AnonymBruker Skrevet 14. juli #1 Del Skrevet 14. juli Jeg har lenge gått rundt 15000 skritt daglig i kuppert terreng og mange oppoverbakker og følte meg klar til å begynne å jobbe litt. Men jeg får umiddelbart, på første steg, vondt foran langt skinnbenet, som en kniv hogger til når jeg lander. Har også fått veldig vondt under føttene, det er en kokstant smerte som blir verre når jeg går. Smerten sitter spesielt i buen som går fra hælen og mot tærne. Samboeren min masserer føttene og det føles som en sene er veldig stram. Jeg får også vondt under hælen og tåballene. Jeg har aldri hatt en løpekropp, jeg er mer laget for styrketrening, men hva er dette? Å få vondt fra første joggesteg kan da umulig være betennelse som jeg leser at mange løpere får. Jeg har 26 i bmi, men det er vel ikke så tungt at det er selve benet som holder på å knekke under vekten når jeg lander? Anonymkode: f28d8...642 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli #2 Del Skrevet 14. juli Feil type sko, betennelse du ikke er klar over, behov for mer styrke/riktig styrketrening? Jeg ville snakket med en fysioterapeut. Anonymkode: 4570b...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli #3 Del Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Feil type sko, betennelse du ikke er klar over, behov for mer styrke/riktig styrketrening? Jeg ville snakket med en fysioterapeut. Anonymkode: 4570b...48f Det kan forøvrig også være at du går for mye på en gang, at du ikke har hatt en gradvis tilvenning til aktivitet i forhold til hva som er gunstig for dine muskler/ledd. Jeg gikk på en smell der selv, og måtte porsjonere aktivitet til mindre og hyppigere slik at musklene fikk restituere seg bedre. Anonymkode: 4570b...48f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli #4 Del Skrevet 14. juli Vet du forresten hvor lavt/høyt drop joggeskoene dine har? Hvis du ikke er vant til å jogge, så kan for lavt dropp føre til smerter. Hvis du googler modellen, så står det gjerne på nettsiden. Anonymkode: 4570b...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli #5 Del Skrevet 14. juli Dersom du har stive muskler og stramme sener så kan du få vondt ved første steg. Ville tatt en tur til fysio med plagene. Har du prøvd å jogge i ulendt terreng? Anonymkode: 9056d...447 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli #6 Del Skrevet 14. juli Beinhinnebetennelse i leggen samt plantar fascitt Anonymkode: 70d17...359 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli #7 Del Skrevet 15. juli Tipper du bruker feile sko 🙂 Ikke bruk samme sko du går tur med når du prøver å løpe🙂 Anonymkode: 5f82c...651 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #8 Del Skrevet 16. juli Min første tanke var også skoene, siden det kom med én gang, før du burde kunne klare å jogge på deg problemet. Men ellers ville jeg tatt det opp med legen om det fortsetter, sånn at ikke de smertene skal sette stopper for aktiviteten din. Løper du i kupert terreng, på de samme stedene som du har pleid å gå? Jeg har hatt akkurat samme utgangspunkt som deg. Gikk mye i skogen, mye på stier og kupert terreng, frem til jeg begynte å jogge på de samme strekningene for et år siden. Det anbefales Men jeg fikk skikkelig trøbbel med anklene en periode. Her var det for fort for mye, helt klart. Men jeg kjøpte meg også et par sko som var ment for løping i terrenget, siden det er det jeg først og fremst gjør. De var dyre, og jeg var egentlig litt frustrert over at løpesko så ut til å være en helt egen, og veldig dyr, vitenskap. Men akkurat de skoene var gode for meg, jeg merker at de gir en del støtte til anklene, og så har de godt grep så en ikke så lett sklir på sleipe steiner og røtter. Jeg har skjønt at en helst bør få hjelp til å velge i butikken, det som passer for én er ikke nødvendigvis det best for annen. Men i hvert fall, har du tenkt å løpe mye i terreng, kan jeg anbefale å investere i terrengløpesko. Anonymkode: 3d012...164 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #9 Del Skrevet 16. juli On 7/14/2024 at 1:33 PM, AnonymBruker said: Jeg har lenge gått rundt 15000 skritt daglig i kuppert terreng og mange oppoverbakker og følte meg klar til å begynne å jobbe litt. Men jeg får umiddelbart, på første steg, vondt foran langt skinnbenet, som en kniv hogger til når jeg lander. Har også fått veldig vondt under føttene, det er en kokstant smerte som blir verre når jeg går. Smerten sitter spesielt i buen som går fra hælen og mot tærne. Samboeren min masserer føttene og det føles som en sene er veldig stram. Jeg får også vondt under hælen og tåballene. Jeg har aldri hatt en løpekropp, jeg er mer laget for styrketrening, men hva er dette? Å få vondt fra første joggesteg kan da umulig være betennelse som jeg leser at mange løpere får. Jeg har 26 i bmi, men det er vel ikke så tungt at det er selve benet som holder på å knekke under vekten når jeg lander? Anonymkode: f28d8...642 Plantar fascitt. Hadde det nylig selv. Det kommer av over- eller underbelastning. Folk som trener veldig mye, eller som sitter veldig mye stille. Det behandles med betennelsesdempende, og tøyeøvelser kan forhindre det i fremtiden. Kontakt lege. Anonymkode: 52c41...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 22. juli #10 Del Skrevet 22. juli Plantar fascitt+ beinhinnebetennelse. Varier underlag og sko. Pass på teknikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå