Gå til innhold

Venninne som gir dårlige gaver

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du mener altså det at folk som gir dyre konfekten i gave til jul og diverse, det er ikke gaver? 🤨 Hva faen er en gave for deg da, et diamanthalskjede til 150000?

Anonymkode: b0721...7ec

Herregud, vi snakker her om en SJOKOLADEPLATE, ikke femten kilo Kong Haakon konfekt, Sveitsisk sjokolade eller annet som engang koster femtilappen. 

Mener du at det kun ligger en plate melkesjokolade fra deg under treet hvert år? Det er jo raust og omtenksomt 😂

Anonymkode: 1a4b8...85f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herregud, vi snakker her om en SJOKOLADEPLATE, ikke femten kilo Kong Haakon konfekt, Sveitsisk sjokolade eller annet som engang koster femtilappen. 

Mener du at det kun ligger en plate melkesjokolade fra deg under treet hvert år? Det er jo raust og omtenksomt 😂

Nope. Det var god gammaldags Freia som var på tilbud til 25 kroner den uken.

Anonymkode: 9e665...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Først: Ja, det er alltid fint når noen tenker på deg og vil gi deg en gave. Jeg er takknemlig for at hun tenker på meg, men…. 😬

Hun er så fryktelig dårlig til det! Jeg får alltid servietter av en eller annen grunn, med unntak av den gangen jeg fikk snytepapir med hjerter på. Det meste i gavene er egentlig bare «tull» og har ikke noe nytte for meg. Du kan kanskje argumentere at snytepapir kommer godt med når jeg blir syk, men jeg har følsom hud og trenger balsamert papir. 👸Hun gir meg også ting som er litt uomteksomme. For eksempel da jeg slutter å spise ting med mye sukker og hadde greid å holde meg borte fra godteri i flere uker og hun ga meg en svær plate med sjokolade dager etter vi hadde snakket om hvor stolt jeg var av meg selv. 🙈 

Noen som kjenner seg igjen? Jeg er ikke like ivrig på å gi gaver, men når jeg gjøre det er det nøye gjennomtenkt. Jeg ser ikke poenget med å gi snytepapir eller sjokolade til folk som er på slankern. 

oj denne var litt drøy da, kanskje i hennes hjerne  så skulle hun "belønne" deg for å ha vært flink, men dette hadde jeg tatt opp med henne.

Men ellers ville jeg latt det fare egentlig, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nope. Det var god gammaldags Freia som var på tilbud til 25 kroner den uken.

Da gjør du deg vanskelig. Gi den videre/kast den/åpne den og spander på henne. Papir i alle former (servietter, snytepapir) kan man alltid bruke. Tørk på kjøkkenet osv

Anonymkode: b9328...631

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde gladelig valgt en plate melkesjokolade foran dilldall som enkelte kjøper fordi de ikke aner hva de skal kjøpe, men insisterer på å kjøpe noe.

Mitt problem er at jeg har ei venninne som i utgangspunktet gir fine gaver, da hun er veldig oppmerksom på hva man ønsker seg og finner på mye fint og gøy, men hun gir seg aldri mens leken er god. Istedet for å stoppe når hun har kjøpt noe hun vet jeg ønsker meg, så har hun denne merkelige trangen til å kjøpe noe ekstra og putte i gaven. Dette ekstra er alltid noe som jeg verken ønsker meg eller egentlig trenger. Det gir kanskje gaven høyere pengeverdi (noe jeg vet hun er opptatt av), men det er ting jeg ikke har bruk for og som enten blir stappet bort i et skap eller kastet i søpla. Når man bor på en liten plass er det heller ikke så lett å gi bort/selge tingene uten at hun oppdager det og blir såret.
Det er litt irriterende med denne tanken om at prisen på gaven teller så mye at man stapper noen tilfeldige ekstrating i gaven for å gjøre den bedre. Og så blir den ikke bedre, jeg får bare dårlig samvittighet fordi hun har brukt ekstra penger helt unødvendig og fordi jeg føler meg som verdens mest utakknemlige person. I tillegg tenker jeg på miljøet og synes det er overforbruk å kjøpe unødvendige ting.

Anonymkode: 3f7fa...5f9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De

Ikke meg du siterer, men det virker som TS bruker ordet gaver litt feil. Gaver gir man til jul,bursdag og andre større anledninger, men en sjokoladeplate og snytepair er en liten oppmerksomhet.  En oppmerksomhet som venninnen har med seg når hun treffer eller kommer innom TS.

Anonymkode: 30a8c...610

Det er sant. Det er ting som man har med fordi man vil si takk for invitasjonen. Som å ta med en blomster til svigermor når hun inviterer på hytta. 

Jeg tenker at det er litt manipulerende å pakke på folk 3 svære pakker med sjokolade om man vet de sliter med vekta da, feks. Men sånt kan alltids kastes, eller åpnes når folk kommer på besøk. 

Anonymkode: e06dc...0aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen er bare elendig på å finne gaver

Anonymkode: b86e8...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tja, kjenner meg igjen, jeg spiser ikke sjokolade, ikke syltetøy, drikker ikke te, bruker ikke håndkrem, likevel hender det jo jeg får det i gave. Og det er greit, jeg forventer ikke at folk skal huske alt om meg eller legge hele sjela si i en vertinnegave eller noe sånn.

Så jeg takker pent, legger det til side og gir det videre til noen jeg vet setter pris på det. For eksempel elsker broren min sjokolade og syltetøy, så han får det. Null problem, jeg gir sikkert ikke alltid helt «riktige» gaver jeg heller. Litt raushet på sånne ting tenker jeg vi alle kan ha nytte av.

Anonymkode: cb48f...731

Men her var det snakk om at de hadde snakket om at TS var stolt over å ha greid å holde seg unna. For noen folk er det vanskelig, og sånn er det tydeligvis ikke for deg, så da har jo ikke denne sammenligningen noen funksjon. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gir deg kanskje ting som hun ikke vil ha selv😅 

Vet om ei som gir venninnene sine i gave ting hun har liggende hjemme som hun vil kvitte seg med. Ofte ting hun har shoppet til seg selv, men funnet ut hun ikke vil ha likevel. 
Og venninnene føler seg litt som at hun dumper skrotet sitt på dem som hun selv ikke vil ha. 

Anonymkode: b2caf...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun gir deg kanskje ting som hun ikke vil ha selv😅 

Vet om ei som gir venninnene sine i gave ting hun har liggende hjemme som hun vil kvitte seg med. Ofte ting hun har shoppet til seg selv, men funnet ut hun ikke vil ha likevel. 
Og venninnene føler seg litt som at hun dumper skrotet sitt på dem som hun selv ikke vil ha. 

Mistenker dette, jeg også. Mannen har en kompis som gir ting han finner i sine egne skuffer, gjerne ting som er åpnet, eller brukt av. Sånn flerpakk av noe, der det bare er 3 av 5 igjen osv. Eller helt idiotiske ting som man ikke kan bruke uansett, fjollegaver fra Kondomeriet osv. 

Anonymkode: c3557...509

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SaraLynn skrev (1 time siden):

Men her var det snakk om at de hadde snakket om at TS var stolt over å ha greid å holde seg unna. For noen folk er det vanskelig, og sånn er det tydeligvis ikke for deg, så da har jo ikke denne sammenligningen noen funksjon. 

Nå var det ikke bare sjokolade hun klagde på å få. Ikke cherrypick!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå var det ikke bare sjokolade hun klagde på å få. Ikke cherrypick!

Det var sjokoladen det var snakk om at var direkte uomtenksomt. 

Du skrev at du ikke spiser sjokolade, at du la det bare til sides eller gav det bort, jeg kommenterte da på at for ts så er det ikke så enkelt og det visste den som gav den til henne. 

Det er riktig at her kommenterte jeg bare dette med sjokoladen, at akkurat når det gjaldt det så blir ikke situasjonen sammenlignbar med din. 

Hvorfor er det ikke greit at jeg kommenterer bare det? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skrev at du ikke spiser sjokolade, at du la det bare til sides eller gav det bort, jeg kommenterte da på at for ts så er det ikke så enkelt og det visste den som gav den til henne. 

Det er riktig at her kommenterte jeg bare dette med sjokoladen, at akkurat når det gjaldt det så blir ikke situasjonen sammenlignbar med din. 

Kom borti anonymknappen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tja, kjenner meg igjen, jeg spiser ikke sjokolade, ikke syltetøy, drikker ikke te, bruker ikke håndkrem, likevel hender det jo jeg får det i gave. Og det er greit, jeg forventer ikke at folk skal huske alt om meg eller legge hele sjela si i en vertinnegave eller noe sånn.

Så jeg takker pent, legger det til side og gir det videre til noen jeg vet setter pris på det. For eksempel elsker broren min sjokolade og syltetøy, så han får det. Null problem, jeg gir sikkert ikke alltid helt «riktige» gaver jeg heller. Litt raushet på sånne ting tenker jeg vi alle kan ha nytte av.

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Fordi den sjokoladen kun var et eksempel på gaver jeg får som jeg ikke spiser/bruker, og langt fra hovedpoenget med innlegget mitt (sitert øverst), nemlig at folk ikke alltid legger hele sjela si i å kjøpe gaver, og denne mangelen på «perfekthet» synes jeg gode venner bør overse. Ikke alle er like flinke gavekjøpere, men de kan selvsagt være gode venner på mange andre måter likevel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Fordi den sjokoladen kun var et eksempel på gaver jeg får som jeg ikke spiser/bruker, og langt fra hovedpoenget med innlegget mitt (sitert øverst), nemlig at folk ikke alltid legger hele sjela si i å kjøpe gaver, og denne mangelen på «perfekthet» synes jeg gode venner bør overse. Ikke alle er like flinke gavekjøpere, men de kan selvsagt være gode venner på mange andre måter likevel. 

Jeg forstår at sjokoladen kun var et eksempel. 
Og så kommenterte jeg om akkurat det eksempelet.

Jeg kommenterte at akkurat når det gjaldt det om sjokolade-situasjonen, så ble ikke det helt sammenlignbart. Bare akkurat den biten.
Fordi der dreide det seg om ei som prøvde å slutte med noe som var vanskelig for henne å slutte med, hun hadde til og med hatt en samtale om det med vedkommende, og så gir vedkommende den tingen som hun visste det var vanskelig å slutte med. 

Jeg forstår at det ikke var hovedpoenget med innlegget ditt, likevel kommenterte jeg altså dette, separat fra det andre. 

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor jeg ikke kan kommentere dette, isolert fra det andre. 

Det verken påvirker, motsier eller en gang handler om det du skriver om at man ikke trenger å være perfekte gavekjøpere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme med min søster. Vi har alltid hatt ulik smak og jeg har som oftest fått gaver av henne som havner i skuffen eller søpla. Pleier selv å spørre henne om hva hun ønsker seg for å kjøpe noe hun trenger, men hun spør dessverre aldri andre veien. Forleden sa hun.at hun mente hun var ganske flink  med gaver og det å gi noe spesielt til folk hun kjente. Jeg sa ingenting for jeg vet hun ville bli dypt fornærmet om jeg fortalte ærlig at gavene hennes sjeldent treffer så da får jeg heller ta imot det jeg får og la hun tro jeg liker det 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 10.08):

Men kan dere være litt enig at det er kjipt å gi godteri til noen som du veeeet har holdt seg borte fra sukker i flere uker? Det var ikke noe glipp, det var med vilje. Jeg ble faktisk skuffet over det fordi det føltes som sabotasje. 

Ja, sa du det da? 

"Du, Petrine, det er veldig hyggelig at du vil gi meg en liten gave, samtidig så lurer jeg litt på hva intensjonen din er bak å gi meg sjokolade når jeg akkurat har delt at jeg er så stolt av å ha greid å slutte?" et eller annet sånn. 

Jeg er enig i at det er merkelig, samtidig så kan det hende hun har misforstått, og tenkt at nå kunne du jo unne deg, hvem vet. :P Og det beste du gjør er å faktisk si fra om hva du tenker om slikt, og høre hva hun tenker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er barnslig at voksne klager på gaver de får, og det går jo an å faktisk fint an å bruke det til annet formål hvis det byr dere sånn i mot å bruke fks servietter til måltider. Bruk fantasien litt, og sett pris på at noen gidder å gi dere noe. Dette blir som barns som er skuffet over myke pakker liksom. 

Anonymkode: e81fe...f35

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 9.47):

Først: Ja, det er alltid fint når noen tenker på deg og vil gi deg en gave. Jeg er takknemlig for at hun tenker på meg, men…. 😬

Hun er så fryktelig dårlig til det! Jeg får alltid servietter av en eller annen grunn, med unntak av den gangen jeg fikk snytepapir med hjerter på. Det meste i gavene er egentlig bare «tull» og har ikke noe nytte for meg. Du kan kanskje argumentere at snytepapir kommer godt med når jeg blir syk, men jeg har følsom hud og trenger balsamert papir. 👸Hun gir meg også ting som er litt uomteksomme. For eksempel da jeg slutter å spise ting med mye sukker og hadde greid å holde meg borte fra godteri i flere uker og hun ga meg en svær plate med sjokolade dager etter vi hadde snakket om hvor stolt jeg var av meg selv. 🙈 

Noen som kjenner seg igjen? Jeg er ikke like ivrig på å gi gaver, men når jeg gjøre det er det nøye gjennomtenkt. Jeg ser ikke poenget med å gi snytepapir eller sjokolade til folk som er på slankern. 

Høres ut som gave til «de sol har alt». Servietter, sjokolade og snytepapir er forbruksvarer. Kjenner dere hverandre godt nok til at hun vet hva du trenger/ønsker. Og relasjon nok til å gi dyrere gaver.  Jeg hadde jo gitt mer ordentlige gaver til bestevenner liksom…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 1.38):

Jeg syns det er barnslig at voksne klager på gaver de får, og det går jo an å faktisk fint an å bruke det til annet formål hvis det byr dere sånn i mot å bruke fks servietter til måltider. Bruk fantasien litt, og sett pris på at noen gidder å gi dere noe. Dette blir som barns som er skuffet over myke pakker liksom. 

Anonymkode: e81fe...f35

Hvorfor det egentlig? 
En masse ting man ikke trenger, som i beste fall er lite gjennomtenkt, verste fall sabotasje eller direkte farlig. Man gir ikke ei flaske sprit til en alkoholiker man vet prøver å slutte og drikke, eller nøtter til noen med nøtteallergi. Ei heller sjokolade til noen som er sukkeravhengig og på diett. 

Jeg forstår at noen mennesker opplever stor glede ved å kjøpe/gi gaver, men hvorfor er deres glede viktigere enn det ubehaget jeg føler ved å motta gaver? På samme måte med «klemmere».  Jeg må jo gi deg en klem! Jeg er en klemmer, jeg vet du! Selv om de vet den andre personen hater klemmer og kommer til å føle et sterkt ubehag resten av dagen. 

Det finnes andre måter å vise at man setter pris på hverandre på. 

Anonymkode: 770b9...68b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...