Gå til innhold

Det å takke og sette pris på oppmerksomhet/gave

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig gitt gave til to venninners barn i to store anledninger og en venninne som hadde rund dag. Ikke noe takk fra dem. Er det virkelig sånn det er blitt. Er det ikke normalt å takke lengre. Jeg hadde ikke trengt å gi noe, men hadde lyst. Men må si at jeg angrer på å bruke mye penger på dette når det settes så lite pris på. Mvh Skuffet! 

Anonymkode: ceb61...872

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplever det samme fra mine søsken og deres barn. De lærer ikke ungene sine å takke for ting, helt utrolig hvordan vanlig folkeskikk ikke lenger læres bort 🙄 

Anonymkode: 35f0d...85b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er pinlig hvordan mange barn ikke lenger lærer dette. Jeg har droppet gaver til to nevøer siden de aldri takker.

Anonymkode: 9b385...5d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte penger til min venninnes sønns konfirmasjon. Fikk sms "x kr?". Svarte "Ja, det lå jo i det konfirmasjonskortet til X. Tenkte han hadde bruk for en slant". Fikk til svar "Ok." Aldri noe takk. Vi har gjevnlig kontakt, og jeg møter barna hennes flere ganger i året, så det kom ikke utav det blå heller. Samme venninne var gravid for et par år siden. Venninnene arrangerte babyshower. Jeg kom meg ikke dit, men spleiset på gave sammen med en av de andre. Hørte ikke noe før jeg etter en uke spurte om det ble en koselig babyshower. "Ja, fikk masse nyttig til babyen". Ikke noe takk. Sendte melding til hun jeg spleiset med og spurte til og med om navnet mitt kom med på kortet, for jeg hadde ikke hørt noe om det. Hun sendte bilde av gavebordet, der kortet vårt vistes, og der sto navnet mitt, så hun det gjaldt visste at det også var fra meg. Synes det er utidig å ikke ofre et lite takk engang...

Anonymkode: 5a308...475

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er ikke bare barn som evt ikke sier takk, når foreldrene heller ikke klarer det, er det ikke rart at barna ikke gjør det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Trist å se at flere opplever dette. Trist trend og blir oppgitt som giver. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville det ikke være normalt at enten venninnene mine sa takk fra barna deres eller at de takket selv i en melding eller noe. Er det frekt av meg å spørre hva barna sa? Eller si jeg ønsker gaven tilbake 😅 Kan være jeg får takkekort det vet jeg ikke, men takk burde man gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville det ikke være normalt at enten venninnene mine sa takk fra barna deres eller at de takket selv i en melding eller noe. Er det frekt av meg å spørre hva barna sa? Eller si jeg ønsker gaven tilbake 😅 Kan være jeg får takkekort det vet jeg ikke, men takk burde man gjøre. 

Du kan jo spørre "hva syntes barna om gaven?", men synes jo det strengt talt skal være unødvendig å prøve å dra ut et takk. De burde jo klare det helt selv... Har alltid vært nøye på at man sier takk med mitt barn, og hun er kjempeflink. Det krever liksom ikke all verdens med innsats å lære bort folkeskikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan jo spørre "hva syntes barna om gaven?", men synes jo det strengt talt skal være unødvendig å prøve å dra ut et takk. De burde jo klare det helt selv... Har alltid vært nøye på at man sier takk med mitt barn, og hun er kjempeflink. Det krever liksom ikke all verdens med innsats å lære bort folkeskikk.

Enig med deg. Det kommer jeg ikke til å gjøre. Nøye selv på at barna mine takker eller at jeg takker for dem om det er venner de ikke kjenner. Og nevne gaven at …. ble glad. 
Måtte bare få ut litt frustrasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Enig med deg. Det kommer jeg ikke til å gjøre. Nøye selv på at barna mine takker eller at jeg takker for dem om det er venner de ikke kjenner. Og nevne gaven at …. ble glad. 
Måtte bare få ut litt frustrasjon. 

Skjønner deg godt, dårlig folkeskikk ER irriterende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes generelt at den oppvoksende generasjonen som er nå er veldig likegyldige. Der er selvfølgelig unntak, men syns jeg ser barn og unge overalt nå som sitter med bena(med sko på) på setet på toget, hører på musikk på høytaler på full guffe, de takker ikke og de har så overflod av alt at de egentlig ikke trenger noe som helst. Jeg er født i 1990 så jeg er ikke stygg gammel. Men synes det er vanskelig å kommunisere med dagens unge for de er så care

Anonymkode: b4cf7...e5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har nylig gitt gave til to venninners barn i to store anledninger og en venninne som hadde rund dag. Ikke noe takk fra dem. Er det virkelig sånn det er blitt. Er det ikke normalt å takke lengre. Jeg hadde ikke trengt å gi noe, men hadde lyst. Men må si at jeg angrer på å bruke mye penger på dette når det settes så lite pris på. Mvh Skuffet! 

Enig i at et takk er å forvente. Det sies at amn skal ikke ha forventninger eller baktanker knyttet til en gave, men et takk er faktisk bare ren høflighet. 

Sendte konfirmasjonsgave til nær slektning i vår, vi var bedt men kunne ikke komme. Ga derfor en ganske dyr gave. Har ikke hørt et kvekk. 

Anonymkode: 370a7...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig i at et takk er å forvente. Det sies at amn skal ikke ha forventninger eller baktanker knyttet til en gave, men et takk er faktisk bare ren høflighet. 

Sendte konfirmasjonsgave til nær slektning i vår, vi var bedt men kunne ikke komme. Ga derfor en ganske dyr gave. Har ikke hørt et kvekk. 

Jeg er enig at man skal gi uten baktanker osv, men en takk, en anerkjennelse om at gaven er mottatt, det er i allefall minste snev av folkeskikk altså.

Jeg ga en venninnes datter en dyr konfirmasjonsgave tidlig i mai, har ikke en gang fått en sms. Kortet var hjemmelaget også. 

Anonymkode: 490f6...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig at man skal gi uten baktanker osv, men en takk, en anerkjennelse om at gaven er mottatt, det er i allefall minste snev av folkeskikk altså.

Jeg ga en venninnes datter en dyr konfirmasjonsgave tidlig i mai, har ikke en gang fått en sms. Kortet var hjemmelaget også. 

Det kan være i våre begges tilfeller at de tenker å sende takkekort men ikke har fått tid .... satser på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være i våre begges tilfeller at de tenker å sende takkekort men ikke har fått tid .... satser på det. 

Ja virkelig.. men jeg har snakket med venninnen min siden, og ikke hørt et ord, ikke noe takk, ingenting.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på besøk hos ei i omgangskretsen som hadde bursdag, og vi var tre som spleiset på gave slik at hun kunne få noe litt større enn tre blomster. Ikke åpnet hun den mens vi var der, og ikke kom det noen takk verken i felleschatten eller eller på melding etterpå. Må si jeg reagerte på det, og kommer nok ikke til henne neste år. 

Anonymkode: c2d9b...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi sendte penger på vipps til samboeren til ett av våre barn, en god slump, fikk ikke noe takk. Kjøpte gave til en dåp, fikk ikke takk så vi regnet med det kom takkekort senere og jeg må innrømme at jeg ble litt skuffet når jeg kom til svigermor og så at hun hadde fått takkekort og vi ingenting.

Anonymkode: 7d57e...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi lært vår ungdommer fra de var små at de takket for maten, hver gang vi spiser måltid sammen siket vi takk for maten  var de på besøk hos noen skulle de takke for at de fikk være der og takke for det de fikk om det så var et glass vann. Har de fått gaver har de enten takket selv eller vi har takket for dem. For oss handler det om normal folkeskikk. Samme som vi lærte de når de tok taxi eller buss til skolen skulle de hilse pent på sjåføren og takke for turen, ja bor på lite sted så var buss med kun utgang foran, så da kan en si takk for turen eller ha en fin dag videre.

Har vært en gang vi har opplevd å ikke kunne sende ut takke kort  . det var i konfirmasjon til eldste i kirka her blir det satt opp kurver i gang delen på et langbord med navn til konfirmantene(er ofte ikke mer en 4 til 10 konfirmanter) der kan folk legge kort osv til konfirmanten. Der lå en gave og kort med navnet til sønnen var et hjemmelaget smykke og 200kr, utrolig fint smykke sønnen bruker det mye. Problemet var at det stod kun et fornavn og ingen har klart å finne ut hvem det er. Vi har etterlyst via menigheten og en side for bygda,men ingen har gitt seg til kjenne. Så der fikk vi ikke levert et ordentlig takkekort

Anonymkode: 8c8f3...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...