AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #61 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 20.46): Leste en artikkel med dette temaet, og lurer på hva folk mener om dette? Er det respektløst å gå med shorts på kirkegården? Eller å jogge der? Og hva med hund, er det innafor eller ikke? I kommentarfeltet tar folk helt av🙈 Anonymkode: 268d9...c0b Det kommer jo an på. Som alt annet. Vi har gravsteder her som er for seg selv. Du må oppsøke dem - gå en omvei og inn en port. Å gjøre annet enn å se på graver/legge ned blomster e.l ville der være snodig. Hvem oppsøker et innegjerdet sted med gravstener for å jogge? Det er litt som å gå inn på en lokal fotballbane for å ha piknik. Snodig. Så har vi gravsteder som ligger i eller ved parker. Som stort sett inneholder gravene til folk døde for lenge siden, som inneholder diktere, statsmenn eller andre «kjendiser». Vi har minnelunder og annet. De er også turområder, snarveier, naturlige steder for piknik og lek og hund. I slike gir du sørgende bare litt rom. Og gjør ellers som du vil. Vi har for øvrig ikke i Norge «kirkegårder». Vi er et sekulært samfunn. Vi har religionsnøytrale gravsteder finansiert av staten. Noen av dem er - av historiske grunner - ugreit nære bygg knyttet til enkeltreligioner, ja. Det bør absolutt fikses. Men vi har likevel ikke kirkegårder. Anonymkode: 05280...c99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 23. juli 2024 #62 Del Skrevet 23. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 21.00): Jeg synes ikke kirkegårder egner seg for treningsøkter, sted å sole seg/piknik og lignende (det har det vært her i området... Jeg skjønner det er grønt og flott, men altså), sted å ruse seg osv. Hunder bør være velkomne, men da bør de holdes tett i bånd, ikke vandre oppå gravene, i hvert fall ikke gjøre sitt fornødne på gravsteder/steiner, og som overalt ellers: den må ryddes opp etter i all sin helhet. Ikke pakke det i en pose og hive det i en busk, men faktisk bære det til du finner ei søppelspann. At noen velger å bruke kirkegården som gjennomfartsvei/snarvei, er ok. At noen jogger rolig inn og ut på andre sida (altså som gjennomfartsvei), er ok. Er det begravelse, kan man gjerne tusle pent hjem igjen om man ikke er der for å faktisk besøke sine avdøde. Det vil ikke være unaturlig at fremmede også er på sin avdøde grav, selv under begravelse. Anonymkode: 22c83...084 Skjønner heller ikke at folk VIL ha piknik eller sitte å "kose seg" blandt en haug med døde kropper i ulike stadier av forråtnelse rett under bakken eller i nærheten. Ei er det noe "hyggelig" å sitte der mens det kommer folk som sørger for å pynte på graven til noe. Nei, litt respekt kan man ha for at det er et sted hvor folk begraver sine kjære døde uavhengig av hva man selv føler og tror om stedet. Endret 23. juli 2024 av Hatsumomo 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #63 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 11.28): Altså. Om man lufter bikkja si på en kirkegård, så er man passe nepe. Anonymkode: 753ff...61a Altså, hæ? Der jeg bodde før var kirkegården omtrent treffplass for alle med hund i nabolaget. Det var helt vanlig å gå lufteturen der, og man møtte alltid andre på tur med hund. Det var til og med satt opp egne søppelkasser rundt om på kirkegården som var spesielt merket med «hundeposer»! Man går selvfølgelig ikke på gravene, men på de små grusveiene som er på kryss og tvers mellom gravfeltene. Og hunden er såklart i bånd. Og man plukker opp etter hunden. Kan ikke skjønne at noen skal reagere negativt på det å gå tur med hunden på en kirkegård..! 😂 Anonymkode: 7d1de...7bd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #64 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 3.41): Du tar ikke med pisse- og bæsjedyret ditt til et gravsted. Anonymkode: 8ea7e...195 Det går fint an å ha med en hund så lenge du har kontroll. Jeg har alltid hunden med når jeg skal stelle graver. Han står i bånd i en påle utenfor gravene og der koser han seg mens jeg steller graver. Jeg har aldri latt han tisse på gravene og må han bæsje, plukker jeg det alltid opp. Hunden min er godt oppdratt og jeg er bevisst på å holde kontroll og holde han under oppsikt mens jeg jobber. Anonymkode: 71fd9...85a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 24. juli 2024 #65 Del Skrevet 24. juli 2024 Tråden er ryddet for brukerdebatt og brukerangrep. Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 10. august 2024 #66 Del Skrevet 10. august 2024 Å bruke shorts er greit så lenge du ikke deltar i begravelse Å ha hund med er greit, men det er båndtvang på kirkegårder Jogging, løping, og herjing på kirkegårder er respektløst for de døde. Dette gjelder også om hunder begynner å herje. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå