Gå til innhold

Stemor skriker og kjefter


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvem har sagt det alltid er stemor sin skyld? Jeg har aldri hatt noe i mot stemødre, men er nok ikke alle stemødre som er så interessert i barnet de får inn i livet sitt. Det handler om hvordan man snakker til et barn. Jeg har selv snakket til stefar om han har vært urettferdig og hard mot barnet. Man kan vel oppføre seg som folk? Jeg ønsker at barnet mitt skal ha et godt forhold til stemor.. ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Det står i tittelen din

Anonymkode: 85292...61b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det står i tittelen din

Anonymkode: 85292...61b

At det alltid er stemor sin skyld? Akkurat den at hun skriker til barnet er hennes egen skyld. Det må gå an å snakke på en ordentlig måte. Det er ikke barnets skyld at stemor står å skriker hold kjeft til barnet… Lurer litt på hvem som er den voksne der. Det hjelper ikke å skrike til et barn, de lærer ikke/hører ikke bedre av den grunn. Ts

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At det alltid er stemor sin skyld? Akkurat den at hun skriker til barnet er hennes egen skyld. Det må gå an å snakke på en ordentlig måte. Det er ikke barnets skyld at stemor står å skriker hold kjeft til barnet… Lurer litt på hvem som er den voksne der. Det hjelper ikke å skrike til et barn, de lærer ikke/hører ikke bedre av den grunn. Ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Da får du sette ned foten, det er forjævlig! Ikke lage er tråd på kg

det er psykisk vold å rope til et barn sånn(ja, Jar har lest mer en overskriften nå)

barnevernet vil hjelpe deg og barnet

far og stemor må takke ja til et kurs om vold om de fortsatt vil ha samvær 

ikke vær redd barnevernet, ved mindre du ikke gjør noe

Anonymkode: 85292...61b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 23.06):

Ja, men barnet kjeder seg og syns det er kjedelig hos far. De finner på svært lite og de gangene de gjør noe så er det stemor som finner på ting og da er det hennes venner eller familie som besøkes. 
Barnet må vaske hender og pusse tenner, men å kalle det for en regel sånn som de gjør med helt hverdagslige ting syns jeg er dumt. Som foreldre så passer man på at slike ting blir gjort, man er med på badet å pusser tennene, man minner barnet på å vaske hender hvis man hører eller ser at dette ikke blir gjort. Vaske hender etter hen har vært på do er en ting barnet glemmer, her hjemme trenger jeg kun å si: du må vaske hendene dine ellers blir det bakterier på alt du tar på. Og da snur barnet i døra på do og vasker hendene sine! Uten noe mer diskusjon. Trenger kun en liten vennlig påminnelse.

Har mistet troen på fvk, de skal være nøytrale, men her handlet ikke noe om barnet - kun om at far er viktigst.

ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Jeg holder med at det ikke er greit at barnet blir skreket til, men å reagere på at far og stemor kaller tannpuss og vaske hender for regler blir for dumt. Da får du forklare barnet at dere sier forskjellig , far sier regler du sier noe annet. saken er den samme.

Og at barnet kjeder seg er heller ikke noe for BV eller FVK, ingen barn dør av å kjede seg litt på samvær hos far, og hva så om de finner på noe som stemor sier?  Akkurat dette er bagateller.

FVK har ingen makt, så enten får du ta det til retten så dere får fastsatt samvær og forholde dere til det. Du kan ikke holde igjen barnet hjemme, da vil det tale mot deg i en eventuell sak. Du må jo gjøre det beste ut av situasjonen, og heller ikke ta alt for sannhet av det et barn på 6 år sier. Det er flere sider av en sak.

Duller du opp under alt så blir dette bare verre, man må svelge noen kameler i en sånn situasjon. Og du skal ikke drive spørre ut barnet slikj du fremstiller det, du legger ord i munnen på barnet og mye kan fremstilles feil

Anonymkode: 5b661...c0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 22.24):

Jeg vurderer det, men etter runden i fjor så vet jeg ikke hvor mye det hjelper. Virker ikke som de tar ting seriøst.

ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Sørg for å få alt far klager på ang barnet på papir / meld / Mail. Ikke diskuter muntlig med han . At far vil melde DEG til barnevernet pga barnet ikke er et prakteksemplar hos far, er jo helt hinsides . Jeg hadde «samlet « bevis ( meldinger fra far ) å levert barnevernet sammen med en bekymringsmelding . Sørg for å selv holde deg hyggelig og nøytral i svarene dine til han . Grusomt vondt å være mamma i en sånn situasjon . Mindre samvær hos far evnt kun dagsamvær / timer kunne vært et alternativ kanskje . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/14/2024 at 10:06 PM, AnonymBruker said:

Ja, men de tok det ikke alvorlig sist. Hjelper ikke hva jeg sier og det er vanskelig for et barn å sladre på far. Hen har ikke noe problem å fortelle til meg eller familie av meg om ting, men i brevet vi fikk som «avslutningsbrev» fra Bv så står det at det virker som mor har påvirket barnet til å si noen av tingene, noe som ikke stemte! Å hva har jeg å stille opp med da?
Jeg har kun spurt barnet om ting hvis hen har sagt noe, for å finne ut mer om situasjonen og alvorligheten. Jeg har også sagt at da må du jo si det til Bv-dama. På fvk var det en helt annen tone da de hadde barnesamtale. Ingen tegn til at mor påvirker barnet. Dette var før hjemmebesøk av Bv og det føles ut som Bv har spurt veldig når de var hos far og nesten prøvd å få det til å virke som jeg er problemet. Selvfølgelig klarer far å skikke seg på møter, det er i det daglige ellers at han virkelig klikker og ikke bevarer roen rundt barnet. Jeg har selv sett han stå å slå i dører og vegger foran barnet, kaste ting i gulvet i sinne osv. 

så skjønner ikke hvordan det skal gå an å få Bv til å forstå situasjonen. Siste halvåret har bestått av trusler og beskyldninger under eller etter hvert eneste samvær. 

ts 

Anonymkode: 369e0...5a7

En ting først. Meld bekymring når du er bekymret. Selv om barnevernet henlegger saker så lages det et register. Med gjentatte rapporter om bekymringer så klarer de etterhvert å pusle sammen et større bilde av situasjonen. Hvis du melder, og uavhengig av hverandre så helsesykepleier melder, en tante eller nabo melder osv...så kommer bildet på plass og barnevernet har nok å slå i bordet med til å handle. Dessverre er det ofte slik prosessen er med mindre det er mistanke om grov omsorgssvik, rus eller vold. 

En annen ting. Du snakker så fint om at du ikke har forventninger og krav til gutten din. Likevel ber du seksåringen om å fortelle akkurat hvordan far og stemor er. Du har ikke kompetanse i å intervjue barn, jeg håper du bruke din pedagogiske kunnskap og spør og ubdrer deg sammen med barnet ditt og får barnet ditt til å formulere setningene. Når du spør ut barnet kan det fort bli ledende spørsmål. Men barnevernet burde være oppdatert nok til å ha kunnskap om at falske minner plassert der av mor eller far sjelden er noe som hender. Barn snakker som oftest sant om tunge ting, på sin litt begrensede tolkning og vokabular. 

Anonymkode: caa69...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

At det alltid er stemor sin skyld? Akkurat den at hun skriker til barnet er hennes egen skyld. Det må gå an å snakke på en ordentlig måte. Det er ikke barnets skyld at stemor står å skriker hold kjeft til barnet… Lurer litt på hvem som er den voksne der. Det hjelper ikke å skrike til et barn, de lærer ikke/hører ikke bedre av den grunn. Ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Igjen. Tviler sterkt på at stemor har skreket hold kjeft til barnet ditt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 20.33):

Mye problemer med samvær hos far. Barnet vil ikke dit, far skylder på meg for dette. 
Får far motgang fra barnet så vil han levere barnet til meg og truer med Bv og fvk. Han skulle sende bekymringsmelding fordi han og stemor ikke fikk barnet til å høre på seg. Legger skylden på meg for at deres regler ikke fungerer, barnet er ikke vant til regler hos far da det ikke fantes når han bodde alene. Nå har det kommet en rekke med regler som skal følges uten at de må minne barnet på det.
Barnet er 6 år, kan man virkelig kreve og forvente at et barn på 6 år husker/vil gjøre alt som kreves hele tiden? Jeg forventer ikke dette og minner heller barnet på å gjøre dette og hvorfor man gjør det. Og jeg maser til det er gjort, ingen store problemer som regel!

Barnet fortalte til meg at det var skummelt på rommet så hen ville ikke sove/fikk ikke sove. Barnet begynner da å gråte, får kjeft, gråter mer og så sitter stemor i stua med far og skriker HOLD KJEFT til barnet, noe som da gjør barnet redd og utrygg! Er det så rart barnet ikke vil dit? Eller at de har problemer med å få barnet til å høre på seg? Barnet sier at stemor er sint og streng hele tiden. Stemor har en pedagogstilling i barnehage (har i hvertfall hatt det) og jeg syns det er mye pedagogisk i oppdragelsen fra hennes side, men tilpasset mye yngre barn. Jeg begynner dog å lure litt på hvordan hun kan jobbe med barn om hun er som far og heller ikke tåler motgang fra et lite barn. 
 

Det har vært meg så og si alene i alle år som har tatt meg av barnet, jammen har barnet gitt meg mye motgang også og beholder ikke alltid roen selv, men barnet tåler å få tilsnakk av meg og roper aldri at det vil til far fordi hen ikke får det som hen vil her hjemme. 
Vi har ikke REGLER her hjemme, jeg lærer heller barnet at vi vasker hender fordi vi ikke vil spre bakterier rundt i huset, vi pusser tenner fordi vi ikke vil ha hull i tennene, stygge tenner osv.. Barnet vet hva som er lov og ikke lov, men tester grenser for det! Jeg tar de viktigste kampene, men lar ikke hver dag bli en kamp fra morgen til kveld som det tydeligvis er hos far fordi det er regler fra øyeblikket barnet våkner til det legger seg. 
 

Jeg lurer så fælt på hva jeg skal gjøre 😭 er så lei av skyllebøtter og trusler fra far. Fvk hjalp ikke i det hele tatt, vi ble meldt videre til Bv, som jeg føler at virkelig ikke fulgte opp far og de møtte ikke stemor noe jeg syns de absolutt burde krevd ettersom hun skal ha omsorg for barnet når det er der. 
Hvem andre kan man snakke med? Som kanskje forstår. 

Anonymkode: 369e0...5a7

Kontakt barnevernet, fortell problemstilling.

Kontakt familievernkontoret. 

Nekt samvær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dojakitty skrev (1 time siden):

Igjen. Tviler sterkt på at stemor har skreket hold kjeft til barnet ditt. 

Hva mener du har skjedd da? 
Har du erfaring med å deale med en dominerende stemor og en pinglete far som ikke eier ryggrad? 

Anonymkode: eb731...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva mener du har skjedd da? 
Har du erfaring med å deale med en dominerende stemor og en pinglete far som ikke eier ryggrad? 

Anonymkode: eb731...81f

Nja… til dels. 
Men tror du bør få fakta på bordet først. Har du snakket med de involverte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dojakitty skrev (2 minutter siden):

Nja… til dels. 
Men tror du bør få fakta på bordet først. Har du snakket med de involverte? 

Nei, men jeg har lest det meste i denne tråden , og har vært i en lignende situasjon som TS. 
Jeg tror ikke du har giddet å lese den vesentlige informasjonen  

Anonymkode: eb731...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, men jeg har lest det meste i denne tråden , og har vært i en lignende situasjon som TS. 
Jeg tror ikke du har giddet å lese den vesentlige informasjonen  

Anonymkode: eb731...81f

Jeg tenker litt lengre. Damen er utdannet barnehagelærer. Vi som har 6 åringer vet hvordan de kan prate. Vi som samarbeider med et hjem uten regler/lite regler vet hvordan barn kan reagere når de møter på regler. 

Derfor stiller man seg tvilende. 

Anonymkode: 34c83...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumenter dokumenter dokumenter. Noter ned med dato og kl.slett ordrett det barnet sier. I det du legger ord i munnen på barnet, så er det ugyldig. Så still åpne spm når barnet kommer med noe. Meldt inn! 

 

Anonymkode: 3461e...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tenker litt lengre. Damen er utdannet barnehagelærer. Vi som har 6 åringer vet hvordan de kan prate. Vi som samarbeider med et hjem uten regler/lite regler vet hvordan barn kan reagere når de møter på regler. 

Derfor stiller man seg tvilende. 

Anonymkode: 34c83...c61

Meget tvilende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg tenker litt lengre. Damen er utdannet barnehagelærer. Vi som har 6 åringer vet hvordan de kan prate. Vi som samarbeider med et hjem uten regler/lite regler vet hvordan barn kan reagere når de møter på regler. 

Derfor stiller man seg tvilende. 

Anonymkode: 34c83...c61

Vi som også har hatt 6 åringer sliter med å forstå hva du frem til, men vet at de som har en trang og behov for å henge opp regler på veggen er ikke helt gode 

Anonymkode: eb731...81f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke får helt tak i er hva slags regler de har innført som er helt urimelige? 

Anonymkode: 96663...36c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er min tolkning, (mye mulig jeg tar feil.) Barnet er litt preget av samlivsbrudd og konflikter mellom dere. Pluss sjalu på farens nye kjæreste. Pluss har endel gener fra far som kanskje ikke er drømmemannen. Så barnet er litt kranglete, sutrete, tester grenser, sjalu, oppfører seg ikke alltid eksemplarisk. Du valgte denne mannen og få barn med, av det leser jeg at du også kanskje har tatt noen feil valg og ikke er perfekt. Stemor valgte denne mannen hun også, og jeg tolker av det at hun også har sine minussider.  Tror det er far som er det store problemet her, men at dere begge har oppdratt barnet litt ettergivende og slapt. Stemor kommer inn i bildet og blir frustrert, både over slapp mann og over uoppdragen unge. Lager regler for oppførsel for å få samværet til å fungere og for å holde ut selv. Far og barn har flyttet inn hos henne. Forstår at det kan være vanskelig, spesielt om barnet ikke har hatt regler hos far før og i tillegg har motstand mot henne som er bakket opp av deg.. Hvis disse reglene handler om hygiene, ta av sko, ikke hoppe i sofaen, ikke spise i sofaen, ikke ødelegge ting i hjemmet, bruke innestemme osv forstår jeg henne godt. Og istedetfor å støtte opp om hverandre krangler dere og melder hverandre til barnevernet og lar barnet merke at dere ikke er på samme lag. Forstår deg godt, hadde selv en barnefar som ikke var verdens beste og byttet samboere ofte. Så vet det er vanskelig. Men tror du er med på å gjøre det vanskeligere for barnet med å krangle om at far har regler og om at Stemor sitter i forsetet og tar for mye plass osv. Det høres ikke spesielt samarbeidsvillig ut...  jeg ville svelget de kamelene og forsøkt å samarbeide bedre for barnets skyld. 

Anonymkode: 1802d...fb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningen til denne kvinnen/stemor er hårreisende, man skriker ikke "hold kjeft" til et lite barn som er redd !!!!!  Hun er ikke god. Men desv så er det en del slike empati løse kvinner som jobber både i barnevernet, barnehage, helsevesenet, psykriatrien osv

Anonymkode: 937bb...7a4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 21.56):

Høres ut som det er en god ting at barnevernet blir blandet inn. Kanskje det kan hjelpe far til å bli en bedre far å få stemor til å skjerpe seg. 

Anonymkode: 52332...5e2

Se denne. Fra Sverige med den samme dysfunksjonelle systemet finner vi i Norge, om ikke verre...

 

Anonymkode: 937bb...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Se denne. Fra Sverige med den samme dysfunksjonelle systemet finner vi i Norge, om ikke verre...

 

Anonymkode: 937bb...7a4

Den er drittlang, hvor i filmen er hovedpoenget?

Anonymkode: 85292...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...