Gå til innhold

Tidligere lærer som ber ut elever

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I settingen her  ville jeg ha reagert. 

Min sønn har god kontakt med en tidligere lærer. Men han kjenner jeg også igjennom 9 år på skolen. Så vet godt hvem han er. Han er inkluderende og hjelper dem med litt jobbing osv. 

Min sønn har tydeligvis en slags karma som knytter folk veldig til seg. Han ber om hjelp og yter hjelp. Så nå da han er ferdig som rørlegger dro han til læreren og hjalp han med en liten jobb. 

De har en tullete kontakt i tillegg.  Så de gir hverandre tøyse gaver til jul ol. Ikke i form av grisete type. 

Sønnen er blitt glad i å fiske. Også var alle fiske kompiser på ferie. Så bi nevnte at hans tidligere lærer er glad i fiske.  Så da ringte han dit å ba han på fisketur. 

Vil ikke si de har noe spesielt nært forhokd. Men naturlig sporadisk forhold. 

Han har forøvrig sluttet som lærer nå og driver i annen bransje.  

Det jeg vil berømme han for, er at han vet hvem av gutta på yrkesfag som sliter litt og hjelper de å bli litt mer voksne og ta litt mer ansvar. Når de er klare. Så hjelper han de litt videre. Men han gjør et på en kompis aktig måte. Når han får de inn i en jobb. Tar han også på seg jobben med å hjelpe de å oppføre seg, der de kommer. Og blir et bindeledd mellom tidligere elev og jobben, en periode. Og han stiller opp om de trenger hjelp. 

Men han ber ikke enkelte på fest osv. Der går nok grensen. Men om han møter de ute. Kan han jo ta en øl samnen med dem selvsagt.  

Så at tidligere læree til din sønn oppsøker dem og ber de på fest hjemme. Det ville jeg nok ha vurdert å ta opp videre. Og tatt en liten prat med sønnen om hvorfor du reageree på dette. Det er jo veldig rart og red flag. 

Det er stor forskjel på disse to lærerene sin oppførsel 

Anonymkode: 9b377...08e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man groomer ikke voksne mennesker etter at skolen er ferdig, man groomer barn underveis for å fange dem før de blir voksne. 

Drama!!!!

Anonymkode: 9cd56...848

Tenker mer at de må ha blitt groomet inn i denne vennerollen under skolegangen, for det er ikke normalt å holde på sånn. Hadde varslet skolen, så de kan være oppmerksomme på det, og gravd litt hos tenåringen, for å finne ut hva motivasjonen for å si ja til disse besøkene er. Er det misforstått snillhet, tilgang på goder som gratis alkohol, ensomhet eller hva. Da jeg var 19 år syntes vi at lærere var de dølleste i verden og svært få hadde takket aja til noe slikt. 

Anonymkode: 7893c...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 21.44):

Ville varslet politi og skole. Høres ut som grooming.

Anonymkode: 60353...adc

Grooming av myndige personer ?? 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hill83 skrev (8 timer siden):

Grooming av myndige personer ?? 

Det er veldig unge myndige personer, som ikke var myndige når de begynte på den skolen.

Anonymkode: c2186...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er veldig unge myndige personer, som ikke var myndige når de begynte på den skolen.

Men nå er de myndige . 
uetisk og creepy , men neppe ulovlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 20.59):

Hadde vært mye mer skeptisk om det var en på 25, enn en i 60-åra.

Flere griser på 60 enn 25 tror jeg...

Anonymkode: 51593...e74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke normalt spør du meg. Skolens ledelse er sikkert interessert i den informasjonen, og de kan selv vurdere saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke normalt spør du meg. Skolens ledelse er sikkert interessert i den informasjonen, og de kan selv vurdere saken. 

Men hva hvis vedkommende er pensjonert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/18/2024 at 11:17 AM, AnonymBruker said:

Ikke greit. Han bør skaffe seg venner på sin egen alder.

Hilsen lærer!  

Anonymkode: 2f302...e01

Er det sånt du lærer elevene dine, at man bare kan ha venner på egen alder?

Anonymkode: 9bfd8...953

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er veldig viktig å være obs på grooming mulighetene her. Det er greit nok at man bytter litt roller i forhold til hverandre etter at elevene er ferdig på skolen, men kontaktlærer bygger naturligvis opp en tillit over de årene hen har hatt ansvaret for elevenes utdanning. Er en lærer kynisk og manipulerende nok også, så bygger de gjerne kalkulert denne kontakten underveis for å utnytte tilliten til ungdommene senere. Vær obs!

Anonymkode: 39cbe...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 21.44):

Ville varslet politi og skole. Høres ut som grooming.

Anonymkode: 60353...adc

Hva tenker du politiet vil gjøre? Dette er jo snakk om voksne mennesker som ikke gjør noe ulovlig. 

Anonymkode: b4781...7a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er veldig viktig å være obs på grooming mulighetene her. Det er greit nok at man bytter litt roller i forhold til hverandre etter at elevene er ferdig på skolen, men kontaktlærer bygger naturligvis opp en tillit over de årene hen har hatt ansvaret for elevenes utdanning. Er en lærer kynisk og manipulerende nok også, så bygger de gjerne kalkulert denne kontakten underveis for å utnytte tilliten til ungdommene senere. Vær obs!

Dette er voksne. De kan gifte seg med en gamling om de vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Flere griser på 60 enn 25 tror jeg...

Vet hva du har som kriteier for "gris", men faktum er at testosteron-nivået er synkende med alderen.  Så seksualdiften er mye høyere hos en yngre mann.  Så teoretisk er sjansen for overgrep mye større der.

Anonymkode: 2692b...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har han til felles med dem? Høres merkelig ut å ha flere sammentreffer uten å ha en felles hobby eller noe annet.

Kan være at han er ensom og snill, men litt rart å invitere tidligere elever gjentatte ganger.

Hvis han ikke gjør noe ulovlig så er det vanskelig å gjøre noe med det. Hva gjør dem på sammentreffene og pleier de fleste å komme?

Blir alle tidligere elever invitert eller bare en del av dem? (Tenker da på at alle blir invitert til forkjellige tider og i ulike grupper.)

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er voksne. De kan gifte seg med en gamling om de vil.

Kontakten mellom lærer og elev blir etablert og bygget mens ungdommen er i et underordnet tillitsforhold til læreren.

Det er klart misbruk av stilling dersom læreren bruker hens posisjon til å bygge forhold etter vgs.

Jeg gjentar til ts at du burde passe på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kontakten mellom lærer og elev blir etablert og bygget mens ungdommen er i et underordnet tillitsforhold til læreren.

Det er klart misbruk av stilling dersom læreren bruker hens posisjon til å bygge forhold etter vgs.

Jeg gjentar til ts at du burde passe på!

Ja, det mest normale er jo omtrent å ikke ha noe kontakt i det hele tatt. Med mindre man treffer hverandre ute tilfeldig.

Læreren skal være profesjonell og fokusere på de nåværende elevene, med mindre det er snakk om tradisjonell reunion og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg synes det er underlig, men nå er jeg nok farget av en episode sm skjedde på min videregående skole for mange herrens år siden. Der var det en lærer som datet ei han hadde vært lærer for før, men ikke lengre. Hun var 19 år ( tror jeg daa de begynte å date).  Han jobbet fremdeles på samme skole som henne, men hun gikk i på en annen linje.

Det var ikke første elev han datet, jeg vet om ei til, og så var det jo rykter om flere. Jeg poienterer RYKTER om flere. Dette endte dessverre fryktelig for læreren. Det var sikkert masse mer som var feil i hans liv, jeg hørte RYKTER ( igjen rykter) om ett samlivsbrudd, og en annet dårlig forhold. Det endte dessverre i mord og selvmord i begått av han. Hele greia var og er fremdeles tragisk...

Anonymkode: fb995...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er underlig, men nå er jeg nok farget av en episode sm skjedde på min videregående skole for mange herrens år siden. Der var det en lærer som datet ei han hadde vært lærer for før, men ikke lengre. Hun var 19 år ( tror jeg daa de begynte å date).  Han jobbet fremdeles på samme skole som henne, men hun gikk i på en annen linje.

Det var ikke første elev han datet, jeg vet om ei til, og så var det jo rykter om flere. Jeg poienterer RYKTER om flere. Dette endte dessverre fryktelig for læreren. Det var sikkert masse mer som var feil i hans liv, jeg hørte RYKTER ( igjen rykter) om ett samlivsbrudd, og en annet dårlig forhold. Det endte dessverre i mord og selvmord i begått av han. Hele greia var og er fremdeles tragisk...

Anonymkode: fb995...224

Ja, har sett at det ikke er ulovlig å date tidligere elever som man har hatt, men det er vel neppe populært blant folk rundt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommen er voksen. Det er ikke lenger noe maktforhold mellom partene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/15/2024 at 10:59 PM, AnonymBruker said:

Det er studiespes og en stor by. Jeg som mor liker det ikke. Synes ikke det er naturlig at en tidligere lærer ( og på den alderen i tillegg) henger sammen med så unge tidligere elever.

Anonymkode: ab27a...39b

Da er det vel bare å si nei? 

Anonymkode: 628b5...17f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...