Gå til innhold

Venninne som gir dårlige gaver

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 9.57):

Hun gir gaver uansett. Hun gir når hun vil. Jeg gir ikke gaver generelt. Jeg gir til familie til jul og bursdag, men prøver å ikke gi gaver til venner fordi jeg har så mange. 

Anonymkode: 9e665...0d1

Men la vær å bruk gavene da, om det plager deg sånn. Servietter kan man alltids få bruk for, snytepapiret kan du enten gi bort til noen andre eller legge på en felles plass på jobb (sikkert noen som vil få bruk for det), og sjokolade holder i evigheter. Om du ikke vil spise den akkurat nå, kan du spare den til en gang du får besøk, en gang du skal bake eller en gang du skal på besøk og vil ta med deg noe. 

Jeg skjønner meg ikke på mennesker som lager problemer ut av ingenting.

Anonymkode: 89517...888

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først vil jeg si du har helt rett i å reagere på den sjokoladen ts, noe så ufølsomt. Jeg hadde tidligere en venn som alltid klagde på gaver så til slutt vegret man seg for å kjøpe til ham for da visste man det ikke var godt nok... nok var nok når han begynte å ydmyke ei pga gaver hun hadde gitt som ikke falt i smak på en felleschat. Selv fikk vi et forferdelig bildet av oss hvor han hadde klipt av deler av hodet til min utkårede. Utrolig respektløst! Stor forskjell på å være utakknemlig og å føle at en gave er direkte ufin.

Anonymkode: 13d24...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (På 18.7.2024 den 10.11):

Omtanken burde telle mye mer enn prislappen og nytten.
Hvis folk er misfornøyde med omtanke, sender det signaler om at mottaker er bortskjemt, materialistisk og nedlatende.
Hvis du skal redde vennskapet, bør dere bli enige om å kutte ut gaver.

Men det er jo ALT ANNET enn omtanke å gi sjokolade til noen som akkurat har fortalt deg at de har sluttet med søtsaker! 

Uten å kjenne til personen og hva den tenker, så virker det på meg som man gir gaver for å være den som er så sykt snill å gir gaver, i stedet for å gi gaver fordi man ønsker å glede mottaker.

Anonymkode: 00467...084

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (På 18.7.2024 den 10.12):

Beklager, men jeg er ikke enig der heller. Jeg hadde bare lagt bort godteriet.

Jeg spiser ikke mye godteri. Jeg fikk en stor plate sjokolade som jeg ikke liker så godt. Jeg synes det var veldig fint av min venn å gi meg den. Det har np lagt i skuffen i noen måneder. Kanskje jeg tar den frem en gang og deler med noen som er på besøk. 

Men da er jo ikke du en som sliter med sukker- og kaloriinntak. TS klarer neppe å la en sjokoladeplate ligge i en skuff i månedsvis når hun elsker sukker og sjokolade.

Anonymkode: 19719...899

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelgeK skrev (1 time siden):

Hun er vel snill da, det er tanken som teller?

Er jo ikke snakk om å være snill eller ikke. Er mer snakk om gaver som bare er fjas. Jeg har i alle fall en tanke bak gavene jeg gir. Enten at den som mottar har ønsket seg den, eller at jeg vet at vedkommende har bruk for den. Og hvis noen sier til meg at de ikke spise sukker, kjøper jeg selvsagt ikke sjokolade.

Anonymkode: c3557...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HelgeK skrev (1 time siden):

Hun er vel snill da, det er tanken som teller?

Og hva sier den tanken her? 
- At venninnen ikke lytter når Ts forteller henne noe? 
- At hun prøver å sabotere diettforsøket hennes? 
- At hun bryr seg mer om den gleden hun selv føler ved å kjøpe og gi bort ræl enn hva mottaker kommer til å føle? 

Greit at det er tanken som teller, de fleste har vel bomma kraftig på et gavekjøp en gang, men noen ganger er ikke tanken god. 

Anonymkode: 770b9...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg, det høres ut som meg 🙈 

Jeg er så dårlig med gaver og har ikke så veldig god råd, men prøver mitt beste på å gi fine gaver til venninner. 
Til jul ga jeg noe til en venninne som jeg viste hun ønsket seg også alle slagene av favoritt sjokoladen hennes, i ettertid har jeg tenkt på at hun har jo snakket mye om å kutte ned på godteri og at hun fokusere veldig på hva hun spiser om dagen. Fikk plutselig en klump i magen og dårlig samvittighet når jeg innså at sjokolade kanskje ikke var det beste valget, men var helt ærlig kun godt ment 🥲   

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Og hva sier den tanken her? 
- At venninnen ikke lytter når Ts forteller henne noe? 
- At hun prøver å sabotere diettforsøket hennes? 
- At hun bryr seg mer om den gleden hun selv føler ved å kjøpe og gi bort ræl enn hva mottaker kommer til å føle? 

Greit at det er tanken som teller, de fleste har vel bomma kraftig på et gavekjøp en gang, men noen ganger er ikke tanken god. 

Uansett er det helt meningsløst at voksne skal gi hverandre gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 15.46):

Men da er jo ikke du en som sliter med sukker- og kaloriinntak. TS klarer neppe å la en sjokoladeplate ligge i en skuff i månedsvis når hun elsker sukker og sjokolade.

Anonymkode: 19719...899

Jo, faktisk. Er veldig opptatt av hva jeg putter i munnen, og er forferdelig glad i sjokolade. Men jeg klarer likevel å gjemme sjokoladen i en skuff og liksom "glemme" at den er der.Men hvis Ts ikke klarer det, kan hun jo gi en til noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (1 time siden):

Jo, faktisk. Er veldig opptatt av hva jeg putter i munnen, og er forferdelig glad i sjokolade. Men jeg klarer likevel å gjemme sjokoladen i en skuff og liksom "glemme" at den er der.Men hvis Ts ikke klarer det, kan hun jo gi en til noen andre.

Det er faktisk også fullt mulig å kaste søplemat i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (20 minutter siden):

Det er faktisk også fullt mulig å kaste søplemat i søpla.

Ja, hvis det er søplemat. Men hva er søplemat, mener du? Dette var jo en sjokolade. 

Jeg tar veldig avstand fra å kaste spiselig mat. Da synes jeg heller man skal gi det til noen som har glede av det

Endret av exictence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelgeK skrev (16 timer siden):

Uansett er det helt meningsløst at voksne skal gi hverandre gaver.

Helt enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...