Gå til innhold

Stemor skriker og kjefter


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Du lager jo ekstra konflikt når du problematiserer at de kaller normale krav for regler - ungen må pusse tenner og vaske hender, du har tydeligvis den regelen selv også selv om du insisterer på å kalle reglene noe annet enn regler.

Men at de skriker til ungen når den er redd, det er helt uakseptabelt. Problemet ditt er at du klager over en masse rare bagateller i tillegg til dette alvorlige. At ungen din kjeder seg eller at de har regler for tannpuss er en ikke-sak. Hold deg til det som er viktig: at de skriker til ham, at han ikke får trøst når han er redd,  at de ber ham holde kjeft.

å kreve at man vasker hender etter å ha vært på do og at man pusser tenner er ikke naziregler men helt normale regler alle oppegående mennesker har.

Det er helt uakseptabelt men det er jo ikke en regel.

Anonymkode: ba3bc...440

Jeg lager konflikt? Har ikke sagt noe til de om dette, fordi jeg ikke gidder å være med på konflikten far ønsker å skape. Det er far selv som kaller det regler «vi har regler her som hen skal følge», jeg kaller det ikke for regler fordi jeg mener det er noe alle gjør og skal lære seg, men at man faktisk må følge opp at barnet gjør dette. Også at det ikke er verdens undergang om barnet glemmer noe i blant om foreldre ikke får fulgt opp fordi de er opptatt med matlaging osv. Greia er at barnet skal lære dette, men noen ganger tar ting tid å da øver man til man gjør ting automatisk. Det nytter ikke henge et ark fullt av regler på kjøleskapet, be barnet lese dette og følge dette, men ikke følge opp at det skjer og da stå å skrike til barnet om det ikke gjør som reglene på kjøleskapet sier. 
 

jeg klager ikke til far om noe, barnet må få lov til å si at det kjeder seg hos far. Når barnet sier det så sier jeg at da får hen spørre far om de kan finne på noe som barnet har lyst til, men da svarer visst far at ting koster for mye eller at han ikke har penger. Det er ikke en grunn til at barnet ikke vil til far, det er jo flere grunner. Å det at hen kjeder seg er en av grunnene, fordi barnet i følge hen selv sitter mest på rommet alene foran TV-en å ser film. Ingen å leke med, far finner ikke på ting de kan gjøre som barnet syns er morsomt og hen får ikke lov av far til å ringe meg hvis hen savner meg. 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barnet begynner da å gråte, får kjeft, gråter mer og så sitter stemor i stua med far og skriker HOLD KJEFT til barnet, noe som da gjør barnet redd og utrygg!

Du kan true han tilbake. Jeg hadde ikke funnet meg i at en j^vla stemor prater slik til min unge. Barn er sårbare og trenger omsorg når de blir redde/usikre. Barnets beste skal komme over hans forhold med den damen, hva enn. Du kan true han med at hvis han ikke blir bedre til å rette fokuset på ungen, så trenger ikke ungen å besøke de mer. Da får du se om han bryr seg. Så hadde jeg sendt melding  til stemor heksen og informert om at ungen mistrives hos far pga henne :)

Anonymkode: 203e0...47c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eh… stemor og far kontakter klager til BV fordi de ikke får innført regler ? 
En 6 åring trenger ikke så mange  regler.
Det holder med å få enkle beskjeder og veiledning i enkle rutiner. 
Som forelder så sjekker en om de vasker hendene etter dobesøk, men hjelper de med tannpuss . 
Noen greier å ta en kroppsvask , men mange trenger litt hjelp til å få det til . 
Å gi ordrer kan en spare seg når det gjelder 6 åringer . 
Og hvorfor i himmelens navn har desse stemødrene så sykt behov for å styre forpliktelsene far har ovenfor barna sine???  
De kan pelle seg inn på stua og se på tv mens far ordner ut. 
Greier ikke far det så kan han få en ordre om å skjerpe seg !
Han greier vel å vaske seg sjøl og pusse tenner uten hjelp ?  

Anonymkode: eb731...81f

Takk, det er det jeg tenker. Enkle beskjeder og veiledning i enkle rutiner. Far kaller det regler, jeg syns det blir dumt å kalle det regler og derfor kaller ikke jeg dette for regler. For det gjøres her hjemme uten at barnet føler det er regler. 
Barnet trenger å følges opp, trenger påminnelse og her hjemme får hen det. Barnet vasker seg selv og pusser tenner uten hjelp, men jeg liker å hjelpe med å pusse tenner fordi jeg vet at hen ikke pusser lenge nok om hen gjør det selv. Men hen får lov å pusse selv også fordi hen må øve seg på å pusse hver eneste tann, ikke bare tannbørste inn i munn og rett ut igjen. 
Her hjemme hjelper barnet til med småting som hen får litt penger for når hen gjør det.
Jeg skjønner ikke hvordan de kan ha så store problemer med barnet, da jeg som har barnet nesten hele tiden ikke har store problemer. At barnet slår seg vrang, JA! Men det løser seg alltid. Vil ikke barnet pusse tenner så bærer jeg hen inn på badet og vi pusser tenner. Selvom jeg tar over styringen og sier at VI SKAL pusse tenner, går du ikke på badet nå så må jeg bære deg så blir ikke barnet illsint og vanskelig å ha med å gjøre. 

Jeg tror stemor overstyrer far veldig ofte og det kan hende det trengs hvis far ikke tar tak selv, men da burde stemor heller be far skjerpe seg. 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg lager konflikt? Har ikke sagt noe til de om dette, fordi jeg ikke gidder å være med på konflikten far ønsker å skape. Det er far selv som kaller det regler «vi har regler her som hen skal følge», jeg kaller det ikke for regler fordi jeg mener det er noe alle gjør og skal lære seg, men at man faktisk må følge opp at barnet gjør dette. Også at det ikke er verdens undergang om barnet glemmer noe i blant om foreldre ikke får fulgt opp fordi de er opptatt med matlaging osv. Greia er at barnet skal lære dette, men noen ganger tar ting tid å da øver man til man gjør ting automatisk. Det nytter ikke henge et ark fullt av regler på kjøleskapet, be barnet lese dette og følge dette, men ikke følge opp at det skjer og da stå å skrike til barnet om det ikke gjør som reglene på kjøleskapet sier. 
 

jeg klager ikke til far om noe, barnet må få lov til å si at det kjeder seg hos far. Når barnet sier det så sier jeg at da får hen spørre far om de kan finne på noe som barnet har lyst til, men da svarer visst far at ting koster for mye eller at han ikke har penger. Det er ikke en grunn til at barnet ikke vil til far, det er jo flere grunner. Å det at hen kjeder seg er en av grunnene, fordi barnet i følge hen selv sitter mest på rommet alene foran TV-en å ser film. Ingen å leke med, far finner ikke på ting de kan gjøre som barnet syns er morsomt og hen får ikke lov av far til å ringe meg hvis hen savner meg. 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Ja, far kaller det regler, jeg kaller det regler, alle jeg kjenner kaller det regler, mens du kaller det noe annet og surmuler over ordet «regler» selv om disse grusomme reglene altså er ting selv du krever av barnet.

Helt enig i at man ikke skal skrike til barnet selv om de glemmer (eller ignorerer) en regel. Å ikke klare å huske å vaske hendene etter dobesøk er fryktelig ekkelt, og det hadde gjort meg stresset å ha en så uhygienisk unge i huset, men man skriker ikke likevel, da kan jo bare ikke ungen få lov å gå på do uten å følges med på enda.

Ingen har sagt at ungen ikke får si at den kjeder seg, jeg kommenterte at DU klager over at ungen kjeder seg, og får det til å høres ut som du synes det er like alvorlig som at de skriker og kjeftet.

Høres ut som det er veldig bra at barnevernet er inne i bildet, håper ungen følges tett opp både hos deg og hos far og stemonster.

Anonymkode: ba3bc...440

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan true han tilbake. Jeg hadde ikke funnet meg i at en j^vla stemor prater slik til min unge. Barn er sårbare og trenger omsorg når de blir redde/usikre. Barnets beste skal komme over hans forhold med den damen, hva enn. Du kan true han med at hvis han ikke blir bedre til å rette fokuset på ungen, så trenger ikke ungen å besøke de mer. Da får du se om han bryr seg. Så hadde jeg sendt melding  til stemor heksen og informert om at ungen mistrives hos far pga henne :)

Anonymkode: 203e0...47c

Det er selvfølgelig noe slikt som frister, men jeg prøver å lage minst mulig konflikt for far klarer å lage nok for oss begge. Eneste tingen jeg har sagt i fra om er sikkerhet i bil, da de ikke tar dette alvorlig. Stemor sitter med setet sitt helt opp i ansiktet og inni bena til barnet når stemor sitter på. Det er farlig hvis de kolliderer. Så når far henter barnet og jeg ser at setet er helt opp i ansiktet til barnet så sier jeg i fra, men må gjenta det hver gang. Stemor er aldri med å henter barnet. Og jeg sier det på en ordentlig måte og forklarer at barnet kan bli skadet hvis de kolliderer. Men det er det eneste jeg har nevnt, fordi barnet hans er også barnet mitt og sikkerhet og livet til barnet er det viktigste i livet mitt. Han har hele veien satt kjæresten foran barnet, han må høre med kjæresten om barnet kan komme på en ekstra overnatting. Han kan ikke ha barnet fordi han og kjæresten har andre planer (gjentatte ganger) 

Skulle ønske jeg kunne gitt de begge en skikkelig skyllebøtte, men vet det bare lager mer problemer for jeg kan ikke åpne munnen uten at det jeg sier er helt fryktelig i dems ører.

ts

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, far kaller det regler, jeg kaller det regler, alle jeg kjenner kaller det regler, mens du kaller det noe annet og surmuler over ordet «regler» selv om disse grusomme reglene altså er ting selv du krever av barnet.

Helt enig i at man ikke skal skrike til barnet selv om de glemmer (eller ignorerer) en regel. Å ikke klare å huske å vaske hendene etter dobesøk er fryktelig ekkelt, og det hadde gjort meg stresset å ha en så uhygienisk unge i huset, men man skriker ikke likevel, da kan jo bare ikke ungen få lov å gå på do uten å følges med på enda.

Ingen har sagt at ungen ikke får si at den kjeder seg, jeg kommenterte at DU klager over at ungen kjeder seg, og får det til å høres ut som du synes det er like alvorlig som at de skriker og kjeftet.

Høres ut som det er veldig bra at barnevernet er inne i bildet, håper ungen følges tett opp både hos deg og hos far og stemonster.

Anonymkode: ba3bc...440

Kall det regel, men jeg sier ikke til ungen at regel nr 5. er at vi pusser tenner, jeg sier at nå skal vi pusse tenner. Gidder ikke diskutere over ordet regel, jeg bruker ikke det ordet fordi barnet gjør som det får beskjed om og hvis ikke så hjelper jeg barnet slik at det lærer. 

Vi har besøk hver eneste dag av kompiser av barnet, svært ofte jeg må minne disse ungene på å både tappe ned og vaske hender. Jeg er helt enig i at det er ekkelt, derfor følger jeg med. Her går alle ungene som er innom på besøk med døra oppe eller på gløtt så man hører om det tappes ned eller vaskes hender. 

Jeg syns bare det er rart at det klager over å kjede deg, det ordet hører jeg aldri hjemme her. Og barnet sier at hjemme er det mye mer å finne på ute og inne. At det kan være en faktor til at barnet ikke vil til pappa er ok, men selvfølgelig ingen grunn for at hen ikke skal dit. Da må hen si til pappa at hen vil finne på noe og faktisk få med far på noe, men problemet der for barnet er vel at far ikke finner på noe så da må barnet fortsette å kjede seg. 
 

Bv var i bildet for snart ett år siden, men avsluttet saken! Far lovet Bv å skaffe mer veiledning siden han holder til i et annet fylke og selv sa på Bv at han trengte det, det har han ikke gjort. 

Og ja mest sannsynlig så ringes Bv av meg i løpet av kort tid fordi det fungerer ikke at jeg skal grue meg til hvert samvær fordi jeg vet far kommer med trusler eller noe annet i løpet av samværet eller rett etter. Jeg smiler og er hyggelig mot far når han henter barnet, tonen er god. Så fort han får motgang fra barnet så får jeg melding. 
ts
 

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare si at jeg går gjennom nesten det samme som deg ts. Jeg vet hvordan du har det, det er grusomt å sende barnet sitt til noen man ikke stoler på. Her også oppfører far og den nye kjæresten seg som idioter, og uansett hva jeg sier er det ingenting som når gjennom. Det eneste jeg vil er at far og barnet skal ha et godt forhold, og at vårt samarbeid skal være uten konflikt. Dessverre er far og den nye kjæresten mer opptatt av å krangle. Vi har prøvd så mange forskjellige instanser og terapauter, men systemet er fullstendig ødelagt. Her må barnet tvinges til samvær selv om familievernkontoret har anbefalt at barnet ikke skal overnatte hos far. Helt sykt at foreldre og barn skal tvinges til samvær selv når det absolutt ikke er til det beste for barnet. Vet ikke om det er til noe trøst ts, men jeg vet hvordan du har det og jeg føler med deg. 

Anonymkode: 01cc4...9a5

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt klassisk at du og far er meldt til barnevernet og overskriften er «stemor kjefter og skriker».

Snakk om å plassere skylden hos andre. 

Anonymkode: 57a5e...89c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk skikkelig vondt i magen av det der. Jeg hadde en sånn far. Kjeft for alt og ingenting. Jeg skulle helst ikke ses eller høres, ble hivd ut for å leke hele dagen uavhengig av vær, flere ganger satt jeg på trappa med frostbitt i tærne fordi jeg ikke turte å gå inn til han og den ufyselige kjæresten hans. Ingen skrek til meg, men den måten de både snakket til meg og oppførte seg rundt meg ødela forholdet mitt til faren min og jeg har absolutt null kontakt med han i dag (har ikke hverken sett eller hørt fra han på 17 år). 

Det å vise en annen følelse enn fornøyd var ikke lov. Jeg ble mobbet og han brukte makten sin daglig for å vise at han var sjef. Var der annenhver helg, så kun i ferier Når vi flyttet langt unna. 

Husker jeg ble syk og kastet opp en gang jeg var der, jeg rakk ikke do, han ble fly forbanna og gadd ikke snakke med meg resten av dagen, og hvertfall ikke trøste eller stelle med meg. 
 

Din eks kommer til å ødelegge ungen med sånn oppførsel. Forholdet deres knuses. Sånne ting er i tillegg vanskelig å bevise, fordi barn ikke vil skape konflikt med/mellom foreldrene. Min far surret alle rundt lillefingeren om vi var med andre, var ikke måte på hvor dedikert pappa han var da. Kvalmt. 

Anonymkode: eb4cf...546

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kall det regel, men jeg sier ikke til ungen at regel nr 5. er at vi pusser tenner, jeg sier at nå skal vi pusse tenner. Gidder ikke diskutere over ordet regel, jeg bruker ikke det ordet fordi barnet gjør som det får beskjed om og hvis ikke så hjelper jeg barnet slik at det lærer. 

Vi har besøk hver eneste dag av kompiser av barnet, svært ofte jeg må minne disse ungene på å både tappe ned og vaske hender. Jeg er helt enig i at det er ekkelt, derfor følger jeg med. Her går alle ungene som er innom på besøk med døra oppe eller på gløtt så man hører om det tappes ned eller vaskes hender. 

Jeg syns bare det er rart at det klager over å kjede deg, det ordet hører jeg aldri hjemme her. Og barnet sier at hjemme er det mye mer å finne på ute og inne. At det kan være en faktor til at barnet ikke vil til pappa er ok, men selvfølgelig ingen grunn for at hen ikke skal dit. Da må hen si til pappa at hen vil finne på noe og faktisk få med far på noe, men problemet der for barnet er vel at far ikke finner på noe så da må barnet fortsette å kjede seg. 
 

Bv var i bildet for snart ett år siden, men avsluttet saken! Far lovet Bv å skaffe mer veiledning siden han holder til i et annet fylke og selv sa på Bv at han trengte det, det har han ikke gjort. 

Og ja mest sannsynlig så ringes Bv av meg i løpet av kort tid fordi det fungerer ikke at jeg skal grue meg til hvert samvær fordi jeg vet far kommer med trusler eller noe annet i løpet av samværet eller rett etter. Jeg smiler og er hyggelig mot far når han henter barnet, tonen er god. Så fort han får motgang fra barnet så får jeg melding. 
ts
 

Anonymkode: 369e0...5a7

Du orker ikke diskutere ordet regel, men skriver ørten innlegg om at far er en idiot som har regler. Ok. Til tross for at reglene er at far krever det samme som du krever, men du bare krever det uten å kalle det ordet regler. Det er så latterlig flisespikkeri! Når du klager over regler høres det jo ut som far har helt urimelige regler.

Noe sier meg at det ikke bare er far og stemor som er ressurssvake og vanskelige her.

Anonymkode: ba3bc...440

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par råd, TS, som du må starte med nå: 

Dokumenter ALT. Dvs. ta opp alle evt samtaler med far, men ta helst all kommunikasjon med far skriftlig, da har du tydelig svart på hvitt hva som skjer. Skriv dagbok over det barnet sier, hvordan barnet er før og etter samvær. 

Ta bidraget via NAV, slik at du får det barnet skal ha uten noe mer innsats fra din side. 

Ta kontakt med advokat. Du trenger noen som kan regelverket og familierett og kan veilede deg ifht hva du kan gjøre. En advokat kan også sende et brev til far med opplysning om at det feks kun blir dagsamvær en periode eller annet, og det vil antakelig gjøre mye større inntrykk enn om du selv prøver å si noe. 

FVK er - som du selv erfarer - helt ubrukelige, mest opptatte av far. BV vil neppe hjelpe dere heller, de bare sier det er "foreldrekonflik" og så gjør de ikke mer. Dessuten - så lenge du har hovedomsorgen er det fortsatt slik at det er DEG de vil ha fokus på ikke far...... Forstå det den som kan, men systemet er IKKE rigget for barnas beste i sånne situasjoner. 

Ikke la far true deg. Så lenge han ikke gjør noe (melder til BV/innkaller til samtale på FVK) så forsøker han bare å skremme deg og da må ikke du la deg skremme. Han har ingen maktmidler! 

og husk: Din oppgave er å ivareta BARNET. Ikke dets forhold til far. Far er en voksen og han er selv ansvarlig for sitt forhold til sitt barn. Møt barnet på hvordan det opplever far og det å være hos far, ikke tving gjennom et samvær som du ser ikke er til barnets beste. 

lykke til - jeg vet at det ikke er enkelt!

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

hvorfor sender du ungen dit i det hele tatt?

Anonymkode: 3c8d3...d7a

Hun kan stoppe samvær selv,MEN far kan gå retens vei og INGEN mann mister omsorg pga dette. Dessverre! Burde du vite🙈

Rud, vold overgrep derimot da skal du se retten gir mor 100% omsorg. Eneste grunnene og!!!!!

Anonymkode: 4d153...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei men sist jeg foreslo dette så ble resultatet at jeg holdt tilbake samvær! Han kom aldri å møtte barnet eller hentet barnet. Jeg hadde ikke nektet far dette, men han bare holdt seg unna fordi jeg hadde sagt at jeg syns barnet skulle bli kjent med stemor før hen måtte sove der. Jeg holdt ikke tilbake samvær med makt, jeg sa hva jeg syns og han hentet aldri barnet. Han ringte ikke for å snakke med barnet på over 3 mnd. 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Slik situasjonen er nå, hadde jo ikke det vært det verste for barnet.

Men skjønner ikke helt hva du skriver. Du holdt tilbake samvær da du foreslo at det skulle være dagssamvær? Slik ordningen er nå, virker mer skadelig for barnet.

Anonymkode: a9ea4...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mye problemer med samvær hos far. Barnet vil ikke dit, far skylder på meg for dette. 
Får far motgang fra barnet så vil han levere barnet til meg og truer med Bv og fvk. Han skulle sende bekymringsmelding fordi han og stemor ikke fikk barnet til å høre på seg. Legger skylden på meg for at deres regler ikke fungerer, barnet er ikke vant til regler hos far da det ikke fantes når han bodde alene. Nå har det kommet en rekke med regler som skal følges uten at de må minne barnet på det.
Barnet er 6 år, kan man virkelig kreve og forvente at et barn på 6 år husker/vil gjøre alt som kreves hele tiden? Jeg forventer ikke dette og minner heller barnet på å gjøre dette og hvorfor man gjør det. Og jeg maser til det er gjort, ingen store problemer som regel!

Barnet fortalte til meg at det var skummelt på rommet så hen ville ikke sove/fikk ikke sove. Barnet begynner da å gråte, får kjeft, gråter mer og så sitter stemor i stua med far og skriker HOLD KJEFT til barnet, noe som da gjør barnet redd og utrygg! Er det så rart barnet ikke vil dit? Eller at de har problemer med å få barnet til å høre på seg? Barnet sier at stemor er sint og streng hele tiden. Stemor har en pedagogstilling i barnehage (har i hvertfall hatt det) og jeg syns det er mye pedagogisk i oppdragelsen fra hennes side, men tilpasset mye yngre barn. Jeg begynner dog å lure litt på hvordan hun kan jobbe med barn om hun er som far og heller ikke tåler motgang fra et lite barn. 
 

Det har vært meg så og si alene i alle år som har tatt meg av barnet, jammen har barnet gitt meg mye motgang også og beholder ikke alltid roen selv, men barnet tåler å få tilsnakk av meg og roper aldri at det vil til far fordi hen ikke får det som hen vil her hjemme. 
Vi har ikke REGLER her hjemme, jeg lærer heller barnet at vi vasker hender fordi vi ikke vil spre bakterier rundt i huset, vi pusser tenner fordi vi ikke vil ha hull i tennene, stygge tenner osv.. Barnet vet hva som er lov og ikke lov, men tester grenser for det! Jeg tar de viktigste kampene, men lar ikke hver dag bli en kamp fra morgen til kveld som det tydeligvis er hos far fordi det er regler fra øyeblikket barnet våkner til det legger seg. 
 

Jeg lurer så fælt på hva jeg skal gjøre 😭 er så lei av skyllebøtter og trusler fra far. Fvk hjalp ikke i det hele tatt, vi ble meldt videre til Bv, som jeg føler at virkelig ikke fulgte opp far og de møtte ikke stemor noe jeg syns de absolutt burde krevd ettersom hun skal ha omsorg for barnet når det er der. 
Hvem andre kan man snakke med? Som kanskje forstår. 

Anonymkode: 369e0...5a7

Hvordan vet du helt sikkert at alt er akkurat sånn? 

Hvordan fungerer ditt hjem helt uten regler egentlig? 

Anonymkode: 34c83...c61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, men barnet kjeder seg og syns det er kjedelig hos far. De finner på svært lite og de gangene de gjør noe så er det stemor som finner på ting og da er det hennes venner eller familie som besøkes. 
Barnet må vaske hender og pusse tenner, men å kalle det for en regel sånn som de gjør med helt hverdagslige ting syns jeg er dumt. Som foreldre så passer man på at slike ting blir gjort, man er med på badet å pusser tennene, man minner barnet på å vaske hender hvis man hører eller ser at dette ikke blir gjort. Vaske hender etter hen har vært på do er en ting barnet glemmer, her hjemme trenger jeg kun å si: du må vaske hendene dine ellers blir det bakterier på alt du tar på. Og da snur barnet i døra på do og vasker hendene sine! Uten noe mer diskusjon. Trenger kun en liten vennlig påminnelse.

Har mistet troen på fvk, de skal være nøytrale, men her handlet ikke noe om barnet - kun om at far er viktigst.

ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Det er min erfaring også, far er så viktig. 

Ellers, barn har godt av å kjede seg og bare bør ikke aktiviseres hele tiden. Kanskje du skal bli flinkere på å la barnet ditt kjede seg i blant og? 

Hvorfor er du så i mot at ting kalles en regel? Tenk på det slik at gjennom hele skoletiden og voksenlivet så må alle forholde seg til regler. Der kalles det også regel/regelverk, lover, arbeidsmiljølov, hvorfor kan du ikke nå velge barnet ditt til at regler finnes av en grunn? 

Anonymkode: 34c83...c61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det stemmer at regler og forventninger er ganske like nå, før har ikke far hatt noen regler eller forventninger og jeg tror det er der problemet ligger. Barnet er vant til at hos far er det slapt, mens nå får han kjeft hvis han ikke hører og det kan være at det er ekstra sårt når det er stemor som skriker hold kjeft. Far dropper gjerne samvær i over en mnd, sånn har det vært flere ganger siste halvåret. Tror det også gjør ting vanskeligere for de når de først har barnet på samvær. 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Du er jo med på alt dette usikre greiene. 

Far dropper samvær, ja da holder du igjen overnatting en stund, pga manglende samvær. Du gjentar til far at samvær skal være jevnlig for å opprettholde kontakten, hver gang det brytes må dere begynne fra 0 med dagsamvær.

At far brått stoppet bidrag er ikke grunn til å gå i offer situasjon. Alle vet at man kan kreve bidrag via nav, gjør du ikke det så godtar du at barnet ikke får bidrag. 

Dokumenter hver gang han dropper samvær så har de ikke noe å ta deg på. 

Anonymkode: 34c83...c61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vurderer det, men etter runden i fjor så vet jeg ikke hvor mye det hjelper. Virker ikke som de tar ting seriøst.

ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Basert på det de skrev om deg, så hadde jeg heller vurdert å ikke gjøre det! De er i ferd med å snu saken mot deg om det blir noe mer. 

Anonymkode: 31cd4...178

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva med at stemor skriker: Hold kjeft? 

Anonymkode: eb731...81f

Dette! Det er virkelig ikke akseptabelt at stemor - eller andre voksne - skriker på 6-åringen å holde kjeft når hen er redd! Det er far som bør sette grenser og følge opp regler etter behov - og far bør også passe på å sette barnet i fokus, slik at hen blir tryggere og trives hos de. Det virker som dette barnet føler seg hverken sett av far eller trygg på stemor og da er veien ikke å kjefte over noen regler eller fortelle barnet å holde kjeft når hen er redd.

Jeg skjønner i hvert fall godt hvorfor barnet føler seg utrygg hos far og ikke vil dit! 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

regine skrev (1 time siden):

Et par råd, TS, som du må starte med nå: 

Dokumenter ALT. Dvs. ta opp alle evt samtaler med far, men ta helst all kommunikasjon med far skriftlig, da har du tydelig svart på hvitt hva som skjer. Skriv dagbok over det barnet sier, hvordan barnet er før og etter samvær. 

Ta bidraget via NAV, slik at du får det barnet skal ha uten noe mer innsats fra din side. 

Ta kontakt med advokat. Du trenger noen som kan regelverket og familierett og kan veilede deg ifht hva du kan gjøre. En advokat kan også sende et brev til far med opplysning om at det feks kun blir dagsamvær en periode eller annet, og det vil antakelig gjøre mye større inntrykk enn om du selv prøver å si noe. 

FVK er - som du selv erfarer - helt ubrukelige, mest opptatte av far. BV vil neppe hjelpe dere heller, de bare sier det er "foreldrekonflik" og så gjør de ikke mer. Dessuten - så lenge du har hovedomsorgen er det fortsatt slik at det er DEG de vil ha fokus på ikke far...... Forstå det den som kan, men systemet er IKKE rigget for barnas beste i sånne situasjoner. 

Ikke la far true deg. Så lenge han ikke gjør noe (melder til BV/innkaller til samtale på FVK) så forsøker han bare å skremme deg og da må ikke du la deg skremme. Han har ingen maktmidler! 

og husk: Din oppgave er å ivareta BARNET. Ikke dets forhold til far. Far er en voksen og han er selv ansvarlig for sitt forhold til sitt barn. Møt barnet på hvordan det opplever far og det å være hos far, ikke tving gjennom et samvær som du ser ikke er til barnets beste. 

lykke til - jeg vet at det ikke er enkelt!

Enig i alt du skriver!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...