadde latt ungene være med hunden. Så det er opp til dem, om de ønsker å sette bort hunden når ungene er der eller om de ikke ønsker å se ungene, eller gjøre det mest fornuftige å kvitte seg med hunden. Sliter med det samme selv, hunden har ikke gjort ungene noe men hunden er ikke til å stole på. Det er slitsomt å være der på besøk over tid fordi de påstår at de skal holde hunden unna, men det tar knapt en time før de synes så synd på hunden og tar den inn. De setter bort hunden av og til, men andre ganger ikke.. Anonymkode: fe7f6...1d2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #8 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den legen som har vurdert dette er lovpålagt å varsle politiet. Erdet gjort? Eller driver du med en fri fantasi tråd? Det er politijuristen som avgjør hva som skal skje med en hund i slike tilfeller, om saken har rot i virkeligheten, da? Anonymkode: c1af9...c45 Skjønner ikke hvorfor du går til angrep på den måten der. Legen har ikke meldeplikt når det gjeld hundebitt, søk det opp. JEG kan velge å melde det inn, og så får det være politiets avgjørelse. Jeg ønsker jo ikle gjøre det unødig, og spør derfor om råd fra noen med erfaring fra slike hendelser eventuelt hund. Anonymkode: 49b83...c12 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #9 Del Skrevet 20. juli 2024 Som hundeeier hadde jeg nok valgt å avlive hunden, unødvendig å si at «dersom du ønsker…..». Det var svært uansvarlig å la dem være sammen, og innestengt, i utgangspunktet. Anonymkode: 39e93...07e 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #10 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Som hundeeier hadde jeg nok valgt å avlive hunden, unødvendig å si at «dersom du ønsker…..». Det var svært uansvarlig å la dem være sammen, og innestengt, i utgangspunktet. Anonymkode: 39e93...07e Ja… syns det er litt dårlig gjort å legge det over på meg. Jeg var ikke engang der. Dette er eventuelt 3 hund som må avlives av samme grunn.. men alt i alt gikk det bra med min datter, de tok henne til legen og fikk sjekket. Så nå er det opp til meg.. vanskelig situasjon. Anonymkode: 49b83...c12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #11 Del Skrevet 20. juli 2024 Hund og barn skal aldri være alene sammen uansett. Ekstremt uansvarlig å ha en border collie og en seksåring alene i et lite dukkehus sammen. Men syns fryktelig synd på hunden om den må bøte med livet for dette. Anonymkode: 312d4...0c9 16 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #12 Del Skrevet 20. juli 2024 Tabris skrev (20 minutter siden): Som hundeeier hadde ikke jeg ønsket å avlive eller omplassere min hund utfra det du beskriver. Men jeg hadde vært svært nøye med å aldri sette hund og baby i en slik situasjon igjen. Og hadde tatt en gjennomgang generelt på om hunden lider av forhøyet stress i hverdagen og evt satt inn tiltak der. Dette er en hund som springer løs på gården, og ellers bor inne. Aldri vært problemer med før. Men at de aldri vil la hunden være med barna igjen har jeg vanskelig for å tro dessverre Anonymkode: 49b83...c12 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #13 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hund og barn skal aldri være alene sammen uansett. Ekstremt uansvarlig å ha en border collie og en seksåring alene i et lite dukkehus sammen. Men syns fryktelig synd på hunden om den må bøte med livet for dette. Anonymkode: 312d4...0c9 Enig… Anonymkode: 49b83...c12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #14 Del Skrevet 20. juli 2024 Hvis de påser at ditt barn ikke blir alene med hunden noen gang fremover, tenker jeg at det er greit. Anonymkode: 18a96...dd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #15 Del Skrevet 20. juli 2024 Som hundeeier må man faktisk se til at barn og hund aldri er alene sammen… Hadde hunden her bitt ungen i hodet så hadde det blitt avliving, ikke noe å diskutere engang. Men det kan jo ikke ha vært et ordentlig bitt? Altså, hvis hunden her hadde BITT (barn eller voksen) så hadde det vært mer enn «2 små sår» Jeg hadde uansett ikke stolt 100% på at det ikke kunne skje igjen. Det er barn som har blitt drept av hunder før, og det kommer til å skje igjen. I de aller fleste tilfeller får man en advarsel i forkant, og når man ikke tar det på alvor - det er DA der går galt. Anonymkode: 9fd8c...66b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #16 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hund og barn skal aldri være alene sammen uansett. Ekstremt uansvarlig å ha en border collie og en seksåring alene i et lite dukkehus sammen. Men syns fryktelig synd på hunden om den må bøte med livet for dette. Anonymkode: 312d4...0c9 Helt enig. Anonymkode: 2173c...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #17 Del Skrevet 20. juli 2024 Men bet den, eller kom med borti barnet når den jagde egen hale? Og støtet gjorde at det ble sår? Slike uhell kan nemlig skje. Om min far hadde avlivet våre familiehunder på sistnevnte grunnlag ville jeg blitt skikkelig trist. En kan skades i nærheten av hund uten at hunden har gjort noe av aggressivitet eller med vilje. Jeg har hatt slike uhell oftere enn jeg kan telle, men jeg er voksen. Et barn skal IKKE være alene med dyr, og hvertfall ikke på begrenset plass. Hvem putter en hund i et dukkehus. Det er jo ikke lurt. Anonymkode: 1c413...281 11 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #18 Del Skrevet 20. juli 2024 Hvis de nekter å gå med på at hundene og barna ikke skal være alene så hadde jeg rett og slett nektet de samvær med barna. Hundene burde ikke avlives fordi dem har uansvarlige eiere. Da burde de heller omplasseres. Anonymkode: 477df...ab6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #19 Del Skrevet 20. juli 2024 Hvis ungen er der all tiden far skal ha barnet. Då ville jeg ha vurdert å anmelde. Rett og slett fordi ungen er alene med hunden i dukkehuset. Hvorfor er den det? En 6 åring kan se sifnaler fra hund. Men selv om en 6 åring er god åå det. Er det ikke altid de gjør det alikevel. Så å legge dette på barnet når det handler om dårlig oversikt pg infen oppfølging sier sitt tenker jeg. Jeg lot ikke barna være alene med en katt jeg tok over som såkalt barnevennlig. Noe det viste seg den ikke var. Så selv om barna og katten bodde i samme hus , fikk de ikke være aleme Anonymkode: 1f758...569 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #20 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men bet den, eller kom med borti barnet når den jagde egen hale? Og støtet gjorde at det ble sår? Slike uhell kan nemlig skje. Om min far hadde avlivet våre familiehunder på sistnevnte grunnlag ville jeg blitt skikkelig trist. En kan skades i nærheten av hund uten at hunden har gjort noe av aggressivitet eller med vilje. Jeg har hatt slike uhell oftere enn jeg kan telle, men jeg er voksen. Et barn skal IKKE være alene med dyr, og hvertfall ikke på begrenset plass. Hvem putter en hund i et dukkehus. Det er jo ikke lurt. Anonymkode: 1c413...281 Enig i dette. Har selv vokst opp med border collier, og det kunne selvsagt skje uhell når vi lekte med hundene. En gang fikk jeg et ca 7 cm langt og ganske dypt sår på låret som jeg hadde arr etter helt til voksen alder, fordi hunden hoppet opp og hjørnetanna traff låret mitt på tur ned. Det var jo et uhell. Anonymkode: 18a96...dd3 9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå