Gå til innhold

Kollega som maser om å låne penger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han bruker nok pengene på dop eller noe. Det med foreldrene er sikkert bare en unnskyldning. 

Anonymkode: 684c0...efd

Tviler på dop.

Forventnings press fra familie i -utland med dårlig økonomi- med er ganske stort. Altså fattige land. 

Anonymkode: 6db31...64f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bare si nei. Enkelt og greit. Og ikke la deg påvirke av noe av det han sier. 

Anonymkode: 95e3c...9a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Han er i starten av 20-årene, har innvandret fra et arabisk land og har et par brødre her. Han er en grei fyr forsåvidt, men jeg blir veldig lei av alt maset om å låne penger. Jeg har lånt han penger 3 ganger (kun småsummer og han har alltid betalt tilbake når han sier han skal).

Jeg har sagt til han at jeg ikke liker dette, fordi jeg er selv aleneforsørger og har ganske så stram økonomi, så opplever dette maset hans som stressende.

Enkelte ganger når han spør, så er det på grunn av at foreldrene i hjemlandet trenger medisinsk behandling etc. Og ja, det er jo trist det, men er det virkelig mitt ansvar å betale medisiner for foreldrene hans i hjemlandet? Jeg vil jo heller forsørge barna mine.

Jeg har sagt fra kraftig tidligere og kuttet kontakten med han i flere mnd pga dette, og han sa da at han ikke skulle mase mer. Nå har han startet igjen, og nå vurderer jeg å bare kutte han ut for godt, ettersom han ikke klarer å respektere det jeg har sagt.

Tenkte bare det var interessant å høre andres meninger først, er jeg for "hard" og egoistisk?

Anonymkode: 387bc...23d

Er dere kjærester siden du låner han penger selv om du er aleneforsørger?

Det er ikke rart Norge er populært. 

Anonymkode: 6db31...64f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, det kan jo være en kulturell greie også, men uansett så kan ikke jeg drive på å låne ut penger til han. Ser det er flere som sier at det er bare å si "nei", greia er at jeg HAR sagt nei. At han ikke hører kan vel skyldes mangel på autoritet fra min side, men jeg føler at det skyldes frekkhet fra hans side. Hør etter da, for faen.

Samtidig så skjønner jeg at det er jævlig hvis man har syke foreldre som ikke får hjelpen de trenger og at man da kanskje blir så desperat at man tråkker over noen grenser.

Så da står vi hardt mot hardt og det er derfor jeg vurderer å kutte han ut totalt. Ville bare ha noen synspunkter først.

-ts

Du er aleneforsørger og trenger all tilgjengelig kapital til de du har ansvaret for. Si du kun har til å betale egne regninger til neste lønn kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Nei. Og jeg synes det er ubehagelig at du spør om dette igjen. Jeg trenger pengene selv, så jeg vil at du slutter for godt å spørre om dette. Svaret vil alltid være nei uansett.»

Anonymkode: f3931...c2c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Apis skrev (25 minutter siden):

Du er aleneforsørger og trenger all tilgjengelig kapital til de du har ansvaret for. Si du kun har til å betale egne regninger til neste lønn kommer. 

Ts trenger på ingen måte å gi noen unnskyldning for hvorfor det ikke kan lånes ut noe. Et nei er et mer enn godt nok svar på spørsmålet!

Anonymkode: c04ca...d0b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du får kutte han ut igjen. Og nei, det er ingenting å løpe til sjefen for. Visse ting må da virkelig voksne mennesker klare å ordne opp i selv. Han respekterer deg ikke, så bare å la han seile sin egen sjø.

Anonymkode: daf38...13a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts trenger på ingen måte å gi noen unnskyldning for hvorfor det ikke kan lånes ut noe. Et nei er et mer enn godt nok svar på spørsmålet!

Anonymkode: c04ca...d0b

Hun skylder ingen noen unnskyldning, men tror du TS bare kommer til å svare nei, når spørsmålet dukker opp neste gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier bare nei. Så enkelt er det. Flere utlendinger på jobben min som har denne uvanen.

Anonymkode: 58754...d12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier ikke gå til sjefen med så mye, helst aldri, men her hadde jeg gjort det! 

Anonymkode: 6ba99...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si han kan be arbeidsgiver om forskudd på lønn.

Anonymkode: fde1c...04a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uprofesjonelt å be kolleger om lån. Bare si nei, og hvis han ikke gir seg, går du til leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye spør han egentlig omnå få låne ? Om det er snakk om penger til å hjelpe syke foreldre er det vel ikke akkurat snakk om noen få hundrelapper, men heller flere tusen.. ikke at det egebetyr noe! Et nei er et nei uansett hva det gjelder. Tipper han har innsett at du er lett å manipulere så derimot fortsetter han bare å mase. Han har nok prøvd dette på andre kolleger også men der har han nok blitt kraftig avist. Du må stå på ditt og være mye tøffere med han. Om han ikke skjønner dette så bør du ta en prat med sjefen. Aldri lån han en eneste krone til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 14.12):

Jeg har sagt fra kraftig tidligere og kuttet kontakten med han i flere mnd pga dette, og han sa da at han ikke skulle mase mer. Nå har han startet igjen, og nå vurderer jeg å bare kutte han ut for godt, ettersom han ikke klarer å respektere det jeg har sagt.

Du har jo svaret selv på hva du bør gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 17.01):

Du sier bare nei. Så enkelt er det. Flere utlendinger på jobben min som har denne uvanen.

Anonymkode: 58754...d12

Finlendere, eller? 

Anonymkode: d12a8...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si ifra til sjefen om at kollega ber om å låne penger og at du ikke liker  bli maset på. Du har ingen penger å låne bort. Sjefen din bør så ta en prat med vedkommende. Hadde noen liknende episoder der jeg jobber. Sjefen ble fortalt at en kollega stadig ble spurt om penger til tross for dårlig økonomi. Dette ble det raskt satt en stopper for når sjefen snakket med hen som maset om penger.

Anonymkode: 70f91...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...