AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #1 Del Skrevet 15. juli 2024 Alt er så tungt, har vondt og er øm her og der i kroppen. Men klarer likevel ikke å få til en endring. Føler meg bare ødelagt, alt med mat og kosthold er så vanskelig å få til i praksis. Skulle ønske jeg kunne legges inn et sted i et par måneder, i fred fra barn og familie og alle sosiale happenings og usunn mat som lokker på meg hele tiden. Bare være i fred og spise egg og kål til jeg har vent meg av alt som smaker godt. Hvordan får dere det til, med livet som forstyrrer? Anonymkode: e8778...851 2 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #2 Del Skrevet 15. juli 2024 En liten dæsj av selvkontroll. Anonymkode: 1edf5...a98 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #3 Del Skrevet 15. juli 2024 Du er dessverre ikke alene 😢 Har det nøyaktig som deg… 30 kg for mye 😭 Anonymkode: 5475e...ab6 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #4 Del Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En liten dæsj av selvkontroll. Anonymkode: 1edf5...a98 Javisst, det hadde vel ordnet alt. Har du noen triks? Noe som kan erstatte maten som lyspunkt i dette slitsomme kjipe livet? Anonymkode: e8778...851 5 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 15. juli 2024 #5 Del Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En liten dæsj av selvkontroll. Anonymkode: 1edf5...a98 Ja, for overvektsproblemer handler kun om selvkontroll… Vet du: du må ikke svare når du ikke kan noe. 21 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #6 Del Skrevet 15. juli 2024 Rotemor skrev (3 minutter siden): Ja, for overvektsproblemer handler kun om selvkontroll… Vet du: du må ikke svare når du ikke kan noe. Ofte er det det. Det må taes med i helheten. Anonymkode: c2ea2...064 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #7 Del Skrevet 15. juli 2024 Du må velge. En dag, eller dag en. Anonymkode: 1df6d...74f 12 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #8 Del Skrevet 15. juli 2024 Ta kontakt med overvektsklinikken! Der er det flere tilbud, blant annet en leir man reiser til for å få hjelp. Anonymkode: e5648...6a7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 15. juli 2024 #9 Del Skrevet 15. juli 2024 Hva med Wegovy? Snakk med legen din om hvordan du har det uansett. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #10 Del Skrevet 15. juli 2024 Hva gjør du, rent praktisk, i dag? Jeg anbefaler på det sterkeste å begynne å bevege deg, gå turer, finn deg bratteste bakken i nærheten av der du bor. Gå opp og ned noen ganger. Ikke ta med "proviant" til turen. Puss gjerne tennene først også. Du blir garantert litt sprekere hver dag, og går ned noen gram om dagen, pluss at du får mer energi. Og så får du ikke spist noe på den tiden du går tur. Prøv å gjøre turen litt lengre hver uke. Opp og ned bakken en ekstra gang, eller noe sånt. Alle monner drar. Jeg har prøvd å slanke meg mange ganger ved å "begrense meg" i matveien, enten ved å kutte ut et eller flere produkter, eller ved å telle kalorier, UTEN å legge inn noe aktivitet. Det ryker hver eneste gang. Aktivitet er nøkkelen til livsglede og energi, og dermed vektnedgang. Anonymkode: 654c0...8b1 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #11 Del Skrevet 15. juli 2024 Du må faktisk ta et valg og gjennomføre. Det vil kreve at du jobber med impulskontroll og gi avkall på mange ting som smaker godt. Det blir litt kjipt, men etterhvert vil du føle på mestring og det blir en følelse du vil ha mer av. Jeg har gått ned fra bmi 30 til 19. Kan ikke kose meg hver dag, men gjør det ganske ofte. Hvis du kommer deg ut på tur/trening 1-2 timer 4-5 ganger i uka kan du faktisk spise ganske godt. Og målet er at du får det så mye bedre med deg selv fordi du har klart noe du ikke trodde du skulle klare! Men du må gjøre jobben og ville det nok. Anonymkode: fa2f9...624 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshineyellow Skrevet 15. juli 2024 #12 Del Skrevet 15. juli 2024 Det som hjalp meg var å tenke at jeg ønsker å gå ned som langsiktig mål. For å få til det, må man endre livsstil til en viss grad. Tenk over hvordan du føler deg etter å ha stappet i deg masse godteri. Bli mer oppmerksom på at du evt spiser bort følelsene dine. For meg hjalp det ikke å kutte alt på en gang og være flink fra dag 1. Og ikke kjefte på meg selv når jeg har feilet totalt og stapper i meg for mye. Små steg, blir til slutt en lang vei. Prøv å ta noen gåturer. Så kan du øke til joggetur mellom lyktestolpene. Vil også anbefale periodisk faste. Man trenger ikke å følge det slavisk. Start med det i ukedagene. Heier på deg! 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #13 Del Skrevet 15. juli 2024 Det er jeg òg, så i går spiste jeg 6 kroneis og en pose potetgull, i dag er jeg på 3 kroneis og en del brus. Hva har så du gjort for å gå ned i vekt? 😊 Anonymkode: 1395d...5fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 15. juli 2024 #14 Del Skrevet 15. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva gjør du, rent praktisk, i dag? Jeg anbefaler på det sterkeste å begynne å bevege deg, gå turer, finn deg bratteste bakken i nærheten av der du bor. Gå opp og ned noen ganger. Ikke ta med "proviant" til turen. Puss gjerne tennene først også. Du blir garantert litt sprekere hver dag, og går ned noen gram om dagen, pluss at du får mer energi. Og så får du ikke spist noe på den tiden du går tur. Prøv å gjøre turen litt lengre hver uke. Opp og ned bakken en ekstra gang, eller noe sånt. Alle monner drar. Jeg har prøvd å slanke meg mange ganger ved å "begrense meg" i matveien, enten ved å kutte ut et eller flere produkter, eller ved å telle kalorier, UTEN å legge inn noe aktivitet. Det ryker hver eneste gang. Aktivitet er nøkkelen til livsglede og energi, og dermed vektnedgang. Anonymkode: 654c0...8b1 Helt rett. Og da får man også noe helt annet å fokusere på enn mat og negativitet. Sliten av å være (feit og) sliten var forøvrig en original variant Endret 15. juli 2024 av Surpomp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #15 Del Skrevet 15. juli 2024 Hvis det er slitsomt å bevege seg, så er det nok lurest å ta tak i kostholdet først. Det er tross alt det som har mest å si for vektnedgangen uansett. Ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke trener. Du kan begynne å trene lett eller gå turer når kroppen føles lettere. Jeg vet ikke hva du har prøvd av dietter før, men hva med porsjonskontroll? Da kan du fortsatt spise alt du pleier å spise, du kan bare ikke spise like mye av det. Anonymkode: 5c2df...f59 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #16 Del Skrevet 15. juli 2024 Ingen hadde greidd å spise bare egg og kål gjennom året, og ikke er det sunt heller. Hva med å tilføre kostholdet ditt MER. Mer grønnsaker, mer variasjon, mer kjøtt og fisk? Jeg tenker det er stedet å starte. Om en tenker på sunn mat som ekkelt og kjedelig, så er det ikke rart det er vanskelig å spise sunt og næringsrikt for kroppen. Om du derimot tenker at du vil oppdage nye frukter, bær, nøtter og kjøttretter så vil du automatisk slutte med å proppe i deg mat som gir smerter. Det er godt mulig overvekten gir deg smerter, mest sannsynlig er det derimot snakk om kostholdet ditt. Hva med å prøve ut mer anti-inflammatorisk kosthold en periode? Dessuten, hva gjør du for å ha det godt i hverdagen din? Om barn, familie og folk bare er stress og mas så virker det som du kanskje har godt av stressmestring enn diett. Hva kan du gjøre for deg selv i dag, som gjør deg godt, altså i sjela som ikke er sjokolade og kaloririk mat? Anonymkode: 065be...451 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #17 Del Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Javisst, det hadde vel ordnet alt. Har du noen triks? Noe som kan erstatte maten som lyspunkt i dette slitsomme kjipe livet? Anonymkode: e8778...851 Du kan hate det så mye du vil, men det er faktisk akkurat dét det handler om. Du kan ikke ligge på sofaen og klage og skyfle i deg potetgull, å være «feit og sliten» går ikke over av den grunn. Man må ta et aktivt valg, reise seg opp av sofaen, knyte joggeskoene og bevege seg litt. Spise noenlunde sunt og ta bevisste valg i hverdagen. Det vil gjøre vondt, men det er ikke annet som fungerer! Anonymkode: 1edf5...a98 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #18 Del Skrevet 15. juli 2024 Kurs for livsstilsendring på et offentlig sykehus via fastlegen og evt senere Evjeklinilken. Anonymkode: 6221d...e0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 15. juli 2024 #19 Del Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alt er så tungt, har vondt og er øm her og der i kroppen. Men klarer likevel ikke å få til en endring. Føler meg bare ødelagt, alt med mat og kosthold er så vanskelig å få til i praksis. Skulle ønske jeg kunne legges inn et sted i et par måneder, i fred fra barn og familie og alle sosiale happenings og usunn mat som lokker på meg hele tiden. Bare være i fred og spise egg og kål til jeg har vent meg av alt som smaker godt. Hvordan får dere det til, med livet som forstyrrer? Anonymkode: e8778...851 Hva med 4 uker vandring på Hardangervidda med bare fiskestang, gulrøtter og havregryn i sekken ? Langt unna alle butikker og andre fristelser ? 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #20 Del Skrevet 15. juli 2024 Surpomp skrev (1 minutt siden): Hva med 4 uker vandring på Hardangervidda med bare fiskestang, gulrøtter og havregryn i sekken ? Langt unna alle butikker og andre fristelser ? Slår du følge? (Ikke ts) Anonymkode: 6221d...e0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå