AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #21 Del Skrevet 16. juli 2024 Jeg trener styrke 2 dager i uken og løper 3 dager i uken, spiser 1400 kcal hver dag. Er nøye utregnet 🙂 Har gått ned snart 20 kg på 1 år 🙂 Regner med jeg øker kcal inntaket litt når jeg har gått ned til der jeg vil være i vekt. Tror bare du må prøve deg frem 🙂 Anonymkode: 9122f...f33 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 16. juli 2024 #22 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kutt at alt ultraprosessert mat, korn, bønner og linser, sukker, kunstig søtning, og meieriprodukter (evt minus meierismør). Spis kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, bær, kanskje litt frukt, frø og nøtter. Gjerne kombinert med periodisk faste. Og beveg deg. Få opp pulsen, svett. Anonymkode: 8a427...31e Mye fornuftig her! Henger meg på dette svaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 16. juli 2024 #23 Del Skrevet 16. juli 2024 Du må helle strikt. En skje olje i pannen skal og telles med. Vei alt, legg inn i Lifesum og få en aha-opplevelse. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 16. juli 2024 #24 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Trener du? Anonymkode: dab6d...01a Har lite å si for vektnedgang å trene. Kanskje 10%. Er maten hun må ha fokus på AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Gjør dette, og dropp å telle kalorier. Hvis du trenger å telle kalorier spiser du per definisjon feil mat. Ordentlig mat trenger ikke å veies og måles. (Jeg er dog ikke så redd for meieriprodukter hvis man tåler det, men helfete og/eller syrnede produkter er sannsynligvis det beste i så fall.) Anonymkode: 4bec0...073 Enig med du. Man legger ikke på seg og man blir ikke syke av mat det er meningen mennesker skal spise. Kroppen vil fungere og regulere seg selv. Mener også at bønner og linser kan være en del av et variert kosthold. Mye karbohydrater så man bør ikke spise så mye. Kjøper man f.eks tørre bønner, vanner det ut ca 48 timer, hvor man bytter vann ca hver 10ende time. Da får man ut det meste av antinæringsstoffene, og det blir mer menneskemat. Mye næring i bønner og linser. Men TS bør ikke spise det før hun har kontroll og er i mål med vektnedgang 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #25 Del Skrevet 16. juli 2024 Jeg har snart nådd normal bmi ved å telle kalorier og gå på wegovy. Hadde 34 bmi ved oppstart. Anonymkode: e6982...7cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #26 Del Skrevet 16. juli 2024 Få profesjonell hjelp? Anonymkode: beafd...d23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #27 Del Skrevet 16. juli 2024 Tenker sjansen er stor for at du lurer deg selv på kaloritellingen din siden du ikke går ned i vekt på 1500 kcal. Er fort gjort å "glemme" tran, dressing, saus, den ene sjokoladebiten som fort ble til to, melk i kaffen, det ene glasset med vin, olje på salaten, smør på brødskiva osv, samt at du ikke veier ting skikkelig der du mer antar vekten på maten, eventuelt at du regner feil på kaloriene. Anonymkode: 5965c...68d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trallalala Skrevet 16. juli 2024 #28 Del Skrevet 16. juli 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker sjansen er stor for at du lurer deg selv på kaloritellingen din siden du ikke går ned i vekt på 1500 kcal. Er fort gjort å "glemme" tran, dressing, saus, den ene sjokoladebiten som fort ble til to, melk i kaffen, det ene glasset med vin, olje på salaten, smør på brødskiva osv, samt at du ikke veier ting skikkelig der du mer antar vekten på maten, eventuelt at du regner feil på kaloriene. Anonymkode: 5965c...68d Enig, det vanskelig å telle kalorier. Prøv periodisk faste og sunn mat, men unn deg ein dag med litt kos:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #29 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Prøv Periodisk faste. Anonymkode: 05e2e...05e Dette!!! Og les f.eks boken til Marit Koldby for en meget god innføring om både fasten og ren mat 🤌🏻 Anonymkode: bf012...e4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #30 Del Skrevet 18. juli 2024 Drit i kalorier og spis råvarer. Mat du ser hva er hva er. Kjøtt, fisk, fugl, frukt, egg, grønnsaker og helfete meieriprodukter. Jeg var 96 kg 6.mai (163 cm) og nå er jeg 85 og kroppen, energi og psyke har aldri hatt det bedre. Anonymkode: 0b2d1...3cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #31 Del Skrevet 18. juli 2024 Gå lengre trilletur enn du hadde tenkt. Anonymkode: b84f7...74f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #32 Del Skrevet 18. juli 2024 Eilis skrev (På 16.7.2024 den 20.26): Har lite å si for vektnedgang å trene. Kanskje 10%. Er maten hun må ha fokus på Enig med du. Man legger ikke på seg og man blir ikke syke av mat det er meningen mennesker skal spise. Kroppen vil fungere og regulere seg selv. Mener også at bønner og linser kan være en del av et variert kosthold. Mye karbohydrater så man bør ikke spise så mye. Kjøper man f.eks tørre bønner, vanner det ut ca 48 timer, hvor man bytter vann ca hver 10ende time. Da får man ut det meste av antinæringsstoffene, og det blir mer menneskemat. Mye næring i bønner og linser. Men TS bør ikke spise det før hun har kontroll og er i mål med vektnedgang Når man har vært overvektig, så regulerer ikke kroppen dette selv lenger på tross av riktig matinntak. Kroppen ønsker å komme tilbake til sin høyeste vekt, og jobber mot dette. Når man har vært overvektig blir man derfor motarbeidet av sin egen kropp, og kan ikke stole på kroppens selvregulering. Det er vist i forskning at det er mye vanskeligere for en tidligere overvektig å holde på normalvekt enn det er for en som alltid har vært normalvektig. Anonymkode: 9b68d...751 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #33 Del Skrevet 18. juli 2024 Skal man ikke ha 3000 clr om dagen? Du har vært gravid og født, da er det ikke rart du har litt ekstra kg. ta to gode trilleturer pr dag, gjerne litt motbakke. Spis rein mat, mye frukt og grønt og kutt ut brus, det skal ikke mer til. Anonymkode: 93d46...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #34 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 11.49): For meg høres det ikke ut som at du spiser 1500 kalorier om dagen. Da hadde du gått ned. Du må begynne å veie maten også hvis du ikke allerede gjør dette. Bli flinkere til å telle kaloriene du inntar og få med deg absolutt alt du putter i deg av både mat og drikke. Anonymkode: 711d5...3bf Dette ⬆️ Du får i deg mer kalorier enn du tror og du forbrenner ingen ekstra. Anonymkode: 4a8af...2f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #35 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 11.13): Jeg var 80 kg da jeg ble gravid ( er 170 cm), aldri vært tynn men nå er det litt krise. Aldri fått til å gå ned i vekt heller. Har spist 1500 kalorier hver dag i en mnd, men i dag viser ikke vekten noe. Hvor lite må jeg spise? Hva om de aldri går av? Noen som har noen tips og noen inspirerende historier? Anonymkode: 3a923...6f2 Du spiser nok mer enn du tror. Du må veie og logge absolutt alt du spiser (og drikker) for å vite sikkert. På 1500 om dagen og 100 kg hadde du gått ned ganske mye om det matinntaket var reelt. Å gå ned i vekt er ikke magi eller vanskelig. Men det må gjennomføres. Så har du jo endel valg du må ta når det kommer til de 1500 kaloriene. Er sammensetningen av mat dårlig - f.eks veldig kaloritett mat som metter lite, så vil du for det meste være sulten og mest sannsynlig sprekke ganske fort. Velger du mat som kroppen må bruke tid på å fordøye - f.eks fullkorn, proteinkilder som må tygges, grønnsaker etc, så kan du spise mye og vil være mett. Anonymkode: b219b...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #36 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 11.57): Kommer an på, jeg med mine 157cm må under 1300 for å gå ned i vekt Anonymkode: 35628...3fc Om du må spise så lite for å gå ned er dy for inaktiv! Rør deg mer Anonymkode: 16007...77d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #37 Del Skrevet 18. juli 2024 Spørsmålet er også hva spiser du? Og når spiser du? Spisemønsteret vårt og matvarene vi velger kan gjøre slik at kroppen tviholder på det fettet vi har. Jeg anbefaler deg å få deg en personlig trener som er flink på kosthold. Min mann er det og han har hjulpet meg så utrolig mye med kostholdet uten at det blir for avansert Anonymkode: 22cb3...c74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #38 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du spiser nok mer enn du tror. Du må veie og logge absolutt alt du spiser (og drikker) for å vite sikkert. På 1500 om dagen og 100 kg hadde du gått ned ganske mye om det matinntaket var reelt. Å gå ned i vekt er ikke magi eller vanskelig. Men det må gjennomføres. Anonymkode: b219b...051 Slutt å vær så påståelig. Jeg veide nesten 101 kg og logget kalorier i MyFitnesspal. Maks kalorier pr dag var satt til ca 1500 kcal, og jeg telte kalorier dritnøye (veide hver minste smørklatt) og la absolutt alt inn i appen. Til tross for at jeg telte kalorier, trente flere ganger i uka, og til og med fikk høyt stoffskifte midt oppi dette, så gikk vektnedgangen saaaakte. Jeg gikk ned maks 300 g (som oftest bare rundt 100 g) i uka og brukte et helt år på å gå ned 16 kg. Så nei, man går ikke nødvendigvis ned mye eller raskt om man ligger på 1500 kcal om dagen. Å gå ned i vekt er ikke magi, men det er faktisk vanskelig. Hadde det vært lett hadde ingen vært overvektig. Anonymkode: d4c44...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 18. juli 2024 #39 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 11.13): Jeg var 80 kg da jeg ble gravid ( er 170 cm), aldri vært tynn men nå er det litt krise. Aldri fått til å gå ned i vekt heller. Har spist 1500 kalorier hver dag i en mnd, men i dag viser ikke vekten noe. Hvor lite må jeg spise? Hva om de aldri går av? Noen som har noen tips og noen inspirerende historier? Anonymkode: 3a923...6f2 Ei «dundre på hundre» må utvilsomt gjøre noe med livsstilen sin. Har du forresten sjekket insulinresistensen din ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cirkelin Skrevet 18. juli 2024 #40 Del Skrevet 18. juli 2024 Hei TS! Så flott at du tar tak i kropp og trivsel! Det er ingen enkel oppgave, men helsemessig og trivselsmessig premie er stor! Ikke hør på alle de naturlig tynne som sier kalorier inn/kalorier ut og himler med øynene fordi du ikke klarer noe så enkelt. Det er nemlig ikke så enkelt, men det er mulig å få til. Har man først blitt overvektig, så er det gjerne mye som er på ville veier i kroppen. Hormoner som jobber mot hverandre og gir feil signaler. Vaner som skal vendes. Følelser som er såre. Håpløshet som er større enn bilringene. Start med å sjekke D-vitamin hos legen. Mangel/lavere del av normalskalaen er ofte ikke nok for vektnedgang. For å gå ned i vekt bør du ligge over 100, men du bør ikke sette i gang med tilskudd uten å ha sjekket med lege. Kan være lurt å sjekke c-peptid også, den måler om du har insulinresistens. Det gjør slanking vanskelig, men det finnes råd/medisin. Drikk minst 2 liter vann hver dag, i tillegg til annen drikke. Altså ikke regn kaffen og brusen inn i 2-liters kvota. Vannet både renser, gir metthet og bidrar til å holde magen i gang. Rå grønnsaker, enten råkost, salat eller til knasking bidrar til metthet og fiber uten mye kalorier. Få i deg nok protein. 1g protein pr kg kroppsvekt pr dag. Dette for å beholde muskelmasse. Dietten bør også være rett sammensatt mht protein, fett og karbohydrater. Unngå sukker. Det gjør deg bare mer sulten. Antall kalorier, tja, det er individuelt. Jeg hadde et verre utgangspunkt enn deg og måtte ned i 1200 før det løsnet. Periodisk faste funker bra for meg. Spiser ikke mellom 1930 og 1030. Har gått ned ca 15 kg siden påske, på tross av lavt stoffskifte og overgangsalder, babykiloene mine har sittet i snart 30 år. Det er håp. Åja, trening. Gjør noe som er gøy! Fokuser mer på å beholde muskelmasse enn å løpe eller gå i starten. Det er mye mer trening i å ta knebøy og løft med håndmanualer eller baby enn å rusle rundt med vogn. Gjør det til en daglig lekerutine. Heier på deg! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå