AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #41 Del Skrevet 15. juli 2024 Hei TS. Noen har svart det tidligere her, og jeg vil henge meg på nettopp det poenget; En kan ikke behandle symptomene, man må komme til bunns i hva som er grunnen til symptomene og behandle dette. Jeg har også i mine mørkeste stunder hatt lyst til å legge meg inn, fordi jeg har vært helt på felgen. Alvorlig og angst etter tilknytningstraumer og omsorgssvikt som liten. Men jeg har fått hjelp til å gjenopprette balansen i meg selv, tankene mine, samlivet og min relasjon til yrket jeg har. Dødsangsten, depresjonen og tiltaksløsheten er mer eller mindre borte, og verktøy jeg har fått av psykologen har gjort at jeg står sterkere når dette kommer tilbake igjen. For det kommer det til å gjøre. Mine anbefalinger: Be legen din henvise deg til DPS for samtaler med psykolog. Sett opp en plan, strukturer uken din, kommunisér godt med partner og forklar behovet for egentid - planlegg sammen. Vær her og nå, gå tur/gjør yoga i stua. Lytt til musikk som gir deg gode følelser. Bruk mindre tid på å tenke på mat og gjør noe som gjør at du er «her og nå», slik som å skrive dikt/tegne/male/synge/spille instrument/strikke/lydbøker mens du går rolige turer/podcast. osv osv. Jeg ønsker deg masse lykke til ❤️ Anonymkode: d28d4...39d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 15. juli 2024 #42 Del Skrevet 15. juli 2024 Her må du nesten prøve å ta tak i hverdagen din, og jeg tenker fastlegen er et sted å begynne. Nå varierer det veldig hvordan ulike fastleger er, men mulig du kan få hjelp hos vedkommende og/eller henvisning videre til annet som kan hjelpe deg? Noen fastleger følger opp pasienter for vektnedgang også. Kan dere som familie sette i gang noen tiltak? Aner ikke hvordan kostholdet til deg og familien er, men ting som: Mer grønt til middagen, kun brus, chips, og snop i helgene, lage sunnere utgaver av ting dere alt liker, mer grovt, spise mer sammen, osv. Ikke sikkert alt er relevant for dere, bare så det er sagt. Ellers er det å gjøre aktiviteter sammen noe fint. Ting som orientering, stolpejakt, natursti, Barnas Turlag i Dnt (om barna er i den alderen). Dere kan også sykle på tur og bade nå om sommeren, og dra på aketur på vinteren. Aktiviteter som ikke er sentret rundt mat, og det dere evt har med dere ikke er så kaloritette. Det er ikke lett i en travel hverdag å finne tid til seg selv, men noe felles kan være lettere. Å bytte på å trene på morgenen (eller kvelden) er det også en del par som gjør, eller gå seg en liten runde før en henter i barnehagen. Kan du/dere sette av en tid i uken hvor det planlegges middager, og ellers hva dere trenger og det handles etter en nøye liste? Det kan i tillegg kuttes opp ulikt grønt dere kan ha som snacks og ha ting som bær og vannmelon nå på sommeren. Sender deg en klem 💚 Forstår du (og andre her 💚) er i en vond sirkel, men kun du (dere) kan få deg ut av det. Selv om det er tungt så er det mulig å snu. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 15. juli 2024 #43 Del Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du uttaler deg om noe du ikke har greie på! Anonymkode: b93e0...b29 Så det er ikke sant at man går ned i vekt av å spise mindre? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sander33 Skrevet 15. juli 2024 #44 Del Skrevet 15. juli 2024 Trening. Aktivitet. Er så mye fokus på hva man spiser. Men aktivitet, det får energien du har lagret i fettform ut. SÅ kan du begynne å "spise riktig". Kalorier inn og kalorier ut.@ Ikke glem kalorier ut! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #45 Del Skrevet 15. juli 2024 Kanskje det kan være motivasjon hvis du tenker at du har et avhengighetsproblem på samme måte som en alkoholiker eller narkoman? Anonymkode: fa2f9...624 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 15. juli 2024 #46 Del Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Åja så du er bare tøff i kjeften? Anonymkode: 6221d...e0e Både i kroppen og kjeften….. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #47 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ofte er det det. Det må taes med i helheten. Anonymkode: c2ea2...064 Ikke bare ofte, men oftest. Motivasjon er det som initialiserer en livsstilsendring. Disiplin og selvkontroll er det som gjør at man lykkes med en varig endring. Svært få som sliter med overvekt liker at dette blir påpekt. Jeg forstår det godt. Ingen liker å bli assosiert med manglende disiplin og selvkontroll. Det er av samme årsak mange overvektige nekter for at et kaloriunderskudd over tid vil føre til vektnedgang. Dette gjelder ikke bare her på KG, men her blir det veldig tydelig. Med en gang noen nevner at veien til vektnedgang er kaloriunderskudd, så er mange kjapt ute med å liste opp alle sykdommene sine og at de genetisk er predisponerte for overvekt. Faktum, er at for et normalt, friskt menneske, så er kaloriunderskudd over tid veien til vektnedgang. Motivasjon er det som starter prosessen. Selvkontroll og disiplin er det som gjør at du lykkes. Anonymkode: 32135...a9c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #48 Del Skrevet 16. juli 2024 Tålmodighet og små skritt. Jeg veide 30 kilo for mye. Det var tungt, og jeg var dødssliten. Så jeg begynte å spise litt mer rett. Jeg var på et kostholdskurs i forbindelse med jobb. Det var mye råd om å rett fokuset på hva man SKAL spise, og ikke hva man ikke skal spise. Jeg likte det budskapet. For det er utrolig mye godt som er sunt. Du kan fråtse i gode grønnsaker, frukt, kjøtt, gode vegetarretter, fisk og sjømat. Så inspirert av dette så ville jeg prøve å ha et mer sunt fokus på måltider. Det ble både morsomt og godt. Jeg fikk litt energi av det, og det ble en liten hobby. Deretter ble jeg ved en annen tilfeldig dratt inn på trening med noen venner. De skulle starte med vektløfting. Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt at dette var noe for meg. Jeg var dessuten helt ødelagt etter første og andre økt. Men det var noe med at det var tungt å bøye knærne som vekket meg. Altså; Hvis du ikke kan ta 10 knebøy uten at du nesten knekker sammen i en ganske ung alder, så er det noe galt. Derfor fortsatte jeg. Det ga meg energi. Jeg kjente det sosiale og litt "ta i" fokuset styrket meg både i kropp og psyke. Nå har jeg 9-10 måneder senere tatt av meg 14 kilo, og jeg føler meg ganske så mye bedre. Men det startet i det små med at jeg innså at jeg måtte endre kurs. Det er ikke gjort i en håndvendig å ta av seg så mye, og det tar tid. Det tar innsats, men det handler jo om at man skal ha livskvalitet. Så jeg tenker at du skal planlegge langsiktig og sette av tid i kalenderen til ulikt. Kanskje du må begynne med å ta kontakt med lege og diskutere. Melde deg på noen kurs eller noe. Noe som gjør at du ikke står alene, men at du faktisk har en slags følelse av at du har valgt en vei. Meld deg gjerne på yoga, eller trening.,...noe som gjør at du MÅ møte hver uke. Det er pyton til tider, men jeg føler at trening og mat høres sammen. De styrker fokuset ditt, og trening tar kanskje ikke så mange kilo men det gir deg overskudd. Du trenger overskudd for å slanke deg. Anonymkode: 16820...806 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #49 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke bare ofte, men oftest. Motivasjon er det som initialiserer en livsstilsendring. Disiplin og selvkontroll er det som gjør at man lykkes med en varig endring. Svært få som sliter med overvekt liker at dette blir påpekt. Jeg forstår det godt. Ingen liker å bli assosiert med manglende disiplin og selvkontroll. Det er av samme årsak mange overvektige nekter for at et kaloriunderskudd over tid vil føre til vektnedgang. Dette gjelder ikke bare her på KG, men her blir det veldig tydelig. Med en gang noen nevner at veien til vektnedgang er kaloriunderskudd, så er mange kjapt ute med å liste opp alle sykdommene sine og at de genetisk er predisponerte for overvekt. Faktum, er at for et normalt, friskt menneske, så er kaloriunderskudd over tid veien til vektnedgang. Motivasjon er det som starter prosessen. Selvkontroll og disiplin er det som gjør at du lykkes. Anonymkode: 32135...a9c WORD! Har selv gått ned 30 kgmed kaloriunderskudd og trening og holdt meg der i 5 år, bmi 19. Det var ikke bare gøy og enkelt, men jeg så på det som en jobb som måtte gjøres, og gjorde det. Anonymkode: fa2f9...624 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #50 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det var ikke bare gøy og enkelt, men jeg så på det som en jobb som måtte gjøres, og gjorde det. Anonymkode: fa2f9...624 Nettop👌🏼 Knallbra jobbet! Anonymkode: 32135...a9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #51 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke bare ofte, men oftest. Motivasjon er det som initialiserer en livsstilsendring. Disiplin og selvkontroll er det som gjør at man lykkes med en varig endring. Svært få som sliter med overvekt liker at dette blir påpekt. Jeg forstår det godt. Ingen liker å bli assosiert med manglende disiplin og selvkontroll. Det er av samme årsak mange overvektige nekter for at et kaloriunderskudd over tid vil føre til vektnedgang. Dette gjelder ikke bare her på KG, men her blir det veldig tydelig. Med en gang noen nevner at veien til vektnedgang er kaloriunderskudd, så er mange kjapt ute med å liste opp alle sykdommene sine og at de genetisk er predisponerte for overvekt. Faktum, er at for et normalt, friskt menneske, så er kaloriunderskudd over tid veien til vektnedgang. Motivasjon er det som starter prosessen. Selvkontroll og disiplin er det som gjør at du lykkes. Anonymkode: 32135...a9c Disiplin og selvkontroll er både misforstått og oppskrytt. Jeg sier ikke det fordi jeg er feit. 🤭 Det er å endre selvkonsept og å bygge indre drivkraft som får en livsstilsendring til å sitte. Toppidrettsutøvere kommer seg ikke ut på trening hver dag fordi de strever med seg selv, pusher og kaver og disiplinerer seg. De kommer seg ut fordi de 100% ser seg selv som en vinner, og som en person som står opp hver dag til samme tid, som en person som setter å vinne over alt. De er indremotivert til dette fordi de har valgt det selv og har sitt private svar til hvorfor de gjør dette. Anonymkode: 065be...451 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #52 Del Skrevet 16. juli 2024 Bytt ut brød med knekkebrød så er mye gjort Anonymkode: b01d3...768 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #53 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Disiplin og selvkontroll er både misforstått og oppskrytt. Jeg sier ikke det fordi jeg er feit. 🤭 Det er å endre selvkonsept og å bygge indre drivkraft som får en livsstilsendring til å sitte. Toppidrettsutøvere kommer seg ikke ut på trening hver dag fordi de strever med seg selv, pusher og kaver og disiplinerer seg. De kommer seg ut fordi de 100% ser seg selv som en vinner, og som en person som står opp hver dag til samme tid, som en person som setter å vinne over alt. De er indremotivert til dette fordi de har valgt det selv og har sitt private svar til hvorfor de gjør dette. Anonymkode: 065be...451 Potato, potato, dette er jo egentlig noe av det samme. Det kan være vanskelig å finne sin indre motivasjon hvis man er ambivalent, men hvis du henger opp knappene disiplin og selvkontroll har du noe som i hvert fall for meg var enklere å forholde meg til. Den indre motivasjonen kom ikke før jeg var langt inne i prosessen. Dette er meg som har gått ned 30 kg (over). Anonymkode: fa2f9...624 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #54 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Potato, potato, dette er jo egentlig noe av det samme. Det kan være vanskelig å finne sin indre motivasjon hvis man er ambivalent, men hvis du henger opp knappene disiplin og selvkontroll har du noe som i hvert fall for meg var enklere å forholde meg til. Den indre motivasjonen kom ikke før jeg var langt inne i prosessen. Dette er meg som har gått ned 30 kg (over). Anonymkode: fa2f9...624 Nei, det er ikke det samme. Ikke i nærheten. Å tvinge seg til disiplin og selvkontroll, og å fortelle seg selv at "du er svak hvis du feiler" lykkes sjelden. Å derimot endre sitt selv-konsept er noe helt annet. Flott at du kom dit gjennom å først presse deg, de færreste kommer dit, og ender bare opp med enda noen steiner i sekken som gir dem et selv-konsept som gjør det enda vanskeligere å lykke "alt er så vanskelig for meg", "jeg er en sånn som ikke får noe til" osv. Anonymkode: 065be...451 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #55 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er ikke det samme. Ikke i nærheten. Å tvinge seg til disiplin og selvkontroll, og å fortelle seg selv at "du er svak hvis du feiler" lykkes sjelden. Å derimot endre sitt selv-konsept er noe helt annet. Flott at du kom dit gjennom å først presse deg, de færreste kommer dit, og ender bare opp med enda noen steiner i sekken som gir dem et selv-konsept som gjør det enda vanskeligere å lykke "alt er så vanskelig for meg", "jeg er en sånn som ikke får noe til" osv. Anonymkode: 065be...451 Men å tvinge seg til kontroll og selvdisiplin og faktisk klare det, gir deg mer tro på deg selv og det skaper den indre motivasjonen du snakker om som gjør det lettere å fortsette og å lykkes. Du kan jo ikke si at dette er en dårlig strategi når jeg er et bevis på at det kan lykkes! Brukte nettopp samme strategi for å slutte å røyke. Trodde aldri jeg skulle klare det, men her er jeg altså, røykfri. DU kan ikke bestemme at dette er en dårlig strategi når noen forteller deg at dette var akkurat det som skulle til for at de skulle lykkes. Og SÅ unik er jeg ikke at ikke det samme kan fungere for andre. Anonymkode: fa2f9...624 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #56 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Men å tvinge seg til kontroll og selvdisiplin og faktisk klare det, gir deg mer tro på deg selv og det skaper den indre motivasjonen du snakker om som gjør det lettere å fortsette og å lykkes. Du kan jo ikke si at dette er en dårlig strategi når jeg er et bevis på at det kan lykkes! Brukte nettopp samme strategi for å slutte å røyke. Trodde aldri jeg skulle klare det, men her er jeg altså, røykfri. DU kan ikke bestemme at dette er en dårlig strategi når noen forteller deg at dette var akkurat det som skulle til for at de skulle lykkes. Og SÅ unik er jeg ikke at ikke det samme kan fungere for andre. Anonymkode: fa2f9...624 Jo, det kan jeg naturligvis si? Det er kjempebra at det har fungert for deg, og det er ikke slik at dårlige strategier aldri fungerer for noen. Likevel vil det for de aller fleste føre til det motsatte. Anekdoter om at det har fungert for flere millioner (som det naturligvis har) betyr likevel ikke at det er en effektiv metode. Som oftest fører overdrevet fokus på disiplin og selvkontroll til nederlagserfaringer. Og det er absolutt ikke gitt at selv om en lykkes så fører det til endringer i selv-konseptet. Det jeg uansett sier er at kontroll og selvdisiplin ikke er det samme som å utvikle et annerledes selv-konsept og å finne indre motivasjon. Du kom frem til det vha selvdisiplin, og det finnes mange andre måter, som både er mer effektive, og som ikke har samme risiko for å ha motsatt virkning. Uansett er det i alle fall tåpelig å påstå at det eneste dette handler om er selvkontroll og disiplin. Da dette er fenomener som er misforstått og overvurdert. Anonymkode: 065be...451 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #57 Del Skrevet 16. juli 2024 Hvis noen ser på meg vil de tenke at jeg er helt normalvektig. Det er jeg også, men det går ikke en dag uten at jeg aktivt må gå inn for å holde meg sånn. Hadde jeg vært ts hadde jeg satset på medikamenter, og deretter jækli mye selvdisiplin. Anonymkode: bb9b3...92b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #58 Del Skrevet 16. juli 2024 Hei vennen! Et skritt av gangen kjære deg. Babysteps! Jeg har slitt med motivasjon til å starte med trening i åresvis. Fant til slutt ut at det var fordi jeg laget alt for store planer som jeg overhode ikke var i form til å følge. Endringen og mestringen kom først da jeg begynte med et program på gåing og jogging tre ganger i uken med 30 min per gang. Altså 3x30 min per uke. Er på uke 8 nå og føler at formen er bedre. Kanskje du kunne gjort det samme? Masse lykke til😀 Anonymkode: 31eac...2f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #59 Del Skrevet 16. juli 2024 Hannah80 skrev (På 15.7.2024 den 16.23): Så det er ikke sant at man går ned i vekt av å spise mindre? Jeg gikk ikke ned ett gram på flere år før jeg tok kontakt med ernærings og treningsspesialist. Fikk beskjed om å doble antall måltider fra 2 til 4 samt trene maks 4 ganger i uken (trente ca 5-6). Vekten gikk da ned. Kroppen min var rett og slett stressa. Kroppen er kompleks. Noen har sykdommer, noen har stress. Jeg hadde både sykdom og stress. Men er endelig slank Anonymkode: b5701...7a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #60 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jo, det kan jeg naturligvis si? Det er kjempebra at det har fungert for deg, og det er ikke slik at dårlige strategier aldri fungerer for noen. Likevel vil det for de aller fleste føre til det motsatte. Anekdoter om at det har fungert for flere millioner (som det naturligvis har) betyr likevel ikke at det er en effektiv metode. Som oftest fører overdrevet fokus på disiplin og selvkontroll til nederlagserfaringer. Og det er absolutt ikke gitt at selv om en lykkes så fører det til endringer i selv-konseptet. Det jeg uansett sier er at kontroll og selvdisiplin ikke er det samme som å utvikle et annerledes selv-konsept og å finne indre motivasjon. Du kom frem til det vha selvdisiplin, og det finnes mange andre måter, som både er mer effektive, og som ikke har samme risiko for å ha motsatt virkning. Uansett er det i alle fall tåpelig å påstå at det eneste dette handler om er selvkontroll og disiplin. Da dette er fenomener som er misforstått og overvurdert. Anonymkode: 065be...451 Hvis du synes at en strategi som har fungert for flere millioner likevel er en dårlig strategi, så gidder jeg ikke å diskutere mer med deg. Hilsen minus 30 kg og røykfri grunnet dårlig strategi Anonymkode: fa2f9...624 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå