Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

har vært en del på nyhetene i det siste at studenter er late og svake.hva er din mening om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er sikkert gode og dårlige studenter som det er gode og dårlige arbeidstakere :)

Skrevet
det er sikkert gode og dårlige studenter som det er gode og dårlige arbeidstakere :)

Enig der. Tror ikke man kan generalisere noen på en slik måte. :)

Skrevet

Jeg for min del tror at norske studenter kan være mer late og blir dermed svakere enn studenter i andre land. I Norge er vi vant til å få mye på sølvfat, og man kan komme seg et stykke på vei med en likegyldig holdning og likevel få ok karakterer. Skippertaks-fenomenet tror jeg er ganske så utbredt. Det går ikke å skjære alle over en kam selvfølgelig, men dette har jeg erfart (selv og hos mange andre). Ikke minst vet vi at i andre land, f.eks i Asia hvor fellesskapet er viktig, finnes en utrolig høy arbeidsmoral. Dette gjør jo at folk virkelig gjør en innsats med studier og arbeid. Dette er noe jeg beundrer. Jeg vil påstå at den gjennomsnittlige norske holdning til studier og arbeid er så som så, det er mer et ork enn en glede. Eller?

Skrevet

Enig med Ravenna.

Når det er slik i Norge at "alle" bør ta høyskoleutdanning, sier det seg selv at mange egentlig ikke er nok motiverte. Jeg vet om mange som ikke er motivert for høyere studier, som likevel går der. (Eller: skulker masse). Det burde vært slik at de som kommer under et visst snitt burde vært kastet ut av studiet. Slik er det i andre land. Da ville man kvittet seg med alle dem som kommer ut med under middels karakterer, som egentlig ikke har kunnskap nok til å skjøtte en jobb innen sitt felt likevel.

Skrevet

Enig med sjesten over. Altfor mange som går på høyskole, men som egentlig ikke er interessert. Går der kun for å komme seg gjennom studiene med minste motstands vei.

Det er nok både og når det gjelder innsatsen til studenter. Desverre har jeg en tendens til å havne på gruppe med den late sorten. Så da ender det med at jeg må gjøre alt arbeidet for ikke å få en dårlig karakter (jada, vi får samlet karakter..) :sur:

Skrevet

Det er vel begge deler blandt studenter som blandt alle andre. Men folk og ungsommer har en helt annen arbeidsmoral enn mange hadde tidligere. Det er ikke til å komme bort i fra.

Flere fra min klasse studerer bare for å studere.. (jeg er 24 år). De gidder ikke jobbe, de vet ikke helt hvorfor de studerer, men studere gjør de fordi de ikke orker å jobbe med alt mulig, og det er derfor vanskelig å få seg jobb.

Jeg har vokst opp i en familie hvor arbeid kommer foran alt. Mine foreldre er selvstendig næringsdrivende, og vi vokste opp på en gård hvor vi også måtte ta i et tak.

Jeg er ikke noe skolelys, jeg har ikke ro på meg til å lese side opp og side ned.

Skal ikke si jeg er noe perfekt menneske.

MEn jeg lærte meg å jobbe fra jeg var liten, jeg lærte meg at vi ringte ikke å sa vi var syke bare fordi vi var litt slitne. Vi jobbet det vi skulle, og tok ekstra jobb ut i fra ork, behov og lyst.

JEg begynte jobbe i kommunen, og jeg aner ikke hvor mange telefoner periodevis jeg tok i mot på vakt ang egenmelding. Og her var enkelte stundenter ekstreme.

Det er lett å ta en egenmelding, man har jo tre dager til rådighet.

Verre var det for oss som jobbet og ikke fikk dekt opp vakter, vi måtte jo ta mange selv, for noen må jo bare være på jobb, sånn er det bare.

Jeg er selvstendig næringsdrivende nå, og hvem skal jeg ringe å si jeg er sjuk til om jeg har en dårlig dag??

En ting er å være sjuk, og virkelig være sjuk!! Da sier jeg ikke at man er lat og ikke gidder å jobbe.

Men en annen ting er å være litt sliten eller giddal, og bare ta ut en egenmelding.

Det er vel på det mange unge og ofte studenter får stemplet på seg lathet.

Systemet er litt for enkelt til å ta seg fri, dersom en utnytter det. Og det er det desverre mange som gjør. men de ender egentlig bare opp med å straffe sine arbeidskollegaer.

En gang kan de faktisk bli veldig syke og virkelig trenge fri, da er det kanskej ingen som tror, og tror at de bare skulker..

Klem

Skrevet (endret)

Har lang erfaring som foreleser, og har generelt ikke inntrykk av at studenter er så late. At det er for mange svake studenter, derimot, er jeg ikke i tvil om. For å si det slik har jeg opplevd intelligente, men late studenter like ofte som svake, men arbeidssomme. Den tettere oppfølgingen etter kvalitetsreformen gjør ikke svake studenter mindre svake, men redder nok endel som før ville ha strøket fra å stryke. Men de som er lite teoristerke blir ikke mer teoristerke om de får aldri så mye oppfølging. På et generelt grunnlag vil jeg si at lista for å komme inn på et universitetsstudium er for lav. Likevel finnes det nok endel enkelthistorier som motsier dette.

Endret av hera
Skrevet
Enig der. Tror ikke man kan generalisere noen på en slik måte.  :)

:roll: Selvfølgelig kan man generalisere!

Hvis statistikk viser at norske studenter gjør det dårligere nå enn før, så kan man generalisere resultatene til å si at dette er en statistisk tendens.

Det irriterer meg at så mange på KG ikke klarer å generalisere.

Gjest camillo
Skrevet

Sorry off topic, men det pleier virkelig ikke å være problemet på KG. :ler:

(Med mindre du mente at folk bruker enkeltepisoder som "argumentasjon".)

Skrevet
:roll:  Selvfølgelig kan man generalisere!

Hvis statistikk viser at norske studenter gjør det dårligere nå enn før, så kan man generalisere resultatene til å si at dette er en statistisk tendens.

Klart man kan fenomener generaliseres utifra statistisk, problemet på KG er vel at enkelte tror man kan generalisere utifra at man "personlig kjenner tre stykker som bla bla " og motsatt: hvis noen hevder at forskning viser at menn gjør mindre hjemme, er det alltid mange på KG som hyler opp om at man ikke kan generalisere og at det ikke stemmer fordi "mannen min gjør masse i huset". Det viser jo bare at KG er et mangfoldig sted og det er noe av det jeg liker med KG.

Angående late studenter, tror jeg problemet er at altfor mange gjør feil valg etter ungdomsskolen. Langt flere burde valgt yrkesfag. Men; yrkesfagene er kostbare elevplasser.. Mangelen på yrkeslinjeplasser og den dårlige veiledningen tror jeg gjør at altfor mange surrer rundt på universitet og høyskoler.

Syns generelt det har blitt et dårlig mantra at "klarer man seg nogenlunde på ungdomsskolen, bør man velge studieretningsfag på videregående, i fall man vil bli noe". Vet om flere suksess historier der voksne mennesker med yrkeslinje og en del yrkeserfaring har satt seg på skolebenken igjen, tatt de fagene de mangler og fullført et høyskolestudium med glans. Det er en godt bevart myte at man stenger dører ved å velge yrkesfag. Vil man senere studere kan man det. Og det er ikke alle som bør studere, selv om de har mellom 3-4 i snitt fra ungdomsskolen..

Skrevet

Tror nok det er mange late/giddalause studenter, men det er mange som virkelig jobber med studiene og får gode resultater.

Noe av problemet er vel at det ikke er lett å velge hvor en vil når man skal inn på videregående og når man skal velge høyere utdannelse. Det er også veldig lett å komme inn på en del universitetsstudier. Da er det nok noen som tenker at "dette søker jeg på, jeg kommer jo inn på dette." Da går det gjerne ikke lange tiden før det viser seg at en ikke liker studiet.

Jeg hadde syntes at det var helt greit at universitetene stilte mer krav for at en fikk plass på et studie. Et minstemål i forhold til karakterer på vgs.

Jeg skal selv søke høyere utdanning, blant annet på universitetet, til våren. Jeg er rett og slett overraska over hvor "lavt" snitt en må ha for å komme inn på enkelte studier.

Skrevet

Lite tankekors; det ble jo et ramaskrik da det ble forsøkt(?) vedtatt en grense på 3 for å komme inn på lærerskolen.. Det er nesten til å le av. Hvordan skal en lærer som selv sliter med grunnleggende matematikk klare å motivere/gjøre matematikkopplæring morsom og interessant for barna?

Skrevet

Ikke sant. Å være lærer, er et kjempeviktig yrke. Da synes jeg det er helt på sin plass å kreve en viss karakter i norsk og matte. De gjør vel det på sykepleien også. Et studie hvor en faktisk må kunne norsk og klare medikamentregning.

Jeg husker selv for noen år tilbake når det kom frem i media at det var mange som søkte lærerskolen og sykepleie bare fordi det var så lett å komme inn selv om en hadde sovet seg gjennom vgs. Da spilte det liksom ingen rolle at motivasjonen til å bli lærer eller sykepleier var på bunn.

Resultat: Mange kom inn, men gadd ikke fullføre studiet. Fagfolk rev seg i håret fordi det var mye slaur på studiene. Mange som var motivert for et av studiene fikk ikke plassen, og de motiverte som hadde fått plass syntes det var leit å studere med umotiverte medstudenter.

I alle studier er det et pluss å ha motiverte studenter. Det gir et godt studentmiljø, det motiverer til å jobbe godt med studiene og kollokviegrupper og studenter som jobber sammen om faget får mer ut av det.

Jeg håper inderlig at jeg treffer på mange motiverte studenter når jeg begynner til høsten. Da er det så utrolig mye kjekkere og motiverende å jobbe sammen, enn når man havner i grupper hvor noen forventer at "de flinke" skal gjøre alt sammen. (sånn at de får gode gratiskarakterer, noe som irriterer meg grenseløst!)

Skrevet

Staten vil ikke ha strenge krav for å komme inn. Da kan man ikke vente annet enn at en god del av de som studerer ikke er motiverte.

Ikke alle disse er "den typiske student", da de sjelden viser seg på forelesningsstedet.

Skrevet

Det er ikke noen spesielle krav til å komme inn på sykepleien idag, kun generell studiekompetanse. Karakterkrav på lærerutdanninga støtter jeg fult ut, og mener det godt kunne vært innført på andre studium også. For å komme inn på lærerutdanninga i dag må du ha minimum 3 i matte og norsk, samt minimum 35 skolepoeng. Om dette vil gi bedre lærere vet vi ikke noe om enda.

Problemet med høgere utdanning i dag er at det er mange studium som er åpne, dvs. at man kommer inn uansett hvilke karakterer man har. Dette er synd for de studentene som faktisk vil noe.

Den nye regjeringa vil jo gjøre høgere utdanning enda lettere å komme inn på, fullført videregående utdanning skal gjøre at elevene oppnår generell studiekompetanse, uavhengig av studieprogram, heter det i Soria-Moria erklæringen. Spørsmålet er om dette vil føre til flere late studenter. Om man gjennomfører dette kan det bli satt en slags standard på at "alle" skal og vil ha høgere utdanning, som et press fra samfunnet. Og med kvalitetsreformen, hvor man tjener penger på at studentene står, frykter jeg at dette på lang sikt vil senke kvaliteten på høgere utdanning i dag.

Om "alle" får høgere utdanning, blir det jo ikke noe mer enn en forlengelse av VGS. Og er det det man egentlig vil? Skal høgere utdanning være for alle?

Skrevet

Mange studier er åpne ja, men færre og færre blir det. For eksempel lukker NTNU alle studiene til høsten. (Riktignok bare ett år i første omgang.)

Skrevet
Mange studier er åpne ja, men færre og færre blir det. For eksempel lukker NTNU  alle studiene til høsten. (Riktignok bare ett år i første omgang.)

NTNU lukker ikke studiene for å få bedre studenter, men pga økonomi. De har fått videreført et budsjettkutt på 20 mill, spm tilsvarer godt over 500 studieplasser.

Skrevet

Jeg tok lærerutdanning for et par år siden, og må si at jeg var mektig sjokkert over norskkunnskapene til mange av mine medstudenter. Og det skal liksom være våre kommende norsklærere? Jeg så både elending ortografi og formuleringsevne - helt tragisk.

Jeg har også forelest på høyskolenivå, og blitt ganske dritt lei studenter på 22-23 år, som oppfører seg som om de har kjøpt hele auditoriet, og blir fornærma når de ikke får lov til å svare mobiltelefonen når foreleseren har begynt undervisningen. Det er jo litt forskjell på å betale for undervisning og å betale for et vitnemål, da......

Når det settes opp fordypningsforelesninger i faget, og halvparten av studentene ikke gidder å kommer før lunsj :sur:

Nei, takke meg til studenter som viser at de er interessert, og som faktisk jobber med faget!

Skrevet
NTNU lukker ikke studiene for å få bedre studenter, men pga økonomi. De har fått videreført et budsjettkutt på 20 mill, spm tilsvarer godt over 500 studieplasser.

Ja, jeg vet det, men det blir jo spennende å se hva som skjer med opptaksgrensene da! Om det vil føre til at alle som vil ikke kommer inn eller ei... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...