Gå til innhold

Greit eller ikke greit å ha på shorts på en kirkegård? Hva med jogging, eller hund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Leste en artikkel med dette temaet, og lurer på hva folk mener om dette?

Er det respektløst å gå med shorts på kirkegården? Eller å jogge der? Og hva med hund, er det innafor eller ikke?

I kommentarfeltet tar folk helt av🙈

Anonymkode: 268d9...c0b

Jogge og trene på kirkegården synes jeg er respektløst. Det er ikke en treningsarena, heller ikke et sted for camping eller soling eller for å gjøre sitt fornødne. Det er en gravlund og det bør respekteres. I Oslo har det vært i media om folk som trener på Nordre gravlund i Oslo og som ved flere tilfeller har forulempet gravfølger og sykebil. Ikke greit. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En kirkegård er ikke noen løpearena, så løp et annet sted! I artikkelen (som du godt kunne delt) sto det at personene dukket opp midt i en begravelse,  og det er selvsagt ikke greit. 

Takk og pris så bor jeg på et sted som stenger kirkegården for andre når begravelse pågår. 

Anonymkode: 4e0f8...000

Egentlig var artikkelen uvesentlig, jeg var bare nysgjerrig på hva folk tenker om det jeg spurte om. Så artikkelen var bare en inspirasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her i byen har de bygget en gravlund som er som en park, det er også blitt mer vanlig i utlandet, så jeg sier ja. https://www.nrk.no/trondelag/fremtidas-kirkegard_-et-sted-a-slappe-av-og-kose-seg-1.15221055

Anonymkode: ee846...0bf

Men det er forskjell på å gå tur og å ta intervalltrening der 

Anonymkode: ee557...5b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Som at de døde bryr seg så særlig mye 

Anonymkode: 37890...9cf

Hva er det med at man ikke kan ha respekt selv om man ikke blir sett? Det har noe med det som er i hodet og hjertet ditt, moral og folkeskikk. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv sett barnefamilie ha piknik og spille badminton på kirkegård. Husker jeg syntes det var merkelig 

Anonymkode: f3a5c...21f

Da hadde jeg håpet at det var en åpen grav der og at de fallt ned i den. !

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det respektløst å gå med shorts på kirkegården? Eller å jogge der? Og hva med hund, er det innafor eller ikke?

Altså. Om man lufter bikkja si på en kirkegård, så er man passe nepe.

Anonymkode: 753ff...61a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å gå med shorts er jo helt greit. Det er jo sommer nå og varmt ute, syns ikke det er respektløst.

Å jogge kan man gjøre andre steder, det trenger man ikke gjøre gjennom en kirkegård.

Å ha med seg hund har jeg sett mange gjøre. Tenker det er helt greit så lenge man passer på så den ikke går nærme graver i tilfelle den gjør fra seg. For det er ganske utrivelig om den skulle f.eks. urinere på graven til noen. 

Anonymkode: 05b01...d87

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hadde hjemsøkt de med et skofteskaft i ræva.

Anonymkode: 758d8...5e8

Skofteskaft..😁😂

Anonymkode: 32f09...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser null problem med at folk har med seg hunder så lengene hundene ikke løper mellom graver og gjør fra seg der. Trening på gravplasser er ufint. 

Anonymkode: 2979e...294

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 21.19):

Har selv sett barnefamilie ha piknik og spille badminton på kirkegård. Husker jeg syntes det var merkelig 

Anonymkode: f3a5c...21f

DET er helt sykt ….

Anonymkode: dfaf7...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går i shorts over kirkegården hvis det er varmt ute fordi jeg må gå gjennom der for å kaste søpla mi som står på parkeringsplassen og jeg bor i andre enden. Hund er ikke tillatt og det synes jeg er dumt. Før kunne mange gå tur til kirkegården for å vanne graver de hadde ansvar for. Forbudet kom pga en gjeng narkiser begynte å oppholde seg der, de slapp hundene løs og satt og røykte hasj. Det er jo ikke greit. Utover det var det lite problemer med hundebæsj.

Anonymkode: 38c38...627

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 20.46):

Her må vi skjelne mellom meninger og lovverk. Sist jeg sjekket (lenge siden) er det båndtvang for hunder på kirkegårder. Men man kan ta med hund, såfremt den er i bånd. Vedørende det andre, såfremt det ikke er skiltet med særlige regler, har man nok juridisk rett til å gjøre som man vil. Men det er her folkeskikken kommer inn: På kirkegårder er det mange som bare går tur, går gjennom, tar en snarvei osv. Men det er også mange som besøker graver, og er i forskjellige stadier av sørgemodus. Det er derfor en selvfølge at man tar hensyn til dette, og legger sitt behov for jogging/løping/sykling/solbading til andre steder enn akkurat kirkegården. Selv sykler eller jogger jeg aldri gjennom en kirkegård. Jeg snakker heller ikke høyt i mobiltelefonen på en kirkegård: jeg behandler kirkegården som et offentlig friområde der det gjelder særskilte hensyn: hensynet til de sørgende som er der.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (1 minutt siden):

Her må vi skjelne mellom meninger og lovverk. Sist jeg sjekket (lenge siden) er det båndtvang for hunder på kirkegårder. Men man kan ta med hund, såfremt den er i bånd. Vedørende det andre, såfremt det ikke er skiltet med særlige regler, har man nok juridisk rett til å gjøre som man vil. Men det er her folkeskikken kommer inn: På kirkegårder er det mange som bare går tur, går gjennom, tar en snarvei osv. Men det er også mange som besøker graver, og er i forskjellige stadier av sørgemodus. Det er derfor en selvfølge at man tar hensyn til dette, og legger sitt behov for jogging/løping/sykling/solbading til andre steder enn akkurat kirkegården. Selv sykler eller jogger jeg aldri gjennom en kirkegård. Jeg snakker heller ikke høyt i mobiltelefonen på en kirkegård: jeg behandler kirkegården som et offentlig friområde der det gjelder særskilte hensyn til dempet og ikke-"breial" oppførsel: nemlig hensynet til de sørgende som er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Helt normalt å kle seg etter vær og vind. Er det varmt går man i shorts Uavhenig om det er på kirkegården eller ei. 
Det er mange som stikker innom kirkegården når de er ute å lufter hunden sin. Helt innafor det. 
men å jogge inne på en kirkegård? Jogge mellom gravstøttene da eller? Ingen som pleier å gjøre det her hvertfall, men så kirkegårder her, og ikke egent for løping. Kanskje mer praktisk ved Nidarosdomen, men det er jo flere steder det er bedre å løpe. 

Anonymkode: 9f02c...c47

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 20.46):

Shorts er greit.

Jogge, nei! 

Hund er greit hvis hunden ikke er en gneldrebikkje, for da holder du hunden borte. Men plukk opp etter den! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Shorts er greit, men jeg syns ikke en gravlund er rette stedet for trening eller lufting av hunden. Litt respekt må man ha. 

Anonymkode: d9e77...0f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 20.55):

Jeg tror de fleste er enige i at hunder som gjør sitt fornødne på graver, eller folk som jogger hoiende inn i et gravfølge ikke er greit. Men det er vel ikke dette som er problemstillingen her.

Anonymkode: c79c3...c9e

Har enda til gode å se joggere som hoier. De puster og peser kanskje, men er ellers ganske stille av seg.
Jeg tenker at både jogging, shorts og hund er greit i seg selv, men at man heller bør tilpasse oppførselen etter hva som foregår på kirkegården. Havner man midt i et gravfølge, så snur man og jogger et annet sted. Eller roer ned til gangfart og går stille og rolig forbi følget mens man nikker høflig og alvorlig. Har man hund med passer man selvfølgelig på at den verken bjeffer, pisser/driter på gravene eller på annen måte er til ulempe for andre der.

Hadde jeg vært i en begravelse hadde jeg ikke automatisk reagert negativt på om jeg så en jogger i shorts med hund. Hadde joggeren sakket farta, gått stille forbi et stykke unna og holdt hunden rolig ved siden av seg, så hadde jeg ikke tenkt over det i det hele tatt. Hadde joggeren løpt forbi tett oppi gravfølget mens hen pustet og peste høylytt, med en vimsete hund som løp inn i gravfølget, da hadde jeg kanskje blitt litt irritert. Eller i hvertfall tenkt at vedkommende var litt respektløs.

Anonymkode: 0c8b6...6c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...