Gå til innhold

Greit eller ikke greit å ha på shorts på en kirkegård? Hva med jogging, eller hund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste en artikkel med dette temaet, og lurer på hva folk mener om dette?

Er det respektløst å gå med shorts på kirkegården? Eller å jogge der? Og hva med hund, er det innafor eller ikke?

I kommentarfeltet tar folk helt av🙈

Anonymkode: 268d9...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En kirkegård er ikke noen løpearena, så løp et annet sted! I artikkelen (som du godt kunne delt) sto det at personene dukket opp midt i en begravelse,  og det er selvsagt ikke greit. 

Takk og pris så bor jeg på et sted som stenger kirkegården for andre når begravelse pågår. 

Anonymkode: 4e0f8...000

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri tenk over hva jeg har på meg, har hatt på både shorts og joggebukse, går og igjennom flere ganger selv om jeg ikke skal noe der. hund ser jeg hell ikke problemet med, men pass på at hunden ikke går å pisse på andre sine graver, det synes jeg hadde vært litt respektløst

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal en kirkegård være stille og nitrist? Jeg hadde satt pris på både shortser, turgåere og joggere når jeg besøker mine kjære som er døde. 

Anonymkode: c79c3...c9e

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

En kirkegård er ikke noen løpearena, så løp et annet sted! I artikkelen (som du godt kunne delt) sto det at personene dukket opp midt i en begravelse,  og det er selvsagt ikke greit. 

Takk og pris så bor jeg på et sted som stenger kirkegården for andre når begravelse pågår. 

dette blir jo selvfølgelig noe helt annet ja

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har knulla på en kirkegård  Bryr neg ikke om slikt. Bor i en større by med store kirkegårder både rett ved en av de mest trafikkerte veiene med gangstier både igjennom og ved siden av kirkegården. Selvfølgelig kan og bør en respektere begravelsesermonier og det blir noe annet, men å gå, jogge etc i hvilket som helst antrekk igjennom en kirkegård uten sermonier helt ok.

Anonymkode: 37890...9cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror de fleste er enige i at hunder som gjør sitt fornødne på graver, eller folk som jogger hoiende inn i et gravfølge ikke er greit. Men det er vel ikke dette som er problemstillingen her.

Anonymkode: c79c3...c9e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkegårder er ikke et sted hvor man løper intervaller rundt og rundt, en stille, rolig jogging igjennom er ok, men å legge hele løpeturen sin til inne i en kirkegård er ikke ok, det står faktisk i reglene til kirkegpårder også, på samme måte som man ikke racer på sykkel gjennom dem, man skal ha respekt for sørgende, men ikke minst, plassen det er. Shorts må derimot være helt greit. Jeg har jobbet på mange kirkegårder og aldri om vi reagerte på bekledningen til folk, ei heller oss selv!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Shorts: ja

hund: ja, så lenge den er i bånd og «oppfører» seg fint.

jogge; nei, tenker man kan gå gjennom kirkegården. 

Anonymkode: bf102...ef9

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har knulla på en kirkegård  Bryr neg ikke om slikt. Bor i en større by med store kirkegårder både rett ved en av de mest trafikkerte veiene med gangstier både igjennom og ved siden av kirkegården. Selvfølgelig kan og bør en respektere begravelsesermonier og det blir noe annet, men å gå, jogge etc i hvilket som helst antrekk igjennom en kirkegård uten sermonier helt ok.

Full av respekt du ,skjønner jeg.

Anonymkode: fdfd6...b65

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal vel løpe rundt med en innsugd skinnypack i treningsbh også tenker jeg. Minner meg om fotballfrue når hun poserte rundt på gravstener i begravelsen til en nær slektning.

Anonymkode: 758d8...5e8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke kirkegårder egner seg for treningsøkter, sted å sole seg/piknik og lignende (det har det vært her i området... Jeg skjønner det er grønt og flott, men altså), sted å ruse seg osv. 

Hunder bør være velkomne, men da bør de holdes tett i bånd, ikke vandre oppå gravene, i hvert fall ikke gjøre sitt fornødne på gravsteder/steiner, og som overalt ellers: den må ryddes opp etter i all sin helhet. Ikke pakke det i en pose og hive det i en busk, men faktisk bære det til du finner ei søppelspann.

At noen velger å bruke kirkegården som gjennomfartsvei/snarvei, er ok. At noen jogger rolig inn og ut på andre sida (altså som gjennomfartsvei), er ok. 

Er det begravelse, kan man gjerne tusle pent hjem igjen om man ikke er der for å faktisk besøke sine avdøde. Det vil ikke være unaturlig at fremmede også er på sin avdøde grav, selv under begravelse.

Anonymkode: 22c83...084

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Full av respekt du ,skjønner jeg.

Anonymkode: fdfd6...b65

Som at de døde bryr seg så særlig mye 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde hjemsøkt de med et skofteskaft i ræva.

Anonymkode: 758d8...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker at man ikke nødvendigvis trenger å stenge hele kirkegården, men de fleste kjenner jo sin besøkelsestid dersom de tenker seg litt om. En stor kirkegård hvor man kan snike seg nesten usett rundt og ikke sjenerer de som har begravelse er vel ok? Mens en liten lokal kirkegård vil kanskje oppleve det forstyrrende om det står noen å vanner 10 meter unna. 

Lufte bikkje, jogge, snakke i telefon? Nei.

Anonymkode: e2272...d2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Man løper ikke på kirkegården eller lufter hunden der, ikke går man å skriker høyt i en telefon heller. 

Klærne spiller ingen rolle men man oppfører seg med respekt. Til og med barn skjønner det så at voksne sliter synes jeg er helt merkelig.

Anonymkode: 03fb7...f98

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 21.00):

De som ligger begravet på kirkegården har pårørende. Jeg har blant annet mange i familien min begravet på den kirkegården jeg sokner til. Det er en stor og flott kirkegård, og mange går tur der, noe jeg ikke reagerer på så lenge de opptrer med respekt. Å jogge der synes jeg ikke noe om, det finnes mange andre steder en kan ta en treningsøkt.

Jeg har og stelt graver når det har vært begravelser, og det tror jeg ingen reagerer på. Men, man venter selvsagt med å vandre rundt til begravelsen er overstått, det ser bare merkelig ut om man blander seg med begravelsesfølget når man bare er ute og går en tur.

Det handler om å utvise vett og dannelse, og ha respekt for andre.

Anonymkode: 1caf7...2d5

Innlegget er delryddet. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv sett barnefamilie ha piknik og spille badminton på kirkegård. Husker jeg syntes det var merkelig 

Anonymkode: f3a5c...21f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...