Gå til innhold

Hvorfor snakke om det hele tiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt ei venninne på besøk fra i går og til i dag. Vi lever forskjellige liv. Jeg jobber i full stilling har mann og barn og ett hektisk liv. Hun er singel, barnløs og ufør. I hele går kveld og i dag ettermiddag sa hun mange ganger om hvor godt det er bo og alene og ha det rolig og ingen forstyrrelser. Jeg skjønner at det er godt, men hadde ikke trengt å høre det x antall ganger. Kan jeg si at jeg har hørt det og trenger ikke å høre det flere ganger? Eller skal jeg bare nikke og smile og høre på det gang på gang? 😜

Anonymkode: 38f9d...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du kan kommenterer at hun har sagt det noen ganger nå. Spør henne om hun synes det er slitsomt å være hos deg hvor det er mann og barn.

Anonymkode: be2a3...19d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte snakker du til henne om barna dine da?  og generelt hvor ofte snakker du om barna dine til andre mennesker?

Jeg har en følelse på at foreldre liker å snakke om sitt liv og sine barn ganske ofte både til de som ønsker å høre det og de som ikke ønsker å høre på.

Men viss det plager deg veldig at hun er fornøyd med livet sitt og du ikke har noe interesse av å lytte er det jo mulig å si noe om det.

Anonymkode: 0a6e2...653

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor ofte snakker du til henne om barna dine da?  og generelt hvor ofte snakker du om barna dine til andre mennesker?

Jeg har en følelse på at foreldre liker å snakke om sitt liv og sine barn ganske ofte både til de som ønsker å høre det og de som ikke ønsker å høre på.

Men viss det plager deg veldig at hun er fornøyd med livet sitt og du ikke har noe interesse av å lytte er det jo mulig å si noe om det.

Anonymkode: 0a6e2...653

Snakker nesten aldri om barna mine til henne. Grunnen er at hun ikke har barn selv og kan ikke sette seg inn i situasjonen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig hun synes det er slitsomt å være hos deg, men også mulig det er skjult misunnelse 

Anonymkode: a72b4...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakker nesten aldri om barna mine til henne. Grunnen er at hun ikke har barn selv og kan ikke sette seg inn i situasjonen 

Ovenfra og ned-holdning-alarm incoming. 

Anonymkode: ad175...52f

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har hatt ei venninne på besøk fra i går og til i dag. Vi lever forskjellige liv. Jeg jobber i full stilling har mann og barn og ett hektisk liv. Hun er singel, barnløs og ufør. I hele går kveld og i dag ettermiddag sa hun mange ganger om hvor godt det er bo og alene og ha det rolig og ingen forstyrrelser. Jeg skjønner at det er godt, men hadde ikke trengt å høre det x antall ganger. Kan jeg si at jeg har hørt det og trenger ikke å høre det flere ganger? Eller skal jeg bare nikke og smile og høre på det gang på gang? 😜

Jeg er syk og ufør og har en venninne som sier om igjen og om igjen at det er så fantastisk å ha så mye glede i livet og være så velsignet (når hun snakker om mann og barn) eller at hun er så glad for at hun har en meningsfull jobb og at hun har så bra arbeidsmoral osv. 

Jeg lurer på det samme, om det er innafor å si at jeg har hørt det nå. 

Anonymkode: fdb38...2df

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun er ensom og skjuler det.

Anonymkode: 3c0f4...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart å si det mange ganger!

Jeg tenker det veldig ofte når jeg er hos folk hvor det er veldig hektisk, jeg blir dritsliten av å være med barn for lenge for eksempel. Jeg tror foreldre får noen slags innebygde ørepropper etter hvert, blir vant med det, men jeg blir gal av det. 

Men jeg sitter ikke og sier det mange ganger.. 

Det kommer ikke opp naturlig i samtale heller, eller noe? Du snakker om ditt hektiske liv for eksempel, eller så kan det være ungen din skriker og skråler ganske mye, som du ikke hører pga øreproppene men som hun på en indirekte måte kommenterer, for eksempel.

Anonymkode: 5a9e4...d2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ærlig, men vennlig: Du kan forsøke å si noe som: "Jeg skjønner at du setter pris på roen og stillheten, og det er flott for deg. Men jeg føler at jeg har hørt dette mange ganger nå, og det kan være litt mye for meg."

Bytt emne: Hver gang hun begynner å snakke om dette, kan du prøve å styre samtalen over på noe annet. Du kan for eksempel spørre om noe hun er interessert i eller hva hun har planer om fremover.

Sett grenser: Hvis det blir for mye for deg, kan du sette grenser på en høflig måte. Du kan si noe som: "Jeg setter pris på at du deler hvordan du har det, men akkurat nå er det litt mye for meg. Kan vi snakke om noe annet?"

Vær empatisk, men tydelig: Du kan vise forståelse for hennes situasjon samtidig som du uttrykker dine egne følelser. For eksempel: "Jeg forstår at du nyter stillheten, og det er viktig for deg. Men jeg føler meg litt overveldet når du nevner det så ofte, spesielt siden livet mitt er så hektisk."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...