AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #21 Skrevet 16. juli 2024 Folks gener er ikke endret siden 70-tallet. Da var folk flest slanke. Årsaken til at folk flest nå er småfeite eller feite, skyldes for mye og feil mat, og lite bevegelse. Og ja, jeg burde også veid 5-10 kg mindre. Og prøver som de fleste å ta grep, men har ikke viljestyrke nok. Anonymkode: 2a394...bf5 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #22 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ikke lov å si tjukk, men bruke ordet overvektig. Men andre veien kan folk si tynne, fremfor slank. Det er ikke alle som ønsker å bli kalt tynn heller. Anonymkode: 069cf...364 Tynn og slank er jo ikke det samme. Slank = normal. Tynn er mindre enn slank. Anonymkode: 89298...5a7 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #23 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er tynn og kan spise all dritt jeg vil, men jeg røyker og har ingen problemer med å se at det er i grunn akkurat det samme. Forskjellen er dessverre at hvis jeg kommenterer en tjukkas (som jeg aldri ville ha gjort) så er jeg slem, mens det er helt politisk korrekt for fremmede å komme og kjefte eller glane stygt på meg der jeg står og gjemmer meg vekk fra alle og tar en røyk... Anonymkode: 5dc26...b03 Vil bare hoppe inn og si at jeg har kjent sånn på den røykeskammen jeg også! Man er fritt vilt for kommentarer og stygge blikk. Så jeg bestemte meg for å slutte. Trodde aldri jeg skulle klare det, for det var så mye trøst og godt i røyken - men nå er jeg på dag 41 som røykfri! Og det er så deilig å slippe og tenke på og planlegge neste røyk. Trodde jeg skulle legge på meg også, men har merkelig nok gått ned 1 kg. Akkurat det skjønner jeg faktisk ikke. Men: kanskje du kan vurdere å slutte å røyke? Føles godt å slippe stigma, og ikke minst at hosten er borte og pusten går mye lettere! Mat og røyk er avhengighet på samme måte som for mye alkohol og rus. Anonymkode: 2da8a...239 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #24 Skrevet 16. juli 2024 Problemet er jo ikke at dama er tjukk (!!!) men at hun oppfostrer barna sine til å bli tjukke ved å gi dem drittmat å spise. Ser mange slike familier på Nordbysenteret. Hele familien reiser og kjøper 5 kg smågodt per person som spises opp på en uke «for det er jo ferie». Anonymkode: 21c1c...d07 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #25 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folks gener er ikke endret siden 70-tallet. Da var folk flest slanke. Årsaken til at folk flest nå er småfeite eller feite, skyldes for mye og feil mat, og lite bevegelse. Og ja, jeg burde også veid 5-10 kg mindre. Og prøver som de fleste å ta grep, men har ikke viljestyrke nok. Anonymkode: 2a394...bf5 En normal porsjon med mat blir større og større. Anonymkode: 655df...078 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #26 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette stemmer jo over hodet ikke. De tynneste folka jeg omgås er også de med dårligst kosthold og minst aktivitetsnivå. Det handler kun om forbrenning, ikke å være sunn. Har en kompis feks som spiser enorme porsjoner, både usunn mat og snacks hver dag. Tynn som en strek, men garantert "innfeit" som heller ikke er videre sunt. Anonymkode: ffb89...89a Denne tynne kompisen din spiser ikke mer enn han forbrenner. Spiser du mer enn du forbrenner, så blir du overvektig. Overvektige spiser for mye. Anonymkode: 655df...078 2
mommyaka Skrevet 16. juli 2024 #27 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er jo ikke at dama er tjukk (!!!) men at hun oppfostrer barna sine til å bli tjukke ved å gi dem drittmat å spise. Ser mange slike familier på Nordbysenteret. Hele familien reiser og kjøper 5 kg smågodt per person som spises opp på en uke «for det er jo ferie». Anonymkode: 21c1c...d07 Du er med disse feite familien hjem og ser at de spiser alt på en dag? Vi er en av de som kjøper maser godteri og små godt...men vi fordeler dette på 1 mnd Oh du er venner med denne tjukke dama? Du er med henne hjem og ser hva slags mat hun gir barna hverdag? 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #28 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Denne tynne kompisen din spiser ikke mer enn han forbrenner. Spiser du mer enn du forbrenner, så blir du overvektig. Overvektige spiser for mye. Anonymkode: 655df...078 Og? Mitt innlegg var et tilsvar på et innlegg der en påsto at alle tynne spiser lite og er veldig aktive. Det er jo bare tull. Anonymkode: ffb89...89a 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #29 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Og? Mitt innlegg var et tilsvar på et innlegg der en påsto at alle tynne spiser lite og er veldig aktive. Det er jo bare tull. Anonymkode: ffb89...89a Alle normalvektige spiser det kroppen forbrenner. Ikke mer. Hadde de spist mer enn det kroppen deres forbrenner, så hadde de blitt overvektige. Anonymkode: 655df...078 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #30 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle normalvektige spiser det kroppen forbrenner. Ikke mer. Hadde de spist mer enn det kroppen deres forbrenner, så hadde de blitt overvektige. Anonymkode: 655df...078 Det har jo ingenting med saken å gjøre. Påstanden var ikke at tynne folk ikke har høyere forbrenning. Men at tynne folk spiser mindre, sunnere og er mer aktive. Det stemmer ikke. Men du må gjerne male videre på det samme som jeg faktisk skrev i det første innlegget, at det handler om forbrenning. Anonymkode: ffb89...89a 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #31 Skrevet 16. juli 2024 Hvorfor blir de sykelige overvektige så fornærmet når de blir minnet på at kostholdet deres er helt forferdelig ? Det er jo bekymring for deres helse at noen drister seg til å si fra . De har tusen unnskyldninger om hvorfor de ble så feite, og det må vi skjønne og forstå og ikke si et pip når vi ser på all dritten de har i seg . En alkoholiker har samme problemet som en sterkt overvektig person. Drikker når de er deppa og drikker når de er glade , bortsett fra en matmisbruker spiser for trøste og belønne seg . Dette går gjerne i arv fordi de bet ikje hva et normalt kosthold er Anonymkode: 3280e...dd1 4
NiceOrNothing Skrevet 16. juli 2024 #32 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er tynn og kan spise all dritt jeg vil, men jeg røyker og har ingen problemer med å se at det er i grunn akkurat det samme. Forskjellen er dessverre at hvis jeg kommenterer en tjukkas (som jeg aldri ville ha gjort) så er jeg slem, mens det er helt politisk korrekt for fremmede å komme og kjefte eller glane stygt på meg der jeg står og gjemmer meg vekk fra alle og tar en røyk... Anonymkode: 5dc26...b03 Ingen kommentarer av andres livsstil er greit . Uansett «svakhet « . Du ser aldri et menneske med god selvtillit rakke andre ned , det er et «heve seg over andre behov « som ikke er særlig sjarmerende . 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #33 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det har jo ingenting med saken å gjøre. Påstanden var ikke at tynne folk ikke har høyere forbrenning. Men at tynne folk spiser mindre, sunnere og er mer aktive. Det stemmer ikke. Men du må gjerne male videre på det samme som jeg faktisk skrev i det første innlegget, at det handler om forbrenning. Anonymkode: ffb89...89a Tynne folk kan spise kun sjokolade og chips, men spiser de mer sjokolade/chips enn kroppen forbrenner, så legger de på seg. Anonymkode: 655df...078
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #34 Skrevet 17. juli 2024 jeg er overvektig,men barna tynne, så ikke alltid dette stemmer Anonymkode: f7bdd...962 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #35 Skrevet 17. juli 2024 Det er en form for omsorgssvikt når man har gener for å bli veldig stor, og gir barna brus til middag, junk og drittmat. barna er nå ungdommer og de er store. hvis mor sliter med vekta, går på sprøyter og klager over begrensingene denne vekta gir henne, gir hun samme skjebne til barna sine. Anonymkode: 069cf...364 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #36 Skrevet 17. juli 2024 Et par dager i fornøyelsesparker i Norge og man skjønner hvorfor majoriteten av befolkningen er overvektige, og hvordan matvanene og oppfatning av normalt ift mengde og manglende begrensninger overføres til barn helt ned i 2-3 års alder. Anonymkode: 7be6a...2ae
mommyaka Skrevet 17. juli 2024 #37 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Et par dager i fornøyelsesparker i Norge og man skjønner hvorfor majoriteten av befolkningen er overvektige, og hvordan matvanene og oppfatning av normalt ift mengde og manglende begrensninger overføres til barn helt ned i 2-3 års alder. Anonymkode: 7be6a...2ae Hvorfor ligger svaret med tykke folk i fornøyelse park? 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #38 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 22.57): Det er vel ikke så naturlig å kommentere andres vekt og kosthold i det hele tatt? Hvorfor tenker du at du må si noe? Anonymkode: c8a5e...285 Ts skriver jo at kollegaen klager over overvekten sin til ts, det er ikke ts som helt uoppfordret snakker om kollegaens overvekt til kollegaen. Anonymkode: 61b2f...2ca 1
