Gå til innhold

Greit eller ikke greit å ha på shorts på en kirkegård? Hva med jogging, eller hund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var med min gamle tante på 86 år på kirkegården i dag, det var 26 grader og jeg hadde dongeri shorts og liten singlet på.

Hun reagerte ikke på hva jeg hadde på meg, og heller ikke andre eldre mennesker som var der for å stelle gravene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Shorts er greit, men jeg syns ikke en gravlund er rette stedet for trening eller lufting av hunden. Litt respekt må man ha. 

Anonymkode: d9e77...0f9

Folk henger ikke på gravsted hvis de ikke har noen av sine som ligger der en er innom for å vanne osv. jeg går ofte tur med hunden, og kan da stikke innom gravsted å vanne. Også i shorts . 
Men ikke ofte jeg går den veien med hunden. Men sett mange andre ta med hund. Det må folk gjøre som de vil med. Men selvfølgelig ikke ha den løs så den løper rundt når andre er der, og ta opp bæsj, men det er jo en selvfølge 

Anonymkode: 9f02c...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har oftest på meg kjole eller skjørt.

Anonymkode: 0fd83...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, ser man at det er begravelse, trekker man seg unna,uansett antrekk. Da venter man med å stelle graven,jogge eller hva annet man gjør på en kirkegård. For min egen del har det aldri falt seg naturlig å jogge igjennom en kirkegård...

Anonymkode: ac467...14d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 21.00):

Som at de døde bryr seg så særlig mye 

Anonymkode: 37890...9cf

Etterkommerne bryr seg. Du virker veldig narsissistisk.

Anonymkode: 71fd9...85a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (På 20.7.2024 den 21.11):

Jeg var med min gamle tante på 86 år på kirkegården i dag, det var 26 grader og jeg hadde dongeri shorts og liten singlet på.

Hun reagerte ikke på hva jeg hadde på meg, og heller ikke andre eldre mennesker som var der for å stelle gravene. 

Det er ikke påkledningen som er problemet med respektløse mennesker på kirkegårder - som er laget nettopp for de pårørende for døde mennesker - men adferden. Man må oppføre seg rolig og dempet. Ikke rope, løpe, sykle, synge, ha piknik på plenen osv. Det er nok av andre steder der man kan gjøre dette. Kirkegårdene er laget som verdige steder for mennesker i sorg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vokste opp på bygda, der gravstedet var i enden på en blindvei. Med andre ord gikk du ikke der med mindre du hadde ett ærend. Dermed ingen joggetur, turgåere osv. 18 år gamle meg ville sagt det var meget unormal oppførsel å jogge på ett gravsted

Men så har jeg bodd i flere byer som voksen der gangvegene går gjennom gravstedene, og det er lagt opp til gjennomgangstrafikk. Man går ikke direkte mellom gravene men mer på gangstier. Da har det blitt et mye mer naturlig sted å jogge gjennom eller lufte hunden (det fantastiske med gravsteder er at det virkelig er tett mellom søppelspann så man blir fort kvitt hundeposer). Dermed har mitt syn endret seg på hva som er greit. Men tar selvfølgelig hensyn til begravelser, og er for mørkeredd til å gå gjennom på kveld- og natt. Da går jeg heller rundt. 

Og kall meg gjerne rebell, men til tross for båndtvang som jeg vanligvis har dyp respekt for får min hund løpe fritt når vi er alene på gravstedet nærmest huset. Der er det problem med at fugler stjeler gravlyktene og man finner dem igjen på bilveien. Så hunden får lov å jage litt fugler. 

Anonymkode: fab58...701

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 21.00):

Som at de døde bryr seg så særlig mye 

Jeg forstår av ditt forrige innlegg, og dette innlegget, at du tilhører dem som ikke har lært å ta hensyn til andre mennesker; en kategori mennesker som også pleier omtales som mennesker uten folkeskikk eller oppdragelse. Du er ikke alene, for å si det mildt. Og gitt den selvsikre tonen du hittil har beskrevet din respektløse adferd overfor andre i, blir du nok heller ikke særlig flau av at jeg skriver dette. Hvilket jeg blåser i, for om du ikke har lært folkeskikk hjemme, må du tåle at fremmede korrigerer deg når du trår så milelangt over all anstendighet som du gjør.

Du har rett i at de døde ikke bryr seg om bråk og ståk på kirkegården. Helt konkret bryr de seg midt i ryggen; de er døde og eksisterer ikke mer. Kirkegårdene er ikke laget for de døde. De er laget for de pårørende. Blant alle menneskene du ser når du går der, eller når du "knuller" der, som du kaller det, går det mennesker i dyp og fortvilet sorg og alvorlige livskriser. Noen av dem suicidale grunnet tapet av personen som ligger begravet der du "knuller". Kirkegården er stedet de går til med sorgen sin, når det ikke er plass til sorgen og fortvilelsen deres andre steder. Kirkegården er laget for dem. Det ene, bittelille stedet i samfunnet vårt der de kan forsøke å få ro med alt de sliter med.

Noen sørgende går også til graven om kvelden, til din informasjon. Og så møter deg deg, "knullende", like ved sin elskedes grav. Eller like ved graven til tenåringsdatteren deres, som begikk selvmord. Eller like ved graven til spedbarnet deres, som døde rett etter fødselen. Og så går de bare hjem igjen, fordi det ble for fælt. Med deg,

Skam deg.

Endret av Supermerry
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (9 minutter siden):

,

Endret av Supermerry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du tar ikke med pisse- og bæsjedyret ditt til et gravsted.

Anonymkode: 8ea7e...195

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vokste opp på bygda, der gravstedet var i enden på en blindvei. Med andre ord gikk du ikke der med mindre du hadde ett ærend. Dermed ingen joggetur, turgåere osv. 18 år gamle meg ville sagt det var meget unormal oppførsel å jogge på ett gravsted

Men så har jeg bodd i flere byer som voksen der gangvegene går gjennom gravstedene, og det er lagt opp til gjennomgangstrafikk. Man går ikke direkte mellom gravene men mer på gangstier. Da har det blitt et mye mer naturlig sted å jogge gjennom eller lufte hunden (det fantastiske med gravsteder er at det virkelig er tett mellom søppelspann så man blir fort kvitt hundeposer). Dermed har mitt syn endret seg på hva som er greit. Men tar selvfølgelig hensyn til begravelser, og er for mørkeredd til å gå gjennom på kveld- og natt. Da går jeg heller rundt. 

Og kall meg gjerne rebell, men til tross for båndtvang som jeg vanligvis har dyp respekt for får min hund løpe fritt når vi er alene på gravstedet nærmest huset. Der er det problem med at fugler stjeler gravlyktene og man finner dem igjen på bilveien. Så hunden får lov å jage litt fugler. 

Anonymkode: fab58...701

Lar du hunden din jage fugler på kirkegården?😮

Anonymkode: c80aa...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 20.54):

Jeg har knulla på en kirkegård  Bryr neg ikke om slikt. Bor i en større by med store kirkegårder både rett ved en av de mest trafikkerte veiene med gangstier både igjennom og ved siden av kirkegården. Selvfølgelig kan og bør en respektere begravelsesermonier og det blir noe annet, men å gå, jogge etc i hvilket som helst antrekk igjennom en kirkegård uten sermonier helt ok.

Nei. Ingenting av det du nevner er ok. Selv utenom seremonier. Det er rett og slett respektløst.Finn deg et annet sted og knulle.Hvor syk går det an å bli😡

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar noen ganger barnevogna og triller tur rundt der fordi grusen hjelper baby å sove. Er det også feil?

Anonymkode: bf91d...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 20.46):

Leste en artikkel med dette temaet, og lurer på hva folk mener om dette?

Er det respektløst å gå med shorts på kirkegården? Eller å jogge der? Og hva med hund, er det innafor eller ikke?

I kommentarfeltet tar folk helt av🙈

Anonymkode: 268d9...c0b

Å gå tur på en stor kirkegård, det er noe av det behageligste jeg vet. Det er stille, rolig, ikke noe folk omtrent. Men har hatt på meg klær da. Vi som spiller pokemon go så er det jo lagt opp til at vi skal gå på kirkegårder tydeligvis. Så har gjort det flere ganger og syns det er utrolig stille og fredelig på en kirkegård. Møter folk som går med hund innimellom gjør ikke meg noe. Så lenge ikke folk forsøpler eller driver med hærverk så syns jeg kirkegårdene burde brukes mer. Det er fint der. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Shorts er ok i hagen eller på stranda, ellers ikke.

Anonymkode: 1e74e...822

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tar noen ganger barnevogna og triller tur rundt der fordi grusen hjelper baby å sove. Er det også feil?

Anonymkode: bf91d...5ae

Nei det er selvfølgelig ikke feil. Alle kan gå der, men man må oppføre seg rolig. Hvis babyen begynner å skrike høyt, kan du gå ut av kirkegården. Så enkelt. Det samme med de som har med hunder der. Hunden må være i bånd (kirkegårder er et av svært få steder der det er absolutt båndtvang året rundt), og hvis hunden blir oppspilt og hopper og bjeffer mye, så går man ut av kirkegården. Hvis barna og hundene er rolige er det en selvfølge at de kan være med! Alle kan gå på kirkegård, men man plikter å oppføre seg rolig, og ikke lage støy, bråk og forstyrrelser der inne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Her går det veier og stier på kryss og tvers gjennom kirkegården. Når jeg skal ned til sentrum går jeg gjennom kirkegården. Folk som er på vei hjem fra skole og jobb går gjennom kirkegården. Jeg har aldri tenkt på at jeg må gå av sykkelen, eller at man må skifte til respektabelt antrekk bare for å krysse kirkegården. Og selvfølgelig går folk som lufter hunder gjennom kirkegården. Hvis alle skulle unngått kirkegården så hadde mange fått mye lenger vei til butikken/jobben/skolen osv.

Anonymkode: 1e53e...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer kanskje litt på kirkegården? Jeg bor på et forholdsvis lite sted. Er ikke lov med hunder på kirkegården, men ser mange som går i shorts på sommeren. Aldri tenkt at det ikke er greit. Om noen hadde jogget forbi hadde jeg vel bare sett litt rart på de. Ikke den mest logiske plassen å trene på..

Anonymkode: 041d8...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 20.00):

Jeg synes ikke kirkegårder egner seg for treningsøkter, sted å sole seg/piknik og lignende (det har det vært her i området... Jeg skjønner det er grønt og flott, men altså), sted å ruse seg osv. 

Hunder bør være velkomne, men da bør de holdes tett i bånd, ikke vandre oppå gravene, i hvert fall ikke gjøre sitt fornødne på gravsteder/steiner, og som overalt ellers: den må ryddes opp etter i all sin helhet. Ikke pakke det i en pose og hive det i en busk, men faktisk bære det til du finner ei søppelspann.

At noen velger å bruke kirkegården som gjennomfartsvei/snarvei, er ok. At noen jogger rolig inn og ut på andre sida (altså som gjennomfartsvei), er ok. 

Er det begravelse, kan man gjerne tusle pent hjem igjen om man ikke er der for å faktisk besøke sine avdøde. Det vil ikke være unaturlig at fremmede også er på sin avdøde grav, selv under begravelse.

Anonymkode: 22c83...084

Veldig enig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...