Gå til innhold

Jeg tror ikke noe på at gjennomsittshøyden for kvinner i Norge er 167.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Teoretisk sett vet jeg det men føler meg sjeldent veldig lav når jeg er ute blant folk, og mange jeg snakker med er ca like lave

Anonymkode: 975bb...309

Var ikke meningen å ta på anonymknappen🙂^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er 162. Min søster 158 og min mor 160. Min tante og mine søskenbarn også under 160. Ingen over 168. Så i vår fa,ile stemmer det🙂 Lengste venninna jeg har er 178 og hun har problemer med å finne kjæreste pga hun e så høy (påstår hun;). De fleste venninnene mine av de er under 170. Husker ikke i hvilken anledning dette ble tema, men mest sannsynlig ifm snakk om betydning av høyde hos menn. At det ikke hadde så mye å si, men at vår erfaring er at både kvinner og mennene foretrekke å være litt lengre enn damene. Og det skal ikke så mye til egentlig siden damer i Norge ikke er spesielt høye.

Litt på siden, men en ting jeg forresten merket meg noen år tilbake da jeg bodde i København noen år er at danske menn er ganske mye høyere enn norske i snitt. Det var påfallende. ALLE var høye.  Vet jo det finnes lav danske menn, feks Mads Michelsen, men jeg er sikker på gjennomsnittshøyden på voksne menn i Danmark (evt København)må være høyere enn her hjemme.

Anonymkode: e2c56...251

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når noe ikke stemmer med det man observerer i virkeligheten så burde man sjekke hvor disse tallene kommer fra.

Og når det kommer til høyde på norske kvinner så finnes det ikke gode data. Derfor er påstanden om at gjennomsnittskvinnen i norge er 167 cm høy en svært svak påstand nesten uten hold i virkeligheten. Faktisk stoler jeg mer på data om gjennomsnittslengden på norske menns peniser, selv om de er selvrapportert av et lite utvalg menn. Så upålitelige er tallene bak gjennomsnittskvinnens høyde i Norge.

Min hypotese er at gjennomsnittshøyden til kvinner i Norge er 175 cm.

Anonymkode: 14f86...5b3

Jeg er 178 og de fleste er merkbart lavere enn meg. Men det fine med statistikk er at du trenger ikke å tro, det holder å lese. 

Anonymkode: 45645...ca3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 167, mine venner er høyere enn meg igjen. 

Anonymkode: 7483b...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

160 er veldig lavt

Anonymkode: 4e509...ef7

160 er ikke «veldig lavt» det er 7 cm. Under snittet. Det er mange menn på 173 også😊

Anonymkode: 6e63c...c39

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

At du synes det er veldig lavt, betyr fortsatt ikke at det er få kvinner som er 160 😂

Anonymkode: a5122...9ae

Jeg kjenner ikke mange kvinner som er så lave som 160. 
Jeg tror at gjennomsnittshøyden må være 167, slik som statistikken tilsier. Hadde kanskje trodd den var litt høyere

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tipper gjennomsnittshøyden blir høyere snart. Jeg er 175cm, og jobber som lærer på videregående skole. Veldig mange jenter som er 180+, slik var det ikke for 10-20 år siden... 

Anonymkode: 1f648...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 173 og høyere enn de fleste kvinner, men jeg føler meg aldri spesielt høy og det er alltid noen som er høyere. Tror 167 stemmer bra. Kvinner i Nord Norge trekker nok også snittet litt ned. 

Anonymkode: aca3c...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 165 som voksen. Med årene har jeg krympet til 161. Min datter har aldri vær høyere enn 157, så vi to trekker ned gjennomsnittshøyden 😂 jeg ble høyere enn min mor var. De fleste jeg kjenner er høyere enn meg.  Det plager meg kun når jeg skal ha noe på øverste hylle i kjøkkenskapene, men en liten to trinns gardintrapp står jo tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså gjennomsnittshøyden er ikke det samme som høyden til folk flest. 

Det er heller ikke slik at hvis du er 1.67 cm så vil halvparten av kvinnene være lavere enn deg og den andre halvparten være høyere. 

I et gjennomsnitt legger man sammen høyden til alle og deler på antall personer. Altså vil noen som er ekstra høye dra snittet opp, og noen som er ekstra lave dra snittet ned. 

Det finnes ikke så veldig mange kvinner som er over 1.80 i Norge, og svært få som er over 1.85

Men det finnes nok en del kvinner som er under 1.60, og også en del under 1.55 disse drar nok snittet nedover, slik at det blir «kunstig lavt», altså at gjennomsnittet faktisk ikke representerer en normal på den måten man ofte tenker på normal. 

Det er samme prinsipp som failer når man snakker om gjennomsnittsinntekten, bare motsatt. Noen få her i landet tjener så mye at de drar opp snittet og den lønnen som da blir gjennomsnittlig er egentlig litt over det nivået som er normalt. 

Enkel matte, men likevel vanskelig. 

Anonymkode: e7aa4...816

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså gjennomsnittshøyden er ikke det samme som høyden til folk flest. 

Det er heller ikke slik at hvis du er 1.67 cm så vil halvparten av kvinnene være lavere enn deg og den andre halvparten være høyere. 

I et gjennomsnitt legger man sammen høyden til alle og deler på antall personer. Altså vil noen som er ekstra høye dra snittet opp, og noen som er ekstra lave dra snittet ned. 

Det finnes ikke så veldig mange kvinner som er over 1.80 i Norge, og svært få som er over 1.85

Men det finnes nok en del kvinner som er under 1.60, og også en del under 1.55 disse drar nok snittet nedover, slik at det blir «kunstig lavt», altså at gjennomsnittet faktisk ikke representerer en normal på den måten man ofte tenker på normal. 

Det er samme prinsipp som failer når man snakker om gjennomsnittsinntekten, bare motsatt. Noen få her i landet tjener så mye at de drar opp snittet og den lønnen som da blir gjennomsnittlig er egentlig litt over det nivået som er normalt. 

Enkel matte, men likevel vanskelig. 

Anonymkode: e7aa4...816

Jeg tror ikke det er en del kvinner som er under 1.55. Så mange kortvokste har vi vel ikke i Norge?

»Hos ferdig utvokste defineres derfor kortvoksthet som høyde lik eller under 154 cm for kvinner»

https://www.sunnaas.no/fag-og-forskning/kompetansesentre-og-tjenester/trs-kompetansesenter-for-sjeldne-diagnoser/sjeldne-diagnoser/kortvoksthet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tror ikke det er en del kvinner som er under 1.55. Så mange kortvokste har vi vel ikke i Norge?

»Hos ferdig utvokste defineres derfor kortvoksthet som høyde lik eller under 154 cm for kvinner»

https://www.sunnaas.no/fag-og-forskning/kompetansesentre-og-tjenester/trs-kompetansesenter-for-sjeldne-diagnoser/sjeldne-diagnoser/kortvoksthet

Og 165 for menn, står det. Da er det ihvertfall mange i min samboers familie som defineres som "kortvokste". De er fra Finnmark.

Jeg trodde kortvoksthet var lavere enn dette. Mener å en gang i tiden å ha lest et eller annet sted at det er under 150 for kvinner og under 160 for menn. Mulig de har justert opp grensen i takt med at gjennomsnittshøyden har økt?

Anonymkode: b6e6f...877

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er 178 og de fleste er merkbart lavere enn meg. Men det fine med statistikk er at du trenger ikke å tro, det holder å lese. 

Anonymkode: 45645...ca3

Forholder meg til statistikken.  
I denne tråden kappes folk om å gjøre oss til kortvokste eller kjemper - basert på eget øyemål/oppfatninger

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når noe ikke stemmer med det man observerer i virkeligheten så burde man sjekke hvor disse tallene kommer fra.

Og når det kommer til høyde på norske kvinner så finnes det ikke gode data. Derfor er påstanden om at gjennomsnittskvinnen i norge er 167 cm høy en svært svak påstand nesten uten hold i virkeligheten. Faktisk stoler jeg mer på data om gjennomsnittslengden på norske menns peniser, selv om de er selvrapportert av et lite utvalg menn. Så upålitelige er tallene bak gjennomsnittskvinnens høyde i Norge.

Min hypotese er at gjennomsnittshøyden til kvinner i Norge er 175 cm.

Anonymkode: 14f86...5b3

Jeg har to damer i nær familie som er over 175, resterende 19 (tanter/kusiner/søsken/mor) er rundt 165 og ned 146 så nei. 

Jeg er selv 167 cm og ser ekstremt mange kvinner  som er rundt samme høyde så her er jeg uenig med deg. 

Anonymkode: 701ef...a43

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Kan godt være gjennomsnittet er feil, men tviler på at det er så mye som 175! Jeg er så høy og veldig få er høyere enn meg, de fleste er kortere. 

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nåja man må vel måles for å få pass så vil anta tallene kommer derifra ellerno. Jeg er selv 167 og kjenner vel omtrentlig like mange som er mye lavere enn meg som mye høyere. Så jeg tror det stemmer :) og hvertfall ikke langt unna om noe

Anonymkode: 7fee5...809

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nederlenderne er de høyeste i Europa, og gjennomsnittshøyden for kvinner i Nederland er rett over 170 cm. Da er det litt rart om den skal være høyere i Norge, når vi ligger lenger ned på lista over høyde både for menn og kvinner.

Dessuten så måles vel gjennomsnittshøyden basert på alle som har fast opphold i Norge. Gjennomsnittet hadde kanskje vært høyere om man kun regnet med etniske nordmenn, men da blir det plutselig spørsmål om hvor grensen skal gå for gener utenfra, og før vi vet ordet av det er vi i Tyskland på 1930-tallet. Vi har mange folkeslag som bor her i Norge som i gjennomsnitt nok er lavere enn nordmenn. Samene er ett eksempel, og i tillegg har vi en viss innvandring fra for eksempel Thailand og Filippinene. 

Jeg tror gjennomsnittet er ganske riktig. Jeg stoler i alle fall mer på det, enn observasjoner fra vennegjengen til TS, der alle kvinner tilfeldigvis er ganske høye.

Anonymkode: 806e0...0ee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det fins mange kvinner som er under 155. Er selv 153 høy og treffer ofte folk på min egen høyde. De fleste kvinne er så klart høyere enn meg. 

Anonymkode: 0f7e7...c75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror maks 10% er på min høyde 161cm eller lavere.

Anonymkode: 6f633...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror 167 stemmer ganske bra, jeg. Tror gjennomsnittet hadde blitt ganske nærme 167 på f.eks arbeidsplassen min eller i vennegjengen min. Selv er jeg 165 og treffer veldig sjeldent på damer over 175 (som Ts antyder er det reelle gjennomsnittet). Da kjenner jeg faktisk flere som er ca 160. Kjenner nok flest rundt 170.

Anonymkode: e78fd...0c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...