katties Skrevet 17. juli 2024 #39 Skrevet 17. juli 2024 (endret) Joda, slitsomt hvis hun ofte snakker om det. Det er ikke alle som kan spise hva som helst og hvor enn mye. Jeg selv legger ganske lett på meg. Kjøper kun mørk sjokolade, lager selv sjokoladepudding når jeg skal ha dét. Veldig lite godteri og brus. Har bare måttet lære meg å spise for det meste hjemmelaget og sunt. Synes det var slitsomt når svigers sa at hun syntes det var vanskelig å gå ned i vekt.... ja, det blir jo vanskelig når man regelmessig spiser 3 burgere fra Burger King. Samma om det bare er de billige cheeseburgerne - det er jo nok kalorier i dem til hele dagen, ikke ETT måltid. Hun syntes det var så rart at jeg bare ville ha én burger hver gang hun bestilte, for jeg trengte ikke være blyg. Jeg sa at det er nok til at jeg blir mett. Samme var det med potetgull og godteri i hverdagen. Hun kunne spise en hel pose, og så lure på hvorfor det ikke hjalp å trene - den posen er jo ikke så stor. Den posen er TI porsjoner - ikke en snacks til EN person en onsdagskveld. Jeg koser meg jeg også. Med avocadotoast, bakte grønnsaker, hjemmelaget sjokoladepudding, hjemmelaget kakao, hjemmelaget gele, Moreller, nektarin, ost og kjeks og masse annet. Jeg koser meg IKKE når jeg har overspist sukker og blodsukkeret synker og jeg føler meg sløv og giddalaus. Ikke noe koselig å gomle i seg en pose potetgull og "kose seg" med skyldfølelsen etterpå. Kos er mye mer enn mat også. Det er kos å gå i fjellet og etterpå tenke at det var overraskende lett. Endret 18. juli 2024 av katties 1
Daisy-love Skrevet 18. juli 2024 #40 Skrevet 18. juli 2024 katties skrev (10 timer siden): Joda, slitsomt hvis hun ofte snakker om det. Det er ikke alle som kan spise hva som helst og hvor enn mye. Jeg selv legger ganske lett på meg. Kjøper kun mørk sjokolade, lager selv sjokoladepudding når jeg skal ha dét. Velsig lite godteri og brus. Har bare måttet lære meg å spise for det meste hjemmelaget og sunt. Synes det var slitsomt når svigers sa at hun syntes det var vanskelig å gå ned i vekt.... ja, det blir jo vanskelig når man regelmessig spiser 3 burgere fra Burger King. Samma om det bare er de billige cheeseburgerne - det er jo nok kalorier i dem til hele dagen, ikke ETT måltid. Hun syntes det var så rart at jeg bare ville ha én burger hver gang hun bestilte, for jeg trengte ikke være blyg. Jeg sa at det er nok til at jeg blir mett. Samme var det med potetgull og godteri i hverdagen. Hun kunne spise en hel pose, og så lure på hvorfor det ikke hjalp å trene - den posen er jo ikke så stor. Den posen er TI porsjoner - ikke en snacks til EN person en onsdagskveld. Jeg koser meg jeg også. Med avocadotoast, bakte grønnsaker, hjemmelaget sjokoladepudding, hjemmelaget kakao, hjemmelaget gele, Moreller, nektarin, ost og kjeks og masse annet. Jeg koser meg IKKE når jeg har overspise sukker og blodsukkeret synker og jeg føler meg sløv og giddalaus. Ikke noe slitsomt å gamle i seg en pose potetgull og "kose seg" med skyldfølelsen etterpå. Kos er mye mer enn mat også. Det er kos å gå i fjellet og etterpå tenke at det var overraskende lett. Dette her er så viktig. Det er alt sagt en del i denne tråden, men så denne kommentaren her og måtte støtte deg her på en del av det, særlig det med hva som er «kos». En kan kose seg med frukt og grønt, og kos kan være en felles aktivitet med familien som ikke er sentret rundt mat også. Her har det blitt masse kos med moreller når de var rimeligere (de var ikke billige, men billigere i kilo enn smågodt), og hauger med norsk blomkål. Idag skal jeg dra å kjøpe norske bringebær. De har nå gått ned i pris, og det er bare å kose seg med det. Vi har tradisjon for å bruke masse blomkål om sommeren. Er så godt med alt denne sesongen har å tilby 😋 Er så dumt at kos for en del er det samme som å spise «junk». Sier ikke at en aldri skal spise en god fløteis, potetgull, eller en burger med alt tilbehør, men det er mye annet å kose seg med også, og som sagt så trenger det heller ikke å være mat. Må understreke at jeg tenker at enhver må vurdere selv, og ingen vet hva folk faktisk spiser, og det uavhengig av vekten deres. Hver må også få bestemme selv. Trist når barn «arver» dårlige vaner da, men det er samme hva det er. Vi må likevel være forsiktige med å dømme. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå