Gå til innhold

Hvorfor er det fortsatt et stigma mot single?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barnslig, umoden, selvisk, rar.....you name it. Single voksne har fortsatt et stigma i dagens
utviklede og utdannede verden. Så derfor spør jeg hvorfor dette fortsatt er tilfellet?
Hvorfor er single (spesielt voksne) ansett som rare eller outsidere? En skulle tro vi kunne bedre anno 2024.

Diskuter

Anonymkode: c5f0d...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo ganske spesielt å tro at du vil ligge blid og førnøyd på dødssenga fordi du tjente noen hundretusener ekstra i året ved å jobbe vekk livet. 

Anonymkode: ba995...809

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke si jeg har opplevd det, aldri fått noen kommentarer på det. 

Og hva folk tenker gir jeg fullstendig faen i, eneste som betyr noe er at mitt valg gjør meg lykkeligere 

Anonymkode: 99594...688

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo ganske spesielt å tro at du vil ligge blid og førnøyd på dødssenga fordi du tjente noen hundretusener ekstra i året ved å jobbe vekk livet. 

Eh, hæ?

Det er fullt mulig å ha meningsfulle forhold som ikke er romantisk og en meningsfull vanlig jobb som singel.

Anonymkode: 4613a...0d3

• Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du antar at absolutt alle voksne som er single, er det fordi de vil bruke all sin tid på karrieren? Ingen er ufrivillig single? ingen blir noensinne såret og forlatt, og det er en selvfølge at alle finne noen å elske som også kan elske dem? Eller svarte du i feil tråd?

Anonymkode: b964c...973

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror mange er redd for å ende opp alene selv og at de dermed projiserer den frykten over på andre mennesker. Litt sånn, "du må ikke kaste bort livet ditt med å være alene". Men de ser ikke at mange faktisk genuint trives som singel i perioder eller til og med hele livet. De har bare ikke opplevd dette selv fordi de ikke har funnet fred med den de er og dermed trenger de konstant bekreftelse fra andre for å føle seg i vater.

Jeg føler at de som er i forhold og har "funnet seg selv" og har ro inne i seg selv, ikke har noen negativ holdning til meg som singel i det hele tatt. Det at jeg er singel er ikke noe de tenker på som verken negativt eller positivt. Det er bare sånn det er. Mitt valg.

Anonymkode: a9248...b56

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heftig

Ikke vet jeg, men jeg syns alle som er i forhold og/eller ekteskap er ganske tullete som tror på noe så teit som evig kjærlighet/monogami/whatever. Jeg biter ikke på fasaden og tro meg når jeg sier at jeg er glad for at jeg er singel. 

Ser ingen grunn til å være i et forhold når jeg ikke ønsker barn, så slik er det. Om noen syns det er rart får det være deres sak. Jeg syns det er rarere å være i et langvarig forhold når det ikke er naturlig for mennesker å være monogame over lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplever det ikke som et stigma, mer at enkelte viser misunnelse. Noen tror merkelig nok at det er økonomisk gunstig å være alene, blant annet. Og jeg opplever en del foreldre som kommenterer på hvor godt jeg har det som kan sove om natten, feriere uten barn osv. Så i neste åndedrag lurer de på om jeg ikke skal ha barn snart 😅

Anonymkode: c4bd2...a15

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor møter du dette stigmaet? Jeg har aldri opplevd det, og ingen av mine single venner har nevnt noe slikt heller.

Anonymkode: 8df79...bf4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For du tror dermed barn og barnebarn ligger der blide og fornøyde? De som ikke gidder å besøke bestemor fordi hun lukter "gammel dame" og snakker om det samme hele tiden?

På de fleste eldrehjem i Norge finner vi eldre med både barn,barnebarn og oldebarn og de fleste av dem får sjeldent besøk av alle disse familiemedlemmene...men for all del,lur deg selv til å tro noe annet🙂

Anonymkode: 7ab58...565

• Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor møter du dette stigmaet? Jeg har aldri opplevd det, og ingen av mine single venner har nevnt noe slikt heller.

Anonymkode: 8df79...bf4

Personlig har jeg bare møtt sånne holdninger fra folk som er i ødelagte forhold og single menn som liksom skal "advare" meg om ensom alderdom😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd stigma, men har ofte følt meg utenfor når de fleste rundt meg er i parforhold. 

Mitt problem har heller vært at folk nærmest tar det som en selvfølge at en person som meg, med både autisme og fysisk funksjonshemming, skal være singel. Jeg har ofte hatt følelsen av å ikke være god nok til å finne meg en kjæreste. 

Min mamma gjentok i årevis at jeg trenger ikke noen mann for å ha et godt liv, og kan ha det fint aleine også. 

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jobber standard dagjobb og ingen høy inntekt. Likevell singel gitt 😂

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er langvarig singel. Men jeg har vært gift, fått barn, og vært i noen andre forhold og. Men nå har jeg vært singel i 9 år, og trives veldig godt med det. Men jeg har fått høre at det er synd på meg, en trodde at jeg ikke klarte å få meg kjæreste, en venninne prater bare om at jeg må få meg kjæreste, for det er den eneste store lykken. Og noen prøver å matche meg med noen. Og jeg trives som singel. Prater jo aldri om menn, eller at jeg savner en kjæreste.

Anonymkode: 270cd...fbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig mange som har sterkt behov for at alle skal velge A4 livet. Alle skal følge og nå de samme milepælene; Utdanning, gifte seg, kjøpe hus, få barn.

Når noen faller utenfor dette A4 livet, så reagerer folk, hvorfor? Ja si det. Noen tar det ganske så personlig at folk velger bort normen. Det virker nesten som om de føler at de blir dømt selv for valget de har tatt, og føler seg truet på en eller annen måte. At de blir møtt mer kanskje tanker de selv har hatt, og blir tvunget til å se det livet de kunne hatt selv.

Det er ikke godt å si egentlig. Jeg personlig trives veldig godt som singel og barnløs i tillegg. Jeg ser frem til å ikke være tvunget til å ta ut ferie midt på sommeren når alle andre også har ferie. Jeg ser frem til å gjøre akkurat det jeg ønsker, når jeg ønsker det. Ingen andre å ta hensyn til 😄

Anonymkode: 01238...1ca

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg var selvvalgt og lykkelig singel frem til jeg var 31. Fikk ikke noen kommentarer på det som regel. Unntaket var vel fra kvinner som har drømt om å gifte seg siden de gikk i barnehage og aldri har vært komfortable med selvstendighet.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De fleste selvvalgte single bruker livet sitt på akuratt det de vil, så det er all grunn til å tro de vil være fornøyde ved livets slutt. Om gleden i livet er jobb, reiser eller å sitte hjemme i eget selskap så har de valgt det fordi de vil det.

Anonymkode: c57cc...60e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min svigermor har vært singel i over 16 år. Alle i familien min lurer veldig på hvorfor hun er singel, og flere synes litt synd på henne. Hun gjør alt alene, og livet hennes virker stusslig og ensomt. Er stygt redd for at hun blir mer å mer sær, og nå er hun blitt så sær at jeg tror ikke hun vil finne noen hun passer med.. 

Hun bor alene, trener alene, spiser alene og drar på ferier alene. Hun jobber mye men det er en krevende jobb. Hun burde hatt noen å delt livet sitt med, men ifølge henne elsker hun å være singel men hun dater men finner ingen. 

Har begynt å miste trua på henne og menn.. 

Anonymkode: 49945...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For du tror dermed barn og barnebarn ligger der blide og fornøyde? De som ikke gidder å besøke bestemor fordi hun lukter "gammel dame" og snakker om det samme hele tiden?

På de fleste eldrehjem i Norge finner vi eldre med både barn,barnebarn og oldebarn og de fleste av dem får sjeldent besøk av alle disse familiemedlemmene...men for all del,lur deg selv til å tro noe annet🙂

Jeg har jobbet på demensavdeling i 20 år, og kan garantere at du tar feil. Det er de gamles nærmeste slektninger som kommer absolutt oftest på besøk. Spesielt døtrene. 

Anonymkode: 0ad6b...692

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Min svigermor har vært singel i over 16 år. Alle i familien min lurer veldig på hvorfor hun er singel, og flere synes litt synd på henne. Hun gjør alt alene, og livet hennes virker stusslig og ensomt. Er stygt redd for at hun blir mer å mer sær, og nå er hun blitt så sær at jeg tror ikke hun vil finne noen hun passer med.. 

Hun bor alene, trener alene, spiser alene og drar på ferier alene. Hun jobber mye men det er en krevende jobb. Hun burde hatt noen å delt livet sitt med, men ifølge henne elsker hun å være singel men hun dater men finner ingen. 

Har begynt å miste trua på henne og menn.. 

Anonymkode: 49945...bad

Dere er jo rimelig dumme hele gjengen som bruker tid på å synes synd i en dame som elsker livet sitt. Du er redd hun skal bli for sær? Det spiller da ingen rolle da hun kun har seg selv å ta hensyn til. Om noen er sær her så er det jo du som tror det alltid er så fantastisk "å ha noen å dele livet sitt med".

Om man er på et punkt i livet der man er komfortabel med og nyter eget selskap uten å være avhengig av andre, da har man virkelig hatt en stor seier i livet om du spør meg.

Jeg datet også litt som frivillig singel, men da var det for sex. Det var ingen som var verdt å gi opp singellivet for. Livet var rett og slett for bra.

Anonymkode: c57cc...60e

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...