AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #21 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det er snakk om mange søppelsekker og man trenger sikkert en varebil for å kjøre bort alt, men så lenge hun er fornøyd med å bo slik, kan jo ikke jeg begynne å bære ut søppel for henne. Ts Anonymkode: e8874...435 Var det ikke 6 døgn hun skulle ha katten? Anonymkode: f3432...681 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #22 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Var det ikke 6 døgn hun skulle ha katten? Anonymkode: f3432...681 Jo Ts Anonymkode: e8874...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #23 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ts her Har det slått dere at jeg faktisk er bekymret for min venninne? Jeg har kjent henne i 20 år og de siste 7- 8 årene har hun blitt mer og mer rotete, og drar store møbler inn i sin lille leilighet som det ikke er plass til, søppel og rot. Anonymkode: e8874...435 Da kontakter du helsevesenet og kommunen. Og katten ville jeg dratt og hentet og droppet denne turen. Ser for meg at den kan finne på å urinere og bæsje over alt siden det er så ille der og den ikke er vant til hverken henne eller hjemmet hennes. Jeg begriper ikke at du ikke snudde i døra og dro hjem igjen med katten med en eneste gang. Anonymkode: be64a...993 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #24 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er snakk om mange søppelsekker og man trenger sikkert en varebil for å kjøre bort alt, men så lenge hun er fornøyd med å bo slik, kan jo ikke jeg begynne å bære ut søppel for henne. Ts Anonymkode: e8874...435 Nei, men du kan gi henne klar beskjed at slik kan hun ikke fortsette så enten tar hun tak i livet sitt og kaster/rydder/gjør rent eller du ser deg nødt til å sende inn en bekymringsmelding. Og hent katta nå, så får du sagt dette samtidig. Det er ikke sikkert at hun blir glad for dette og kan hende hun dumper deg som venn, men da har du ihvertfall sagt ifra. Anonymkode: be64a...993 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #25 Del Skrevet 18. juli 2024 Rydde en leilighet tar maks to timer Hun må jo ha typ adhd eller noe som gjør at hun disponerer tiden sin dårlig, utsetter 'kjedelige' oppgaver. Men det er mulig å lære at man må prioritere husarbeid innimellom. ville forsøkt hjulpet Anonymkode: 16cc1...80c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #26 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Katten overlever nok, men synes det var passe naivt av deg å tro at hoarder-venninna di skulle klare å rydde før hun skulle passe katten. Jeg hadde ikke orket å besøke en sånn person, psykiske problemer eller ei. Kan dere ikke heller møtes hos deg eller ute? Anonymkode: 36eb3...127 Det er passe naivt av deg (og TS) og tenke at dette absolutt må handle om psykiske problemer eller dårlig moral. TS skriver at hun har en liten leilighet, kanskje det er vanskelig å få plass til det hun trenger og holde det rent? Jeg har bodd i en liten ettroms i Oslo i årevis, og kjenner til problemet. Og TS bruker katten (som er et dyr som fint kan leve ute og tåler det meste) som påskudd for å klage over den «håpløse» venninna som tross alt gjør henne en tjeneste. Håper at det fikk TS til å føle seg bedre med seg selv, hun har det tross alt ikke rotete hjemme 🙄 Anonymkode: ec4af...8d0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #27 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er passe naivt av deg (og TS) og tenke at dette absolutt må handle om psykiske problemer eller dårlig moral. TS skriver at hun har en liten leilighet, kanskje det er vanskelig å få plass til det hun trenger og holde det rent? Jeg har bodd i en liten ettroms i Oslo i årevis, og kjenner til problemet. Og TS bruker katten (som er et dyr som fint kan leve ute og tåler det meste) som påskudd for å klage over den «håpløse» venninna som tross alt gjør henne en tjeneste. Håper at det fikk TS til å føle seg bedre med seg selv, hun har det tross alt ikke rotete hjemme 🙄 Anonymkode: ec4af...8d0 Jeg er ikke ts, og jeg har også bodd i en bitteliten leilighet i mange år. Det er ikke vanskelig å få plass til det man trenger i en leilighet på rundt 25-30 kvm. Sliter man med plassmangel ja da har man altfor mange ting man egentlig ikke trenger. Dessuten sier ts at hun ikke har hatt det slik før, med andre ord er ting sklidd ut de siste årene. Anonymkode: be64a...993 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 18. juli 2024 #28 Del Skrevet 18. juli 2024 Synes du er litt merkelig ts. Du skriver at katten kunne ha vært hos noen andre, men fremstiller det som du gjør din venninne en tjeneste ved å la katten være hos henne. Dette til tross for, at utifra dine beskrivelse, kommer hun knapt nok til å være hjemme med katten. Men det synes ikke å bekymre deg. Det er rotet, som katten fint kan leve i, som bekymrer deg. Fordi du mistrives med det. Kan godt være at din venninne har et problem og trenger hjelp til dette. Men inntrykket er at du skriver et innlegg for å få sympati og medhold,og dermed føle deg bedre ifh til situasjonen du velger å plassere katten din i (den blir gående mye alene uten tilsyn). 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #29 Del Skrevet 18. juli 2024 Usj så ekkelt. Skjønner ikke folk som bor i konstant rot. Det kan vel gradvis skli ut, og om det først har begynt, så baller det gjerne på seg, for det blir bare mer å rydde og vanskeligere å rengjøre. Jeg vet ikke om det vil føles som nedlatende eller som en elendig gave - men kunne du tilbydd deg, som hjelp for å passe katten eller bursdagsgave eller bare som en venninne, å bli med og hjelpe og rydde? At dere tar en hel dag med rydding, kasting, vasking og så pizza og pils etterpå. Start dagen med å legge ut ting på Finn, om det kan legges på gis bort så er det folk og henter det med en gang. Har hun ikke så stor leilighet, og ikke er en hoarder som nekter å kaste noe, så kan dere virkelig snu den leiligheten på hodet på en dag. Selv om hun nekter å kaste så kan dere vaske og kanskje få ting oppi boden og sånt. Organisering er viktig her, alt må ha sin plass, så er det lettere å holde det ryddig. Bestill pils og avfallssekker og evt rengjøringsmidler/redskaper på Oda så får dere en pappeske til dritt på kjøpet. Jeg tror selv en hoarder blir lettet og glad når alt er rent og pent rundt dem, så det er en fin gave, selv om den krever også av mottaker. Anonymkode: 141f6...817 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #30 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): La meg oppsummere, ts. Du bad din «venninne» (som du glatt henger ut på nett og som med all tydelighet ikke er noen du er vennlig innstilt mot) om å gjøre deg en tjeneste. Som sparte deg for både bry og penger. Så valgte du å sette som vilkår for tjenesten hun altså gjorde deg(!) at hun måtte rydde sitt eget hjem. Og du synes hun er den som ikke har ting på stell..? Anonymkode: f1999...c93 Denne oppsummeringen er jo helbom, leste du i det hele tatt HI før du bestemte deg for å lage din egen historie? Du og veldig mange andre her i tråden er jo helt på tur. Venninnen mangler boevne, punktum. Anonymkode: 38343...1a2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #31 Del Skrevet 18. juli 2024 Hun burde helt seriøst utredes for en diagnose. Anonymkode: 09c26...7de 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #32 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da kontakter du helsevesenet og kommunen. Og katten ville jeg dratt og hentet og droppet denne turen. Ser for meg at den kan finne på å urinere og bæsje over alt siden det er så ille der og den ikke er vant til hverken henne eller hjemmet hennes. Jeg begriper ikke at du ikke snudde i døra og dro hjem igjen med katten med en eneste gang. Anonymkode: be64a...993 Jeg skulle ta flyet tre timer senere og hadde ikke mulighet til å plassere katten noen andre steder på så kort varsel. Var innom henne for en liten måned siden og da så det mye bedre ut, selv om det var masse ting overalt. Ts Anonymkode: e8874...435 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #33 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Usj så ekkelt. Skjønner ikke folk som bor i konstant rot. Det kan vel gradvis skli ut, og om det først har begynt, så baller det gjerne på seg, for det blir bare mer å rydde og vanskeligere å rengjøre. Jeg vet ikke om det vil føles som nedlatende eller som en elendig gave - men kunne du tilbydd deg, som hjelp for å passe katten eller bursdagsgave eller bare som en venninne, å bli med og hjelpe og rydde? At dere tar en hel dag med rydding, kasting, vasking og så pizza og pils etterpå. Start dagen med å legge ut ting på Finn, om det kan legges på gis bort så er det folk og henter det med en gang. Har hun ikke så stor leilighet, og ikke er en hoarder som nekter å kaste noe, så kan dere virkelig snu den leiligheten på hodet på en dag. Selv om hun nekter å kaste så kan dere vaske og kanskje få ting oppi boden og sånt. Organisering er viktig her, alt må ha sin plass, så er det lettere å holde det ryddig. Bestill pils og avfallssekker og evt rengjøringsmidler/redskaper på Oda så får dere en pappeske til dritt på kjøpet. Jeg tror selv en hoarder blir lettet og glad når alt er rent og pent rundt dem, så det er en fin gave, selv om den krever også av mottaker. Anonymkode: 141f6...81 Jeg vil ikke presse på henne noe opprydding i leiligheten, så lenge hun ikke snakker så mye om det selv. Hun har bare lyst til å gjøre gøye ting, og det å holde leiligheten ved like er kjedelig sier hun. Ts Anonymkode: e8874...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #34 Del Skrevet 18. juli 2024 Du kan ta oppvasken - bære ut åpenbart søppel og vaske badet som takk for tjenesten. Kanskje hun blir inspirert til å fortsette når hun ser hvor mye lettere det blir å leve med tilgang til kjøkkenbenk. Anonymkode: ee2d4...017 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #35 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo Ts Anonymkode: e8874...435 Da skylder du jo strengt tatt en tjeneste tilbake. Rydding er jo greit. Hvis hun lar deg hjelpe. Men jeg ville ikke latt deg hjelpe var jeg henne for du lager vel en tråd og klubbkveld med venninner om hva dere kasta. Anonymkode: f3432...681 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #36 Del Skrevet 18. juli 2024 Ikke lett det der. Det er ømfintlig tema. Jeg tok tak i ei venninne jeg å. Men det var fordi det bodde barn der. At man velger selv å bo slik er helt greit. Men barn får ikke noen valg. Så jeg tok det opp litt forsiktig og spurte om vi skulle rydde rommene. Vi brukte en hel dag på å gå gjennom alle tingene. Ungene ble veldig glad for det. Det sklei ut en del etterpå også. Men er mye bedre hjem til dem no. Og hun har klart å holdt det slik i mange år no. Anonymkode: 24d81...2b0 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #37 Del Skrevet 18. juli 2024 Skjønner ikke helt hva du klager på. For det første her har du en venn som sliter med noe. Mulig bedre å snakke med henne som en venn ang det, fremfor å peke finger på henne. Du vet hun har det så rotete at du ikke ønsker å ha katten din der. Og har noen andre som kan ta den. Men sier alikevel ja. Med et umulig ultimatum for henne. Som også fremstår som kontrollerende. At katten din bor i et rotete hus når du drar på ferie. Det ligger 100% på deg og ikke din veninde. At du drar dit er på sett og vis bra. Hun føler nok ikke så mye på rotet sitt når hun er alene. Men føler nok på det når hun har besøk. Selv om du ikke sier noe. Beste måten du kan prøve å hjelpe henne på. Er å begynne å spørre. Hvorfor kjøpte du det siste bordet ditt. Hva har du tenkt å gjøre med det gamle?du har jo ikke plass til to stuebord.er det ikke lurt å legge en på finn . Selv har jeg adhd. Og sa ja takk til gratis ting. Av og til fordi jeg ville ta imot. Andre ganger fordi folk presset på meg ting. Og ble lettere fornermet om jeg sa nei. Så i min konfliktskyhet tok jeg imot. Dessuten så var det nok blitt en rutine. Da mange kom med ting ril meg når jeg skulle flytte for meg selv. Jeg hadde et kjeller rom alt jeg ikke ville ha eller hadde plass til . Så jeg hadde det ikke i bo delen. Men på et tidspunkt. Måtte det vekk. 8 hengerlass på søpledynga. Og jeg måtte begynne å sette grenser. Med barna ble det ikke noe bedre. De samme folka som har dynget meg ned med sine greier tidligere begynte å overlate alt til barna mine. Og vi sto plutselig i et nytt dilemma. Jeg sa nei takk til leker. Vi hadde allerede for mye. Foreslo å levere det på brukt butikken eller til røde kors. Hjem kommer jeg til 3 søppel sekker med leker. Som barna selvfølgelig ser. Og da blir det jo mye snørr og tårer for at de ikke kunne beholde alt. Så ved å fortelle dette. Så tenker jeg hvis hun kjøper ting eller får ting. Ser hun det som positivt. Men har ingen plan for det. Eller planer som blir for store. Hun føler kort lykke for det hun har skaffet. Evnt planer hun har med det blir for stort og usammenhengende. Så hun trenger kanskje litt hjelp til kjøpe og ta imot regler. Når man får ting. Blir også folk fornermet om du selger det videre eller kaster det. Så man sitter ofte da fast i løsninger på å bli kvitt det. Når ting ikke kan kastes, selges eller gis videre med mindre det er eksepsjonelle gode grunner. Så jeg har "glemt" ting ute på gårdsplassen. Det ser jo jævlig ut. Men da kan jeg si det ble ødelagt av regn osv. Men når det blir så mye er det umulig å komme i mål. Problemet hennes er ikke at hun har for mye ting. Problemet hennes er mangel på egne regler for hva som skal inn og hva planen hennes er. Og mulig litt for glad i ting. Men da kan du jo spille litt på gleden hun kan få tilbake når hun gir bort ting til andre. Det gir samme korte glede som å få noe nytt i hus. Anonymkode: 26038...f46 1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #38 Del Skrevet 18. juli 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, men du kan gi henne klar beskjed at slik kan hun ikke fortsette så enten tar hun tak i livet sitt og kaster/rydder/gjør rent eller du ser deg nødt til å sende inn en bekymringsmelding. Og hent katta nå, så får du sagt dette samtidig. Det er ikke sikkert at hun blir glad for dette og kan hende hun dumper deg som venn, men da har du ihvertfall sagt ifra. Anonymkode: be64a...993 Det er slettes ikke så enkelt som dere får det til å høres å melde bekymring Brannvesenet kan gi pålegg hvis det er brannfare, men det skjer sjeldent. Folk har lov til å leve i svinesti. Det skal mye til det offentlige griper inn. Fare for liv er ofte inngangsbilletten. Når denne venninnen heller ikke har barn så kan hun nok fortsette å leve slik Anonymkode: 46a79...f9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 18. juli 2024 #39 Del Skrevet 18. juli 2024 Jeg synes det er rart hvordan enkelte i denne tråden velger å tro på alt ts skriver. I HI høres det ut som hun er der hyppig,så kommer det frem at hun sist var det for en måned siden. Tydeligvis har ts mange muligheter for hvor katten kan være, men av en eller annen grunn velger hun denne venninnen som synes å hverken ha tid eller evne til å passe et levende vesen. Hva sier det om ts? Så leverer hun katten,og i etterkant legger hun ut en tråd om hvor forferdelig hun mener venninnen både har det i hjemmet sitt og hvordan hun bruker tiden sin. Bunnlinjen synes å være at venninnene livsstil ikke godkjennes av ts, men hun er god nok til å overlate katten til. Bør man ikke da være litt forsiktig med å tro at alt er så ille som hun vil ha det til? Hvis vi fortsetter at hun ønsker katten sin vel? 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 18. juli 2024 #40 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, men du kan gi henne klar beskjed at slik kan hun ikke fortsette så enten tar hun tak i livet sitt og kaster/rydder/gjør rent eller du ser deg nødt til å sende inn en bekymringsmelding. Og hent katta nå, så får du sagt dette samtidig. Det er ikke sikkert at hun blir glad for dette og kan hende hun dumper deg som venn, men da har du ihvertfall sagt ifra. Anonymkode: be64a...993 Hva skal ts sende en bekymringsmelding om? At et voksent menneske, uten barn,i jobb og med er aktivt sosialt liv, ikke har det ryddig og tar oppvasken hver dag???? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå