Gå til innhold

Hvorfor er det fortsatt et stigma mot single?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Min svigermor har vært singel i over 16 år. Alle i familien min lurer veldig på hvorfor hun er singel, og flere synes litt synd på henne. Hun gjør alt alene, og livet hennes virker stusslig og ensomt. Er stygt redd for at hun blir mer å mer sær, og nå er hun blitt så sær at jeg tror ikke hun vil finne noen hun passer med.. 

Hun bor alene, trener alene, spiser alene og drar på ferier alene. Hun jobber mye men det er en krevende jobb. Hun burde hatt noen å delt livet sitt med, men ifølge henne elsker hun å være singel men hun dater men finner ingen. 

Har begynt å miste trua på henne og menn.. 

Anonymkode: 49945...bad

Så hun trives som singel, men du og din familie synes livet HENNES er så stusselig og ensomt at DERE mener hun bør finne seg noen? 
Når hun selv sier hun trives, så er det ganske respektløst av deg å mene at hun bør finne seg noen, fordi du mener hun har ett stusselig liv. Det du egentlig sier er at du mener din svigermor ikke er i stand til å vurdere selv hvilket liv hun vil leve, fordi det ikke er bra nok for deg... 

Jeg elsker trene alene, og selv når jeg har vært i forhold så vil jeg trene alene. Jeg liker virkelig ikke trene sammen med andre. 
De fleste jeg kjenner som har vært singel lenge elsker reise alene, og velger også heller reise alene enn å reise med venner. Noen av dem velger til og med reise alene selv etter de har funnet seg en kjæreste, fordi de elsker reise alene... 

Anonymkode: 8df79...bf4

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri opplevd det stigmaet. I hovedstaden er det flust av single i alle aldre og ingen bryr seg. Folk skiller seg også hele tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som man dømmer alle som ikke lever med samboer/ektefelle. Det gjelder single, særboere, flerboere osv. Det eneste jeg dømmer single for er at så fort de møter på tøffe tak senere i livet er det mange som blir litt desperate etter å få seg kjæreste. Da er det gjerne litt vanskelig. Blir litt som alkoholikeren som får panikk av alkoholrelaterte skader, han med høyt kolesterol og hjerneslag og blir trist fordi han blir lam eller røykeren med kols. Men det gjelder jo ikke alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Majer skrev (37 minutter siden):

Det eneste jeg dømmer single for er at så fort de møter på tøffe tak senere i livet er
det mange som blir litt desperate etter å få seg kjæreste

Det må være i din subjektive erfaring. Tror de fleste rasjonelle folk opp i åra innser at
verden ikke bryr seg om dem, så da må de adapt and overcome på egenhånd.
Og det er jo en egenskap som de fleste frivillige single har. Det må de ha

Anonymkode: c5f0d...cfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplever ikke noe stigma eller å bli dømt fordi jeg er frivillig singel. Jeg har flere samboerforhold bak meg og har barn, men de siste 10 årene har jeg valgt å ikke ha noen mann i mitt liv. Kan være at noen syns det er litt rart, men å leve sammen med en mann er ikke noe for meg. Nå er de rundt meg så vant til at jeg "bare" er meg, så det er aldri noe tema.

Anonymkode: 02d8f...0a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det veldig mange single i Norge i dag. Jeg tenker det er fordi vi er oppdratt til å være egoistiske, sikre oss selv økonomisk på alle mulige måter og være mest opptatt av en selv. Da er det nok ikke så lett å leve sammen med og ta hensyn til flere. Folk går gjøre dom de selv ønsker, men jeg kommer til å snakke frem familieverdier til mine barn. Å får de selv finne ut av hva som gir dem mening i livet. 

Anonymkode: a4060...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fordi folk flest er i forhold, og nordmenn ser ned på alle som skiller seg ut.

Anonymkode: 657ab...b89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Barnslig, umoden, selvisk, rar.....you name it. Single voksne har fortsatt et stigma i dagens
utviklede og utdannede verden. Så derfor spør jeg hvorfor dette fortsatt er tilfellet?
Hvorfor er single (spesielt voksne) ansett som rare eller outsidere? En skulle tro vi kunne bedre anno 2024.

Diskuter

Anonymkode: c5f0d...cfe

I det virkelige liv så opplever jeg egentlig motsatt. Mange som sier de misunner meg livet hvor jeg har 100% meg selv å tenke på på, 100% prioritet på meg selv, ingen andre å stå til ansvar for. Leve livet til det fulle😁

Egentlig bare her på KG jeg får kommentarer om at jeg er «egoistisk» og at jeg uansett er «dårlig konemateriale» osv😂. Det er jo hele poenget! Jeg ønsker ikke å være en kone.

Da jeg gikk i fra samboeren min for ca 6 år siden, så var det stort sett bare noe familie som lurte på om ikke jeg ønsket «familiepakka». Venner/venninner uttrykte mer at de skulle ønske de også klarte å kun fokusere på seg selv, men følte seg litt fanget pga ting som økonomi, barn osv.

Jeg ønsker min eks-samboer alt vel i livet. En herlig mann som fortjener det beste. Men for min del er det beste, et liv uten et forpliktende forhold💃🏼. I dag priser jeg meg lykkelig over at jeg klarte å gå i fra en herlig mann og et godt forhold ettersom livet som singel gjør meg mer lykkelig en et liv i forhold.

Anonymkode: 607e2...35e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med en lenger oppe som skrev at det handlet nok om at folk ikke vet hvordan de skal forholde seg til andre som velger utenom normen og dermed utenom det de fleste har valgt! Dette syns jeg er litt morsomt fordi jeg har faktisk fått kommentarer for det mottsatte. Giftet meg når jeg var 25 år og ikke måte på hvor mange som mente jeg burde vente og at jeg var for ung. Det er som at enkelte folk aldri blir fornøyd. Nå bryr jeg meg ikke hva andre tenker uansett så de får bare holde på. Hadde det skjedd noe med ekteskapet mitt nå (i en alder av 30) der jeg hadde endt opp alene så tror jeg nok jeg hadde blitt singel resten. Hadde ikke orket å begynne på nytt igjen.

Tror også mange kommer med kommentarer både ene og andre veien fordi de innerst inne er misunnelig på deg. Så er bare å gi blanke f og leve livet som gjør en lykkelig, uansett hva det måtte innebære :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 7.39):

Jeg har jobbet på demensavdeling i 20 år, og kan garantere at du tar feil. Det er de gamles nærmeste slektninger som kommer absolutt oftest på besøk. Spesielt døtrene. 

Anonymkode: 0ad6b...692

Jeg jobber og på sykehjem. Jobbet i eldreomsorgen i over 25 år. Noen få har aldri besøk selv om de har barn og barnebarn. Dette pga dårlig forhold til egne barn, av ulike årsaker. Ellers så har de som har barn og barnebarn i nærheten ofte besøk. Ser og at mange sønner er mye på besøk. Også endel av de som ikke har egne barn og barnebarn har besøk. Av venner, søsken, nieser og nevøer, tidligere naboer, kolleger ol. Ei dame hos oss har sin familie langt unna. Der har familien ordnet med en besøksvenn som kommer ca 1 gang i uken. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå visste jeg ikke at det var et stigma mot single.

Men iht egen erfaring blir man jo litt sær om man er singel for lenge. Da hadde jeg ikke så innmari lyst til at noen skulle blade seg i mine saker og ta seg for mye til rette. Men det går over

Anonymkode: 70ad5...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 17.43):

Det er jo ganske spesielt å tro at du vil ligge blid og førnøyd på dødssenga fordi du tjente noen hundretusener ekstra i året ved å jobbe vekk livet. 

Anonymkode: ba995...809

Hvordan er singel = jobbet mye/jobbet bort livet?

Anonymkode: 08b86...a9b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er singel selv, men aldri lagt merke til at det er noe stigma rundt det.

Anonymkode: aaa2b...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan skulle dette stigmaet arte seg? Må være tull.

Anonymkode: 28793...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det?  Kan aldri si at jeg har merket det, men det kan selvsagt være fordi hva andre mener om hvordan jeg skal leve livet mitt preller rett av...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ut i fra en undersøkelse i 2021 var det da ca 1,4 millioner single nordmenn. Om tallene er bedre eller dårligere i dag vet jeg ikke. 

Jeg ble selv ufrivillig singel. Skilte meg fra eksen for en god grunn. Har hatt et kortvarig forhold etter det. Ikke en god opplevelse. 

Er 41 år. Holder meg bra, og har et noenlunde bra liv nå. Er utadvendt og kommer lett i kontakt med mennesker. Dog føles det ut som datingapper er mitt eneste middel per øyeblikk. Savner tiden i 20 årene man møtte jenter via via. 

Merker på datene mine( ikke alle) at en del har mange uvanlige og til dels urimelige kriterier for en partner - og muligheten til å vokse sammen virker far Fetch da de forventer for mye i starten. 

hva skjedde med å bli kjent, lære av hverandre og utvikle seg sammen? 
En sløv kniv kan fortsatt bli skarp og nyttig.. 

Anonymkode: 98999...7a6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 16.59):

Hvordan skulle dette stigmaet arte seg? Må være tull.

Anonymkode: 28793...035

Det er forskjell på å være frivillig og ufrivillig singel, men uansett går stigmaet ut på backhand komplimenter og kommentarer som går ut på at andre ønsker at du skal finne en partner fordi de selv har eller ønsker en partner. Det kan være alt fra: Du som er så bra burde kunne finne deg en mann, eller jeg unner deg «å finne lykken», og kommentarer som at «det må være deilig å ikke ta hensyn til andre, men feste 24/7 og ligge rundt, som er et stigma noen har om single. Og antagelser om at du alltid er tilgjengelig til samvær og tjenester fordi du ikke har partner. Jeg har kjæreste nå, og han er fantastisk, men jeg var ikke en halv person som singel. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 7.26):

Min svigermor har vært singel i over 16 år. Alle i familien min lurer veldig på hvorfor hun er singel, og flere synes litt synd på henne. Hun gjør alt alene, og livet hennes virker stusslig og ensomt. Er stygt redd for at hun blir mer å mer sær, og nå er hun blitt så sær at jeg tror ikke hun vil finne noen hun passer med.. 

Hun bor alene, trener alene, spiser alene og drar på ferier alene. Hun jobber mye men det er en krevende jobb. Hun burde hatt noen å delt livet sitt med, men ifølge henne elsker hun å være singel men hun dater men finner ingen. 

Har begynt å miste trua på henne og menn.. 

Anonymkode: 49945...bad

Sånn er det for mange

Lever også et slikt type liv,får stadig høre hvis ikke jeg hadde truffet han hadde jeg blitt sammen med deg istedet osv.

Så tror vel mer på tilfeldigheter enn kjærlighet. 

Anonymkode: 0fb99...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...