AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #41 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, men du kan gi henne klar beskjed at slik kan hun ikke fortsette så enten tar hun tak i livet sitt og kaster/rydder/gjør rent eller du ser deg nødt til å sende inn en bekymringsmelding. Og hent katta nå, så får du sagt dette samtidig. Det er ikke sikkert at hun blir glad for dette og kan hende hun dumper deg som venn, men da har du ihvertfall sagt ifra. Anonymkode: be64a...993 Først snakker man med henne om hun vil ha det slik eller om hun kunne ønsket det var anderledes og om hun kunne tenkt seg hjelp til rydding. Man påtvinger ikke folk hjelp. Man tar ikke fra dem egen vilje og bestemmelse over eget hjem. Anonymkode: c2e02...adf 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #42 Del Skrevet 18. juli 2024 MorTil2 skrev (59 minutter siden): Jeg synes det er rart hvordan enkelte i denne tråden velger å tro på alt ts skriver. I HI høres det ut som hun er der hyppig,så kommer det frem at hun sist var det for en måned siden. Tydeligvis har ts mange muligheter for hvor katten kan være, men av en eller annen grunn velger hun denne venninnen som synes å hverken ha tid eller evne til å passe et levende vesen. Hva sier det om ts? Så leverer hun katten,og i etterkant legger hun ut en tråd om hvor forferdelig hun mener venninnen både har det i hjemmet sitt og hvordan hun bruker tiden sin. Bunnlinjen synes å være at venninnene livsstil ikke godkjennes av ts, men hun er god nok til å overlate katten til. Bør man ikke da være litt forsiktig med å tro at alt er så ille som hun vil ha det til? Hvis vi fortsetter at hun ønsker katten sin vel? Ts her Jeg har vært mye hos henne og sett at det har blitt mer rotete og fullt de siste årene, men nå er det én måned siden jeg var hos henne sist. Det var masse ting overalt for en måned siden også, men ikke på langt nær sånn som i går da jeg kom med katten, så på fire uker har det eskalert. Det var hun som tilbød seg å passe katten fordi hun er veldig glad i katter, og da tenkte jeg at det gikk ok med tanke på hvordan det så ut i leiligheten hennes for en måned siden. Når jeg så hvordan det var i går, så hadde hun ikke plass på gulvet til å plassere hverken kattetoalett eller skålene katten spiser av, så jeg spurte om hun kunne finne plass til tingene hans. Jeg hadde lyst å finne noen andre til å passe katten, men skulle ta et fly et par timer senere, så hadde ikke tid til det. Anonymkode: e8874...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 18. juli 2024 #43 Del Skrevet 18. juli 2024 Kan hun være en "hoarder"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #44 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Min veninne har blitt mer og mer rotete med årene, og drar leiligheten full av møbler som det ikke er plass til. Når jeg er på besøk vet jeg ikke hvor jeg skal sette meg ned, fordi det er ting overalt som ligger på stolene/ sofaen. Hun jobber mye på en bar der det foregår noe sosialt hele tiden, og selv om hun har planer om å gå hjem og rydde/ vaske så blir det spontant nachtspiel, blåtur, spillkveld, cosplay osv, og det eneste hun gjør hjemme er å sove og spise. Det flyter av oppvask som hun aldri har tid til å ta, fordi det er kjedelig og oppvaskmaskin skal hun ikke ha for det er unødvendig, mener hun. Kjøkkenet er grisete med tom emballasje, søppel/ tomflasker som flyter. Hun ønsket å passe katten min når vi skal på ferie, og da har jeg sagt at hun må rydde slik at det er plass til å sette fra seg kattens do og kattens matkopper, men da jeg leverte katten i dag fikk jeg sjokk fordi det var så rotete/ skittent, og jeg synes synd på katten som skal leve i dette kaoset. Hun unnskylder rotet, men gjør ikke noe med det. Kommer til å ha dårlig samvittighet for katten mens jeg er borte. Venninnen min skjønner jeg meg ikke på 🤨 Anonymkode: e8874...435 Trenger du å forstå deg på henne? Anonymkode: 206d0...352 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #45 Del Skrevet 18. juli 2024 MorTil2 skrev (3 timer siden): Synes du er litt merkelig ts. Du skriver at katten kunne ha vært hos noen andre, men fremstiller det som du gjør din venninne en tjeneste ved å la katten være hos henne. Dette til tross for, at utifra dine beskrivelse, kommer hun knapt nok til å være hjemme med katten. Men det synes ikke å bekymre deg. Det er rotet, som katten fint kan leve i, som bekymrer deg. Fordi du mistrives med det. Kan godt være at din venninne har et problem og trenger hjelp til dette. Men inntrykket er at du skriver et innlegg for å få sympati og medhold,og dermed føle deg bedre ifh til situasjonen du velger å plassere katten din i (den blir gående mye alene uten tilsyn). Enig. Man bør la andre mennesker være om de ikke er til fare for seg selv eller andre. Anonymkode: 206d0...352 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #46 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): 6 dager Ts Anonymkode: e8874...435 Så i stedet for å hjelpe dette mennesket som sparer deg for tusenvis av kroner, skriver du et langt innlegg om at du er bekymra for å spare de pengene ved å la katten din bli der. Æsj, så ekkel du virker! Og du burde mista retten til p ha dyr, som med viten og vilje etterlater dyret ditt et sted du mener er uegnet for å dra på ferie og spare penger på egnet losji. Den eneste skurken i denne fortellinga er deg. Anonymkode: b3fda...ec0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 18. juli 2024 #47 Del Skrevet 18. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her Jeg har vært mye hos henne og sett at det har blitt mer rotete og fullt de siste årene, men nå er det én måned siden jeg var hos henne sist. Det var masse ting overalt for en måned siden også, men ikke på langt nær sånn som i går da jeg kom med katten, så på fire uker har det eskalert. Det var hun som tilbød seg å passe katten fordi hun er veldig glad i katter, og da tenkte jeg at det gikk ok med tanke på hvordan det så ut i leiligheten hennes for en måned siden. Når jeg så hvordan det var i går, så hadde hun ikke plass på gulvet til å plassere hverken kattetoalett eller skålene katten spiser av, så jeg spurte om hun kunne finne plass til tingene hans. Jeg hadde lyst å finne noen andre til å passe katten, men skulle ta et fly et par timer senere, så hadde ikke tid til det. Anonymkode: e8874...435 Jeg synes fortsatt ikke det er greit å legge ut en tråd om det på KG med såpass mye detaljer at hun, eller noen som kjenner henne, kan forstå hvem det er. Endret 18. juli 2024 av MorTil2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #48 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så i stedet for å hjelpe dette mennesket som sparer deg for tusenvis av kroner, skriver du et langt innlegg om at du er bekymra for å spare de pengene ved å la katten din bli der. Æsj, så ekkel du virker! Og du burde mista retten til p ha dyr, som med viten og vilje etterlater dyret ditt et sted du mener er uegnet for å dra på ferie og spare penger på egnet losji. Den eneste skurken i denne fortellinga er deg. Anonymkode: b3fda...ec0 "Æsj så ekkel du virker" som vrir og vender på det jeg skriver😉 Jeg har ikke skrevet noe om å spare penger på kattepass. Tror du hun ønsker hjelp da? Ts Anonymkode: e8874...435 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #49 Del Skrevet 18. juli 2024 Ts her. Jeg gir faktisk opp å svare dere, for flere av dere er ufine og synser og dikter opp, og tror både det ene og andre som ikke stemmer. Så flott at dere er skinnhellige og aldri lurer eller tenker en feil tanke om noen dere kjenner og aldri gjør feil. Ha en fin torsdag🙋♀️ Anonymkode: e8874...435 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #50 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts her. Jeg gir faktisk opp å svare dere, for flere av dere er ufine og synser og dikter opp, og tror både det ene og andre som ikke stemmer. Så flott at dere er skinnhellige og aldri lurer eller tenker en feil tanke om noen dere kjenner og aldri gjør feil. Ha en fin torsdag🙋♀️ Anonymkode: e8874...435 Jeg ville oversett 95% av svarene du har fått. Voksne mennesker som ikke får unna matrester, gammel oppvask og ting som flyter i hele leiligheten, er ikke normalt. Jeg har usedvanlig høy terskel for rot og skitt hvis jeg kan slippe unna med det, f.eks er alene hjemme noen dager. Jeg ville ikke sluppet folk inn i huset hvis det hadde sett ut slik det av og til ser ut her, og det skyldes ren og skjær latskap. Men selv jeg tar meg sammen etter noen dager, kjører noen vaskemaskiner og rydder kjøkkenet. Å la dette pågå i uker og måneder uten å klare å ta tak i det, er tegn på at noe annet enn latskap ligger til grunn. Kan du snakke med henne om dette? Spørre om hva hun tror selv som er det grunnleggende problemet? Anonymkode: 7f736...87d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #51 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ville oversett 95% av svarene du har fått. Voksne mennesker som ikke får unna matrester, gammel oppvask og ting som flyter i hele leiligheten, er ikke normalt. Jeg har usedvanlig høy terskel for rot og skitt hvis jeg kan slippe unna med det, f.eks er alene hjemme noen dager. Jeg ville ikke sluppet folk inn i huset hvis det hadde sett ut slik det av og til ser ut her, og det skyldes ren og skjær latskap. Men selv jeg tar meg sammen etter noen dager, kjører noen vaskemaskiner og rydder kjøkkenet. Å la dette pågå i uker og måneder uten å klare å ta tak i det, er tegn på at noe annet enn latskap ligger til grunn. Kan du snakke med henne om dette? Spørre om hva hun tror selv som er det grunnleggende problemet? Anonymkode: 7f736...87d Jeg er litt forsiktig med å blande meg for det virker som hun er klar over rotet siden hun unnskylder seg, men samtidig bryr hun seg ikke for hun har jo gjester på besøk og rydder ikke opp mellom hvert besøk, og så baller det på seg for hver uke. Ts Anonymkode: e8874...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #52 Del Skrevet 18. juli 2024 MorTil2 skrev (12 timer siden): Hva skal ts sende en bekymringsmelding om? At et voksent menneske, uten barn,i jobb og med er aktivt sosialt liv, ikke har det ryddig og tar oppvasken hver dag???? Når ting sklir ut på privaten er det ofte en underliggende årsak til det. Anonymkode: be64a...993 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #53 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 21.31): Adhd Anonymkode: e216b...6ce Må dere slutte Anonymkode: e0975...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #54 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 21.12): Min veninne har blitt mer og mer rotete med årene, og drar leiligheten full av møbler som det ikke er plass til. Når jeg er på besøk vet jeg ikke hvor jeg skal sette meg ned, fordi det er ting overalt som ligger på stolene/ sofaen. Hun jobber mye på en bar der det foregår noe sosialt hele tiden, og selv om hun har planer om å gå hjem og rydde/ vaske så blir det spontant nachtspiel, blåtur, spillkveld, cosplay osv, og det eneste hun gjør hjemme er å sove og spise. Det flyter av oppvask som hun aldri har tid til å ta, fordi det er kjedelig og oppvaskmaskin skal hun ikke ha for det er unødvendig, mener hun. Kjøkkenet er grisete med tom emballasje, søppel/ tomflasker som flyter. Hun ønsket å passe katten min når vi skal på ferie, og da har jeg sagt at hun må rydde slik at det er plass til å sette fra seg kattens do og kattens matkopper, men da jeg leverte katten i dag fikk jeg sjokk fordi det var så rotete/ skittent, og jeg synes synd på katten som skal leve i dette kaoset. Hun unnskylder rotet, men gjør ikke noe med det. Kommer til å ha dårlig samvittighet for katten mens jeg er borte. Venninnen min skjønner jeg meg ikke på 🤨 Anonymkode: e8874...435 Er kjøkken grudete fordi det er tomflasker og emballasjen der??? Håper hun har andre venner enn deg! Anonymkode: e0975...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 19. juli 2024 #55 Del Skrevet 19. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Usj så ekkelt. Skjønner ikke folk som bor i konstant rot. Det kan vel gradvis skli ut, og om det først har begynt, så baller det gjerne på seg, for det blir bare mer å rydde og vanskeligere å rengjøre. Jeg vet ikke om det vil føles som nedlatende eller som en elendig gave - men kunne du tilbydd deg, som hjelp for å passe katten eller bursdagsgave eller bare som en venninne, å bli med og hjelpe og rydde? At dere tar en hel dag med rydding, kasting, vasking og så pizza og pils etterpå. Start dagen med å legge ut ting på Finn, om det kan legges på gis bort så er det folk og henter det med en gang. Har hun ikke så stor leilighet, og ikke er en hoarder som nekter å kaste noe, så kan dere virkelig snu den leiligheten på hodet på en dag. Selv om hun nekter å kaste så kan dere vaske og kanskje få ting oppi boden og sånt. Organisering er viktig her, alt må ha sin plass, så er det lettere å holde det ryddig. Bestill pils og avfallssekker og evt rengjøringsmidler/redskaper på Oda så får dere en pappeske til dritt på kjøpet. Jeg tror selv en hoarder blir lettet og glad når alt er rent og pent rundt dem, så det er en fin gave, selv om den krever også av mottaker. Anonymkode: 141f6...817 skjønner tankebanen, men det er faktisk motsatt. En ekte hoarder vil bli ekstremt stresset og trigget av en sånn stor-opprydding. Hvis du har sett tv-serien er det så si uten unntak at personen får panikk/skriker/gråter osv. Dette er fordi alle tingene beskytter som en barriere.. Enten for å holde folk unna (såret av folk i fortiden) eller en slags rar barriere imot traumer og vonde tanker. Ikke en lett sykdom og relaps prosenten er på 80 eller 90 prosent mener jeg å ha lest et sted. Endret 19. juli 2024 av Sofie Maria 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 19. juli 2024 #56 Del Skrevet 19. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 21.28): La meg oppsummere, ts. Du bad din «venninne» (som du glatt henger ut på nett og som med all tydelighet ikke er noen du er vennlig innstilt mot) om å gjøre deg en tjeneste. Som sparte deg for både bry og penger. Så valgte du å sette som vilkår for tjenesten hun altså gjorde deg(!) at hun måtte rydde sitt eget hjem. Og du synes hun er den som ikke har ting på stell..? Anonymkode: f1999...c93 Når venninnen selv har spurt om å få passe katten flere ganger, så synes jeg faktisk at venninnen bør og skal legge til rette for kattepass i hjemmet sitt. Det var sikkert ikke snakk om full rydding, men rydde vekk det verste, og lage plass til kattedo og katten. Det sier faktisk seg selv. Hvis det er så rotete som TS sier, så er ikke dette et bra miljø for pus i det hele tatt. Det kan være farlige ting/stoffer liggende rundt om som er farlig for pus og da kan ikke pus være hos venninnen. Hadde jeg vært i samme situasjon, så hadde jeg bedt venninnen om det samme. Venninnen vil passe katten, dvs ta ansvar for et annet levende vesen i ca 1 uke. Hadde den venninnen hatt barn, så hadde, i verste fall, barnevernet kanskje vært på døren til slutt pga miljøet. Hvorfor skal det være så annerledes med en katt eller et annet dyr? Endret 20. juli 2024 av Kittykat 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #57 Del Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 17.11): Jeg ville oversett 95% av svarene du har fått. Voksne mennesker som ikke får unna matrester, gammel oppvask og ting som flyter i hele leiligheten, er ikke normalt. Jeg har usedvanlig høy terskel for rot og skitt hvis jeg kan slippe unna med det, f.eks er alene hjemme noen dager. Jeg ville ikke sluppet folk inn i huset hvis det hadde sett ut slik det av og til ser ut her, og det skyldes ren og skjær latskap. Men selv jeg tar meg sammen etter noen dager, kjører noen vaskemaskiner og rydder kjøkkenet. Å la dette pågå i uker og måneder uten å klare å ta tak i det, er tegn på at noe annet enn latskap ligger til grunn. Kan du snakke med henne om dette? Spørre om hva hun tror selv som er det grunnleggende problemet? Anonymkode: 7f736...87d Poenget er jo at voksne mennesker har selvbestemmelsesrett. Dersom man er oppriktig bekymret for noen, tar man det den veien. Om mam er oppriktig bekymret, skriver man IKKE på internett med detaljer som kan identifisere vedkommende. Dette reagerer hvertfall jeg på! Anonymkode: 206d0...352 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #58 Del Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er kjøkken grudete fordi det er tomflasker og emballasjen der??? Håper hun har andre venner enn deg! Anonymkode: e0975...281 Masse tomme flasker på gulvet, oppvask som fyller kjøkkenvasken og benken, matrester i kasseroller som står på gulvet, en ødelagt micro som står på gulvet sammen med flere gamle søppelposer som lukter osv Ts Anonymkode: e8874...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #59 Del Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Poenget er jo at voksne mennesker har selvbestemmelsesrett. Dersom man er oppriktig bekymret for noen, tar man det den veien. Om mam er oppriktig bekymret, skriver man IKKE på internett med detaljer som kan identifisere vedkommende. Dette reagerer hvertfall jeg på! Anonymkode: 206d0...352 Ts her Jeg har selvfølgelig forandret mange detaljer. Anonymkode: e8874...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå