Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg kan vel kanskje oppfattes som lat, men årsaken er egentlig at jeg ikke trenger å lese så mye for å få gode karakterer. Jeg har relativt god hukommelse og skippertak fungerer utmerket.(jeg husker fagstoffet etter eksamen også) Jeg leste to kvelder på et par fag og fikk B i begge. Andre som leste jevnt i 3-4 uker stod igjen med både C og D. Motivasjonen min forsvinner fordi jeg studerer med mennesker som er 3-5 år yngre enn meg og har derfor helt andre prioriteringer og interesser enn meg. Da holder jeg meg heller hjemme og leser på egenhånd.

Nå hjelper det også at jeg studerer noe som interesserer meg veldig, og som jeg har jobbet noen år med fra før av.

Jeg skulle ønske det var krav om et minste karaktersnitt for å gå videre hvert år, for det er tydelig at de som leser og leser og får dårlige karakterer ikke har noe på studiet å gjøre. Det er karakterkrav for å studere master på mitt studiet, men det hjelper lite i de 3 årene frem til bachelor. Jeg har hatt hjemmeeksamener med flere av disse dårlige studentene og det har gått ut over mine karakterer siden vi får felles karakter... Den jeg gjorde mesteparten på fikk vi B på, den andre som vi gjorde omtrent like mye på fikk vi C. Utrolig bittert. Det er vanskelig å finne riktige samarbeidspartnere når man er 150 stk i klassen og bare kjenner noen få... :forvirret:

Når det gjelder lærerstudiet synes jeg det burde vært delt opp slik at de som ikke var gode i matte og norsk kunne studere for å bli lærere i andre fag. Min sambo jobber som vikar på en skole og trives kjempegodt. Han har dysleksi og sliter der med med både norsk og matte. Samfunnsfag, religion, gym, forming, historie etc er fag han synes er kjempespennende og har lyst til å bli lærer i. Men for han blir nok lærerstudiet så tøft at det kan bli vanskelig å komme seg igjennom. Synd, for han ville vært en god og engasjerende lærer i de andre fagene. (mulig han kan bli lærer på andre måter)

Ble litt mye surr det her, men jeg er enig i at karakterkravene burde vært høyere, men studiemulighetene bedre. Det er ikke riktig at man ikke kan studere til det man vil bare fordi det krever et fag man sliter mye med...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vampyra: Er det lærer på barn/ungdomsskolenivå han ønsker å bli? Hva med å bli lærer på vgs. nivå? Da kan han jo ta opp de emnene som interesserer han, og sette sammen sin egen utdannelse sånn at han kan undervise i de fagene han liker. :)

Er det ikke noen muligheter for din samboer å få litt ekstra hjelp med sine lese og skrivevansker? Er det noe skoleverket trenger, så er det engasjerte lærere! :)

Selv om noen kanskje oppfatter deg som lat, så har du resultater som viser det motsatte. Jeg må lese en del i enkelte fag, mens andre kommer veldig fort til meg. Derfor risikerer vel jeg også det samme "stempelet" som deg, men så lenge resultatene sier noe annet så. :sjarmor:

Jeg regner med å måtte lese veldig mye på egenhånd selv, da jeg også garantert er en del år eldre enn mange av mine medstudenter.

Jeg håper at det blir minst mulig gruppeeksamener når jeg begynner studier. Jeg takler dårlig de som forventer at alle andre skal gjøre alt arbeidet sånn at de skal få en god, men så utrolig ufortjent karakter. Dessuten er det kjipt hvis den delen av oppgava en selv har gjort er veldig bra, mens andres ikke er det. Det går jo ut over alle, og er veldig demotiverende. :(

Skrevet

Jeg tror et problem, som kanskje også er økende, er at mange norske studenter er vant til at det går an å komme seg gjennom studiene nesten uansett hvor liten innsats man gjør.

Faktorer som jeg tror kan virke forsterkende på denne tendensen er blant annet store ungdomskvoter (gir mange halvmotiverte studenter som ikke vet helt hva de vil), kvalitetsreformen (både og - mapper og krav om at man jobber gjennom hele semesteret er bra, men man blir uselvstendiggjort, lett å skylde på" lærerne når det går dårlig, eksterne sensorer er kuttet ut o.l).

Personlig tror jeg ikke åpne studier gir så mange flere late/svake studenter enn lukkede, i hvert fall er ikke det min erfaring fra begge typer studier. Åpne studier krever (krevde?) mye egenarbeid og man kom seg ikke videre til høyere nivåer uten å ha bestått endel eksamener først, mens på enkelte lukkede studier virker det nærmest somdet er nok i seg selv at man har kommet inn, man flyter igjennom. Selvsagt ikke helt sant, men satt på spissen.

Skrev et laangt innlegg her.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=177551

Skrevet

De sutrete professorene husker tilbake til sin tid hvor de jobbet så utrolig mye mer enn oss. De glemmer at de da gjerne var priviligerte og hadde foreldre med penger, og de glemmer også at de brukte mye ekstra tid på tull og informasjonssøk. I dagens samfunn går slikt mye kjappere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...