Gå til innhold

Hvordan klarer noen folk å faste 16 timer i døgnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lavkarbo. Kjenner omtrent aldri sultfølelse, Og i spisevinduet spiser jeg nok til at jeg holder meg mett lenge.

Anonymkode: 94cd6...9f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Spiser ordentlig mat som holder sultfølelsen vekke. 

Anonymkode: 274d6...06a

Må vel være "laget fra bunnen" denne da.

Anonymkode: b92c4...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Må man virkelig ha kjøtt og fisk? Jeg er nemlig vegetarianer, og har ikke dauet av det 😁

Anonymkode: 57e39...291

Faster du 16 timer i døgnet? Det hadde ikke jeg klart på vegetarmat! Imponert.

Anonymkode: 1de2c...85a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke så mye på det. Spiser middag 18-19, og går på jobb dagen etter og spiser til lunsj rundt 11-12. Er sulten en time eller to før lunsj, men det tenker jeg er sunt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dere ikke slappe når dere går så lenge uten mat?

Jeg henter min energi fra frokost

Anonymkode: b8749...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser generelt bare ett måltid i døgnet. Har gjort det i årevis uten noen tanke om at det er faste. Jeg blir ikke sulten før ved middagstid.

Anonymkode: ed516...05f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir dere ikke slappe når dere går så lenge uten mat?

Jeg henter min energi fra frokost

Anonymkode: b8749...117

Kroppen lærer seg til å bruke energi fra seg selv og trenger da ikke rask energi fra mat. Det er også sunt for tarmen å faste. Du bør prøve.

Anonymkode: b38b8...50e

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Blir man ikke veldig sulten på kvelden/ nærmere legge tid?Er det noen som faster?Hva spiser du de timene du kan spise? 
Jeg prøver å spise mindre, det er vanskelig å Jeg kjenner ofte på en sult følelse.

Anonymkode: 46465...177

Folk er veldig ulike. Noen må ha frokost, mens andre (inkludert meg selv) er ikke så glad i frokost og klarer oss best uten. Når vi er på f.eks. hyttetur med andre og "må" spise frokost så blir vi dårlige i magen resten av dagen.

Man kan også bli tilvendt å spise frokost hvis man gjør det ofte nok har jeg hørt, men igjen er det nok forskjeller. Jeg spiste frokost i 30år før jeg fant ut at det var best for meg å ikke spise på morningen, ble aldri tilvendt altså. 😅

For noen funker carnivore, for andre funker det best å være vegetarianer. For noen funker det å kutte gluten selv om de ikke har fått påvist cøliaki, mens for andre går det helt greit å spise gluten. Osv osv. Vi er så utrolig ulike og det er veldig diskutererbart om det er bra å ha nasjonale kostholdsråd ut over å spise råvarebasert. Dessverre sier myndighetene i veldig mange tilfeller at ultraprossesert mat og mat strippet for naturlig næring er bedre for oss enn naturlige matvarer som inneholder sin naturlige andel næringsstoffer. I mange tilfeller er kostholdsrådene direkte skadelige for oss, som rådene om å spise margarin istedenfor smør.

Endret av Blåttvann
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg kjenner aldri på sultfølelse og har derfor ikke behov for å dytte noe i trynet hele tiden.

Anonymkode: 9126a...99a

De fleste over 2 år pleier å bruke munnen til å spise. Forøvrig et merkelig behov du har for å forsøke å shame folk som ikke har samme spisemønster som deg. Kanskje om du spiser (med munnen) litt oftere så vil hjernen din fungere litt bedre?

Anonymkode: 94f40...d3c

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis ekte mat. Samfunnet ble for en tid tilbake lurt til å tro at vi skal spise ultraprossesert nærings- og kalorifattig drittmat for å være sunne og slanke. Dette er den største løgnen som er oppkonstruert. Denne maten er så næringsfattig og dårlig at man ikke kjenner på skikkelig og tilfredsstillende metthetsfølelse, noe som leder en til å spise mer. Denne maten er heller ikke bra for helsa. Om du spiser 2, maks 3 måltider bestående av ekte mat for dag der du kjenner på skikkelig tilfredsstillelse etter måltidet så går det helt fint å faste i minimum 16 timer for dag, behov for mellommåltid og snacks vil også forsvinne. Mennesket er ikke skapt for å gå å snackse hele tiden slim som vi gjør i dagens samfunn. Skjønner godt at folk er sulte hele tiden om de spiser frokost bestående av to ultraprosseserte knekkebrød, med margarin på og noe lett drittpålegg og sånn går måltidene gjennom dagen.. Det er heller ikke farlig å eventuelt kjenne litt på sulten frem til man skal bryte fasten, det er heller bra for kroppen å ikke bli fylt opp med mat konstant og med en gang sulten melder seg

Anonymkode: 91bf3...3ab

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (13 minutter siden):

Folk er veldig ulike. Noen må ha frokost, mens andre (inkludert meg selv) er ikke så glad i frokost og klarer oss best uten. Når vi er på f.eks. hyttetur med andre og "må" spise frokost så blir vi dårlige i magen resten av dagen.

Jepp, jeg "må" ha frokost. Har alltid sterkest sultfølelse på morgenen. Klarer meg derimot helt fint uten å spise etter kl. 18 på kvelden, så middag er alltid dagens siste måltid. Slik sett faster jeg ofte 16 timer om jeg sover lenge på morgenen eller spiser en tidlig middag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Blir man ikke veldig sulten på kvelden/ nærmere legge tid?Er det noen som faster?Hva spiser du de timene du kan spise? 
Jeg prøver å spise mindre, det er vanskelig å Jeg kjenner ofte på en sult følelse.

Anonymkode: 46465...177

Ikke alle har like stor sultfølse. Jeg har aldri hatt det. Kan sette pris på et godt måltid. Men stort sett syntes jeg det å spise er en heft og noe jeg ofte glemmer. Kommer på det når jeg blir bråsulten. Da slenger jeg på litt pålegg på et par skiver å hiver i meg i en fart. 

Nå er jeg i overgangs alderen. Og gud bedre jeg er sulten. Hele tiden. Og det er en jævlig følse å ha. 

Siden jeg har vokst opp med en overvektig mamma som har slitt med mye sult følse. Så har jeg absolutt hatt en forståelse for at det var vanskelig å ha det sånn. Hun var som meg, til jeg ble født da hun var 40 år. Ca samme alder jeg ble  sulten også. 

Så har jo økt forståelse for at denne sulten følsen er en kjip ting å ha i livet.

Jeg har kkart å dempe den mye. Ved å ta to brldskiver til fast tid. Da er det også ca fast mengde.  Av og til tar jeg et par brødskiver til.  Ofte holder det å drikke litt melk. Tror kroppen min ikke altid skiller mellom å være sulten og tørst. Melk er det litt mer "mat" i enn vann. 

Også passer jeg på å spise noe som gir litt tyngde i magen. Eks suppe, da er jeg jo sulten innen et par timer. 

Så nå er jeg ikke så sulten hele tiden. Men jeg er 30kg mer enn jeg var. Jeg vil ikke si jeg spiser så mye nå. Det er to brødskiver kl 12. Og middag kl 17. Av og til en yoghurt eller en ekstra brødskive, gulerot eple etc. Men det er ikke ofte. Men jeg går ikke ned. Spiser jeg mindre enn jeg gjør nå. Da har jeg ikke energi nok. 

Har aldri likt mye smør på brødskiven. Så det er enten ingenting eller bare et veldig tynt lag å str med en liten ert. 

Det går i spekemat,  kaviar, makrell i tomat eller leverpostei. Dvs det jeg altid har spist. Og samme mengde som jeg alltid har spist.  Også når jeg var tynn. På det kostholdet måtte jeg tidligere spise meg opp i noen uker innimellom  fordi jeg ble lett alt for tynn. Så vet ikke helt hvorfor jeg ikke mister vekt nå. 

Mai i fjor sto jeg på 82kg. Mai i år sto jeg på 82kg. Så jeg aner ikke hvordan jeg skal kunne komme 10kg ned

Anonymkode: 5e3ab...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke alle har like stor sultfølse. Jeg har aldri hatt det. Kan sette pris på et godt måltid. Men stort sett syntes jeg det å spise er en heft og noe jeg ofte glemmer. Kommer på det når jeg blir bråsulten. Da slenger jeg på litt pålegg på et par skiver å hiver i meg i en fart. 

Nå er jeg i overgangs alderen. Og gud bedre jeg er sulten. Hele tiden. Og det er en jævlig følse å ha. 

Mai i fjor sto jeg på 82kg. Mai i år sto jeg på 82kg. Så jeg aner ikke hvordan jeg skal kunne komme 10kg ned

Anonymkode: 5e3ab...826

Wegovy fjerner sultfølelsen din igjen. 

Anonymkode: 757a3...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe problem å «faste». Frokost og kvelds har jeg aldri hatt noe forhold til, dvs måtte bli tvunget til det som barn og syns det var helt grusomt. Spiser heller en god lunsj og middag i 17-18 tiden, har ikke noe faste spisetider pga jobben. Holder meg mett lenge på middag som består av kjøtt/fisk og grønnsaker. Tåler godt å kjenne på sultfølelse, den er ikke farlig. Men jeg kjenner folk som tror man faktisk omkommer om man er litt sulten. Magen min er også mer fornøyd på to måltider enn når jeg skal prøve å spise oftere. Har en ganske fysisk tung jobb på sjøen og det er heller ikke et problem å «faste» der. Er egentlig veldig glad i søtsaker, men ser at kroppen trives bedre uten at jeg spiser det. 
Men en kopp kaffe på morgenen må jeg ha da. 

Anonymkode: ddd00...e14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned av kaloriunderskudd og faste. Fasten gjorde riktignok at det ble mindre kalorier i løpet av dagen. Jeg var sykemeldt da, så hadde ikke jobb å tenke på. Stod opp, gjorde diverse hjemme som husarbeid, trente kanskje, gikk en tur. Så frokost. 

Men hadde jeg jobbet ville jeg nok slitt litt mer. 

Vi er blott vant til at det skal spises frokost, lunsj, middag, kvelds, og gjerne mellommåltid. Etter noen dager med faste merket jeg ikke like mye til sult. Kroppen ble vant til å ikke tenke på neste måltid før man omtrent er ferdig med første. 

Anonymkode: ccd96...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet lenge med å droppe frokosten, synes det var vanskelig å starte dagen med å faste. Siste måltid har jeg alltid spist rundt klokken 18-19 på hverdager.

Da jeg skjønte at jeg ikke begynte fasten til frokost, men etter kveldsmåltidet, ble det lettere.

Jeg hadde altså fastet ca 14 timer da frokosten egentlig skulle begynt. Da jeg innså ble det en mental greie at jeg ikke begynner på fasten, men bare forlenger den i 2-4 timer. For meg ble det mye enklere å se det på denne måten. Etter en to ukers tid ble jeg aldri sulten på morgenen lenger og mitt første måltid er rundt 11-12. 

Jeg spiser kun mellom 11 og 18. Som regel sunn og ren frokost med høyt proteininnhold for å ikke småspise før middag som er rundt 16. Så tar jeg noe «snop» rundt 18. En skål med yt proteinyoghurt med noe bær.

 

Anonymkode: 992b5...8da

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan blitt småsulten/fysen på kvelden, men det er bare å «stå i det». Våkner ikke sulten neste dag.

 

Jeg faster ikke alle dager i uka, er det helg så spiser jeg frokost med barna, men på hverdager spiser jeg første måltid til lunsj på jobb (rundt 12), og siste måltid er middag en gang mellom 17 og 19.

 

Jeg har målt fastende blodsukker noen ganger etter i underkant av et døgns faste (om jeg må vente med/droppe lunsj pga travelhet), og har da hatt blodsukker rundt 4 mol/L, som er helt akseptabelt. Så lenge du ikke nærmer deg/har diabetes bør du tåle å gå en god stund uten mat, men ingen er like og dette må en kjenne på/finne ut av selv.

 

Jeg spiser hverken lav-eller høykarbo eller noe fancy diett, men spiser typisk det som må til for å få småbarn til å spise middag. Er glad i å lage mat, så lager mye fra bunnen men er ikke fanatisk (fiskepinner fra butikken er kjapt og greit det).

 

 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlig skrev (14 minutter siden):

J

Jeg spiser hverken lav-eller høykarbo eller noe fancy diett, men spiser typisk det som må til for å få småbarn til å spise middag. 

 

 

Hva er «typisk det som må til for å få småbarn til å spise middag»? Her i huset har det typisk vært thaimat og spicy gryter fra midtøsten, men siden du også nevner fiskepinner var det neppe det du mente?

Anonymkode: 1de2c...85a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er «typisk det som må til for å få småbarn til å spise middag»? Her i huset har det typisk vært thaimat og spicy gryter fra midtøsten, men siden du også nevner fiskepinner var det neppe det du mente?

Anonymkode: 1de2c...85a

Ikke den du spør, men hos oss er det mat som ikke er sammenblandet, altså ikke gryter med saus for eksempel. Heller ikke mat som er seig og vanskelig å tygge, så det meste av rent, ikke-oppmalt kjøtt utgår, mens fisk og kylling går greit. Forsåvidt ikke krydder heller, men det utgår gjerne automatisk når man ikke har saus. 

Jeg har inntrykk av at dette er ganske vanlig. Man kan godt ha et sunt og næringsrikt kosthold med dette, men Gud som vi voksne lengter etter curry og chili!

Anonymkode: 9632b...474

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fastet. Men blir stadig «beskyldt» for det nå når det har blitt en diett.

Finnes ikke sulten om morgenen. Begynner mulig å kjenne på litt sult i 12 tiden. Spiser normalt et måltid ca 13–14 og 19-20 

Anonymkode: 5a890...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...