Gå til innhold

Hvor fort kan man senke kolesterolet ved å legge om kostholdet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått påvist høyt kolesterol, legen vil sette meg på medisiner.

Jeg er overvektig og ønsker selvfølgelig å gjøre noe med kolesterolverdiene, men helst uten medisiner. Har pr i dag overhodet ikke et optimalt kosthold, og ønsker å benytte denne sjansen til å også gjøre noe med vekta. Et lite spark bak kan man si....

Hvor fort er det mulig å gjøre verdiene lavere ved et riktig kosthold? Altså, tar det uker, måneder, år? Noen som vet? Jeg er 50 år og kvinne dersom det har noe å si.

Anonymkode: 535e1...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til meg gikk det 6 mnd fra medisinstart.

Anonymkode: 04b4e...7c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sa legen da om at du ikke ville ha medisiner? Jeg hadde heller valgt å begynne på medisiner og jobbe med kosten samtidig, og kanskje slutte på medisiner senere når kosten og livsstilen er under kontroll. 

Anonymkode: a26f8...609

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva sa legen da om at du ikke ville ha medisiner? Jeg hadde heller valgt å begynne på medisiner og jobbe med kosten samtidig, og kanskje slutte på medisiner senere når kosten og livsstilen er under kontroll. 

Anonymkode: a26f8...609

Jeg har begynt på medisiner. Jeg skjønner jo at det er det eneste lure. Men jeg ønsker å kunne slutte på dem igjen, som du sier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet fra Bremykt til Olivero og det gikk fort og holdt i massevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidsfordriv2023
5 hours ago, AnonymBruker said:

Har fått påvist høyt kolesterol, legen vil sette meg på medisiner.

Jeg er overvektig og ønsker selvfølgelig å gjøre noe med kolesterolverdiene, men helst uten medisiner. Har pr i dag overhodet ikke et optimalt kosthold, og ønsker å benytte denne sjansen til å også gjøre noe med vekta. Et lite spark bak kan man si....

Hvor fort er det mulig å gjøre verdiene lavere ved et riktig kosthold? Altså, tar det uker, måneder, år? Noen som vet? Jeg er 50 år og kvinne dersom det har noe å si.

Spis carnivore en måneds tid og ta legesjekk igjen. Kolesterol ekke problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du starter med vita pro-aktiv smør, senkes kolestrolet på 2-3 uker for de fleste.

Dersom du ikke bruker smør på brødet, kan du bruke det over varme grønnsaker feks. Jeg brukte ikke smør før, men strartet med dette, og legen var overrasket over hvor fort kolestrolet sank. Du må spise en viss mengde (står på pakken) hver dag, for å få ønsket effekt.

Endret av anonym111111
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (5 minutter siden):

Jeg byttet fra Bremykt til Olivero og det gikk fort og holdt i massevis. 

Takk for tips, men jeg spiser ikke smør og steker alltid uten fett hvis det er mulig (og bruker olivenolje i 19 av 20 tilfeller i så fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for tips, men jeg spiser ikke smør og steker alltid uten fett hvis det er mulig (og bruker olivenolje i 19 av 20 tilfeller i så fall).

Vita pro-aktiv er bedre enn olivero og olivenolje. Kolestrolet senkes på 2-3 uker ved anbefalt mengde daglig, så anbafaler att du starter med det, selv om du ikke bruker smør nå. Kan brukes til annet enn på brødskiven, men ikke baking/matlaging. Er godt på varme grønnsaker og fisk feks.

Fungerer raskere og mer effektivt enn medisin.

Endret av anonym111111
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg legen min har alder og evt overgangsalder noe å si for hvor høyt kolesterolet kan / bør være. 

Anonymkode: 11788...637

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (På 20.7.2024 den 15.32):

Vita pro-aktiv er bedre enn olivero og olivenolje. Kolestrolet senkes på 2-3 uker ved anbefalt mengde daglig, så anbafaler att du starter med det, selv om du ikke bruker smør nå. Kan brukes til annet enn på brødskiven, men ikke baking/matlaging. Er godt på varme grønnsaker og fisk feks.

Fungerer raskere og mer effektivt enn medisin.

Jeg er ikke Ts, men lurer på dette med smør Vita proaktiv. Legen sa til meg i vinter at min dårlig kolesterol ligger på øvrige normale grense og hun vil ha meg under. Jeg spiser Brelett på skiva eller Becel (fra Sverige). Bør jeg gå over på Vita proaktiv?

Anonymkode: ca5d5...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også beskjed av legen min om at kolesterolet var for høyt og at jeg bør ta medisiner og at det er fordi jeg spiser mye egg. Jeg vet at det er en gammel myte, så jeg kontaktet en lege som er mer oppdatert på kosthold. Han så på prøvesvarene (ikke bare kolesterol isolert) og var ikke bekymret i det hele tatt.

Anonymkode: 72ba1...d76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er ikke Ts, men lurer på dette med smør Vita proaktiv. Legen sa til meg i vinter at min dårlig kolesterol ligger på øvrige normale grense og hun vil ha meg under. Jeg spiser Brelett på skiva eller Becel (fra Sverige). Bør jeg gå over på Vita proaktiv?

Anonymkode: ca5d5...01a

Ja, jeg ville byttet til vita pro-aktiv. Jeg spiste ikke smør på brød tidligere, men startet med pro-aktiv og gikk betydelig ned på første kontroll. Andre jeg kjenner har samme erfaring. Det står også på pakken at kolestrolet går ned 7-10% etter 2-3 uker, men man må bruke en viss mengde hver dag. Er du ikke glad i mye smør på skivene, kan du ha det over kokte/stekte grønnsaker osv, men ikke til matlaging/baking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...