Gå til innhold

Guttenavn er vanskelig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvor langt på vei er du? Dere har jo god tid på å bestemme dere, også etter at gutten er født.

Vi hadde 5-6 aktuelle navn på lista da vårt barn ble født. Ganske umiddelbart kjente vi at det var egentlig bare to av dem som var aktuelle å bruke. Vi "smakte" litt på dem, begynte å bruke dem litt om hverandre når vi snakket om babyen. Etter 3-4 uker var vi egentlig enige om hvilket vi likte best, men jeg følte at navnet var litt opptatt ettersom bestemoren min het det. Det var riktignok noen år siden hun døde, men likevel. Etter at vi egentlig hadde bestemt oss, endte jeg faktisk opp med å spørre moren min om hun ville synes det var veldig rart om vi brukte det navnet. Hun syntes ikke det, så da gikk vi for det. Nå etter et par år er det helt og holdent min datters navn, samtidig som minnene mine om bestemoren min lever selvstendig videre. Det ble altså ikke noe problem å bruke det navnet som jeg først følte at var opptatt. Men det blir jo kanskje litt forskjell på det og å bruke et navn som en fire år eldre fetter heter. 

Så, mine tips:

- bruk tid, vent med å bestemme dere til etter at gutten er født og dere kan teste navnene litt

- vurder om de navnene dere liker har noen lignende navn som dere også liker? F.eks. Markus/Marius, Jonas/Johannes, Erik/Eirik

- utvid lista til f.eks. seks navn, hvor hver av dere liker godt minst tre av dem. Det bør være både "ledige" og "opptatte" navn på lista. Tenker det er litt fin modning å la de navnene som dere liker best, men som er opptatt, også stå der. Så kan dere enten kjenne på at det blir for tett å bruke det, eller at dere tross alt liker det så godt begge to at det er verdt det. 

Anonymkode: 4c3fc...deb

Dette hørtes lurt ut! Takk😁

Anonymkode: 417a8...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...