AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #1 Del Skrevet 16. juli 2024 Jeg skulle fått lønn på fredag, men har fortsatt ikke fått det. Jobber i en liten bedrift, og lønnen har vært utbetalt et pr dager for seint ved flere anledninger. Denne gangen er det mer prekært da det er midt i ferien og jeg går uten penger (hadde spart mer om det var nødvendig, men hadde jo beregnet pengebruk ut fra lønningsdato). I tillegg er det nå ganske mange dager siden 12.juli. Jeg har også prøvd å ringe arbeidsgiver et par ganger og jeg har sendt en sms uten å få svar. Noen som har noen gode tips til hva jeg skal gjøre nå? Ønsker jo ikke å skape dårlig stemning, men dette gir meg masse hodebry og stress i en tid jeg skulle brukt til å lade batteriene og ha ferie. Arbeidsgiver er hyggelig og grei, men kjenner at dette er langt over streken for hva som er greit. Anonymkode: 9f3a9...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #2 Del Skrevet 17. juli 2024 Har du ikke buffer????? Anonymkode: f96cb...d46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 17. juli 2024 #3 Del Skrevet 17. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Arbeidsgiver er hyggelig og grei, men kjenner at dette er langt over streken for hva som er greit. Hyggelig, grei, og useriøs Her må du klage. Dårlig stemning er det allerede når de slurver med lønnsutbetalinger. Endret 17. juli 2024 av Meowmere 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisann12345 Skrevet 17. juli 2024 #4 Del Skrevet 17. juli 2024 Se gjennom hva slags papirer/mail du har fått fra arbeidsplassen din. Finner du noe kontaktnummer til lønningskontor, kanskje på en tidligere lønnsslipp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #5 Del Skrevet 17. juli 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Har du ikke buffer????? Anonymkode: f96cb...d46 Det er jo fullstendig irrelevant - mange kan ha brukt opp bufferen på ting som dukker opp (det skjedde her i vinter med sykt kjæledyr, det er jo derfor man har en buffer), man legger jo opp forbruk rundt når man forventer å få inn lønn som arbeidsgiver er lovpålagt å betale ut. TS, se her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/nar-arbeidsgiver-ikke-vil-betale/ Dersom du ønsker å bevare freden på jobb og dere ellers har kontakt, ville jeg nok selv ha sendt et skriftlig krav på mail med en tidsfrist for når lønn må være utbetalt. Hvis det aldri har gått så lang tid ville jeg først ha forsikret meg om at sjefen faktisk er tilgjengelig/at ikke noe har skjedd - jobber selv for en liten bedrift og ting blir veldig sårbart da hvis alt hviler på én person. I neste omgang ville jeg etter ferien ha tatt opp med sjefen om de kan gå gjennom rutinene for utbetaling av lønn. Dersom dere benytter dere av regnskapsfører som legger lønn til utbetaling, ville jeg ha hørt om de kan gjøre ting enda enklere for sjefen/om man kan finne en backupløsning hvis sjefen blir utilgjengelig. Dere ansatte er jo det mest verdifulle sjefen din har og det bør jo i teorien være lett å selge inn at ting som gjør det enkelt for sjefen og gjør at dere vil fortsette å være lojale ansatte er en god investering. Anonymkode: 095c2...9bb 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #6 Del Skrevet 17. juli 2024 Når det begynner sånn kan det bli konk du burde se deg om etter sikrere inntekt. Anonymkode: 6f6a1...d40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #7 Del Skrevet 17. juli 2024 Lønn til ansatte er noe man som arbeidsgiver ikke kødder med. Det er det første man betaler ellers så er det bare å melde seg konkurs Anonymkode: f3ba0...c60 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter123 Skrevet 17. juli 2024 #8 Del Skrevet 17. juli 2024 Det er helt innafor å være litt streng og kreve at pengene kommer inn raskt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. juli 2024 #9 Del Skrevet 17. juli 2024 Det første du må ha i bakhodet er at det er arbeidsgiver som lager dårlig stemning når lønn uteblir - ikke arbeidstaker som etterlyser den. Lønn kødder man ikke med. Punktum. Det du bør få klarhet i er om det er manglende vilje (gir en f pga ferie), manglende evne (ikke penger på konto) eller noe du har misforstått. Er det vilje eller evne lager du et helvette samtidig som du ser deg etter ny jobb. Er det vilje er det ikke verdt å jobbe for de. Er det evne er det bare et tidsspørsmål før det er kroken på døra. Hos oss er det ikke lønnsutbetaling i juli måned. Vi får juli lønna utbetalt i juni. Det er tydelig kommunisert av arbeidsgiver og står i personalhåndboka - men ikke alle kommuniserer slike ting godt nok. Kan det være tilsvarende hos dere? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #10 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har du ikke buffer????? Anonymkode: f96cb...d46 Å ikke få lønn er ganske krise. Å ikke ha buffer også, men den skal ikke brukes pga manglende innbetaling av lønn. Det er det som er hårreisende her, at lønna ikke har kommet til avtalt dato. Anonymkode: 2e125...a00 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 17. juli 2024 #11 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Å ikke få lønn er ganske krise. Å ikke ha buffer også, men den skal ikke brukes pga manglende innbetaling av lønn. Det er det som er hårreisende her, at lønna ikke har kommet til avtalt dato. Anonymkode: 2e125...a00 Jo! Det er nettopp det som buffer bør brukes på. Det kan ta mange uker før arbeidsgiver får rettet opp i feilen eller måneder før lønnsgarantien fra staten utbetales. Buffer bør og må brukes på hendelser som truer egen økonomi. Jeg vil absolutt kategorisere manglende lønn som en slik hendelse. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er jo fullstendig irrelevant - mange kan ha brukt opp bufferen på ting som dukker opp (det skjedde her i vinter med sykt kjæledyr, det er jo derfor man har en buffer) Dårlig argumentert. Når en ha brukt opp sin buffer så må en spare den opp igjen så fort som mulig og skru ned forbruket. Jeg anbefaler forresten ikke å bruke buffer på et kjæledyr. Her kan det være lurt med en forsikring eller egen sparing. Men det er selvsagt ikke tema til tråden. Schnuhu 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #12 Del Skrevet 17. juli 2024 Schmuhu skrev (4 minutter siden): Jo! Det er nettopp det som buffer bør brukes på. Det kan ta mange uker før arbeidsgiver får rettet opp i feilen eller måneder før lønnsgarantien fra staten utbetales. Buffer bør og må brukes på hendelser som truer egen økonomi. Jeg vil absolutt kategorisere manglende lønn som en slik hendelse. Dårlig argumentert. Når en ha brukt opp sin buffer så må en spare den opp igjen så fort som mulig og skru ned forbruket. Jeg anbefaler forresten ikke å bruke buffer på et kjæledyr. Her kan det være lurt med en forsikring eller egen sparing. Men det er selvsagt ikke tema til tråden. Schnuhu Enig i at buffer skal kunne brukes i slike tilfeller, men arbeidsgiver skal ikke belage seg på at ansatte har buffer. Lønna skal ut til avtalt dato, om det oppstår noe slik at det allikevel blir feil, må ihvertfall arbeidstaker kunne forvente at arbeidsgiver svarer. Anonymkode: 4aff8...029 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. juli 2024 #13 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig i at buffer skal kunne brukes i slike tilfeller, men arbeidsgiver skal ikke belage seg på at ansatte har buffer. Lønna skal ut til avtalt dato, om det oppstår noe slik at det allikevel blir feil, må ihvertfall arbeidstaker kunne forvente at arbeidsgiver svarer. Anonymkode: 4aff8...029 Å ha buffer (og bruke den ved uteblitt lønn) er ikke det samme som at arbeidsgiver belager seg på at ansatte har buffer i stede for lønn i tide. Arbeidsgivere som holder på sånn er ikke verdt å bruke tid hos. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 17. juli 2024 #14 Del Skrevet 17. juli 2024 Siden det gjentar seg bør du kreve forsinkelsesrente. "Ved forsinket betaling har du krav på forsinkelsesrente. Lovens forsinkelsesrente utgjør per i dag 8 %. Forsinkelsesrente kan kreves fra forfall og frem til betaling skjer. Forfall vil normalt være avtalt dato for lønnsutbetaling og følger normalt av arbeidskontrakt." Ikke så store beløp, men det blir merarbeid for arbeidsgiver som forhåpentligvis gjør at de skjerper seg. https://langsethadvokat.no/arbeidsrett/arbeidsgiver-betaler-ikke-lonn-og-feriepenger-hva-kan-du-gjore/ 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 17. juli 2024 #15 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har du ikke buffer????? Anonymkode: f96cb...d46 Du trenger ikke lønn så lenge du har buffer? Må jo være flott for arbeidsgiver som slipper lønnsutbetaling for alle de som har en buffer? Tråden handler om at en arbeidstager ikke får sin lønn da hun skal av arbeidsgiver. Arbeidsgiver plikter å utbetale lønn til gitt dato uansett buffer eller ikke. Ts er du organisert? Ta kontakt med forbundet her må det skje noe, dette hadde jeg aldri akseptert! Finn deg en annen jobb etter ferien dette er for uforutsigbart. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #16 Del Skrevet 17. juli 2024 Har du hørt om kollegaer om de har fått lønn? Kan jo ikke være den eneste det gjelder. Du er sikker på at du ikke har noe ferietrekk som gjort til at du har gått i 0 på utbetaling denne måneden? Anonymkode: cbbf5...ec4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #17 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har du ikke buffer????? Anonymkode: f96cb...d46 Det er egentlig ikke relevant. Lønna skal være på konto på lønningsdato. Også for den som om så har 3 millioner i banken Anonymkode: 74ff2...0c7 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #18 Del Skrevet 17. juli 2024 Schmuhu skrev (12 timer siden): Jo! Det er nettopp det som buffer bør brukes på. Det kan ta mange uker før arbeidsgiver får rettet opp i feilen eller måneder før lønnsgarantien fra staten utbetales. Buffer bør og må brukes på hendelser som truer egen økonomi. Jeg vil absolutt kategorisere manglende lønn som en slik hendelse. Dårlig argumentert. Når en ha brukt opp sin buffer så må en spare den opp igjen så fort som mulig og skru ned forbruket. Jeg anbefaler forresten ikke å bruke buffer på et kjæledyr. Her kan det være lurt med en forsikring eller egen sparing. Men det er selvsagt ikke tema til tråden. Schnuhu Hvorfor signerer du postene dine? Ser helt idiotisk ut, nicket ditt står allerede øverst i innlegget. Feil skriver du også. Andre forum banner brukere for dette, rett og slett fordi det er så idiotisk. AnonymBruker378335884473214943249 Anonymkode: 820c4...a54 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 17. juli 2024 #19 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor signerer du postene dine? Ser helt idiotisk ut, nicket ditt står allerede øverst i innlegget. Feil skriver du også. Andre forum banner brukere for dette, rett og slett fordi det er så idiotisk. AnonymBruker378335884473214943249 Anonymkode: 820c4...a54 Jeg verdsetter at du har lagt merke til meg ☺️! Schuvubuvugufugusju Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #20 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 9.48): Lønn til ansatte er noe man som arbeidsgiver ikke kødder med. Det er det første man betaler ellers så er det bare å melde seg konkurs Anonymkode: f3ba0...c60 Én person kan ikke melde arbeidsgiver konkurs Anonymkode: 01a9f...236 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå