AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #1 Del Skrevet 20. juli 2024 Hver gang jeg trener styrke, blir jeg relativt dårlig etterpå. Hele meg går og rister, og jeg blir sinnsykt kvalm og uvel i mange timer - i den grad at jeg må legge meg på sofaen og hvile når jeg kommer hjem.. Har hatt bulimi de siste 10 årene, og har fibromyalgi + endometriose, så mulig det har noe med det å gjøre... (Jeg blir sånn uavhengig av hvor lenge det er siden sist jeg kastet opp, har vært 6 mnd oppkastfri nå, og blir sånn likevel). Er det rett og slett sånn at kroppen min bare ikke kan trene styrke?😔 Anonymkode: 08b26...ba3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #2 Del Skrevet 20. juli 2024 Hvor hardt trener du? Anonymkode: 933e4...9a1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #3 Del Skrevet 20. juli 2024 Spiser du nok etter trening? Anonymkode: 633d1...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #4 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hver gang jeg trener styrke, blir jeg relativt dårlig etterpå. Hele meg går og rister, og jeg blir sinnsykt kvalm og uvel i mange timer - i den grad at jeg må legge meg på sofaen og hvile når jeg kommer hjem.. Har hatt bulimi de siste 10 årene, og har fibromyalgi + endometriose, så mulig det har noe med det å gjøre... (Jeg blir sånn uavhengig av hvor lenge det er siden sist jeg kastet opp, har vært 6 mnd oppkastfri nå, og blir sånn likevel). Er det rett og slett sånn at kroppen min bare ikke kan trene styrke?😔 Anonymkode: 08b26...ba3 Jar du sjekket vitaminstatus? Feks jern, B12, folat osv, lavt eller mangel på disse kan feks gi muskelsvakhet. Anonymkode: 979fc...398 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #5 Del Skrevet 20. juli 2024 Spis nok mat/proteiner Få et treningsopplegg av fysioterapeut e.l som er tilpasset deg Pass på å varme godt nok opp Ikke tren lenge/for mye Siden du har hatt bulimi kan du nok ha mangel på en del vitaminer og mineraler, særlig elektrolytter. Sistnevnte vises ikke nødvendigvis på blodprøver. Elektrolytter vil si kalsium, kalium, magnesium, sodium. Anonymkode: 21aa3...b56 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #6 Del Skrevet 20. juli 2024 Gå og sjekk blodverdiene dine, som andre skriver. Lykke til. Anonymkode: 6a003...6ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorma Skrevet 20. juli 2024 #7 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hver gang jeg trener styrke, blir jeg relativt dårlig etterpå. Hele meg går og rister, og jeg blir sinnsykt kvalm og uvel i mange timer - i den grad at jeg må legge meg på sofaen og hvile når jeg kommer hjem.. Har hatt bulimi de siste 10 årene, og har fibromyalgi + endometriose, så mulig det har noe med det å gjøre... (Jeg blir sånn uavhengig av hvor lenge det er siden sist jeg kastet opp, har vært 6 mnd oppkastfri nå, og blir sånn likevel). Er det rett og slett sånn at kroppen min bare ikke kan trene styrke?😔 Anonymkode: 08b26...ba3 Viktig å få i seg nok elektrolytter (salt) under hardtrening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #8 Del Skrevet 20. juli 2024 Ville prøvd å trene mye lettere og kortere tid og sett om du fremdeles ble dårlig. Anonymkode: 7ee06...a7f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #9 Del Skrevet 20. juli 2024 Det høres ut som om du kanskje trener for hardt og at kroppen din produserer en del kortisol (stress hormon). Prøv å ikke tren så lenge om gangen og heller oftere. Prøv max 25 min - 30 min og se om det bedrer seg. Det kan også være et tips å ta et magnesium-tilskudd, men dette kan du eventuelt også ta opp med fastlegen din eller høre med fagpersonell på apotek. Dersom du har opplevd mye stress over tid (som du sikkert har mtp informasjonen i HI) forbruker kroppen mer magnesium enn vanlig. Anonymkode: 64463...bc5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #10 Del Skrevet 20. juli 2024 Det er fordi kroppen din ikke er vant til trening!! Du må bygge den opp gradvis. Det er samme jeg hører hele tiden fra andre, "jeg tåler ikke trening, jeg blir bare dårlig, får gangsperr av ingenting". Ja, fordi du ikke har løpt mer enn 2 km på 20 år, og ikke har løftet noe tyngre enn 10 kg på åresvis - kroppen får sjokk og reager. Du må trene deg rolig og gradvis opp til kroppen din anerkjenner at treningen er en normaltilstand. Det kommer ikke av seg selv. For referanse: tanten min har kreft og går gjennom behandling. Hun trener likevel hver eneste dag, bare ikke like hardt som før. Fordi treningen hjelper henne. Anonymkode: b87ff...8d0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #11 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 20.31): Hvor hardt trener du? Anonymkode: 933e4...9a1 Altså, jeg tenker