Gå til innhold

Trump er skutt

Jessic_a

Anbefalte innlegg

XaoS skrev (52 minutter siden):

Trump vinner nå. Dette attentatforsøket kunne ikke vært regissert bedre (og jeg mener ikke dette konspirasjonsteoretisk). USA elsker den type macho posisjonering, og bildene med blodig ansikt, og knyttet neve, går rett inn i amerikansk mytologi. 

Men Trump selv er en mann uten klar ideologi og politiske overbevisninger. Jeg tror ikke han egentlig er hverken rasistisk, eller at han har så sterke meninger om f.eks abortsaken. (Han har tidligere vært demokratisk og "pro-choice"). Han fremstår ikke som han virkelig står for noe som helst, bortsett fra sin egen suksess. Han er ikke anti-elite. Han er som andre har påpekt, eliten. Han gir den økonomiske eliten det den vil ha. Han gir den populistiske, kristenkonservative velgerskaren det de ha med den sjargongen de liker. Kanskje det er grunnen til populariteten. Når ordene hans er så tomme så fyller de selv på der han ikke tar et standpunkt?

Et eksempel er Covid-vaksinen. Han ønsket så gjerne å spille på suksessen av denne (Warp Speed), men siden den dominerende greia hos konservative velgere av en eller annen grunn har blitt anti-vaxx, så har han endret retorikken sin for å please dem.

Den eneste kandidaten på demokratisk side som har nærmet seg like stor popularitet er Bernie Sanders. Som bare er ideologi og praktisk politikk. Men han er også for gammel. 

Bra skrevet.

Borgerkrig mellom to forskjellig eliter nå. Ingen av de bryr seg særlig om befolkningen dessverre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stonegiant skrev (3 timer siden):

Han er et PR-geni, det er det ingen tvil om.

Ikke umulig. Men han er åpenbart sterk. Jeg tror ikke mange hadde stått med neven i været sekunder etter øret er skutt og du var cm unna å miste livet. 

Mange mener jo Trump også er for gammel, men du hadde ikke sett Biden slik..

Jeg for min del hadde aldri vist meg igjen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (1 minutt siden):

Bra skrevet.

Borgerkrig mellom to forskjellig eliter nå. Ingen av de bryr seg særlig om befolkningen dessverre. 

Ja, enkeltkandidater kan endre på noe som helst, uten at man bygger opp systemet på nytt, gir rom for flere partier, og tar kapitalen ut av politikken. Disse millionbeløpene fra mektige lobbyer kommer alltid med politiske forbehold. Uansett parti eller presidentkandidat. 

Rart at amerikanere flest ikke er met kritiske til selve systemet når det fremstår så tydelig korrupt for alle utenfor USA. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XaoS skrev (8 minutter siden):

Ja, enkeltkandidater kan endre på noe som helst, uten at man bygger opp systemet på nytt, gir rom for flere partier, og tar kapitalen ut av politikken. Disse millionbeløpene fra mektige lobbyer kommer alltid med politiske forbehold. Uansett parti eller presidentkandidat. 

Rart at amerikanere flest ikke er met kritiske til selve systemet når det fremstår så tydelig korrupt for alle utenfor USA. 

Mennesker er tilbøyelig til å ha en fjern virkelighetsforståelse, bare se på antall religiøse. Massesuggesjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, ElectricScum said:

Jeg har verken uttrykt forbauselse eller kritisert Trump for hvordan han håndterte denne hendelsen. Han gjorde alt korrekt med tanke på hva slags publikum han henvender seg til. Et publikum som lar seg rive med at macho-kultur blottet for refleksjon og ettertanke, men hvor primalinstinktet råder over intellektet. 

og hvordan skulle han håndterte denne hendelsen ??? drite i buksa ? grine ? hadde det vært ok for deg ? er det sånn du hadde reagert ? Er det macho å holde hodet kaldt ?

Endret av NatNat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, OconMissy said:

Ikke umulig. Men han er åpenbart sterk. Jeg tror ikke mange hadde stått med neven i været sekunder etter øret er skutt og du var cm unna å miste livet. 

Ja, uten tvil.

Det som er dumt er at "sterk mann" trumfer god politikk der borte. Spør du en gjennomsnitts amerikaner (venstre eller høyre) om hvilken politikk Trump står for, så trur jeg nesten ingen klarer å svare.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For mange amerikanere, representerer Trump status, berømmelse, makt og rikdom. Fra tårnet som bærer navnet hans i gullbokstaver, til sine sine overdrivelser om rikdom, hans endeløse rop om «vinnere og tapere», til hans besettelse av størrelsen på hendene sine osv. I godt over et århundre, har den amerikanske drømmen handlet om å tilegne seg rikdom. Den er ledsaget i politikk og populærkultur av tildels giftige myter om fiasko og suksess, der rikdom er målet, uavhengig av hvordan den er tilegnet. Øyeblikket etter attentatforsøket, der Trump hever en knyttet neve, er selve symbolet på den amerikanske drømmen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (10 timer siden):

Blir uendelig flau på vegne av amerikanere når noe så tragisk som et attentatforsøk på en eks-president/presidentkandidat (og indirekte på demokratiet) ender med euforisk og selvtilfreds chanting "USA! USA! USA!". Som om dette skulle være et stolt øyeblikk i amerikansk historie.

Denne euforien ble åpenbart utløst av Trumps knyttede neve. Det sier noe om hans velgere når de lar seg besnære så voldsomt av en påtatt macho/cowboy-holdning. Som om DET er det ypperste av karaktertrekk man vil ha i en verdensleder? En selverklært tøffing med oppblåst ego?

Rett nok skal man ha et visst ego om man ønsker å bli USAs president eller hvilken som helst leder i en prominent stilling, men skulle virkelig ønske at det var andre, mye viktigere karaktertrekk man ønsket å kultivere m.t.p det enorme ansvarsområdet han skal forvalte. Det blir for banalt og fordummende med dette fokuset på hans tøffhet. Hvilken nasjon har den tøffeste pappa'n! USA! USA! USA! 🤡

Her tror jeg du legger litt for mye av egen antipati inn i tolkningen, samtidig som den virker å gjøres fra en svært trygg posisjon. 

En bedre lesing vil kanskje være at vi her har en situasjon med voldsomme mengder adrenalin og frykt, avløst av en enorm lettelse og glede over å se at mannen attentatet rettet seg mot ikke ble drept men overlevde og var i fin form. 

NatNat skrev (1 time siden):

og hvorfor skulle han håndterte denne hendelsen ??? drite i buksa ? grine ? hadde det vært ok for deg ? er det sånn du hadde reagert ? Er det macho å holde hodet kaldt ?

Ja det blir en litt rar kritikk, og det kan nesten virke som en del blir provosert over og sliter med å akseptere at han faktisk taklet dette på en temmelig god måte. 

Endret av herzeleid
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 time siden):

og hvorfor skulle han håndterte denne hendelsen ??? drite i buksa ? grine ? hadde det vært ok for deg ? er det sånn du hadde reagert ? Er det macho å holde hodet kaldt ?

Hva er det du rører om? Jeg har ikke kritisert Trumps oppførsel i det hele tatt. Han gjorde alt strategisk korrekt. Denne gangen, vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (5 minutter siden):

Her tror jeg du legger litt for mye av egen antipati inn i tolkningen, samtidig som den virker å gjøres fra en svært trygg posisjon. 

En bedre lesing vil kanskje være at vi her har en situasjon med voldsomme mengder adrenalin og frykt, avløst av en enorm lettelse og glede over å se at mannen attentatet rettet seg mot ikke ble drept men overlevde og var i fin form. 

Kan seff lese det slik, om jeg legger go'viljen til. Men tolkninger gjøres ut fra et erfaringsgrunnlag, vanligvis, og hentes ikke ut fra løse luften.

Hadde faktisk forstått det bedre om de hadde ropt "Trump! Trump! Trump!". Men "USA! USA! USA!" blir ganske malplassert da en slik hendelse for alltid vil være en skamplett på en nasjons historie. Det fremstår som smått absurd "fra min svært trygge posisjon". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ElectricScum said:

Hva er det du rører om? Jeg har ikke kritisert Trumps oppførsel i det hele tatt. Han gjorde alt strategisk korrekt. Denne gangen, vel å merke.

Du kritiserer uten å kritisere, Kvoterer deg : Han gjorde alt korrekt med tanke på hva slags publikum han henvender seg til. Et publikum som lar seg rive med at macho-kultur blottet for refleksjon og ettertanke, men hvor primalinstinktet råder over intellektet. 

Hva betyr dette egentlig ?  Bortsett fra å høres spydig og små pompøs ? Er du klar over at det er akkurat den type snobbete holdning som har fått Trump hvor han er nå ? Fordi det publikum som du beskriver som primitivt og dumt lever i et demokrati hvor de kan stemme. Og når de stemmer på Trump, det er en måte å vise fingeren til folk som ser ned på de...

Endret av NatNat
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (16 minutter siden):

Ja det blir en litt rar kritikk, og det kan nesten virke som en del blir provosert over og sliter med å akseptere at han faktisk taklet dette på en temmelig god måte. 

Jeg må tydeligvis sitere meg selv, så den vrangtolkningen kan opphøre:

"Jeg har verken uttrykt forbauselse eller kritisert Trump for hvordan han håndterte denne hendelsen. Han gjorde alt korrekt med tanke på hva slags publikum han henvender seg til."

Dette skrev jeg FØR ditt lille tillegg i forrige post.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, XaoS said:

Men Trump selv er en mann uten klar ideologi og politiske overbevisninger. Jeg tror ikke han egentlig er hverken rasistisk, eller at han har så sterke meninger om f.eks abortsaken. (Han har tidligere vært demokratisk og "pro-choice"). Han fremstår ikke som han virkelig står for noe som helst, bortsett fra sin egen suksess. Han er ikke anti-elite.

Jeg tror du har fullstendig rett. Jeg er overbevisst at Trump d***** fullstendig i abort spørsmål og alt som er viktig for Republicans... Jeg er overbevisst han er omtrent like religiøs som meg.... Og jeg inrømmer å le godt når jeg ser alle bigottene heie på ham...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ElectricScum skrev (10 minutter siden):

Kan seff lese det slik, om jeg legger go'viljen til. Men tolkninger gjøres ut fra et erfaringsgrunnlag, vanligvis, og hentes ikke ut fra løse luften.

Hadde faktisk forstått det bedre om de hadde ropt "Trump! Trump! Trump!". Men "USA! USA! USA!" blir ganske malplassert da en slik hendelse for alltid vil være en skamplett på en nasjons historie. Det fremstår som smått absurd "fra min svært trygge posisjon". 

Det virker som en ganske vanlig ting å rope for patriotisk orienterte amerikanere, og jeg regner med tankegangen her er at de overvinner de som angriper dem/demokratiet. Personlig ville jeg synes det var hakket eklere og bar mer preg av personkult om han fikk dem til å rope navnet hans. 

ElectricScum skrev (7 minutter siden):

Jeg må tydeligvis sitere meg selv, så den vrangtolkningen kan opphøre:

"Jeg har verken uttrykt forbauselse eller kritisert Trump for hvordan han håndterte denne hendelsen. Han gjorde alt korrekt med tanke på hva slags publikum han henvender seg til."

Dette skrev jeg FØR ditt lille tillegg i forrige post.

Du kaller det "en påtatt macho/cowboy-holdning" og kritiserer velgerne sterkt for å reagere positivt på reaksjonen. Det ligger i det en kritikk av at en reagerer positivt på Trump sin reaksjon, som det virker ganske tydelig at du selv reagerer negativt på, selv om du sier den var taktisk lur. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (3 minutter siden):

Du kritiserer uten å kritisere, Kvoterer deg : Han gjorde alt korrekt med tanke på hva slags publikum han henvender seg til. Et publikum som lar seg rive med at macho-kultur blottet for refleksjon og ettertanke, men hvor primalinstinktet råder over intellektet. 

Hva betyr dette egentlig ?  Bortsett fra å være spydig og små pompøs ? Er du klar over at det er akkurat den type snobbete holdning som har fått Trump hvor han er nå ? Fordi det publikum som du beskriver som primitivt og dumt lever i et demokrati hvor de kan stemme. Og når de stemmer på Trump, det er en måte å vise fingeren til folk som ser ned på de...

Nå er faktisk hele verden enige om at Trump kommer til å vinne valget fordi han ikke gikk i bakken da han fikk skutt av seg øreflippen. Og hva forteller det? Jo, at å fremstå som "tøff" er mer verdsatt enn alle andre kvaliteter som er tusen ganger viktigere å ha i en president. Jeg kan fullt og helt stå for at jeg finner det primitivt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (5 minutter siden):

Du kaller det "en påtatt macho/cowboy-holdning" og kritiserer velgerne sterkt for å reagere positivt på reaksjonen. Det ligger i det en kritikk av at en reagerer positivt på Trump sin reaksjon, som det virker ganske tydelig at du selv reagerer negativt på, selv om du sier den var taktisk lur. 

Synes absolutt ikke det hadde fremstått som kult-aktig å rope navnet hans når han har dodga ei kule. Jeg forstår selvsagt at det er jubel og glede over at han slapp unna med ei skramme. Det er USA-chanten som jeg finner helt malplassert.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Attentatet var en «gavepakke» til Trump som han selvfølgelig bruker til sin egen fordel.
Biden forsøker febrilsk å fremstå som en samlende og klok «landsfader» , men klarer ikke å fylle rollen.
En angrende, stotrende og rørete gammel mann er det minste USA trenger nå.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/QMMgJq/biden-det-var-feil-aa-snakke-om-aa-sette-en-maalskive-paa-trump

Dette blir walkover for Trump og da må resten av verden forholde seg til det samme uforutsigbare regimet som forrige gang Trump var president. 
Han er en uttalt beundrer av autoritære ledere og kommer til å hevne seg på alle som har kritisert og straffeforfulgt lovbruddene hans. Dommere, journalister, kritikere, åpenhjertige politikere og andre lands uvennlige regjeringer kan se frem mot en langt tøffere hverdag. med skitne triks eller straff. Et skudd for baugen for vestlig samarbeid, akkurat slik Kina og Russland ønsker seg. Dette vil igjen få EU til å forsere planene om en egen EUhær med sine egne atomvåpen og sin egen maktpolitiske agenda.

Det er derfor sannsynlig at han vil forsøke å endre grunnloven slik at han kan stille som president også i en tredje periode, i godt selskap med diktatoren Putin.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biden sa før skytingen at hvis meningsmålinger viser at det er små sjanser for at han kan slå Trump så ville han trekke seg. Tror dere at han vil følge sine ord? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (35 minutter siden):

Biden sa før skytingen at hvis meningsmålinger viser at det er små sjanser for at han kan slå Trump så ville han trekke seg. Tror dere at han vil følge sine ord? 

Nei, en gammel stabukk som Biden med sviktende selvinnsikt, og et logrende støtteapparat som ikke tør å avsløre «keiserens nye klær», vil ikke være i stand til å overlevere stafettpinnen til en bedre utøver.

Demokratene har seg selv å takke. Nå er det etter alle solemerker for sent å snu….

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...