AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #1 Skrevet 15. juli 2024 Har en kollega som er ekstremt overvektig. Vi jobber med barn, og hun klarer f eks ikke løpe eller være i aktiv lek med barna. Hun klager mye over at hun er tykk og holder på med slankesprøyer. Ingen interesse av å gå turer, holde seg i aktivitet eller spise sunt. Det er hurtigmat og brus og snop. Har sagt til henne at skal hun ned i vekt er kostholdet det som er viktig å starte med. Men hun føler hun må få kose seg som alle andre. Jeg kan spise hva jeg vil uten å bli stor, men vi er alle ulike og det er ting jeg må gjøre også som jeg ikke liker for å holde meg frisk. Må trene styrke jevnlig grunnet et kne, selv om jeg hater å trene. Alternativ er smerte i kneet. Hun har også 3 barn / ungdommer der alle er overvektig. Jeg forstår ikke at hun putter i de frossenpizza og brus og dritt så de eser ut, når hun selv som voksen sliter såpass mye med vekta? Barna får jo samme skjebne Anonymkode: 069cf...364 9
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #2 Skrevet 15. juli 2024 Det er åpenbart at du har svært lite kunnskap om overvekt. Hva ønsker du å drøfte? Anonymkode: 48ca6...495 22
mommyaka Skrevet 15. juli 2024 #3 Skrevet 15. juli 2024 Du vet hva hun spiser hverdag hjemme? Kan du han pcos? En sykdom? 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #4 Skrevet 15. juli 2024 Hva var spørsmålet ditt? Eller var det kun innlegh for å shame kollega?? Anonymkode: 9617b...b4f 20 2
Rotemor Skrevet 15. juli 2024 #5 Skrevet 15. juli 2024 Jeg finner heller ikke noen spørsmål i innlegget. Oppsummert så står det « jeg jobber med en som er tykk og som har tykke barn.» Gratulerer? Kondolerer..? Hva vil du ha? 13 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #6 Skrevet 15. juli 2024 Hvis hun går på slankesprøyter får hun oppfølging av lege. Det er meget tydelig at du kun ønsker å henge ut overvektige, og ikke hjelpe din kollega for at du bryr deg om henne Anonymkode: 62992...3b9 12
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #7 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har en kollega som er ekstremt overvektig. Vi jobber med barn, og hun klarer f eks ikke løpe eller være i aktiv lek med barna. Hun klager mye over at hun er tykk og holder på med slankesprøyer. Ingen interesse av å gå turer, holde seg i aktivitet eller spise sunt. Det er hurtigmat og brus og snop. Har sagt til henne at skal hun ned i vekt er kostholdet det som er viktig å starte med. Men hun føler hun må få kose seg som alle andre. Jeg kan spise hva jeg vil uten å bli stor, men vi er alle ulike og det er ting jeg må gjøre også som jeg ikke liker for å holde meg frisk. Må trene styrke jevnlig grunnet et kne, selv om jeg hater å trene. Alternativ er smerte i kneet. Hun har også 3 barn / ungdommer der alle er overvektig. Jeg forstår ikke at hun putter i de frossenpizza og brus og dritt så de eser ut, når hun selv som voksen sliter såpass mye med vekta? Barna får jo samme skjebne Anonymkode: 069cf...364 Skammelig innlegg fra din side.. Anonymkode: b739c...415 6 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #8 Skrevet 15. juli 2024 mommyaka skrev (2 timer siden): Du vet hva hun spiser hverdag hjemme? Kan du han pcos? En sykdom? Hun har ikke pcos, men en av foreldren hennes er stor, så tipper det er mye genetisk der. Siden også barna har det. Hun forteller på jobb hva hun spiser og hva hun sliter med ang vekta. Men synes det er vanskelig å komme med noe å si, da jeg selv også drikker brus og spiser godteri. Men jeg er slank, og har ikke anlegg for å legge på meg. derfor blir det feil av meg å si at hun må spise sunnere. Det vet de fleste, men klarer ikke opprettholde da søtsuget blir for stort. Tenker det at når hun sliter med vakta selv, og er stor så er det veldig dumt å overføre brus til mat hver dag osv til barna som også kan måtte slite med samme som henne. Anonymkode: 069cf...364 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #9 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skammelig innlegg fra din side.. Anonymkode: b739c...415 Her inne er alt anonymt, og problemstillingen er at det er helseskadelig med så stor overvekt, som man også fører videre til barna. Ser ikke helt at det er skammelig å drøfte en reell problemstilling som er helseskadelig. Ingen som har skrevet at hun er stygg og dum liksom. Hun har mange venner og stort nettverk. Et veldig pent ansikt og pene barn. En vellykket person på alle måter, bortsett fra at hun sliter med vekt som begrenser henne. Anonymkode: 069cf...364 1 2
mommyaka Skrevet 15. juli 2024 #10 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hun har ikke pcos, men en av foreldren hennes er stor, så tipper det er mye genetisk der. Siden også barna har det. Hun forteller på jobb hva hun spiser og hva hun sliter med ang vekta. Men synes det er vanskelig å komme med noe å si, da jeg selv også drikker brus og spiser godteri. Men jeg er slank, og har ikke anlegg for å legge på meg. derfor blir det feil av meg å si at hun må spise sunnere. Det vet de fleste, men klarer ikke opprettholde da søtsuget blir for stort. Tenker det at når hun sliter med vakta selv, og er stor så er det veldig dumt å overføre brus til mat hver dag osv til barna som også kan måtte slite med samme som henne. Anonymkode: 069cf...364 For å si det sånn.. Nei du har ikke noe med at hun er tykkere..at hun spiser dårlig eller hvordan det går ned henned barn Lev ditt tynne liv og vær lykkelig gir t du ikke vet hvordan det er p kjempe mot det å bli tykk Og blir sett ned på som mennesker som deg 5
Rotemor Skrevet 15. juli 2024 #11 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun har ikke pcos, men en av foreldren hennes er stor, så tipper det er mye genetisk der. Siden også barna har det. Hun forteller på jobb hva hun spiser og hva hun sliter med ang vekta. Men synes det er vanskelig å komme med noe å si, da jeg selv også drikker brus og spiser godteri. Men jeg er slank, og har ikke anlegg for å legge på meg. derfor blir det feil av meg å si at hun må spise sunnere. Det vet de fleste, men klarer ikke opprettholde da søtsuget blir for stort. Tenker det at når hun sliter med vakta selv, og er stor så er det veldig dumt å overføre brus til mat hver dag osv til barna som også kan måtte slite med samme som henne. Anonymkode: 069cf...364 Du trenger å lære om kosthold. Ar du er slank, betyr ikke at du er sunn. Denne damen har vel ikke egentlig bedt deg om å løse problemene sine, så da kan du heller bruke tid på dine egne. 7
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #12 Skrevet 15. juli 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Men synes det er vanskelig å komme med noe å si, da jeg selv også drikker brus og spiser godteri. Men jeg er slank, og har ikke anlegg for å legge på meg. derfor blir det feil av meg å si at hun må spise sunnere. Det vet de fleste, men klarer ikke opprettholde da søtsuget blir for stort. Anonymkode: 069cf...364 Det er vel ikke så naturlig å kommentere andres vekt og kosthold i det hele tatt? Hvorfor tenker du at du må si noe? Anonymkode: c8a5e...285 5 1
GMT800 Skrevet 15. juli 2024 #13 Skrevet 15. juli 2024 Tynne folk som kan proppe i seg hva som helst uten å legge på seg et gram vil *aldri* forstå hvordan det er å ikke ha det sånn. Akkurat som jeg som aldri har røyket eller snust ikke fatter hvordan det kan være så vanskelig å kutte ut de greiene der. 5 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #14 Skrevet 15. juli 2024 GMT800 skrev (17 minutter siden): Tynne folk som kan proppe i seg hva som helst uten å legge på seg et gram vil *aldri* forstå hvordan det er å ikke ha det sånn. Akkurat som jeg som aldri har røyket eller snust ikke fatter hvordan det kan være så vanskelig å kutte ut de greiene der. Og overvektige folk kan aldri forstå hvordan det er å være tynn og ønske om å legge på seg og få former, selv om de spiser mye. hun klager mye til meg og andre kollegaer om vekta og hvor feit og stygg hun er. overvektig ja, men stygg er hun aldeles ikke. Hun er ei veldig pen dame. Men i hennes øyne måler hun vakker med å ikke være stor. Tenker når hun snakker så mye om dette og klager såpass mye synes jeg der er rart hun ikke tar tak, hvertfall for å bremse overvekt på egne barn. Anonymkode: 069cf...364 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #15 Skrevet 15. juli 2024 GMT800 skrev (21 minutter siden): Tynne folk som kan proppe i seg hva som helst uten å legge på seg et gram vil *aldri* forstå hvordan det er å ikke ha det sånn. Akkurat som jeg som aldri har røyket eller snust ikke fatter hvordan det kan være så vanskelig å kutte ut de greiene der. Det er ikke lov å si tjukk, men bruke ordet overvektig. Men andre veien kan folk si tynne, fremfor slank. Det er ikke alle som ønsker å bli kalt tynn heller. Anonymkode: 069cf...364
mommyaka Skrevet 16. juli 2024 #16 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og overvektige folk kan aldri forstå hvordan det er å være tynn og ønske om å legge på seg og få former, selv om de spiser mye. hun klager mye til meg og andre kollegaer om vekta og hvor feit og stygg hun er. overvektig ja, men stygg er hun aldeles ikke. Hun er ei veldig pen dame. Men i hennes øyne måler hun vakker med å ikke være stor. Tenker når hun snakker så mye om dette og klager såpass mye synes jeg der er rart hun ikke tar tak, hvertfall for å bremse overvekt på egne barn. Anonymkode: 069cf...364 Hun tar jo tak siden hun går på medisiner. Men igjen...du er ikke tykk du vet ikke hvor forbaska vanskelig det er. Skjønner at hun klager..hun vil ikke være tykk...men det er ikke lett. Blir som å si til en som røyker at det er farlige å røyke ..slutt når og bruk aldri sigaretter igjen. Det er en slags avhengighet...man bruker ofte mat til kos .. kanskje i stressende situasjoner eller spise masse godteri når man er lei seg etc...der er vanskelig å gå ut av denne ringen....kjempe tøft. Så ja hun klager...for hun vil...men det er ikke lett. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #17 Skrevet 16. juli 2024 GMT800 skrev (7 timer siden): Tynne folk som kan proppe i seg hva som helst uten å legge på seg et gram vil *aldri* forstå hvordan det er å ikke ha det sånn. Akkurat som jeg som aldri har røyket eller snust ikke fatter hvordan det kan være så vanskelig å kutte ut de greiene der. Det finnes ingen slike mennesker. De som er normalvektige, spiser normale porsjoner med mat og er normalt aktive. Anonymkode: 655df...078
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #18 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvis hun går på slankesprøyter får hun oppfølging av lege. Det er meget tydelig at du kun ønsker å henge ut overvektige, og ikke hjelpe din kollega for at du bryr deg om henne Anonymkode: 62992...3b9 Ikke sikkert hun får oppfølging av lege selv om hun går på slankesprøyter. Ikke automatikk i det. Anonymkode: b590c...5dc
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #19 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det finnes ingen slike mennesker. De som er normalvektige, spiser normale porsjoner med mat og er normalt aktive. Anonymkode: 655df...078 Dette stemmer jo over hodet ikke. De tynneste folka jeg omgås er også de med dårligst kosthold og minst aktivitetsnivå. Det handler kun om forbrenning, ikke å være sunn. Har en kompis feks som spiser enorme porsjoner, både usunn mat og snacks hver dag. Tynn som en strek, men garantert "innfeit" som heller ikke er videre sunt. Anonymkode: ffb89...89a 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #20 Skrevet 16. juli 2024 GMT800 skrev (7 timer siden): Tynne folk som kan proppe i seg hva som helst uten å legge på seg et gram vil *aldri* forstå hvordan det er å ikke ha det sånn. Akkurat som jeg som aldri har røyket eller snust ikke fatter hvordan det kan være så vanskelig å kutte ut de greiene der. Jeg er tynn og kan spise all dritt jeg vil, men jeg røyker og har ingen problemer med å se at det er i grunn akkurat det samme. Forskjellen er dessverre at hvis jeg kommenterer en tjukkas (som jeg aldri ville ha gjort) så er jeg slem, mens det er helt politisk korrekt for fremmede å komme og kjefte eller glane stygt på meg der jeg står og gjemmer meg vekk fra alle og tar en røyk... Anonymkode: 5dc26...b03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå