AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #21 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for at du delte😊 Hvilke typer wraps bruker du? Vanlige tortilla lefser? Anonymkode: 5a1a6...04d Lager cottage cheese wraps som er så populære nå: Ingredienser: 200 g cottage cheese 2 egg 1 klype salt Fremgangsmåte: - kjøres jevnt med stavmikser - bre utover et bakepapirkledd stekebrett - stek midt i ovnen på 180 g varmluft i ca 30 minutter Jeg deler disse i 2, smører med kremost, eller yoghurt, eller rømme, har på salat og ønsket fyll, og ruller sammen til wrap. Ts Anonymkode: 86edf...a66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #22 Del Skrevet 16. juli 2024 Altså, det blir jo å funke, så lenge du klarer å holde deg til det, og det er nok litt av cluet her. Jeg skjønner veldig godt hvorfor du gjør det slikt som dette, men om du returnerer til gamle vaner fordi du sprekker/når målet, går man jo opp igjen. Personlig ville jeg i alle fall byttet ut lunsj med proteinrik yoghurt, havregryn, frø/nøtter og frukt/bær. Eller havregrøt /kjøleskapgrøt. Frokost synder jeg også på så skal ikke arrestere deg der Ellers er jo kikerter, ulike typer bønner, linser og bulgur gode venner for de som skal ned i vekt. Jeg kan også anbefale å fylle opp magen med magre supper før hovedretten. Hva med ristede kikerter som snacks?:) Dødsgodt! Anonymkode: 53c60...e6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #23 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er mye for min del. Veldig mye. 10 mg meierismør? Du veier smøret men ikke brokkoliblandingen? Det tror jeg ikke på. Jeg tror du driver med gjetting og da er poenget borte Anonymkode: ba32f...77d Veier alt, ja. Har gjort det i ganske mange år tidligere, så har rimelig god kontroll på vekt, i tillegg til kjøkkenvekta som står på benken og er flittig i bruk. Grunnen til at jeg ikke oppgir vekt på grønnsaker her, er fordi jeg følger teorien om å spise så mye grønnsaker som jeg klarer å få i meg. Men i oppskriftene mine, f eks i suppe oppskrifta, så har jeg skrevet ned grønnsaker i vekt og veier disse. Ts Anonymkode: 86edf...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #24 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså, det blir jo å funke, så lenge du klarer å holde deg til det, og det er nok litt av cluet her. Jeg skjønner veldig godt hvorfor du gjør det slikt som dette, men om du returnerer til gamle vaner fordi du sprekker/når målet, går man jo opp igjen. Personlig ville jeg i alle fall byttet ut lunsj med proteinrik yoghurt, havregryn, frø/nøtter og frukt/bær. Eller havregrøt /kjøleskapgrøt. Frokost synder jeg også på så skal ikke arrestere deg der Ellers er jo kikerter, ulike typer bønner, linser og bulgur gode venner for de som skal ned i vekt. Jeg kan også anbefale å fylle opp magen med magre supper før hovedretten. Hva med ristede kikerter som snacks?:) Dødsgodt! Anonymkode: 53c60...e6b Takk for gode tips 👍 Nei, jeg blir nok ikke å returnere til ferdigmat, jeg blir så råtten i kroppen av det, men har drevet med det mens vi renoverte kjøkkenet her. Vi gjorde det selv, så det tok ganske lang tid, og i mellomtiden har det vært "lettvint" å bare kjøpe noe ferdig. Men jeg ser jo/føler jo at kroppen min blir helt vrak av det. Blir tung og giddaslaus, får verk i ledd, blir oppblåst og null energi. Føler at jeg blir litt syk av det, faktisk. Så det er egentlig mer at jeg returnerer til gode vaner og sunn livsstil nå, med å lage alt fra bunnen av. Og så tenkte jeg å stramme inn litt ekstra nå i starten, og prøve å bli kvitt 10 kg. Ts Anonymkode: 86edf...a66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #25 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Veier alt, ja. Har gjort det i ganske mange år tidligere, så har rimelig god kontroll på vekt, i tillegg til kjøkkenvekta som står på benken og er flittig i bruk. Grunnen til at jeg ikke oppgir vekt på grønnsaker her, er fordi jeg følger teorien om å spise så mye grønnsaker som jeg klarer å få i meg. Men i oppskriftene mine, f eks i suppe oppskrifta, så har jeg skrevet ned grønnsaker i vekt og veier disse. Ts Anonymkode: 86edf...a66 Du har nok misforstått. Det er kalorier i grønnsaker også, så du maxer det du kan med alt annet og etterfyller med grønnsaker. Magesekken din er et sluk. Anonymkode: ba32f...77d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #26 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har nok misforstått. Det er kalorier i grønnsaker også, så du maxer det du kan med alt annet og etterfyller med grønnsaker. Magesekken din er et sluk. Anonymkode: ba32f...77d Selvfølgelig er det kalorier i grønnsaker, men svært lite i forhold til volum. Dessuten er det mye gode næringsstoffer i grønnsaker, som alle burde få i seg mer av. De fleste klarer ikke å spise nok grønnsaker i ft anbefalingene, så det er vel generelt det siste som burde kuttes ned på. Ts Anonymkode: 86edf...a66 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #27 Del Skrevet 16. juli 2024 Alt for lite grønnsaker. Du bær få til fem om dagen, dvs 500 g. Anonymkode: a4a57...d77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #28 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig er det kalorier i grønnsaker, men svært lite i forhold til volum. Dessuten er det mye gode næringsstoffer i grønnsaker, som alle burde få i seg mer av. De fleste klarer ikke å spise nok grønnsaker i ft anbefalingene, så det er vel generelt det siste som burde kuttes ned på. Ts Anonymkode: 86edf...a66 Du kommer ikke til å gå ned i vekt. Det er jeg rimelig sikker på. Er næring i all mat, men du propper jo vomba med det du klarer pga "næringsstoffer". Nordmenn sksl sultes ganske lenge før man snakker feil- eller underernæring. Anonymkode: ba32f...77d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellah Skrevet 16. juli 2024 #29 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kommer ikke til å gå ned i vekt. Det er jeg rimelig sikker på. Er næring i all mat, men du propper jo vomba med det du klarer pga "næringsstoffer". Nordmenn sksl sultes ganske lenge før man snakker feil- eller underernæring. Anonymkode: ba32f...77d Du skal spise rimelig mye grønnsaker for at det skal ha en betydning. Jeg har aldri telt en kalori fra grønnsaker og likevel gått ned 60 kg - og jeg kjører på mye MYYE grønnsaker! 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #30 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kommer ikke til å gå ned i vekt. Det er jeg rimelig sikker på. Er næring i all mat, men du propper jo vomba med det du klarer pga "næringsstoffer". Nordmenn sksl sultes ganske lenge før man snakker feil- eller underernæring. Anonymkode: ba32f...77d Tja, for noen år siden gikk jeg ned 20 kg, jevnt og trutt over lang tid, gikk ned ca 1/2 kg pr uke. Måten jeg gjorde det på, var å sette meg inn i kosthold, lese masse og tilegne meg kunnskap som jeg rett og slett manglet. Jeg kuttet ut ferdigmat (posesaus, halvfabrikat, bearbeidet mat, fast food etc), begynte å lage alt fra bunnen av med rene råvarer. Kuttet ned på karbohydrater og økte på med fett fra sunne kilder (nøtter, avocado etc). Telte ikke kalorier den gang, kun karbohydrater. Og det fungerte godt for meg. Men nå var jeg noen år yngre den gang, og trente ganske mye hardere enn jeg gjør nå. Jeg syklet 15 mil i uka, trente styrke etc. Nå er jeg både eldre, og treningsnivå et cirka halvert. Jeg gikk ned fra 90 kg til 70 kg, og da jeg nådde 70 kg så slapp jeg litt opp på karboene. La meg på rundt 100-150 karbo pr dag, fra sunne kilder (ikke hvete eller godteri-karbo, men skikkelig mat som poteter etc). Var vel til og med nede i 67 kg, men så begynte vi på en langvarig renovering av kjøkkenet, og dermed ble det vanskelig å lage sunn mat fra bunnen av. Så det siste halvåret har det gått i halvfabrikat og noe ferdigmat, og vipps så har jeg gått opp 3 kg. Vekta raser fort på, på meg. Det er 3 kg opp på bare 6 måneder. Så jeg tar grep nå, sånn at jeg ikke havner tilbake til større overvekt. Og denne gangen må jeg spise litt annerledes, ettersom treningsnivået er lavere enn sist, og alderen høyere. Derfor jeg legger ut kostholdsplan her, for å få gode råd og innspill, som jeg har fått en del av i tråden 😊 Ts Anonymkode: 86edf...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #31 Del Skrevet 16. juli 2024 Ellah skrev (8 minutter siden): Du skal spise rimelig mye grønnsaker for at det skal ha en betydning. Jeg har aldri telt en kalori fra grønnsaker og likevel gått ned 60 kg - og jeg kjører på mye MYYE grønnsaker! Wow, 60 kg ned, det er godt gjort! Gratulerer, du er flink. Hvordan gjorde du det? Støtter forøvrig det du sier om grønnsaker, de aller fleste får ikke i seg nok. Ts Anonymkode: 86edf...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet 16. juli 2024 #32 Del Skrevet 16. juli 2024 (endret) Heilt kurant sjølve menyen, men for å minimere muskeltap må ein både spise nok protein *og* trene styrke. Det er litt kjipt, men styrketrening er cirka det beste du kan gjere båe mtp vektnedgang og alderen din. Treng ikkje konstruere noko avansert opplegg med seksdagerssplitt, men få inn to-tre moderat tunge styrkeøkter i veka der du trener heile kroppen. Om du berre får tid til ei økt så er det langt betre enn null. Ikkje det du spurte om, men tenkte å tipse deg mtp at du vil halde på muskulaturen du har! Endret 16. juli 2024 av aazy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellah Skrevet 16. juli 2024 #33 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Wow, 60 kg ned, det er godt gjort! Gratulerer, du er flink. Hvordan gjorde du det? Støtter forøvrig det du sier om grønnsaker, de aller fleste får ikke i seg nok. Ts Anonymkode: 86edf...a66 Kortversjonen er at jeg spiste mindre og beveget meg mer. Var i begynnelsen av 20 åra, så kan ikke si jeg sluttet med "usunn" mat og alkohol, men telte kalorier og trente styrke 4 ganger i uken. Det er mange år siden nå, men jeg har mer eller mindre holdt vekta. Trener mye fortsatt mye, mer nå enn når jeg gikk ned i vekt. Teller ikke kalorier, men spiser stort sett sunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #34 Del Skrevet 16. juli 2024 aazy skrev (Akkurat nå): Heilt kurant sjølve menyen, men for å minimere muskeltap må ein både spise nok protein *og* trene styrke. Det er litt kjipt, men styrketrening er cirka det beste du kan gjere båe mtp vektnedgang og alderen din. Treng ikkje konstruere noko avansert opplegg med seksdagerssplitt, men få inn to-tre moderat tunge styrkeøkter i veka der du trener heile kroppen. Ikkje det du spurte om, men tenkte å tipse deg mtp at du vil halde på muskulaturen du har! Veldig godt råd. Jeg trener fremdeles, men ikke så mye som jeg gjorde før. Men! Nå har jeg akkurat kjøpt meg en kajakk, og planen er å padle minst to ganger pr uke resten av sesongen. Til høsten tenkte jeg å investere i en romaskin, og fortsette med ro-trening utover vinteren. I tillegg går jeg mye i fjellet i sommerhalvåret, og på vinteren går jeg på ski. Mulig jeg burde trene noe ren styrke/vekter i tillegg. Ts Anonymkode: 86edf...a66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #35 Del Skrevet 16. juli 2024 Ellah skrev (1 minutt siden): Kortversjonen er at jeg spiste mindre og beveget meg mer. Var i begynnelsen av 20 åra, så kan ikke si jeg sluttet med "usunn" mat og alkohol, men telte kalorier og trente styrke 4 ganger i uken. Det er mange år siden nå, men jeg har mer eller mindre holdt vekta. Trener mye fortsatt mye, mer nå enn når jeg gikk ned i vekt. Teller ikke kalorier, men spiser stort sett sunt. Interessant å høre om hvordan du gjorde det, og har holdt vekta. Takk for at du delte 😊 Ts Anonymkode: 86edf...a66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #36 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er mye for min del. Veldig mye. 10 mg meierismør? Du veier smøret men ikke brokkoliblandingen? Det tror jeg ikke på. Jeg tror du driver med gjetting og da er poenget borte Anonymkode: ba32f...77d Hva slags kommentar er dette? 10-15 g margarin er en standardporsjon. Jeg gidder sjelden å veie de magreste grønnsakene, fordi det er så lite energi i dem. Hvis dette er mye mat for deg, er du en en veldig liten og lett(og trenger derfor mindre), eller så har du et anstrengt forhold til mat. Anonymkode: bbe8c...20b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #37 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hva slags kommentar er dette? 10-15 g margarin er en standardporsjon. Jeg gidder sjelden å veie de magreste grønnsakene, fordi det er så lite energi i dem. Hvis dette er mye mat for deg, er du en en veldig liten og lett(og trenger derfor mindre), eller så har du et anstrengt forhold til mat. Anonymkode: bbe8c...20b Enig i dette. Som man kan se av ukesmenyen, spiser jeg ikke mange pannestekte middager i løpet av en uke. Og når jeg steker, bruker jeg ofte olivenolje + litt smør eller kokosfett. Derfor blir det fort litt *lite* fett/smør i ukesmenyen, og det kompenserer jeg ved å ha ca 10 gram på knekkebrødet. 10 gram er jo ikke en feit skive med smør, det tilsvarer en normalt smørt skive, som du sier 😊 Ts Anonymkode: 86edf...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå