Gå til innhold

Nå er jeg redd!


Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan noen være så snill å sjekke halebeinet sitt?

Jeg har lenge kjent at det sitter en "ekstra tapp" på halebeinet, men har slått meg til ro og tenkt at det sikkert er helt normalt!

Men i går merket jeg kuler i lysken og jeg vet dette kan være normalt, men dette halebeinet da..

Samboeren min lurte på hva i all verden dette var når han kjente på det uten at jeg har nevnt noe om min "lille frykt" forut. Jeg kjenner på en måte slutten på halebenen, men så er det noe ekstra der! Uff jeg er så redd nå! Det virker også om at det går an å "bøye" litt på det.. virker litt brusk aktig.. Men kan alle dere her være så snill å sjekke hvordan deres er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enda mer bekymret, for jeg finner ikke noe halebein på meg selv! Kan noen gi meg et kart over hvor det er?

Gjest Hilde K S
Skrevet

Du holder nok bare på å utvikle en hale. Jeg ville tatt det opp med legen min om det gikk an å amputere halen eller om de bare vil vokse ut igjen.

Kort og godt; ta kontakt med legen din!

Skrevet

Slapp helt av. Det er sikkert ikke farlig. Sansynligvis så er det bare bruskdannelse.

Vet om andre som har det og har hatt det.

Er den til plage så kan du bli opperert, men så lenge den ikke er til noen sjenanse er det ikke noe å opperere.

Ville heller fulgt mer med de kulene du har i lysken. Blir dem større eller mindre? Er dem vonde burde du dra til legen å få det skjekket.

Dem kan være helt greie dem også da det oftes bare er hovene kjertler pga. sliten kropp, influensa eller lignende.

Uansett kan du jo få deg en legetime for å konsultasjon for å berolige deg selv.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg skal til legen senere i dag!! Må få roet meg ned!

  • 2 uker senere...
Skrevet
Jeg er enda mer bekymret, for jeg finner ikke noe halebein på meg selv! Kan noen gi meg et kart over hvor det er?

Halebenet (sacrum) går fra den nederste ryggvirvelen og inn i en bue mot magen, mellom hoftebenene (og lårbenene) på en måte. Et av de stiligere benene å se på røntgenbilder :) Sett forfra i riktig snitt er det som å se en tegneserie-flagermus :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er enda mer bekymret, for jeg finner ikke noe halebein på meg selv! Kan noen gi meg et kart over hvor det er?

Øverst i rumpesprekken

Gjest GreenSky
Skrevet

Kjenner ikke noe spesielt der...

Gjest gjest1
Skrevet

Ei på vgs hadde en klump ved halebeinet, det viste seg å være en tvilling. Om jeg ikke husker feil er det helt ufarlig og blir operet bort :) Om jeg ikke husker feil er det opphopninger av hår som har vokst feil vei og en del puss.

Til vår store skrekk og fryd trodde vi det kom av at hun egentlig skulle vært tvilling, men at den andre døde før den fikk vokse til... :sjokkert: Litt uvitende :ler:

Gjest gjest1
Skrevet

Det er visst veldig vanlig å få en "tvilling" ved halebeinet... Googlet litt jeg :)

Skrevet
Ei på vgs hadde en klump ved halebeinet, det viste seg å være en tvilling. Om jeg ikke husker feil er det helt ufarlig og blir operet bort :) Om jeg ikke husker feil er det opphopninger av hår som har vokst feil vei og en del puss.

Til vår store skrekk og fryd trodde vi det kom av at hun egentlig skulle vært tvilling, men at den andre døde før den fikk vokse til... :sjokkert: Litt uvitende  :ler:

De trodde faktisk at det var en ikke utviklet tvilling i gamle dager, fordi man av og til kan finne tenner og neglebiter inne i en "tvilling". Det kan gjøre fryktelig vondt, men dersom det ikke går hull på den, så får man antibiotika eller man blir operert. Det er IKKE farlig!

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg fant ikke noe halebein på meg! Skrekk og gru! Hvordan skal det kjennes ut da, spist?

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, da har du nok ikke noe halebein da.. ;):ironi:

Gjest Gjest
Skrevet

Towelie, hvis du kjenner øverst ved rumpa (på "toppen" av rumpesprekken) så kjenner du en "klump", den trenger ikke være stor...dette er halebeinet. Om du ikke kjenner det, så er det nok fordi du kanskje har litt fett der, eller at den er litt lenger "innover" enn vanlig ;) Ikke noen fare! :klem:

Skrevet
Towelie, hvis du kjenner øverst ved rumpa (på "toppen" av rumpesprekken) så kjenner du en "klump", den trenger ikke være stor...dette er halebeinet. Om du ikke kjenner det, så er det nok fordi du kanskje har litt fett der, eller at den er litt lenger "innover" enn vanlig ;) Ikke noen fare! :klem:

Det vi kjenner her er os sacrum (sakrum), os coccyx (halebenet) er lenger ned, og går i en bue innover mot ischium (hoftebenet) mot caput femori collum femoris (lårhode og lårhalsen). Sakrum blir av mange regnet som begynnelsen av halebenet, men selve halebent er 5. knokkel nedenfor. Os sacrum og os coccyx (sakrum og haleben) består av 7 knokler. Det skal godt la seg gjøre å kjenne dette benet (os coccyx) med og uten litt fett :)

Jeg har også en venninne som har en tvilling lokalisert der. Hun får vondt i haleben og rygg når det går betennelse i denne. Hun har valgt å ikke ta operasjon, noe som er fult mulig. Det er som de andre her sier ikke farlig, men det kan være lurt å få det utredet av en lege likevel...

Gjest Gjest
Skrevet

Avsporing: Hvordan husker du sånne latinske navn Bobeline?

Skrevet
Avsporing: Hvordan husker du sånne latinske navn Bobeline?

Jobber med det på skole og i praksis... Tar røntgenbilder, og da må jeg kunne disse latinske navnene på alle blodårer og ben i hele kroppen...

Før jeg skulle ut i min første praksis ble jeg så skremt at jeg pugget alle navnene og var klar til dyst... Bare for å oppdage at det er sjelden leger bruker latinske navn, de er veldig glad i de norske ordene... Men det førte i det minste til at de sitter spikret fast i min lille hjerne ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Jobber med det på skole og i praksis... Tar røntgenbilder, og da må jeg kunne disse latinske navnene på alle blodårer og ben i hele kroppen...

Før jeg skulle ut i min første praksis ble jeg så skremt at jeg pugget alle navnene og var klar til dyst... Bare for å oppdage at det er sjelden leger bruker latinske navn, de er veldig glad i de norske ordene... Men det førte i det minste til at de sitter spikret fast i min lille hjerne  ;)

Okey. Det var veldig imponerende synes jeg :klappe:

Gjest Gjest
Skrevet
De trodde faktisk at det var en ikke utviklet tvilling i gamle dager, fordi man av og til kan finne tenner og neglebiter inne i en "tvilling". Det kan gjøre fryktelig vondt, men dersom det ikke går hull på den, så får man antibiotika eller man blir operert. Det er IKKE farlig!

Tenner og negler?? æsj! hvorfor det???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...