Gå til innhold

Labrador eller golden retriver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
22 hours ago, AnonymBruker said:

En labrador/golden som trekker i bånd er veldig slitsomt. Hunden må trenes. Dessuten så ser jeg alt for mange reels på tiktok hvor eieren må bære bikkja si, spesielt golden, fordi de ikke vil gå. Så hvis du ikke klarer å bære så… blir du stående til hunden bestemmer seg for å gå 🤣🤣 trening trening trening. 

Anonymkode: 7958c...b1b

Aldri opplevd med jaktlabradoren min. Hun vil alltid gå, helst løpe😅 Men har en venn med golden retriever, og den nekter å gå stadig vekk.

Anonymkode: 46cc7...d6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Blant labrador er det mye AD og HD, og ulike allergier. Jeg har og en labrador, han er matvarekjedene så det holder men er normalvektig (28 kg). Han er matmotivert noe som er et pluss i trening (vi trener og konkurrerer i lydighet, søk og rally) men det er og mye energi som kan være utfordrende i trening (kjent utfordring for de som trener labrador). Labrador blir brukt som førerhund/tjenestehund fordi de er fulladet 24/7, og har et enormt behov for å få jobbe og bruke hjernen. Dette er noe som blir forvekslet med at de er rolige og snille hele tiden - når de faktisk er svært krevende og blir de ikke trent så er de grusomme. 

Anonymkode: 70325...a52

Jepp, masse energi i min også. Det er en nydelig hund om man vil drive med noe, da de er lette å trene og ekstremt motivert til å jobbe. Driver også med søk og spor. Lydighet høres veldig gøy ut, kanskje vi skal prøve på det også (hun kan jo triks og vanlig hverdagslydighet, men som en sport).

Anonymkode: 46cc7...d6f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 18.09):

Labradorer er matvrak og har ofte helseproblemer. Golden er generelt friskere hunder.

Anonymkode: de932...afd

Kilder på dette?
Vedlagt HD/AD-statistikk. 

IMG_0019.jpeg

Anonymkode: 30c69...c93

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt flere Golden, og elsker selvfølgelig rasen 😁

De er lett-trente fordi de gjør hva som helst for en godbit. Veldig ofte bedagelige inne, og lekne og raske ute. De har godt gemytt, og egner seg godt i familier. (Finnes selvfølgelig unntak på alt jeg ramser opp). Ingen av mine har dratt i båndet, jeg syns de var enkle å trene der.

Minuset er røyting, alle mine har røyta som noen uvær, uansett fortyper, og ullundertøy og sokker blir aldri fri for hundehår igjen. I tillegg kan mange av de være sta, og gå til streik. Men jeg har ikke opplevd det som et problem, mer en sjarm med rasen. For de går når jeg bestemmer, men de kan teste ja. 

Uansett hvilken hund du velger, du kommer til å elske den ❤️

Anonymkode: e58ca...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff, jeg har så dårlig erfaring med labrador😅 ene kompisen min i barndommen hadde labrador. Den var SVÆR! Og den hadde skikkelig vokterinstinkt. Hadde høy puls når jeg besøkte han. Den gneldra og knurra. Den var rett og slett fryktelig skummel. Og det er til tross for at den hadde kjent meg og de andre som kom til huset hele livet. 

En annen her i bygda hadde også labrador. Den løp løs og en gang jeg gikk på fjellet med musikk på ørene, så fløy den på meg. Jeg falt og hadde den svære labradoren oppå meg. Jeg er sjeleglad den ikke beit meg for det hadde endt stygt. Så siden den gang har jeg mislikt labradorer. Kjenner mange golden. Skikkelig kosegriser.

Anonymkode: 8d364...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men er de for store om de trekker?

Anonymkode: 3a418...695

Jeg synes det. En venn har en Labrador som hun flere ganger har mistet båndet til da den blir for sterk om den trekker. Jeg har gått med den noen ganger og er i og for seg sterkere enn hunden, men kommer noe brått på så er det mye krefter å holde igjen når man ikke er helt obs. Tenker med gru på hvordan den er å gå med på vinterføre og har i hvert fall bestemt meg for at om jeg skal ha egen hund noen gang så skal den bli noen hakk mindre :) 

Anonymkode: 6c6c7...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...