skreppamedleppa Skrevet 17. juli 2024 #41 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tror det hadde holdt å skrive "moralsk bra eller forkastelig i dag?" én gang på slutten der... Anonymkode: 3f51d...890 Godt mulig Acer mener noe av dette er bra men ikke andre handlinger. Kan hende ts mener at det å knuse spedbarn mot berget er like tipp topp som å bare ha sex innefor ekteskapet men ikke å eie slaver. De som følger bibelen i noe men ikke alt pleier jo vanligvis å plukke seg ut noen moralske koder men blåse i andre så nei det ville faktisk ikke holdt. Som var poenget mitt😉 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #42 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ventet med sex til ekteskapet. Vi verken tok hverandre i hånden eller kysset eller noenting. Fortsatt gift etter 12 år. Synes flere bør gjøre det samme, men noen bryr seg mer om nytelse enn å finne sin sjelevenn. Anonymkode: 2a9a4...adf Samboeren og jeg har vært sammen i godt over 12 år vi og er fortsatt ikke gift... Anonymkode: fe757...41b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 17. juli 2024 #43 Del Skrevet 17. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Kona og jeg er av "den gamle skolen", og vi ventet med sex. Vi gikk på en smell et par uker før bryllupet, men da hadde vil holdt oss i over et år siden vi ble sammen. Nå har vi vært lykkelig gift i 25 år. Religion eller ikke, jeg tror faktisk at det å være litt tilbakeholden med sex kan spare folk for veldig mye plunder. Det har visst blitt vanlig med sex på første date, og for noen fungerer førstegangssexen fantastisk. Så bra at man blir helt blindet av dette og flytter sammen og får barn før man, alt for seint, oppdager at partneren har verdier og egenskaper som det ikke er mulig å leve med over tid. Forholdet ryker og så følger årevis med mine, dine og våre barn og deling av ferier, helger ukedager, og økonomiske problemer. For ikke å snakke om alle exer, ex-svigers, felles venner og kjente og et helvetes styr. Mitt soleklare råd er: Behold trusa på til du kjenner kjæresten din så godt at du er sikker på at dere kan leve under samme tak livet ut. Først da bør dere "ta av dere trusene" og også bli kjent på det seksuelle området. Mange vil sikkert steile totalt med et slikt forslag, men tenk litt på det. Kanskje kan det spare deg for mye plunder i framtida. Anonymkode: 63b0f...590 Er mye enig idet du her skriver, men er nok vanskeleg å etterleve for mange. Idag er sexen førsteprioritet og så får heller det andre bli overlatt til tilfeldigheten... "går det så går det " Hvetebrødsdagene er knapt over før problema begynner, og kvinner bruker gjerne sexen som eit psykisk pressmiddel overfor partner. Norge har etterhvert fått en hel genrasjon skilsmissbarn, og det er blitt mine og dine barn med store utfordringer om samversrett, og fordeling. Norge har etterhvert fått eit nettverk av velferdsytelser som ikkje fantes før,og som er iferd med å bryte ned moralen. På eit eller annet tidspunkt blir nok en rekke av desse ytelsene bort,og det må til en omstilling. Endret 17. juli 2024 av Acer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 17. juli 2024 #44 Del Skrevet 17. juli 2024 Acer skrev (2 minutter siden): Er mye enig idet du her skriver, men er nok vanskeleg å etterleve for mange. Idag er sexen førsteprioritet og så får heller det andre bli overlatt til tilfeldigheten... "går det så går det " Hvetebrødsdagene er knapt over før problema begynner, og kvinner bruker gjerne sexen som pressmiddel overfor partner. Norge har etterhvert fått en hel genrasjon skilsmissbarn, og det er blitt mine og dine barn med store utfordringer om samversrett, og fordeling. Kvinner bruker sex som eit psykisk pressmiddel når de ikkje får innfridd sine krav. Norge har etterhvert fått eit nettverk av velferdsytelser som ikkje fantes før,og som er iferd med å bryte ned moralen,og på eit eller annet tidspunkt blir nok en rekke av desse ytelsene bort,og det må til en omstilling. Sex er like viktig som det andre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 17. juli 2024 #45 Del Skrevet 17. juli 2024 Acer skrev (2 minutter siden): Er mye enig idet du her skriver, men er nok vanskeleg å etterleve for mange. Idag er sexen førsteprioritet og så får heller det andre bli overlatt til tilfeldigheten... "går det så går det " Hvetebrødsdagene er knapt over før problema begynner, og kvinner bruker gjerne sexen som pressmiddel overfor partner. Norge har etterhvert fått en hel genrasjon skilsmissbarn, og det er blitt mine og dine barn med store utfordringer om samversrett, og fordeling. Kvinner bruker sex som eit psykisk pressmiddel når de ikkje får innfridd sine krav. Norge har etterhvert fått eit nettverk av velferdsytelser som ikkje fantes før,og som er iferd med å bryte ned moralen,og på eit eller annet tidspunkt blir nok en rekke av desse ytelsene bort,og det må til en omstilling. Det å takke nei til sex er ikke et psykisk pressmiddel 😂 Folk har blitt så dramatiske… Dette er jo argumenter for at man burde kjenne hverandres seksuelle behov/preferanser før man tar steget og gifter seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fioljenta Skrevet 18. juli 2024 #46 Del Skrevet 18. juli 2024 Vi ventet og det er jeg superglad for! … men tenker også at det som er rett for oss ikke nødvendigvis er rett for andre. PS: Bibelen har ikke pyntet på historier. At det står i Bibelen at mennesker gjorde sånn eller sånn, betyr ikke at det er rett! Historien om Job (som @skreppamedleppa siterer) er et godt eksempel på hvor langt menneskene hadde falt i umoral… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #47 Del Skrevet 18. juli 2024 Acer skrev (17 timer siden): Nå var ikkje dette ment som en moralsk sexualpreken. Personleg synes eg det er oppsiktsvekkende om mange var sexuelt uerfarne FØR ekteskapet men like fult opplevde livslangt ekteskap. At den sexuelle kjemien stemmer fra dag en er viktig, men mange opplever endring, og det opplevde mange sikkert også FØR men like fult var livslangt ekteskap vanleg ! Livslangt ekteskap betyr ikke godt ekteskap. Kvinner hadde ikke råd til å skilles, menn hadde lav boevne og trengte ei husmor hjemme. Mange menn hadde elskerinner. Anonymkode: 08d53...9be 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #48 Del Skrevet 18. juli 2024 Helene1982 skrev (15 timer siden): Dette er jo argumenter for at man burde kjenne hverandres seksuelle behov/preferanser før man tar steget og gifter seg. Dette. Før i tiden var holdningen at sex var til for mannens nytelse og forplantning, og at kvinner helst ikke skulle nyte sex. Heldigvis er det ikke slik i dag. Anonymkode: 08d53...9be 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #49 Del Skrevet 18. juli 2024 Når skal man ha sex da? Etter at vi giftet oss og fikk barn har det jo nesten ikke blitt noe sex... Nei, man må kose seg som kaniner mens man ennå må jobbe for å beholde den andres gunst. Etter ringen er på dovner alt bort. Anonymkode: a8c75...501 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 18. juli 2024 #50 Del Skrevet 18. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Livslangt ekteskap betyr ikke godt ekteskap. Kvinner hadde ikke råd til å skilles, menn hadde lav boevne og trengte ei husmor hjemme. Mange menn hadde elskerinner. Anonymkode: 08d53...9be Det var slik det var, og slik dei levde, og slik kulturen var. og slik dei var tilfreds med. Samfunnet har vel å merke endret,og det har også samlivsformen på både godt og vondt, og mennesker er egentlig nokså tilpassningsdyktige. Du hevder at mange menn hadde sine elsekerinner, og vet ikkje hvilken dokumentasjon du har å forholde deg til her. ? Tidligere var det noe som hette forlovelsestiden og det var da aksept for å ligge saman og har sex. Folk flest var ikkje så mobile som idag, og mange fant sin utvalgte i lokalmiljøet, og blandt sine egne, og hadde oftest gode referanser til sin partner før de giftet seg. De hadde gjerne felles bekjente, felles kulturell bakrunn, og familien stod i sentrum,og fristelsene til skjerbruk, og mobilbruk var ukjent. De aller fleste par som har lagd bak seg eit livslangt ekteskap som foreldre til 3-7 barn vet utmerket godt at samlivet kan vera ein prøvelse, men de ga ikkje opp i motsettning til mange par idag, Ein vet idag utmerket godt hvilke kriterier som blir lagt vek på som gir gode eller dårlege ods for ein kort eller langt samliv, og det handler om noen langt mer en bare en bare sex. Endret 18. juli 2024 av Acer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #51 Del Skrevet 18. juli 2024 23 hours ago, Macro said: Jeg hadde ALDRI inngått et forhold før jeg viste at vi passet sammen seksuelt. Men så gir jeg totalt faen i både kristendom og ekteskap også da. Dette uttrykket, "passe sammen seksuelt" ser jeg av og til. Men hva betyr det, helt konkret? Har du noen eksempler? Og er det slik at det er enten/eller? Alt annet ved mennesker har en tendens til å utvikle og forandre seg, spesielt i møte med mennesker som står en nær, og seksualiteten er vel ikke noe unntak? Det virker som om mange tror det å "passe sammen seksuelt" er både statisk og nærmest et slags lotteri der man ikke kan vite noe om hvordan det vil være med mindre man har "prøvekjørt" partneren først. Anonymkode: 4b76f...ec5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #52 Del Skrevet 18. juli 2024 22 hours ago, AnonymBruker said: Forøvrig er det at man skal være ren bare noe misogyni, kontroll over kvinners kropp og seksualitet. Anonymkode: 4cbe2...9a7 Det er i beste fall en overforenkling. Tenk på menneskets historie: hvis vår eksistens var komprimert til ett døgn, ville det være kanskje det siste halve minuttet at kvinner ikke måtte være ekstremt kritiske til hvem de har sex med. Før pålitelig prevensjon var utbredt, var sex utenfor ekteskap en risikosport for kvinner. De ble sittende igjen med graviditeten og barnet og det var ingen velferdsordninger som tok mannens naturlige plass som beskytter, forsørger og oppdrager. Urettferdig ja, men en helt naturlig konsekvens av at biologien er som den er. Og det er nettopp denne biologien som er grunnen til at ekteskap eksisterer som en ordning i det hele tatt, og at den er universell. Ekteskap har eksistert i alle kulturer og til alle tider, med god grunn, fordi det beskytter kvinner og barn og forplikter menn. Anonymkode: 4b76f...ec5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #53 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette uttrykket, "passe sammen seksuelt" ser jeg av og til. Men hva betyr det, helt konkret? Har du noen eksempler? Og er det slik at det er enten/eller? Alt annet ved mennesker har en tendens til å utvikle og forandre seg, spesielt i møte med mennesker som står en nær, og seksualiteten er vel ikke noe unntak? Det virker som om mange tror det å "passe sammen seksuelt" er både statisk og nærmest et slags lotteri der man ikke kan vite noe om hvordan det vil være med mindre man har "prøvekjørt" partneren først. Anonymkode: 4b76f...ec5 Alt utvikler seg gjennom livet, det har du rett i, men de aller fleste av oss ønsker kjemi med en partner. Tar du hvem som helst og satser på at det klaffer en gang i løpet av livet? Jeg må ha kjemi med parner på de fleste områder, sex er en av de. Vi begge skal utvikle oss videre men jeg satser heller på en jeg klikker med enn en jeg ikke klikker med. Sex er viktig for meg. Anonymkode: 6e94b...5b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annoyium Skrevet 18. juli 2024 #54 Del Skrevet 18. juli 2024 Er det ikke selve ekteskapet som egentlig har gått ut på dato? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 18. juli 2024 #55 Del Skrevet 18. juli 2024 Annoyium skrev (46 minutter siden): Er det ikke selve ekteskapet som egentlig har gått ut på dato? Samlivsformen har endret seg, og vi med den. Forlovelsestid ( trulovstida) da ein ga hverandre en ring med inskrevet navn "Din... " som eit symbol på at ein hadde funnet sin partner var den innledende fase til ekteskapet. Under forlovelsestiden var det aksept for å ligge saman, og ha sex saman med sin utvalgte. Samboerskap er blitt den vanligste samlivsformen idag, og ekteskapet der ein ga sitt samtykke under en kyrkjeleg vigsel er utgått på dato. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #56 Del Skrevet 18. juli 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Alt utvikler seg gjennom livet, det har du rett i, men de aller fleste av oss ønsker kjemi med en partner. Tar du hvem som helst og satser på at det klaffer en gang i løpet av livet? Jeg må ha kjemi med parner på de fleste områder, sex er en av de. Vi begge skal utvikle oss videre men jeg satser heller på en jeg klikker med enn en jeg ikke klikker med. Sex er viktig for meg. Anonymkode: 6e94b...5b8 Jeg foreslår ikke at en skal gifte seg med en tilfeldig person man ikke kjenner. Men hvis du kjenner en person godt nok til å ønske å inngå ekteskap, som egentlig er er livslang forpliktelse selv om man lett kan skille seg i dag, burde det strengt tatt være unødvendig å "teste ut" hvordan det er å ha sex med vedkommende på forhånd. Du kan ha flaks og ha varig full klaff på soverommet fra første dag, men de fleste av oss må jobbe også med seksualiteten i løpet av et langt ekteskap. Og som nevnt i det andre innlegget jeg skrev, er det gode grunner, fundert i vår biologi, til å være kresen og tilbakeholden med hvem man har sex med. Anonymkode: 4b76f...ec5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå