Gå til innhold

Hvordan klarer noen folk å faste 16 timer i døgnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er absolutt ikke noe frokostmenneske, så spiser aldri før lunsj. Så tror det hjelper en del. Hadde jeg MÅTTET ha frokost vet jeg faktisk ikke om jeg hadde klart å faste så mange timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 9.51):

Jeg spiser generelt bare ett måltid i døgnet. Har gjort det i årevis uten noen tanke om at det er faste. Jeg blir ikke sulten før ved middagstid.

Anonymkode: ed516...05f

Jeg synes dette er vanskelig sosialt. Hva sier du til dine kolleger? Det er alltid så mye spørsmål om jeg ikke har med mat til lunsj.. Veldig slitsomt. Av og til tar jeg en spansk en og sier at jeg allerede har spist... Men jeg opplever at det er lite akseptert å ikke spise lunsj... 

Anonymkode: bd3e7...c30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er våken til sent så når jeg brukte å faste 16 timer så var siste måltid kl. 21.00 på kvelden. Jeg liker ikke å spise tidlig på dagen uansett så passet meg veldig bra. 

Anonymkode: 4cd4f...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 9.52):

Kroppen lærer seg til å bruke energi fra seg selv og trenger da ikke rask energi fra mat. Det er også sunt for tarmen å faste. Du bør prøve.

Anonymkode: b38b8...50e

Jeg faster helt tilfeldig fra kvelds til frokost som er ca fra 10-12 t.

Har høy forbrenning og raser ned i vekt hvis jeg skulle fastet eller hatt "spisevindu".

Anonymkode: b8749...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde dette en periode, og det var fullstendig gjennomførbart for meg sånn rent sult-messig. Men folk er forskjellig. Kollega blir jo vissen etter en 5t:P Jeg gikk ikke noe fortere ned i vekt av det enn kaloritelling eller lavkarbo, så det var mest fordi jeg var pisslei av å telle kalorier og karbo. Veldig enkelt å forholde seg til, og sluttet jo å være sulten i faste-perioden siden kroppen ble vant med å ikke få mat da. Eneste ulempen jeg fikk var at jeg fikk folatmangel, enda jeg spiser mye mat med folat :klo: Aldri hatt det før eller siden.

Anonymkode: 0f0e4...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke etter kl 18 i hverdagen og spiser litt på jobb rundt kl 10. Det er ikke noe problem, synes jeg, for kroppen blir raskt vandt til det. Sultfølelsen gir seg raskt. Jeg får mer energi av den periodevis faste, og jeg tenker vi mennesker har utviklet oss fra å måtte jobbe hardt for maten, til å hele tiden ha mat tilgjengelig som vi putter i oss. Jeg føler meg hvertfall piggere og bedre ved dette. I helgen hender jeg at jeg spiser senere enn 18, og tidligere, men orker ikke den snåspisingen lengere. 

Anonymkode: 80fed...3d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 21.48):

Sultfølelse er ikke farlig. Det er rett og slett omprogrammering av tankene som må til.

Det er ikke farlig å være ubekvem, selv om samfunnet vårt skyr unna alle ubehagelige følelser via diverse distraheringer. Kroppen bruker maks 4-5 dager på å venne seg til en ny rutine, så det er enkelt å sakte trappe opp fastetimene over en uke, så blir det ikke ubehagelig.

Dessuten varer sultfølelser kun ca 15 minutters bølger av gangen. Hver gang du føler på sult, kan du drikke et glass vann og slå på en stoppeklokke og avvente 15 min før du vurderer om du skal spise. Det gjorde vektnedgang og fasting mye lettere for meg.

Etter 1-2 uker begynner kroppen kun å føle på sult ca 30 minutter før spisevinduet ditt starter.

Anonymkode: 7e6b2...f0b

Vi vet alle at sultfølelse ikke er farlig (hvorfor skulle det være det?), men det er ubehagelig og går ut over konsentrasjon og humør hos de fleste. Det der med 15 min stemmer kanskje for deg, men absolutt ikke for alle. For meg var det enkelt å slanke meg og gå sulten da jeg var yngre, men nå som jeg både har jobb som krever at jeg er skjerpet og barn som krever sitt om ettermiddagen er det mye vanskeligere å håndtere det.

Anonymkode: 9632b...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 23.17):

Jeg kjenner aldri på sultfølelse og har derfor ikke behov for å dytte noe i trynet hele tiden.

Anonymkode: 9126a...99a

De gangene du spiser da, kaller du det også å dytte noe i trynet? Alle mennesker trenger å spise, det er en livsnødvendighet, så jeg syns det er rart av deg å kalle det for å «dytte noe i trynet». Mener du all spising er ekkelt?

Anonymkode: f5474...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 9.50):

Blir dere ikke slappe når dere går så lenge uten mat?

Jeg henter min energi fra frokost

Anonymkode: b8749...117

Jeg blir bare kvalm av frokost, så det tapper energien min.

klarinetta skrev (På 20.7.2024 den 22.08):

Kan jeg spørre hvor gammel du er? Det kan hende du kommer unna med det i yngre år..  😊

Hvor mye "yngre" må man være for å kunne slippe unna med boller og sjokolade når man vil? Jeg er 38 år og spiser sjokolade flere ganger i uka. Ikke så ofte boller da, men kake og potetgull...

AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 0.16):

Jeg synes dette er vanskelig sosialt. Hva sier du til dine kolleger? Det er alltid så mye spørsmål om jeg ikke har med mat til lunsj.. Veldig slitsomt. Av og til tar jeg en spansk en og sier at jeg allerede har spist... Men jeg opplever at det er lite akseptert å ikke spise lunsj... 

Anonymkode: bd3e7...c30

Vi har ikke felles lunsj. Men jeg er ikke rigid. Jeg spiser vanligvis ett lite måltid kl 15 og et større kl 20.  Men det er ikke katastrofe om det kommer ett måltid utenom. Er det kake-feiring på jobb, så spiser jeg litt kake.

Litt av poenget for meg har vært at det å spise få måltider, og ha kort spisevindu er en livsstil, ikke en diett. Det er ikke noe tvangsmessig med det, det er slik jeg ønsker spise, og det er det min kropp jobber best på. Min kropp har det mye bedre når jeg ikke ser på klokka og teller ned til ett måltid. Jeg har spist slik i fem år nå, og det er knapt ett år siden jeg innså jeg helt ubevisst har fastet i flere år.

Anonymkode: 0d190...66b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi vet alle at sultfølelse ikke er farlig (hvorfor skulle det være det?), men det er ubehagelig og går ut over konsentrasjon og humør hos de fleste. Det der med 15 min stemmer kanskje for deg, men absolutt ikke for alle. For meg var det enkelt å slanke meg og gå sulten da jeg var yngre, men nå som jeg både har jobb som krever at jeg er skjerpet og barn som krever sitt om ettermiddagen er det mye vanskeligere å håndtere det.

Anonymkode: 9632b...474

At sultfølelsen går i bølger som varer på ca femten minutter gjelder for alle jo. Men det mentale ved det må hver enkelt person jobbe med.

Dette er ikke det samme som blodsukkerfall, som er det som sol regel forårsaker endring i humør.

Anonymkode: 7e6b2...f0b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi vet alle at sultfølelse ikke er farlig (hvorfor skulle det være det?), men det er ubehagelig og går ut over konsentrasjon og humør hos de fleste. Det der med 15 min stemmer kanskje for deg, men absolutt ikke for alle. For meg var det enkelt å slanke meg og gå sulten da jeg var yngre, men nå som jeg både har jobb som krever at jeg er skjerpet og barn som krever sitt om ettermiddagen er det mye vanskeligere å håndtere det.

Anonymkode: 9632b...474

Nei, det stemmer ikke at "det går ut over konsentrasjon og humør" hos de fleste. Etter at jeg begynte med å faste og spisevindu så har jeg lagt merke til hvor mange i helt urelaterte podcaster, intervjuer tilfeldig nevner at de aldri spiser noe før de skal prestere fordi det gjør dem mer skjerpet mentalt. De nevner det ikke nødvendigvis i forbindelse med diett eller vektnedgang, bare sånn generelt at de presterer bedre fastende før en mental prestasjon. F.eks et intervju med Ylvis hvor de nevnte at de leverte bedre uten å ha spist noe på forhånd. 

Så ja, det stemmer for deg at du finner sultfølelse ubehagelig og at de går utover konsentrasjonen din, men ikke "de fleste". 

Anonymkode: d3619...418

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

At sultfølelsen går i bølger som varer på ca femten minutter gjelder for alle jo. Men det mentale ved det må hver enkelt person jobbe med.

Dette er ikke det samme som blodsukkerfall, som er det som sol regel forårsaker endring i humør.

Anonymkode: 7e6b2...f0b

 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, det stemmer ikke at "det går ut over konsentrasjon og humør" hos de fleste. Etter at jeg begynte med å faste og spisevindu så har jeg lagt merke til hvor mange i helt urelaterte podcaster, intervjuer tilfeldig nevner at de aldri spiser noe før de skal prestere fordi det gjør dem mer skjerpet mentalt. De nevner det ikke nødvendigvis i forbindelse med diett eller vektnedgang, bare sånn generelt at de presterer bedre fastende før en mental prestasjon. F.eks et intervju med Ylvis hvor de nevnte at de leverte bedre uten å ha spist noe på forhånd. 

Så ja, det stemmer for deg at du finner sultfølelse ubehagelig og at de går utover konsentrasjonen din, men ikke "de fleste". 

Anonymkode: d3619...418

Nei, det med 15 min stemmer ikke for alle. Hvor har du det fra? Jeg har i hvertfall aldri opplevd det. Den akutte sultfølelsen kan bli borte, men da etter mye lengre enn 15 min (en time kanskje?), og den blir da erstattet av slapphet, hodepine og så videre.

Jeg har også hørt folk si de blir skjerpet av å være sultne. Det kan godt tenkes noen blir det, men jeg tviler sterkt på at de som blir det er i flertall. Det er typisk sånn folk sier i intervjuer for å trekke fram rare særtrekk ved dem selv, hadde det vært vanlig hadde det ikke vært noe poeng å si noe om det.

Det er håpløst å diskutere hva som er mest vanlig eller ikke uten skikkelig data, men deres sannhet om at sult bare varer i 15 minutter og at man dessuten blir skjerpet av det er på ingen måte universell. 

Anonymkode: 9632b...474

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 23.19):

16 timer er faktisk ikke så lenge. Frokost klokken ti, lunsj ca to og middag før klokka seks. Faster ikke selv, men kunne helt sikkert klart det. Ser for meg ar det er viktig at middagen blir mettende nok.

Anonymkode: d24da...58f

Dette har vært rutinen min i 15 år, jeg har aldri kalt det fasting, det er bare en vane. 

Blir ikke sulten i mellomtiden. 

Anonymkode: 26518...f0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er faktisk ikke så vanskelig om man bare kommer seg forbi de første 1-2 ukene.

Jeg driver med fasting. Ikke egentlig for jeg har troen på at det er noe magisk.

Men jeg holder på å gå ned i vekt, og fasting hjelper på sultfølelsen, tro det eller ei. (Uten fasting) Når jeg spiser frokost, er det som om det vekker et monster i magen, jeg får sinnssyk sultfølelse og er skrubbsulten til lunsj. (Med fasting) Når det er tid for lunsj og dagens første måltid, merker jeg at jeg er litt sulten, men ikke noen ekstrem sult følelse på gang. Og får det heller ikke i etterkant av at jeg har spist heller.


Jeg spiser frokost i 11:00 tiden, og har da spisevindu frem til 19:00 på kvelden. Men i ukedagene spiser jeg sjeldent etter 18:00. 

Jeg sliter ikke noe med sult etter å ha hatt en god middag. Da er jeg mett. Ikke stappmett, men heller ikke sulten. Jeg legger dog opp kaloriene til dagen på min måte. Noen vil nok argumentere for at det er «feil». Men jeg har en liten lunsj, jeg har et lite mellommåltid etter jobb, og spiser heller en stor og god middag, som gjør at jeg klarer meg frem til lunsjtider neste morgen.

Anonymkode: 4f4d1...0d8

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid måtte spise hver 3 time, men etter at jeg begynte med dette har jeg ikke behov lenger. Spiser ikke etter 17-ish, spiser frokost 9, lunsj 12 og midsar ca 17. viktig med en ordentlig middag da. Kan ofte være sulten på kvelden men det går over.  Vi liker å spise sent i helgene men da forskyver vi bare første måltidet dagen etter tilsvarende. Gjør selvsagt unntak i sosiale settinger.

jeg har gått litt ned i vekt (er ikke overvektig), men merker det ikke så mye på energien som «alle» snakker om, kanskje nesten litt motsatt? Men har blitt vant til å spise slik og synes det er deilig å ikke være konstant mett.

Anonymkode: 83b30...570

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at med rutiner "sparer" du mange timer i søvn, også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

det lurte jeg også på, og nå har jeg holdt på i 1 år :)
Litt tøft de første 2-3 dagene, men så ble det null stress. Takler sult mye bedre enn før, faktisk mer behagelig å være litt sulten enn mett...Kan glemme meg og gå mer enn 16 timer også, Men jeg merker mer sult hvis jeg har spist mye dritt dagen før. (vært i bursdag etc og spist mye kaker etc.)

Anonymkode: 7624d...ec4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 0.22):

Jeg er sulten konstant. Vet ikke hvorfor.

Anonymkode: ba4e7...ee4

Jeg også. 

Anonymkode: 09d4f...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 23.17):

Jeg kjenner aldri på sultfølelse og har derfor ikke behov for å dytte noe i trynet hele tiden.

Anonymkode: 9126a...99a

Jeg er sulten 24/7, og har behov for å dytte noe i trynet, men ikke hele tiden. 

Anonymkode: 09d4f...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 23.12):

Blir man ikke veldig sulten på kvelden/ nærmere legge tid?Er det noen som faster?Hva spiser du de timene du kan spise? 
Jeg prøver å spise mindre, det er vanskelig å Jeg kjenner ofte på en sult følelse.

Anonymkode: 46465...177

De fleste velger å faste på et tidspunkt de uansett ikke er spesielt sultne. Jeg spiser typisk ikke mellom 21.30 og 11.30. Så jeg kunne påberopt meg å «faste» i 14 timer dersom jeg ønsket assosiere meg med slikt vås. Siden jeg ikke gjør det så er det bare helt normal hverdag, 

Og, ts? Husk at livet er som SoMe. Folk lyver så det renner av dem for å opprettholde maska. Og mest av alt lyver de til seg selv. Du ser jo folk som slanker seg og insisterer på at de spiser 1200-1500 kcal per døgn og ikke går ned i vekt (de spiser mer. De lyver). Statistikk viser at folk lyver såpass mye at du kan halvere alt de sier. Folk som påstår at de trener 3 ganger i uka, feks? De har en intensjon om det, ja. Men i realiteten trener de, rent statistisk sett, 1.5 ganger. Og så oppgir de intensjonene sine, ikke realitetene sine. Så sier folk de faster? Anta de har en intensjon om det. Men ofte likevel ikke gjør det, sånn til hverdags.

AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 0.16):

Du rekker fint 3-4 måltider på 8 timer. Det er veldig smart å lære seg til å ikke ikke spise om kvelden. Den sulten du kjenner på etter klokken 18 er ikke reell og går over etter noen få dager. Bare tenk at det ikke er farlig å legge seg sulten.

Har selv gått ned rundt 15 kg kun ved å spise mellom 10-18.

Anonymkode: 9c661...b3b

Men hvorfor? Hva mener du er poenget - mer erden i ditt liv - med å la være å spise etter 18 heller enn feks før 14? Eller bare spise mindre kcal fordelt utover etter behag? Det finnes nemlig ingen «vitenskapelig korrekt» tid å spise på. Dietter oppfunnet av såkalte slankeguruer er alle og en ren svindel.

Anonymkode: 8f9df...b13

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...