at jeg ikke trener hardt - men jeg er dessverre veldig flink til å sammenligne meg med andre. Jeg har trent jevnt og trutt de siste årene, men med noen lange opphold - så vil på en måte ikke kategorisere meg som nybegynner, men heller ikke en godt trent person. Mye mulig jeg overvurderer meg veldig, fordi jeg ser "alle" på instagram sier at man må trene til failure hele tiden, og at treningen ikke "betyr noe" om man ikke pusher seg. Jeg tror kanskje jeg løfter 80-90% av vekten jeg fysisk klarer, men presser meg aldri så hardt at jeg fysisk ikke klarer mer. Trente f.eks i dag, hvor jeg kjørte nedtrekk, plate loaded shoulder press, iso lateral pulldown skulderpress, benpress og hofteabduksjon, tre sett på hver. Kanskje det rett og slett er for mye, at jeg er veldig dårlig trent - og overvurderer meg selv? Anonymkode: 08b26...ba3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #12 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 20.32): Spiser du nok etter trening? Anonymkode: 633d1...c9b Ja, både før og etter trening.. AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 20.39): Jar du sjekket vitaminstatus? Feks jern, B12, folat osv, lavt eller mangel på disse kan feks gi muskelsvakhet. Anonymkode: 979fc...398 Dorma skrev (På 20.7.2024 den 22.56): Viktig å få i seg nok elektrolytter (salt) under hardtrening. DER er jeg altfor dårlig, så det skal jeg prøve å endre. Tusen takk! Anonymkode: 08b26...ba3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #13 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 23.02): Ville prøvd å trene mye lettere og kortere tid og sett om du fremdeles ble dårlig. Anonymkode: 7ee06...a7f Ja, kanskje bedre med typ 3 øvelser mandag til fredag, enn å kjøre 6-7 øvelser x3 i uka.. AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 23.05): Det høres ut som om du kanskje trener for hardt og at kroppen din produserer en del kortisol (stress hormon). Prøv å ikke tren så lenge om gangen og heller oftere. Prøv max 25 min - 30 min og se om det bedrer seg. Det kan også være et tips å ta et magnesium-tilskudd, men dette kan du eventuelt også ta opp med fastlegen din eller høre med fagpersonell på apotek. Dersom du har opplevd mye stress over tid (som du sikkert har mtp informasjonen i HI) forbruker kroppen mer magnesium enn vanlig. Anonymkode: 64463...bc5 Ahh, det her gir egentlig veldig mening - tusen takk for så informativ kommentar! Jeg har en PTSD i bakgrunn også, og opplever at jeg nærmest er kronisk stresset.. Ser det veldig godt på garmin klokken også, får varsel om høyt stressnivå/veldig stressende dag hver eneste dag, uten at jeg nødvendigvis har gjort så veldig mye som er stressende.. Skal sjekke opp det med magnesium, for det har jeg faktisk fått tips om tidligere, bare gått litt i glemmeboken dessverre. AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 23.18): Det er fordi kroppen din ikke er vant til trening!! Du må bygge den opp gradvis. Det er samme jeg hører hele tiden fra andre, "jeg tåler ikke trening, jeg blir bare dårlig, får gangsperr av ingenting". Ja, fordi du ikke har løpt mer enn 2 km på 20 år, og ikke har løftet noe tyngre enn 10 kg på åresvis - kroppen får sjokk og reager. Du må trene deg rolig og gradvis opp til kroppen din anerkjenner at treningen er en normaltilstand. Det kommer ikke av seg selv. For referanse: tanten min har kreft og går gjennom behandling. Hun trener likevel hver eneste dag, bare ikke like hardt som før. Fordi treningen hjelper henne. Anonymkode: b87ff...8d0 Er nok mye i det du sier, og som jeg nevner i en kommentar over her - at jeg overvurderer meg selv og hvor "godt" (eller ikke) trent jeg er, og at jeg muligens presser meg for hardt sånn at kroppen får sjokk, selvom jeg fysisk får opp/ned vektene.. Er nok bare veldig blendet av treningsfolk på instagram, som mener du skal presse deg til total failure hver gang... Anonymkode: 08b26...ba3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #14 Del Skrevet 21. juli 2024 Hjelper jo ikke at du mener du spiser nok før og etter trening. Du må spise nok og jevnt hele uka. Tracke makroer. Gjør du ikke det, kan du ikke forvente fremgang heller. Anonymkode: d48c5...968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #15 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hjelper jo ikke at du mener du spiser nok før og etter trening. Du må spise nok og jevnt hele uka. Tracke makroer. Gjør du ikke det, kan du ikke forvente fremgang heller. Anonymkode: d48c5...968 Jeg kan ikke tracke makroer, nettopp fordi jeg har/har hatt bulimi, og tidligere en periode med anoreksi. Begynner jeg med det, er jeg rett på kjøret igjen. Har tracket i nesten 10 år, har veldig god kontroll på matinntaket og hva jeg får i meg av de ulike makroene. Anonymkode: 08b26...ba3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #16 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Altså, jeg tenker at jeg ikke trener hardt - men jeg er dessverre veldig flink til å sammenligne meg med andre. Jeg har trent jevnt og trutt de siste årene, men med noen lange opphold - så vil på en måte ikke kategorisere meg som nybegynner, men heller ikke en godt trent person. Mye mulig jeg overvurderer meg veldig, fordi jeg ser "alle" på instagram sier at man må trene til failure hele tiden, og at treningen ikke "betyr noe" om man ikke pusher seg. Jeg tror kanskje jeg løfter 80-90% av vekten jeg fysisk klarer, men presser meg aldri så hardt at jeg fysisk ikke klarer mer. Trente f.eks i dag, hvor jeg kjørte nedtrekk, plate loaded shoulder press, iso lateral pulldown skulderpress, benpress og hofteabduksjon, tre sett på hver. Kanskje det rett og slett er for mye, at jeg er veldig dårlig trent - og overvurderer meg selv? Anonymkode: 08b26...ba3 Vitenskapelig forskning på trening til failure, har som konklusjon at det har liten til null ekstra effekt sammenlignet med "vanlig" trening. Tvert imot, så tyder forskningen på at det er mindre effektivt enn trening ikke-til-failure. https://en.wikipedia.org/wiki/Training_to_failure Anonymkode: b2ad3...70f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #17 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså, jeg tenker at jeg ikke trener hardt - men jeg er dessverre veldig flink til å sammenligne meg med andre. Jeg har trent jevnt og trutt de siste årene, men med noen lange opphold - så vil på en måte ikke kategorisere meg som nybegynner, men heller ikke en godt trent person. Mye mulig jeg overvurderer meg veldig, fordi jeg ser "alle" på instagram sier at man må trene til failure hele tiden, og at treningen ikke "betyr noe" om man ikke pusher seg. Jeg tror kanskje jeg løfter 80-90% av vekten jeg fysisk klarer, men presser meg aldri så hardt at jeg fysisk ikke klarer mer. Trente f.eks i dag, hvor jeg kjørte nedtrekk, plate loaded shoulder press, iso lateral pulldown skulderpress, benpress og hofteabduksjon, tre sett på hver. Kanskje det rett og slett er for mye, at jeg er veldig dårlig trent - og overvurderer meg selv? Anonymkode: 08b26...ba3 Gå på trening en dag og gjør mye mindre enn du pleier. Først rist litt på hele kroppen, gjør det sammen med lett oppvarming, dette bidrar til å regulere nervesystemet Deretter 5 øvelser, 60 % av det du greier, ett sett på 10 repetisjoner. Avslutt med litt strekking/yoga på matte, ro ned. Hvis du ikke blir dårlig da, kan du neste gang gjøre: Risting 5 øvelser, 70% av det du greier, to sett på 10 repetisjoner Strekking/yoga Og hvis ingenting av dette "trigger" uvelheten, så øker du derfra, til du når bristepunktet ditt, og trekker det da bittelitt tilbake igjen. Anonymkode: bcc1f...008 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #18 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kan ikke tracke makroer, nettopp fordi jeg har/har hatt bulimi, og tidligere en periode med anoreksi. Begynner jeg med det, er jeg rett på kjøret igjen. Har tracket i nesten 10 år, har veldig god kontroll på matinntaket og hva jeg får i meg av de ulike makroene. Anonymkode: 08b26...ba3 Så du vil ikke spise nok mat. Da kan du jo ikke trene hardt. For meg er det en selvfølge å tracke. Tracker man ikke, vet man ikke hva man får i seg. Du burde hatt en trener, som satte opp diett til deg, og latt hun/han justere den jevnlig. Vil man ikke spise og tracke, har man ikke noe på trening å gjøre. Da får du gå en tur isteden. Anonymkode: d48c5...968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #19 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så du vil ikke spise nok mat. Da kan du jo ikke trene hardt. For meg er det en selvfølge å tracke. Tracker man ikke, vet man ikke hva man får i seg. Du burde hatt en trener, som satte opp diett til deg, og latt hun/han justere den jevnlig. Vil man ikke spise og tracke, har man ikke noe på trening å gjøre. Da får du gå en tur isteden. Anonymkode: d48c5...968 Du skjønte ikke poenget til ts. Hun vet nøyaktig hva hun får i seg, og hvis hun begynner å tracke vil det sende henne ned i en sykdomsloop det er et privilegie å ikke forstå. Anonymkode: 633d1...c9b 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 22. juli 2024 #20 Del Skrevet 22. juli 2024 Har du en sykdomshistorikk og får disse effektene av trening så søker du rådgivning hos lege eller noen kvalifiserte. De her som gir tiltak til TS basert på ren gjetting er selve definisjonen på uansvarlige når det kommer til det å gi råd på internett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg