Gå til innhold

Unødvendig bruk av slankemedisin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her er en ting jeg ikke forstår meg på. Trodde slankemedisin som Wegovy og Ozempic var veldig dyr og vanskelig å få resept på. Men så leser jeg en sak i VG+ hvor de intervjuer tre personer som har brukt det. Men her er hva hun ene sier:

– Av ren forfengelighet hadde jeg fem-seks kilo jeg gjerne skulle bli kvitt, og jeg begynte med Ozempic, forklarer 57-åringen til VG.

Er det virkelig så lett å få tak i dette? Skal man ikke være sykelig overvektige før man oppfyller krav til å få dette? Og betaler staten for det? Jeg har jo tydeligvis misforstått noe - hva?

Anonymkode: f5e64...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Staten betaler ikke for det. Det er dyrt og man må punge ut selv.

Jeg, som deg, trodde også dette var beregnet for andre enn de som trenger å gå ned et par kg.

Anonymkode: 43a61...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har flere "godt voksne" kollegaer som har gått på dette, ingen av dem var sykelige overvektige. Kanskje 10 kg for mye, som også er ca det de har gått ned.
Men de har betalt selv.

Anonymkode: cc506...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har flere "godt voksne" kollegaer som har gått på dette, ingen av dem var sykelige overvektige. Kanskje 10 kg for mye, som også er ca det de har gått ned.
Men de har betalt selv.

Anonymkode: cc506...c5c

Jøss, da brukes den annerledes enn jeg trodde! Trodde det skulle være medisinsk grunn. 10 kg for mye er vel ikke helseskadelig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I utlandet er det jo en velkjent slankekur for de rike og berømte. 

Anonymkode: aa438...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I utlandet er det jo en velkjent slankekur for de rike og berømte. 

Anonymkode: aa438...446

Det hadde jeg fått med med. Trodde/håpte ikke det var sånn i Norge også. Men er det ikke vanskelig å få resept?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marye skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk saxenda og wegovy fordi jeg veide 94 kg

Med mindre du er sånn ca 190 cm høy, er det vel ikke deg trådstarter sikter til, heller. 

Jeg veide også 94 kg, og jeg er 163 høy. Da er Wegovy ett av de alternativene som er relevante å vurdere.  Man får egentlig ikke Wegovy hvis BMI er lavere enn 30 (eller 27 med vektrelaterte tilleggssykdommer). Å ta av 5-6 kg av forfengelighetshensyn kan "alle" klare. Det er ikke de som skal prioriteres for legemidler. 

Anonymkode: f4403...d8a

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legene skal ikke dele ut resept på dette med mindre BMI er over 30 eller BMI over 27 med tilleggsplager.  Men det syndes ja. Antar denne grensen er satt der for en medisinsk årsak.  Og håper de legene som gir ut dette kjenner sin pasient godt.

Anonymkode: d7f3d...d54

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...