Gå til innhold

Gamle begravelsessalmehefter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tar dere vare på gamle samlehefter fra begravelser til folk i nær slekt, i årevis? Jeg syns det er vanskelig, nesten umulig , å kaste slik. Føler at jeg ikke bryr meg. Hva gjør dere? 

Anonymkode: 9f44f...529

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legger dem i en boks som jeg har i klesskapet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort, men husker ikke om jeg har kastet de nå. Kan hende jeg har tatt vare på de eldste pga alderen. Men det er egentlig ikke noe å ha på. Jeg skjønner, og jeg er en som kan samle på mye forskjellig, men det er også slik jeg har kommet frem til at veldig mye bare opptar unødvendig plass. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spart på mamma og svigerfar sine, pluss besteforeldrene mine sine. Andre har jeg kastet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spart på de etter foreldrene mine, de andre blir kastet nokså umiddelbart etter begravelsen/bisettelsen. Jeg har ikke bruk for dem for å minnes den døde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De samler seg opp i lomma på kåpa jeg bruker kun i begravelser 🙈 når jeg sitter i kirken pleier jeg å se på de. 

Anonymkode: 07e17...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja tar vare på dem fant noen helt i fra 1975 begravelser som min nå avdøde far har vært i 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har tatt vare på bestemor, stefar og faren min sitt. Resten har jeg kastet 🙂

Anonymkode: b8d00...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig mange tar vare på dem. Mange som viser oss når vi kommer på besøk. Selv så tar jeg ikke vare på dem. I disse nye tidene så ligger de fleste heftene på minnesiden til avdøde. 

Anonymkode: f5041...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kaster de

Anonymkode: 4e2e2...f41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kaster dem, men jeg ser for meg at det er vanskeligere jo nærere den avdøde er for meg. Til nå har jeg ikke mistet noen nærere enn besteforeldre. 

Anonymkode: a54fa...264

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar vare på dem. Har en egen eske for  "minneting" for eksempel  program fra festivaler eller sanger fra konfirmasjoner og bryllup. 

Mine foreldre pleide også å ta vare på dem, så i barndomshjemmet har vi begravelsehefter tilbake fra 40- og 50-tallet. 

Endret av Perelandra
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Jeg tar vare på de, har de i en eske. Hvis ikke tror jeg jeg ville brent de, føles så uverdig å kaste de i søpla. 

Anonymkode: 09310...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1975 var det bare ett kjedelig farget brettet kort med ett svart kors på Utsiden Navn dødsdato og seremoni sted etc flottere de fra 1994 og utover du kunne velge års motiv osv men ingen slår det som er utstedt etter pappas bortgang Desember 2023 med bilde av han på utsiden og inni 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kastet et her om dagen og merka at jeg fikk litt dårlig samvittighet nå når jeg tenkte på det. Har tatt vare på sånnt i 20 år. Finner dem støtt og stadig rundt omkring i forskjellige skuffer og skap.

Syntes det er så upersonlig nå til dags hvor alt skal være på nettet 😆 er gammeldags …vet. 

Anonymkode: 606b6...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 14.55):

Tar dere vare på gamle samlehefter fra begravelser til folk i nær slekt, i årevis? Jeg syns det er vanskelig, nesten umulig , å kaste slik. Føler at jeg ikke bryr meg. Hva gjør dere? 

Anonymkode: 9f44f...529

Ja, der er ofte bilder på dem. Og de er et minne om et menneske som har gått ut av tiden. Tar ikke mye plas heller.

Anonymkode: ee6f2...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg tar vare på de, det gjorde også mormoren min, så det eldste jeg har er fra 1945.

Anonymkode: 1c88c...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar vare på de som er fra familien min. Har også fra begravelsene til to familie-medlemmer som døde før jeg ble født. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...