Gå til innhold

Veldig dårlig kondis.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Jeg er ei dame som er 42 år. Tidligere i livet har jeg trent mye. De siste årene har jeg latt alt forfalle og jeg er nå i skikkelig dårlig form. Jeg ønsker tips til kondisjonstrening som ikke er å jogge. Ønsker å bygge meg opp sakte men sikkert. Akkurat nå er alt tungt og psyken er på bunn.

Anonymkode: bf11c...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gå i oppoverbakke, veldig effektivt, selv på korte distanser. Når du tidligere har vært i god form kommer den overraskende fort tilbake. 

Anonymkode: e4f10...4e4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp deg en tredemølle, og sett den opp foran en tv hjemme. Så går du mens du ser på tv, da orker du kjedsomheten lenger, og du slipper den berømte dørstokkmila som gjør det så vanskelig å slepe seg ut og gå på trening. Du kan trene hjemme, mens du gjør det du gjør når du sitter i sofaen; se noe morsomt eller interessant på tv.

Jeg tror en tredemølle er vel investerte penger, i stedet for et medlemsskap på et eller annet treningssenter som aldri blir brukt.

Anonymkode: 04e5c...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kom deg ut å gå tur, helst da i terreng med oppoverbakker. Sykling, tabata, sirkeløkter og trappetrening er også gode alternativer om du syns det er kjedelig å gå tur. Det er så mye man kan gjøre i stedet for jogging:) 

Anonymkode: f837f...f07

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. 

Jeg er ei dame som er 42 år. Tidligere i livet har jeg trent mye. De siste årene har jeg latt alt forfalle og jeg er nå i skikkelig dårlig form. Jeg ønsker tips til kondisjonstrening som ikke er å jogge. Ønsker å bygge meg opp sakte men sikkert. Akkurat nå er alt tungt og psyken er på bunn.

Ikke slit deg ut det første du gjør da mister du motivasjonen. Start med overkommelige gå turer i skog og mark for det er hyggelig og fint i skogen.  Mediter ved ett vann eller bare la tankene fly. Så prøv å komme deg ute en 2-3 ganger i uka. Finn noe om eks stolpe jakt eller andre apper der du kan samle poster. Det er for meg en fin motivasjon til å komme meg ut. Jeg gikk 10 km her om dagen i skogen. Planen var 5 km men så var det to poster jeg ikke kunne la være å da ble det 10 km. Var skikkelig stiv og sliten når jeg kom tilbake men herregud så stolt en blir for at man klarte det og det gir ny motivasjon til å ta ny tur. I skog og mark hvis du bor i ett kuppert område kan det være til dels veldig bratt enkelte steder så da får en opp både pusten og pulsen for min del i hvertfall. Jeg er og overvektig da. Så trener for å ikke bli større. Mindre blir jeg ikke ser jeg da ha ha ha. 

Nå på sommer'n liker jeg og bade så da kombinerer jeg en kveldstur på 2 km hver vei.. bading og litt svømming og gåtur tilbake 4 km. Da får en rørt seg ganske mye og det er kjempe hyggelig for meg som elsker å bade. 

Masse lykke til. 

Endret av GrønnNellik68
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for alle gode forslag. Jeg tar dem med meg. Har allerede begynt i dag med tur kombinert med noen styrkeøvelser.

TS

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei. 

Gå turer ute med lydbok / musikk / podcast i ørene? Eller med en venninne? 

Bli med i en lavterskel gågruppe, om det fins rundt deg? 

Finne youtube-videoer med enkle bevegelser laget til musikk du liker? Finnes garantert "move with hits from the 80's". Føler det er utømmelige muligheter på Youtube.

Ellers må du bare være oppfinnsom der du befinner deg til enhver tid. Ta 5 knebøy mens du venter på at nespressomaskina skal klemme ut kaffe fra kapselen. Gå opp og ned trappa hjemme et par ganger. Fyll to store flasker med vann og løft litt på dem. 

Anonymkode: c4e36...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fått opp formen betraktelig med å "bare" gå tur. Bor heldigvis på et sted med mye bratt natur, og benytter meg av det. Har på meg aktivitetsklokke, og på de bratteste partiene er jeg over terskelpuls når jeg går raskt. Har prøvd å jogge litt innimellom, men får alltid gangsperr og vondter av det, noe jeg aldri får av gåing selv om jeg har forbrent 5 ganger så mye på de lengste turene. Ut å gå! Får opp kondis, øker mental velvære, og er helt gratis. 

Anonymkode: 2dcbc...9b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å gå hver dag ute i terreng og gjerne oppover oppover og mer oppover selvsagt ned igjen også. Når du har gjort dette i en måned eller to. Deretter begynner du litt etter litt å tilnærme deg gamle vaner som du etter hva jeg forstår av innlegget ditt at du jo kan veldig godt🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du er en rastløs sjel som blir fort lei av én aktivitet, f.eks. jogging, kan jeg anbefale å melde deg inn i et (billig) treningssenter som har basic apparater tilgjengelig: romaskin, assault bike, tredemølle med oppoverbakke-funksjon.

Jeg pleier f.eks. å ta 10 min på hvert apparat rett etter hverandre, og vipps har jeg trent 40 minutter kondisjon uten å bli lei og sur. F.eks:

10 minutter romaskin - intervaller
10 minutter assault bike - intervaller
10 minutter gange i oppoverbakke på tredemølle
5 minutter i trappemaskin (type stairmaster)
5 minutter til slutt på romaskinen igjen

Alle apparatene kan justeres slik at du trener i ditt eget tempo tilpasset din form.

Trener du inne, vil du heller ikke demotiveres av dårlig vær. Det kan være en stor fordel å ha et senter tilgjengelig når høsten og vinteren kommer. 

Anonymkode: f391b...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...