Gå til innhold

Stemor skriker og kjefter


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo helt klassisk at du og far er meldt til barnevernet og overskriften er «stemor kjefter og skriker».

Snakk om å plassere skylden hos andre. 

Anonymkode: 57a5e...89c

Dette er ikke din sterkeste side skjønner jeg 

Anonymkode: eb731...81f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker iallfall at man ikke kan forvente at en 6-åring skal huske masse regler hele dagen. Mye større barn kan trenge påminnelser på en del ting. Og om det er regler barnet ikke skjønner grunnen til blir det enda vanskeligere å huske for dem. Og man kan heller ikke ta alle kampene, de viktigste kampene tar man, men som du skriver; du lar ikke hele dagen bli en kamp!

Jeg tror jeg ville bedt om et nytt møte med familievernkontor, men da må stemor være med. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at vi gjerne ikke trenger å stole blindt på at vi vet at stemor skriker hold kjeft til et lite barn. Hva vet vi om dette er sant eller ikke? Hvem har sagt dette? 6åringen? Skal vi stole blindt på en 6åring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en 6 åring som mener at det bare er kjedelig hos meg. I følge 6 åringen gjør vi aldri noe gøy og 6 åringen ligger bare å kjeder seg. I fjor sa barnet til barnehagen at hos meg så ser vi på tv og spiser godteri hele tiden. 

Sannheten er at vi 1 av 5 dager kjeder oss. Ellers prioriterer vi turer med barna ofte, vi reiser langt for å få til noe barna alltid har ønsket seg. Godteri er bare på lørdag, begrenset mengde til hver. Tv er barnetv på morgen og på kveld. 

Vi kan ha en hel dag i lekeland, så en dag hjemme med morgentv, lek, spill, lese bok sammen. Så leker barna selv mens foreldrene gjør andre ting. Likevel mener 6 åringen at det bare var kjedelig hos oss hele helgen. 

Anonymkode: 34c83...c61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har selv en 6 åring som mener at det bare er kjedelig hos meg. I følge 6 åringen gjør vi aldri noe gøy og 6 åringen ligger bare å kjeder seg. I fjor sa barnet til barnehagen at hos meg så ser vi på tv og spiser godteri hele tiden. 

Sannheten er at vi 1 av 5 dager kjeder oss. Ellers prioriterer vi turer med barna ofte, vi reiser langt for å få til noe barna alltid har ønsket seg. Godteri er bare på lørdag, begrenset mengde til hver. Tv er barnetv på morgen og på kveld. 

Vi kan ha en hel dag i lekeland, så en dag hjemme med morgentv, lek, spill, lese bok sammen. Så leker barna selv mens foreldrene gjør andre ting. Likevel mener 6 åringen at det bare var kjedelig hos oss hele helgen. 

Anonymkode: 34c83...c61

Samme her. 5åringen sier til far at hun bare kjeder seg hos meg, at hun får velge om hun skal ha bilbelte på eller ikke og at hun bare spiser godteri hos meg. 
Igår valgte hun (etter å ha vært hos far) å fortelle meg noe jeg visste var løgn men ringte alikevel far for å høre fordi det var så utrolig meningsløst å lyve om det hun løy om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet kan ikke hjelpe, men de kan gjøre ting verre. For de har ingen myndighet til å regulere samvær, eneste tvangstiltak de har er omsorgsovertagelse. Og hvem har omsorgen, jo, det er du. De kan ikke frata far noe han ikke har. Men de kan si til deg at de tar omsorgen fra deg hvis du sender barna til far, og hvis du følger rådet kan du risikere at far går til retten og vinner omsorgen pga «sabotasje».

Sånt skjer ikke kan man tenke. Men advokaten min sa at det hadde hun sett flere ganger at det gjorde. Når det kom til stykket i retten sto ikke barnevernet ved det de hadde sagt, og omsorgen gikk til far.

Anonymkode: 26696...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dojakitty skrev (20 minutter siden):

Samme her. 5åringen sier til far at hun bare kjeder seg hos meg, at hun får velge om hun skal ha bilbelte på eller ikke og at hun bare spiser godteri hos meg. 
Igår valgte hun (etter å ha vært hos far) å fortelle meg noe jeg visste var løgn men ringte alikevel far for å høre fordi det var så utrolig meningsløst å lyve om det hun løy om. 

Jeg skjønner hva du vil frem til, men jeg tror de fleste vil greie å skille mellom alvorlige reaksjoner og gråt foran et samvær enn noen skrøner barna kommer etter å ha vært på samvær.
Det er ikke lett for barn å bli sendt frem og tilbake , og jeg mistenker at de skrøner for å vise sin tillit til sin forelder de kommer hjem til etter samvær  

Anonymkode: eb731...81f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slik situasjonen er nå, hadde jo ikke det vært det verste for barnet.

Men skjønner ikke helt hva du skriver. Du holdt tilbake samvær da du foreslo at det skulle være dagssamvær? Slik ordningen er nå, virker mer skadelig for barnet.

Anonymkode: a9ea4...5d8

Far hentet eller så ikke barnet på flere mnd og til fvk sa han at jeg holdt tilbake samvær. Det var far som ikke hentet barnet til samvær. 

Anonymkode: 369e0...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du orker ikke diskutere ordet regel, men skriver ørten innlegg om at far er en idiot som har regler. Ok. Til tross for at reglene er at far krever det samme som du krever, men du bare krever det uten å kalle det ordet regler. Det er så latterlig flisespikkeri! Når du klager over regler høres det jo ut som far har helt urimelige regler.

Noe sier meg at det ikke bare er far og stemor som er ressurssvake og vanskelige her.

Anonymkode: ba3bc...440

Beklager. Forskjellen er vel at de har laget et ark fullt av regler som henger oppe, her har vi disse muntlig og barnet blir påminnet. Jeg klager over far og stemors væremåte mot barnet. Fordi jeg blir bekymret når barnet forteller at det får kjeft hvis det gråter, at hen får hold kjeft når hen sliter med å sovne ++. Jeg bryr meg kun om barnet og at det skal ha det bra, samtale med far nytter ikke. Ikke for å høre om ting stemmer heller, for da blir han sint. Derfor ville jeg høre hva folk tenker om at stemor skriker hold kjeft til stebarnet sitt. 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har sagt til barnet at hos far bestemmer far, hos meg bestemmer jeg og at barnet må høre på beskjeder hos far. Prøver virkelig å legge opp til fint samvær der. Men fra far får jeg meldinger hvor de faktisk mener at reglene de har skal gjelde her også. Alle de tingene de sliter med gjelder her også, bare at det er svært få ganger jeg har problemer med barnet og de tingene her.
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Men må du høre på dem? Jeg synes faren ikke vet sin plass her. Det er jo det som er kjip med å gå fra hverandre når man har barn.  Man har så mye kontroll. 

Anonymkode: ccb57...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Beklager. Forskjellen er vel at de har laget et ark fullt av regler som henger oppe, her har vi disse muntlig og barnet blir påminnet. Jeg klager over far og stemors væremåte mot barnet. Fordi jeg blir bekymret når barnet forteller at det får kjeft hvis det gråter, at hen får hold kjeft når hen sliter med å sovne ++. Jeg bryr meg kun om barnet og at det skal ha det bra, samtale med far nytter ikke. Ikke for å høre om ting stemmer heller, for da blir han sint. Derfor ville jeg høre hva folk tenker om at stemor skriker hold kjeft til stebarnet sitt. 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Hva var på lista?

Anonymkode: 34c83...c61

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men må du høre på dem? Jeg synes faren ikke vet sin plass her. Det er jo det som er kjip med å gå fra hverandre når man har barn.  Man har så mye kontroll. 

Anonymkode: ccb57...270

Jeg må ikke høre på de, og i tillegg syns jeg det er dårlig å bli beskyldt for å ikke ha grenser her. Vi har grenser og har alltid hatt det, men vi har ikke en lang liste med regler på kjøleskapet. Vi har vært fra hverandre i mange år, samarbeidet fungerer kun hvis jeg lar far få det sånn som han vil, sier jeg i mot så truer han meg. 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva var på lista?

Anonymkode: 34c83...c61

Jeg vil ikke nevne alt på lista, føler jeg har utlevert både de og barnet for mye allerede. Det er mange ting jeg reagerer på med hvordan barnet sier hen har det hos far og stemor, men det som bekymrer meg er om han får kjeft hver gang han ikke hører og om stemor er pådriveren til å gi ut kjeft. Før ville barnet til far, nå vil hen ikke. Jeg har heller ikke sett hele lista, men far har nevnt de har hengt opp en liste med regler som skal følges og har nevnt de mest hverdagslige til meg. Og reglene er ikke et problem, men måten de gjør det på høres ut som er et problem. 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dojakitty skrev (1 time siden):

Jeg tenker at vi gjerne ikke trenger å stole blindt på at vi vet at stemor skriker hold kjeft til et lite barn. Hva vet vi om dette er sant eller ikke? Hvem har sagt dette? 6åringen? Skal vi stole blindt på en 6åring?

Hvis ikke mor stoler på barnet sitt, hvem skal da stole på det?

Anonymkode: 01e82...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Far ytrer selvfølgelig ønske om å ha barnet og jeg ønsker ikke å holde barnet tilbake med mindre det er fare for barnet å være der. Blir litt betenkt selvfølgelig når det er så mye problemer med å få barnet til å ville og i tillegg få høre at hen får kjeft hele tiden. 
Har ikke hatt behov for faste regler da hen ikke er spesielt vanskelig å ha med å gjøre her hjemme.. Barnet har vokst opp med hva som er ok og ikke fra min side mens far har mer eller mindre vært fraværende unntatt når far ønsker selv å være tilstede. 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Høres ut som at stemors oppdragerstil er kommandering og forventning om at barnet hører etter og gjør som hun sier. om barnet viser motstand (noe alle 6-åringer gjør), så trigges hun tydeligvis.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som sier at de kjefter hele tiden?? Barnet? Det må man vel ta med en klype salt kanskje. Hele tiden for ett barn kan være en gang om dagen. Hva om barnet bare ikke liker stemoren og gjør ting i mot med vilje for at hen skal få reise til deg? 

Ingen unnskyldning i at det ikke har vært regler før, barn er tilpasningsdyktige, og utspekulerte, og en 6 åring husker og forstår. Du sier lite barn, men barnet er ikke så lite lenger når det har fylt 6 år. 

Enig i at kjeftinga ved sovetid er unødvendig, men jeg har selv ei på 9 år, som skriker og hyler som en stukken gris når hu ikke får det som hu vil og ved leggetid når hun finner på grunner for å holde seg våken lenger, prøver å manipulere meg da det feks funker på mormoren og tantene stortsett. Dette blir ignorert av meg, mor, fordi jeg vet at det bare er påsatt. Trøster jeg hun eller går med på det greiene hennes, kaster jeg bare mer ved på bålet har jeg funnet ut. 

Men... Har du bevis for at de faktisk skriker til ungen? 

Skjønner at man blir litt naiv med eget barn, men som sagt, det kan jo hende det overdriver litt. 

Men ja. 

Her er vi heller ikke sammen lenger, og far var utro den gangen og introduserte hu nye etter 2 uker sammen, uten å si i fra til meg, hu flytta også inn med en gang og var der hver gang far hadde samvær. Da var ungene 4 og 1 år. ✌🏻 Barnefar her er også en kjeftesmelle, han sier ting til unga som jeg aldri hadde sagt og kan væte psykisk nedsettende(dette har jeg hørt og vært vitne til, senest i går ✌🏻pluss jeg fikk en del da han og jeg var sammen )og ungene går fortsatt på tåhev hjemme hos han slik at de ikke skal få kjeft(sier de begge), så alt av reaksjoner og følelser kommer ut hos meg, spess fra 9 åringen. Ekke så mye jeg får gjort, de blir tatt vare på, får kjærlighet og omsorg - og de vil være der også. 

Ville kanskje ha tatt en samtale med barn, far og stemor samtidig med bv tilstede. 

Regler, grenser og rutiner bør det være hos deg også btw. Barn trenger det, og det gir trygghet. 

 

Dette ble et rart innlegg 🤣🏻

Anonymkode: ce158...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis ikke mor stoler på barnet sitt, hvem skal da stole på det?

Anonymkode: 01e82...838

Stoler du på alt en 6åring sier? Lykke til med det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familietjenesten i kommunen? De kan kanskje hjelpe til med å få til ett samarbeid rundt barnet. Samt veilede dere i hva dere kan gjøre for barnets beste? Trenger ikke dra barnevernet inn nødvendigvis. Er noe med å få ett felles perspektiv på hva barnet trenger og hvordan møte ett barn som plutselig må forholde seg til nye livssituasjoner. 

Anonymkode: 1cdaf...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnevernet kan ikke hjelpe, men de kan gjøre ting verre. For de har ingen myndighet til å regulere samvær, eneste tvangstiltak de har er omsorgsovertagelse. Og hvem har omsorgen, jo, det er du. De kan ikke frata far noe han ikke har. Men de kan si til deg at de tar omsorgen fra deg hvis du sender barna til far, og hvis du følger rådet kan du risikere at far går til retten og vinner omsorgen pga «sabotasje».

Sånt skjer ikke kan man tenke. Men advokaten min sa at det hadde hun sett flere ganger at det gjorde. Når det kom til stykket i retten sto ikke barnevernet ved det de hadde sagt, og omsorgen gikk til far.

Anonymkode: 26696...524

Og her er grunnen til at man alltid skal ta lydopptak, enten du snakker med far, fvk eller bv. Husk at alt fvk og bv sier og gjør i stor grad baseres på synsing, følelser og flaks/uflaks med saksbehandlere

Anonymkode: 170bb...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dojakitty skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at vi gjerne ikke trenger å stole blindt på at vi vet at stemor skriker hold kjeft til et lite barn. Hva vet vi om dette er sant eller ikke? Hvem har sagt dette? 6åringen? Skal vi stole blindt på en 6åring?

Jeg oppfatter det ikke som om mor her stoler blindt på barnet, men at hun observerer at barnet endrer adferd i tillegg. Samtidig så har hun erfaring med at far ikke er lett å samarneide med, at han går til angrep på henne for at barnet ikke er "perfekt". Det er varsellamper for meg som gjør at jeg tror mor gjør det beste ut av en vanskelig situasjon for at barnet skal ha det bra. (Dessverre har jeg ingen god løsning her, men jeg synes hun har fått gode råd fra andre med mer kunnskap.)

Anonymkode: eae30...d27

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...