Gå til innhold

Sliten av å være feit og sliten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis du synes at en strategi som har fungert for flere millioner likevel er en dårlig strategi, så gidder jeg ikke å diskutere mer med deg. Hilsen minus 30 kg og røykfri grunnet dårlig strategi 

Anonymkode: fa2f9...624

Nei, det er jo like greit, for du hadde ikke noe særlig fornuftig å komme med. Flere millioner utgjør en forsvinnende liten prosentandel. 

Anonymkode: 065be...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 14.01):

Skulle ønske jeg kunne legges inn et sted i et par måneder, i fred fra barn og familie og alle sosiale happenings og usunn mat som lokker på meg hele tiden. Bare være i fred og spise egg og kål til jeg har vent meg av alt som smaker godt.

Anonymkode: e8778...851

Hvorfor skylder du inntak av usunn mat på barn og familie? Går an å velge å putte sunn mat inn i munnen selv om man har barn og familie? På hvilken måte lokker den usunne maten på deg? Står den i skapene og roper? Hvorfor har du usunn mat i skapene? Sunn mat smaker også godt.

Anonymkode: efd48...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke bare ofte, men oftest.

Motivasjon er det som initialiserer en livsstilsendring. Disiplin og selvkontroll er det som gjør at man lykkes med en varig endring.

Svært få som sliter med overvekt liker at dette blir påpekt. Jeg forstår det godt. Ingen liker å bli assosiert med manglende disiplin og selvkontroll.

Det er av samme årsak mange overvektige nekter for at et kaloriunderskudd over tid vil føre til vektnedgang. Dette gjelder ikke bare her på KG, men her blir det veldig tydelig. Med en gang noen nevner at veien til vektnedgang er kaloriunderskudd, så er mange kjapt ute med å liste opp alle sykdommene sine og at de genetisk er predisponerte for overvekt.

Faktum, er at for et normalt, friskt menneske, så er kaloriunderskudd over tid veien til vektnedgang. Motivasjon er det som starter prosessen. Selvkontroll og disiplin er det som gjør at du lykkes.

Anonymkode: 32135...a9c

Skal vedde for at du med den tonen alltid har vært slank. 

Anonymkode: 6221d...e0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 14.01):

Alt er så tungt, har vondt og er øm her og der i kroppen. Men klarer likevel ikke å få til en endring. Føler meg bare ødelagt, alt med mat og kosthold er så vanskelig å få til i praksis. Skulle ønske jeg kunne legges inn et sted i et par måneder, i fred fra barn og familie og alle sosiale happenings og usunn mat som lokker på meg hele tiden. Bare være i fred og spise egg og kål til jeg har vent meg av alt som smaker godt.

Hvordan får dere det til, med livet som forstyrrer? 

Har du prøvd å gå en tur flere ganger i uka? Det bidrar iallefall til mere lykke i livet

Anonymkode: 36343...1e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gjøre noe med livet? 

Om livet er så kjip at du føler for å døyve det med mat er det kanskje lurt å endre noe? Jeg trøstespiser kjapt, og løsningen er ofte og fikse årsaken. Da føler jeg meg bedre og ta bedre valg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal vedde for at du med den tonen alltid har vært slank. 

Anonymkode: 6221d...e0e

Skal være glad du ikke vedder penger. Du er ikke mye til gambler. «Tonen» min har jeg fordi har jeg gått veien selv.

Mest av alt har jeg «tonen» fordi jeg vet alle unnskyldningene i boka. Jeg har brukt dem alle sammen selv.

Min motivasjon til å legge om livsstil fikk jeg for 37 kilo siden, da blodtrykk viste at jeg var et vandrende hjerteinfarkt og jeg målte opp til 167 i puls…. Når jeg sov på natten, målt over 3 netter fra søvnklinikken/øre, nese, hals.

Legen min ga meg 2 uker på å vise at jeg hadde disiplin til å ta tak i eget liv, før han alternativt satte meg på blodtrykksmedisiner og legemiddelassistert slanking, som jeg ikke var interessert i.

Det var min motivasjon sist gang. De 200 andre gangene jeg har forsøkt slanking/vektnedgang har det vært 200 andre ting som har motivert meg til å legge om livet.

Men som sakt, motivasjon er ikke nok. Motivasjon svinger og ofte blir den borte, fordi man feiler. Motivasjon er forbigående.

Selvdisiplin og selvkontroll var nøkkelen som gjorde at jeg klarte det. Nå lever jeg livet på en naturlig måte. Trening har blitt like naturlig som å gå på jobb. Jeg teller ikke kalorier og jeg planlegger ikke måltider. Det trenger jeg ikke, fordi disiplin og selvkontroll over tid har gjort at jeg klarte en livsstilsendring. Nå går det naturlig. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Rotemor skrev (På 15.7.2024 den 14.27):

Hva med Wegovy? Snakk med legen din om hvordan du har det uansett.

Er ikke vits å bruke slankemedisiner, man blir feit igjen etter man slutter med det. Blir en sånn ond sirkel hvis man fortsetter å betale for det hele tiden.

Anonymkode: 69d1d...a6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke vits å bruke slankemedisiner, man blir feit igjen etter man slutter med det. Blir en sånn ond sirkel hvis man fortsetter å betale for det hele tiden.

Anonymkode: 69d1d...a6f

Man bruker det som hjelp til omlegging av livsstilen. Det er absolutt hensiktsmessig for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 14.11):

Ofte er det det. Det må taes med i helheten.

Anonymkode: c2ea2...064

Wegovy. Uanettt grunn. Omfavn ny medisinsk teknologi.  Du trenger ikke si det til noen.

Anonymkode: 9826b...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 14.44):

Du må faktisk ta et valg og gjennomføre. Det vil kreve at du jobber med impulskontroll og gi avkall på mange ting som smaker godt. Det blir litt kjipt, men etterhvert vil du føle på mestring og det blir en følelse du vil ha mer av. Jeg har gått ned fra bmi 30 til 19. Kan ikke kose meg hver dag, men gjør det ganske ofte. Hvis du kommer deg ut på tur/trening 1-2 timer 4-5 ganger i uka kan du faktisk spise ganske godt. Og målet er at du får det så mye bedre med deg selv fordi du har klart noe du ikke trodde du skulle klare! Men du må gjøre jobben og ville det nok. 

Anonymkode: fa2f9...624

Eller spiser på en måte slik at man slipper å bryte med impulskontrollen 24/7.

Det er tross alt snakk om hormoner, som sjokkerende nok, ikke er identiske fra person til person. 

Anonymkode: 05e46...bcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/15/2024 at 2:01 PM, AnonymBruker said:

Alt er så tungt, har vondt og er øm her og der i kroppen. Men klarer likevel ikke å få til en endring. Føler meg bare ødelagt, alt med mat og kosthold er så vanskelig å få til i praksis. Skulle ønske jeg kunne legges inn et sted i et par måneder, i fred fra barn og familie og alle sosiale happenings og usunn mat som lokker på meg hele tiden. Bare være i fred og spise egg og kål til jeg har vent meg av alt som smaker godt.

Hvordan får dere det til, med livet som forstyrrer? 

Periodisk faste + kast alle usunne fristelser i heimen, ha kun litt sunn mat tilgjengelig, men ein dag i veka er det lov med litt kos som kjøpes samme dag:)

Anonymkode: 1d66f...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du burde først vite årsaken til overvekten din, er det hormonelt eller andre medisinske årsaker, er det fordi du spiser i overskudd? For mye stress som igjen påvirker hormoner og prosesser i kroppen som gjør at den traver mer mat?

Choose your hard. Det er tungt å gjøre tiltak for helsa, men det er også tungt å være tung med alle risikofaktorer det fører med seg.

Eliminer/reduser de verste stressfaktorene i livet ditt. Snakk med legen om ulike blodprøver for å sjekke ubalanse. Fokus på nok protein, fiber og væske. Hverdagsaktivitet fremfor å planlegge treningsregime. Og dersom du sliter veldig med voldsom hunger og matstøy, be om resept på Wegovy og hold deg på laveste mulig dose så lenge som mulig. Og det er ingen grunn til å tenke man skal slutte med medisinen når man oppnår ønsket effekt. Det er litt som å behandle høyt blodtrykk, vi slutter ikke med medisinen når trykket normaliserer seg, vi vedlikeholder dosen for å unngå at det skal tilbake til start. Det er det samme med fedme, for mennesker må en gang klare å anerkjenne det faktum at overvekt ofte er mye mer komplisert enn kalori inn vs kalori ut, og at vi som sliter med vekt ikke bare er dørge late mennesker uten kunnskaper.

Anonymkode: 61c98...995

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke vært så stor, men holder meg slank med bmi på 19 med å trene og spise sunt nok. Har mine vanlige måltider med knekkebrød, gresk yoghurt og/eller frukt til frokost, lunsj og kvelds. Spiser ikke alltid frokost. Varierer på middagen selvfølgelig men er ikke så glad i poteter eller pasta. Så nøkkelen min er at jeg trener så mye at jeg har rom til litt sjokolade hver dag. Bare et Kinderegg for eksempel. 
Men så jeg spiser det jeg liker og har rom for det kalorimessig. Og så vil jeg heller ikke miste formen min, det får meg alltid ut 🙈

men når man kan spise 8 is eller hva det var noen kommenterte over så trenger man hjelp. Jeg hadde en is idag, men velger en saftis. Sånne småting gjør forskjellen

Anonymkode: af6b1...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et skritt av gangen.

Begynn å redusere inntaket av flytende kalorier.

Spis grønnsaker og frukt for å fylle opp magen før måltid med feks. cherrytomater, gulrot, eple, agurk, paprika 

Fyll opp tallerken med grønnsaker du liker til alle måltider. 

Forsyn deg mer av mager kylling, kjøtt, fisk og skalldyr.

Fokuser på mer bevegelse i hverdagen. Gå, sykle til butikken, jobb, bhg. Trapper istedenfor heis.

Masse lykke til TS. Heier på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 14.04):

Motivasjon er det som initialiserer en livsstilsendring. Disiplin og selvkontroll er det som gjør at man lykkes med en varig endring.

Svært få som sliter med overvekt liker at dette blir påpekt. Jeg forstår det godt. Ingen liker å bli assosiert med manglende disiplin og selvkontroll.

Det er av samme årsak mange overvektige nekter for at et kaloriunderskudd over tid vil føre til vektnedgang. Dette gjelder ikke bare her på KG, men her blir det veldig tydelig. Med en gang noen nevner at veien til vektnedgang er kaloriunderskudd, så er mange kjapt ute med å liste opp alle sykdommene sine og at de genetisk er predisponerte for overvekt.

Faktum, er at for et normalt, friskt menneske, så er kaloriunderskudd over tid veien til vektnedgang. Motivasjon er det som starter prosessen. Selvkontroll og disiplin er det som gjør at du lykkes.

DETTE 👏🏼👏🏼

Anonymkode: 4894f...8aa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Når du er i byen og fyser på en burger; velg et kyllinglår fra ferskvaredisken.

Når du fryser på en sjokolade; velg 80% kokesjokolade.

Når du fryser på en is; velg frozen yoghurt uten sukker.

Når du fryser på potetgull; lag deg chips av sellerirot.

Når du fryser på pommes frites; lags pommes frites av sellerirot.

Når du fryser på sjokomelk; velg sukrin sjokomelk uten sukker.

Når du fryser på en brødskive; ta et knekkebrød.

Det er alle disse små valgene i hverdagen, som ofte skiller overvektige fra normalvektige. Veldig mange normalvektige er nettopp normalvektige, fordi de tar andre valg. Og mange må gjøre det, helt bevisst. Det er ikke "flaks" og "gener", men man tar andre valg.

Jeg ser på mine overvektige venninner, de tar ikke de samme valgene som meg. Jeg kunne også tenkt meg en burger, men jeg tar et kyllinglår fordi jeg vil være slank. Det er alle disse små valgene i hverdagen som utgjør hele forskjellen.  Tenk på det neste gang du fryser på noe.

Anonymkode: 0d8e2...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 14.04):

er veldig enig med deg og du sier mye klokt, men må påpeke at «vi» med sykdommer finnes faktisk 😏 Vi dikter ikke opp for å få falsk sympati. I min case er det ikke selve sykdommen som er issue, men behandlingen som er medisiner med vektøkning som bivirkning. Om jeg ikke tar de (noe jeg ikke gjør nå fordi jeg orker ikke tanken å ende opp med å veie 200/ 300 kg 😕🤷‍♀️) så vil jeg med all sannsynlig få komplikasjoner senere i livet, så det er virkelig en pest eller kolera type situasjon jeg står i. Kommer sikkert til å angre når jeg blir eldre og komplikasjonen faktisk skjer, men dette er valget jeg tar nå selv om lege og andre helse-aktører anbefaler meg sterkt medisin.. 

Nå kan du selvsagt mene at jeg kunne gått på medisin og samtidig vært ekstremt forsiktig med maten/trening og ja det er muligens en mulighet selvsagt, men tanken på å leve livet på et treningsenter eller spise salat til både middag og kvelds hver eneste dag frister liksom ikke så mye det heller.. 

Så ja.. dette ble et lite avhopp og sikkert litt for mye info😅 men hele poenget mitt er at vi finnes og vi setter ikke pris på å bli satt i «båsen» null motivasjon osv.. 😉

ps. Alle på ene siden av min familie har overvekt så jeg tror det er er et genetisk element på vekt (i tilegg til livsstil åpenbart) uten at jeg har satt meg nok inn i forskningen og hva legene mener om det. 

Endret av Sofie Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
I Grosny skrev (På 15.7.2024 den 15.17):

Det beste er å føre logg. Notere all trening og vei og loggfør hver eneste matbit og hvert eneste sukkertøy. Vei deg selv ofte. Drkk vann og unngå vin,saft, melk, øl ,juice og brus.

Selve oppskrifta på anoreksi

Anonymkode: c3e77...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 15.20):

Har det helt likt, skjønner deg godt 💕

Jeg har vært på flere livsstilsendringskurs via overvektsklinikk, gått på mysimba, gått på saxenda, gått på wegovy, hatt egen PT. 

Går ned, for så å gå opp igjen. Tror ikke folk forstår hvordan det er med ulvehunger og en hjerne som tenker "mat, mat, mat" hele tiden. Syns Else Kåss sa det så beskrivende om "dragen i magen", jeg har også en drage i magen som uler etter mat og snop. 

Anonymkode: b93e0...b29

Parasitter.Ikke noe drage.

Anonymkode: ad7c6...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...