Gå til innhold

Å bo og leve med minimalt av møbler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sånn som å sove og spise på gulvet og greier...

Hva tenker du om det og kjenner du noen som lever slik?

Anonymkode: 385e0...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk står fritt til å leve slik de vil. Jeg er bare glad for at jeg også står fritt til det og aldri ville valgt dette. 

Jeg vet om noen som sover på gulvet i perioder pga de blir trigget mye med mye flashback og mareritt av å sove i seng pga misbruk. Men de jobber hardt for å kunne sove i sengen sin hele tiden, for det er det de aller helst ønsker. Jeg vet også om andre som sover med spikermatte i senga men de fleste liker komfort naturligvis. 

Jeg elsker sofaen, spisebord, sengen møblene mine. Det å komme hjem å ha tingene mine, møblene mine, deise ned i den komfortable sofaen, gjerne med pledd, stearinlys og noe varmt i koppen når høsten kommer og kose seg er noe helt annet enn å sette seg ned på et hardt gulv.  Jeg kjenner ingen som ikke har essensielle møbler i hjemmet sitt og jeg ville nok tenkt mitt om jeg ble invitert på julemiddag eller noe annet hos noen hvor det ble dekket på gulvet. Samtidig vet jeg godt at dette er kulturelt. Mange andre plasser i verden har de ikke sofa, seng... Toalett. Men her i Norge er vi vant med dette, (heldigvis). Og det er jo den norske kulturen vi lever i.

I tillegg til komfort og vaner er jeg også maximalist og mistrives sterkt med tomme flater, tomme hjem, tomhet. Jeg ville aldri trivdes i et hus uten møbler, det mister helt sin evne til å være et hjem for min del. 

Jeg trives med farger og møbler og små og store detaljer jeg elsker❤️ Og som får mitt hjem til å være den oasen jeg synes mitt hjem fortjener å være. Så for meg er det helt fullstendig uaktuelt å ikke ha møbler, og igjen: alle jeg kjenner både kommer fra og har et møblert hjem. Men det finnes jo sikkert alltid noen. Mener det var en tråd under hus og hage kategorien for noen uker siden som ønsket å leve helt uten møbler og skulle selge hver rubbel og bit....

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (1 time siden):

Folk står fritt til å leve slik de vil. Jeg er bare glad for at jeg også står fritt til det og aldri ville valgt dette. 

Jeg vet om noen som sover på gulvet i perioder pga de blir trigget mye med mye flashback og mareritt av å sove i seng pga misbruk. Men de jobber hardt for å kunne sove i sengen sin hele tiden, for det er det de aller helst ønsker. Jeg vet også om andre som sover med spikermatte i senga men de fleste liker komfort naturligvis. 

Jeg elsker sofaen, spisebord, sengen møblene mine. Det å komme hjem å ha tingene mine, møblene mine, deise ned i den komfortable sofaen, gjerne med pledd, stearinlys og noe varmt i koppen når høsten kommer og kose seg er noe helt annet enn å sette seg ned på et hardt gulv.  Jeg kjenner ingen som ikke har essensielle møbler i hjemmet sitt og jeg ville nok tenkt mitt om jeg ble invitert på julemiddag eller noe annet hos noen hvor det ble dekket på gulvet. Samtidig vet jeg godt at dette er kulturelt. Mange andre plasser i verden har de ikke sofa, seng... Toalett. Men her i Norge er vi vant med dette, (heldigvis). Og det er jo den norske kulturen vi lever i.

I tillegg til komfort og vaner er jeg også maximalist og mistrives sterkt med tomme flater, tomme hjem, tomhet. Jeg ville aldri trivdes i et hus uten møbler, det mister helt sin evne til å være et hjem for min del. 

Jeg trives med farger og møbler og små og store detaljer jeg elsker❤️ Og som får mitt hjem til å være den oasen jeg synes mitt hjem fortjener å være. Så for meg er det helt fullstendig uaktuelt å ikke ha møbler, og igjen: alle jeg kjenner både kommer fra og har et møblert hjem. Men det finnes jo sikkert alltid noen. Mener det var en tråd under hus og hage kategorien for noen uker siden som ønsket å leve helt uten møbler og skulle selge hver rubbel og bit....

Har du link til den tråden?

Man kan sikkert oppnå komfort med møbler tilpasset å sitte på gulvet. Polstrede møbler uten ben eller svært lave ben. Jeg ser fordeler med å kunne bruke kroppen mer naturlig og få lagt inn styrking av muskler i hverdagen ved å leve og bo slik.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har du link til den tråden?

Man kan sikkert oppnå komfort med møbler tilpasset å sitte på gulvet. Polstrede møbler uten ben eller svært lave ben. Jeg ser fordeler med å kunne bruke kroppen mer naturlig og få lagt inn styrking av muskler i hverdagen ved å leve og bo slik.

Jeg fant tråden via Google 

Screenshot_20240719_223955_SamsungInternet.thumb.jpg.0213bd7c57296259f03c9829bcae08e1.jpg

Men da jeg skulle trykke meg inn i tråden kom dette oppScreenshot_20240719_224017_SamsungInternet.thumb.jpg.d2c8bf4e33f9c0de0a3360ee88019efc.jpg

De skulle kvitte seg med både Sofa og bord og fikk råd om å ha det på et lager først for å finne ut om livsstilen var helt slik de trodde til å begynne med. I og med at tråden naturlig nok ikke appellerte til meg skumleste jeg bare og forsvant fort ut av tråden da den var aktiv uten å verken sette meg helt inn i alt så jeg aner ikke hva det endte opp med dessverre.

Så den har sikkert av en eller annen grunn blitt slettet eller noe:vetikke:

Joda det er sikkert fordeler og ulemper med å leve slik. Men det er ikke for majoriteten av befolkningen. Men supert om du tenker det funker for deg. Jeg er for at folk går sine egne veier og gjør sine egne ting og finner sin egen måte å gjøre ting på. En må jo ikke klone naboen hele tiden😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror en del av de som er veldig opptatt av minimalime egentlig leter etter noe. En ro eller en slags fred som de tror de finner ved å ha lite "rot" rundt seg. 

Anonymkode: 15b2b...df8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner flere som sitter på gulvputer og har saget av bordbeina for å få lavere bord. Synes det er skikkelig digg å være hos sånne folk, foretrekker  å sitte på gulvet selv, men har likevel spisebord med stoler - tror ikke alle gjester har fysikk til å sitte på gulvet 

Anonymkode: 17c77...4d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror en del av de som er veldig opptatt av minimalime egentlig leter etter noe. En ro eller en slags fred som de tror de finner ved å ha lite "rot" rundt seg. 

jeg kjenner noen par som lever slik og fellesnevneren er at de vil ha smidigere kropp og vil være fri fra alt kjøpepresset. Hun ene sier det har delvis oppstått fra et ønske om å kunne holde huset rent uten å bruke mye tid på å flytte tunge møbler. Jeg som står utenfor og observerer familiene må si jeg ser at de er blitt mer rolige, sammensveiset og mer bunnsolide mennesker. De var rolige fra før, men det er blitt enda mer merkbart nå etter 5 år i den livsstilen. Så ja de søkte vel etter mer ro enn de hadde før.

Å være på besøk og sitte på gulvputer har gjort meg mer obs på at kanskje jeg også trenger å gjøre endringer for å myke opp kroppen for å kunne klare å bevege meg uten å måtte ha møbler over alt. Jeg tenker også at når jeg og kjæresten skal på backpacking der vi vil bo på steder der det ikke er annet enn tynne stråmatter på jordgulv, og da er vel denne livsstilen en fordel å allerede være vant med?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner flere som sitter på gulvputer og har saget av bordbeina for å få lavere bord. Synes det er skikkelig digg å være hos sånne folk, foretrekker  å sitte på gulvet selv, men har likevel spisebord med stoler - tror ikke alle gjester har fysikk til å sitte på gulvet 

Anonymkode: 17c77...4d2

De jeg kjenner har noen litt høyere myke puffer fra Søstrene Grene. Myke former men allikevel høyt nok for de som ikke er vant med å sitte på gulvet. 

Jeg er virkelig inspirert kjenner jeg! 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tror er vel nøkkelordet her. 

Anonymkode: 6f25a...e7e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tror er vel nøkkelordet her. 

Men er det ikke litt sånn da.

De som går all in i ting som rollespill, Gother, Anime eller Steinermiljøet bare for å nevne litt ulike undergrupper, de er ofte på leit etter noe.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men er det ikke litt sånn da.

De som går all in i ting som rollespill, Gother, Anime eller Steinermiljøet bare for å nevne litt ulike undergrupper, de er ofte på leit etter noe.

Jo jeg er enig med deg og tenker mye det samme. Det er deres tro som var nøkkelordet, ser at det kunne misforståes nå.  At de er på jakt etter noe og tror de kan finne det ved å kvitte seg med noe og for mange finner de ikke det de leiter etter da heller så da blir svaret å kvitte seg med mer og mer. Minimalisme er jo i vinden men det er alltid noen som skal trekke det litt lengre i håp om å få enda mere utbytte av det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo jeg er enig med deg og tenker mye det samme. Det er deres tro som var nøkkelordet, ser at det kunne misforståes nå.  At de er på jakt etter noe og tror de kan finne det ved å kvitte seg med noe og for mange finner de ikke det de leiter etter da heller så da blir svaret å kvitte seg med mer og mer. Minimalisme er jo i vinden men det er alltid noen som skal trekke det litt lengre i håp om å få enda mere utbytte av det.

Ja da tror vi det samme, hi hi.

Det er ikke så uvanlig at folk som f.eks tar slankeoperasjon får psykiske problemer i etterkant og grunnen er at maten kanskje har vært noe som har regulert følelsene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Basert på hva mine venner sier om temaet så mener jeg at du og flere misforstår. Det handler ikke om å jakte etter noe i søken på noe uoppnåelig, men om å kvitte seg med ting som ikke har noen funksjonalitet eller glede i deres hverdag. De beholder jo, og skaffer seg andre ting som gir glede for dem. Feks reiser de mye verden over og sliter ut sko, klær og sekker etterhvert, og da anskaffer de seg nytt. Men finner det ikke verdt å bruke penger på å anskaffe en sofa og spisestue de ikke har glede av i eget hjem.

Jeg nærmer meg 40 årene og i samtaler med mine besteforeldre som vokste opp under krigen så kommer mye av det samme frem der. Det var en større glede over de få enkle tingene og møblene de hadde den gangen enn det som er nå. I fjor jobbet vi for å tømme huset og sette standard tilbake til den enkle stilen de vokste opp med. Noe som betyr færre ting på veggene og færre møbler og gjenstander som gjør det mye enklere å holde det rent og ryddig.

Minimalisme er ikke noe nytt, det er bare et nyere ord som forsøker å beskrive en enkel livsstil som alltid har eksistert. På 90 tallet brukte de mye Simple Living som en betegnelse på den samme livsstilen. Og på 70 tallet var det den enkle nøkterne furustilen. Ikea feks er forkjemper for å presse mest mulig inn på minst mulig areal, samme med andre interiørbutikker og interiørblader generelt. Der legges det opp til et helt ekstremt forbruk og oppfylling av hjemmene.

Man kan jo si det samme du sier her om de som stadig er på shopping. De søker jo etter noe de tror skal gi dem glede og nytte. Enda en ting som fyller opp hjemmet som allerede er stappet fullt. Enda en lenestol, enda en vase, enda flere poser med strikketøy, klær, airfryer, kopper og mer.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det samme sier jeg om maximalisme. Å være avhengig av masse ting og møbler kan også bety at man leter etter noe, eller at man forsøker å fylle en tomhet med ting. 

Anonymkode: be198...c69

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det samme sier jeg om maximalisme. Å være avhengig av masse ting og møbler kan også bety at man leter etter noe, eller at man forsøker å fylle en tomhet med ting. 

Ja det er jeg helt enig i. Det å shoppe for å døyve følelser er jo velkent, og jeg tror og at mange som går veldig opp i interiør finner at det til syvende og sist er en runddans.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Minimalisme er ikke i vinden, det er økonomien som er skakkjørt. 

Anonymkode: ce14a...73a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva med å leve imellom de to polene? Det går an det også og jeg tror det er der normaliteten er. En må ikke ha huset fullt og en må heller ikke søke ro i bare gulvplankene 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke antall ting er viktig, men å skape et hjem som er funksjonelt. For eksempel vil et hjem der rom er utilgjengelige fordi de er fylt med ting, og man ikke evner å holde det hygienisk være negativt. På samme vil et hjem uten det man trenger av møbler og personlige eiendeler oppleves kaldt og upraktisk for de fleste. Så en mellomting tror jeg er det som fungerer best for de fleste. Alle trenger ikke å ha like mange ting, men å kaste alt eller å ta vare på alt er ytterpunkter. De fleste ønsker å ha noen ting uten en praktisk funksjon, men som har emosjonell verdi, men ikke så mange ting at man drukner. 

Endret av Helene1982
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

All forskning viser jo at de har rett da. Hvertfall om de er kvinner. 

Kvinners stress er nemlig proporsjonalt med antall eiendeler de har rundt seg. 

Å leve enklere gir mer ro. Mindre beslutningsvegring og fatigue. 

Anonymkode: 53653...2af

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

All forskning viser jo at de har rett da. Hvertfall om de er kvinner. 

Kvinners stress er nemlig proporsjonalt med antall eiendeler de har rundt seg. 

Å leve enklere gir mer ro. Mindre beslutningsvegring og fatigue. 

Anonymkode: 53653...2af

Og undersøkelser viser også at en ser på minimalisme som kaldt og upersonlig og en får mer energi av å ikke ha det minimalistisk. Smaken vår avgjør mer for hvordan stiler påvirker oss enn selve stilen i seg selv. 

Anonymkode: 43a68...73d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...