Gå til innhold

Stipendiatstillinger og pendling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på en stipendiatstilling nær Oslo, men bor i en heeeeeelt annen kant av landet. Jeg har ingen mulighet til å flytte (mange grunner). Er det noen måte å løse dette på, eller kan jeg bare gi opp? Pendler folk i slike stillinger?

Anonymkode: b2e47...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, det spørs hva som står i stillingsbeskrivelsen. Er det en 4 årig stilling er det 25% pliktarbeid (undervisning, veiledning), da er det lurt å bo i nærheten. Å være stipendiat er veldig krevende og det er veldig lurt å ha veileder og kollegaer rundt seg. Anbefaler derfor ikke å pendle. Noen universiteter/høgskoler krever at kandidaten bor der de er stipendiat. 

Anonymkode: e8212...a70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig med residensplikt på minst ett år. Du skal være en del av forskningsmiljøet og motta veiledning. Det er ikke noe du kan gjennomføre på 100% hjemmekontor. Pendling for å ta emner (opplæringsdelen på 30 studiepoeng) er ikke tilstrekkelig. Du bør ta opp dette på intervju. Da må du finne ut om de er interesserte i å få tilrettelagt for deg - og om du kan møte de kravene til tilstedeværelse - eller om de stiller krav til at du skal ha kontorsted der i tre år. 
Jeg er veileder på PhD selv, og har erfaring med problemstillingen. Utstrakt bruk av hjemmekontor er IKKE heldig og jeg anbefaler det absolutt ikke.

Anonymkode: 3b744...716

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at noen steder er det mulig å ha kontorsted hovedsaklig ved et annet universitet (som de gjerne samarbeider med), eller ved arbeidsplassen (ved nærings-PhD), men også da er det vanlig med residensplikt på ett år ved gradsgivende institusjon. Det er nok varierende grad av fleksibilitet der. 

Anonymkode: 3b744...716

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du høre med arbeidsgiver, det er kun de som kan svare.

Normalen er uansett residensplikt, og at du er en faktisk del av forskningsmiljøet du blir ansatt i, enten det er ved et universitet, institutt eller annet. Men har de ikke andre foretrukne søkere, kan det av og til være forhandlingsrom. 

Anonymkode: 1c080...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...