Gå til innhold

Har gangsperr i dag. Jogget en mil i går. Hvor mange dager bør jeg vente til neste en mils joggetur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og etterpå det igjen...? Planen er at jeg kan jogge en mils turer hver 4.dag. Jogger i motbakker hver 2.dag. Og planen i forhold til det er hver 4.dag.

Anonymkode: fec89...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer helt ann på hva du er vandt med av belastning fra før og hvor mye du tar i når du løper. 

skjønner ikke helt hvor ofte du er ute og trener når du skriver at du jogger i bakke hver 2 dag også vil du jogge ei mil hver 4 dag?

men siden du får gangsperre av en 10 km tur vil jeg tro du er relativt fersk som løper?

Om så er ville jeg hatt i hvertfall en løpefri dag mellom hver dag du løper enten det er motbakke eller flatt så krippen får sjans til å hente seg inn igjen. 

Om du ikke har bestemte dager kan det feks se slik ut:

man: bakke

tirs: fri

ons: 10 km

tor: fri

fre: bakke

lør: fri

søn: bakke

man: fri

tirs: 10 km

ons: bakke

tors: fri

fre: 10 km

lør: fri

søn: bakke

osv.

Anonymkode: 0d97c...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje begynne med kortere joggeturer til kroppen din er vant til det, og heller øke forsiktig? 

Anonymkode: 89d76...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på hvor lenge du har holdt på, og hvor herdet kroppen din er. Har løpt i 12 år, og i perioder 60-70 km i uken uten å få tegn til gangsperr, og ved oppstart igjen etter perioder med lite løping så har jeg fått gangsperr etter en liten tur på 5 km. 

Så lenge du har trent deg opp gradvis så er det volumet ditt veldig overkommelig. Men når du faktisk har gangsperr nå så bør du kanskje begrense deg litt til du ikke lenger får det. 

Anonymkode: 3ad27...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der handler ikke så mye om hvor langt du jogger som hvor lenge. Profesjonelle har gjerne en til to økter i uka som varer 1,5-2t. De færreste løper mer enn 50 min i en økt dersom de har høy intensitet på økta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...