Gå til innhold

Kattunge alene hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en kattunge på 10 mnd og skal på hytta fra idag til imorgen. Spørsmålet er om pusen bør være hjemme alene i 1 døgn eller bli med oss på hytta. 

Det er ca. 2 timer å kjøre til hytta. Hun har tidligere vært med på kjøretur opp til 5 timer, som har gått veldig bra. Klaging første halvtimen, så har hun ligget på ryggen og malt når vi har gitt henne oppmerksomhet. 

Vi har ikke naboer og familie som kan se til henne denne gangen.

Anonymkode: 8a31b...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Katten klarer 1 dag null stress

Anonymkode: 1e98a...621

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her ville jeg sett an katten. Hvis hun ikke liker å være alene, ta henne med. Hvis hun ikke liker å kjøre bil, la henne være hjemme.

Anonymkode: 1535a...7fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her ville jeg sett an katten. Hvis hun ikke liker å være alene, ta henne med. Hvis hun ikke liker å kjøre bil, la henne være hjemme.

Anonymkode: 1535a...7fc

Hun har ikke vist tegn til at hun mistrives med å være aleine, men er generelt en veldig sosial katt når vi er hjemme. 

Hun liker ikke å kjøre bil, men det går bra. Hun blir ikke bilsyk og roer seg etter en liten stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

1. døgn er null problem. 
Blir dere lenger ville jeg tatt henne med!

Anonymkode: 678fa...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi tar med katten vår på hytten dersom vi er mer enn en natt borte. Dersom det er en natt tenker vi at ulempen ved å kjøre bil (og båt for vår del) overgår ulempen ved å være hjemme alene. Vår hytte ligger 1,5-2 timer unna. 
Nå er deres katt bare ti måneder, så det er akkurat på grensen. Hadde den vært yngre ville jeg nok tatt den med. 
Dersom dere reiser tidlig fredag og kommer hjem veldig sent lørdag ville jeg kanskje likevel vurdert å ta den med meg. 

Anonymkode: df864...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi har en kattunge på 10 mnd og skal på hytta fra idag til imorgen. Spørsmålet er om pusen bør være hjemme alene i 1 døgn eller bli med oss på hytta. 

Det er ca. 2 timer å kjøre til hytta. Hun har tidligere vært med på kjøretur opp til 5 timer, som har gått veldig bra. Klaging første halvtimen, så har hun ligget på ryggen og malt når vi har gitt henne oppmerksomhet. 

Vi har ikke naboer og familie som kan se til henne denne gangen.

Høres ut som en pus som er lett å ta med seg. Da ville jeg ha tatt den med. Min får fulstendig noia av bil. Og skulle ønske vi kunne tatt den med på hytta. Slik at vi kunne være lengre enn en natt 

Anonymkode: b0dea...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går nok helt fint at den er hjemme, men jeg hadde nok selv tatt den med. Det er bare bra å eksponere dem for slik så blir det enklere den gangen man MÅ ha dem med på noe. 

Anonymkode: 3e541...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle innspill! Da blir hun nok med på hytta, så får hun øve seg på å være lenger aleine hjemme en annen gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dere ofte drar på hytta om sommeren, og i fremtiden gjerne vil være lengre, så er det ikke så dumt å venne katten til å være på hytta også. Da slipper dere å bruke penger på kattepasser

Anonymkode: 74483...573

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da min katt var 8 måneder og til hun begynte å gå ute tisset hun ned skoene mine hver gang jeg ikke kom hjem til kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere tar katten med dere. Men til fremtiden, så må dere skaffe pass til katten, selv om dere kun skal være borte ett døgn. Det er forbudt å overlate katter til seg selv, selv for kun en eneste natt. Det blir ikke så kjekt å komme tilbake til en saftig bot, i verste fall... Vi har katter selv og vi skaffer kattepass hvis vi skal reise vekk, selv om det kun er en dag.

Utdrag fra mattilsynets sine sider: 

Katten skal ha tilsyn og stell hver dag. Det betyr at du må sørge for pass til katten også når du reiser bort i helgen eller for en kortere periode.

Det er ikke nok at naboen fyller på tørrfôr og vann utenfor huset i ny og ne. Kattepasseren må hver dag sjekke at katten ikke er syk eller skadet, og ta den med til veterinær hvis nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kittykat skrev (1 time siden):

Så bra at dere tar katten med dere. Men til fremtiden, så må dere skaffe pass til katten, selv om dere kun skal være borte ett døgn. Det er forbudt å overlate katter til seg selv, selv for kun en eneste natt. Det blir ikke så kjekt å komme tilbake til en saftig bot, i verste fall... Vi har katter selv og vi skaffer kattepass hvis vi skal reise vekk, selv om det kun er en dag.

Utdrag fra mattilsynets sine sider: 

Katten skal ha tilsyn og stell hver dag. Det betyr at du må sørge for pass til katten også når du reiser bort i helgen eller for en kortere periode.

Det er ikke nok at naboen fyller på tørrfôr og vann utenfor huset i ny og ne. Kattepasseren må hver dag sjekke at katten ikke er syk eller skadet, og ta den med til veterinær hvis nødvendig.

I all verden, det er vel ikke en bot man skal frykte om man overlater katten til seg selv. Det er langt verre å komme hjem til en skadd eller død katt.

Anonymkode: 258fc...9b6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...