Gå til innhold

Min nabo lever med nedrullede gardiner 24/7

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 0.00):

Hvorfor?

Ts

Anonymkode: dd498...2e3

Gidder ikke ta dem opp. Skal vi se på tv orker vi ikke «glare»/gjenskinn fra sola. Så derfor er de nede, de blir nede fordi ingen gidder ta de opp. 

Anonymkode: 0b863...de0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norsk? Dette er vanlig i mange land.

Anonymkode: 85da2...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det ofte. Er lyssky . Skal vel du drite oppi hva folk gjør, TS! Helt alvorlig 

Anonymkode: 7ddbe...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg, så muligens gørrlei han er av sine fordømmende naboer som ikke klarer å oppføre seg som folk. 
Å legge seg oppi folks hva-som-helst og lage det til et helårsproblem i titalls år...det er elendig oppførsel, ts.  
Jeg blir irritert selv av sånne petimetre!  :fy: HUFF!!!
Jeg er høflig: "
Petimeter, betyr en pedantisk og småskåren (smålig, trangsynt) person.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nettopp på grunn av sånne naboer som dette at denne mannen har rullegardinene nede. Hadde han ikke hatt det, hadde vel TS og resten av gjengen glodd inn og hengt seg opp i noe annet feil, som plassering av møbler, for mye/lite lys, for rotete osv.

Jeg er introvert og liker ikke tanken på at andre skal se inn i leiligheten/huset, så da jeg bodde i borettslag hadde jeg gardiner og persienner for alle vinduene. Nå når jeg bor utpå bygda trenger jeg det ikke lenger, bortsett fra når det blir for mye lys i stua.
Det finnes mange grunner til å ha noe for vinduene, og alle grunnene er like gode. Hva man gjør i sin egen bolig er da ikke noe andre har noe med, så lenge man ikke bråker eller er til bry.

Anonymkode: 2eac1...422

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 16.51):

Hvis du hadde hatt en nabo i etasjen under som alltid hadde hvite rullegardiner nede, uansett vær, dag og tidspunkt på døgnet, så hadde du helt sikkert lurt på hvorfor du også.

Ts

Folk er forskjellige. Her har du faktisk mulighet til å se litt innover i deg selv, og spørre deg selv hvorfor dette uroer deg? Hvorfor synes du at alle skal slippe solen inn og være som deg for at du skal føle deg trygg?   

Min samboer liker helst å ha på lite lys, og gardinene for, han vil få følelsen av at han er i sin egen private hule fordi da får han ro i sjela. Jeg har for lengst forsonet meg med det. Vi har møttes ett sted på halvveien. Det betyr ikke at han hater solen. Han elsker den, og jobber masse i hagen, men når han går inn vil han ha fred fra alt stimuli som er der ute. Noen er jo høysensitive vettu. Samboer mener også de i huset ganske langt oppe for oss kan se ned inn i stua vår, og han liker ikke tanken på det, selvom jeg mener det er klin umulig at de kan se noe mer enn heelt ytterste av vår stue, hvis de står klint inni vinduet sitt, noe jeg ser på som høyst uannsynlig at vi er så interessante for dem. Men det handler ikke om det. Det er følelsen bare. Jeg har selvfølgelig diskutert dette med min kjære, fordi jeg bor med han og er litt uenig, men du trenger ikke finne ut av hvorfor din nabo er sånn, ingen av dere har noe med det å gjøre rett og slett..

Anonymkode: ffaae...530

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 16.41):

Jeg passer min egne saker

Det gjør du ikke.

Anonymkode: 13065...88d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har solskjerming nede på soveværelset, og gardinene trukket for hele året i stuen. Trenger ikke at solen ødelegger møblene mine, og jeg slipper å gå justere de fem vinduene til enhver tid. 

Anonymkode: 621bb...a7e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 17.02):

Nesten alle vinduene i leilighetene våre er på fremsiden, så når vi kommer gående mot bygården ser vi rett mot vinduene, og hans vindu er i høy første, men det er helt umulig å se inn til han.

Det må jo føles som å bo i en bunker

Ts

AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 17.43):

Når jeg går hjemover har jeg nesten vendt mot fremsiden av bygården, og da ser jeg alle de 8 leilighetene.

Ser da da enkelt at rullegardinene på vinduene som er 180×180 er nede, uansett om jeg kommer hjem fra byen kl 03, fra jobb kl  16, fra trening kl 21, om det er sol, regn, julaften eller 17 mai.

Ts

Når du går hjemover med nesen vendt mot fremsiden av bygården... som i følge tidligere innlegg er vendt mot sjøen?
Jeg synes det er mer mystisk at du tydeligvis kan gå på vannet enn at naboen din har gardinene nede 24/7.

AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 18.01):

Ts her

Jeg er en person som bryr meg om mine medmennesker, både ukjente og kjente.

Jeg griper alltid inn når både barn og voksne mobbes i det jeg passerer, jeg ringer politiet når jeg ser en kriminell handling, jeg har jobbet som natteravn i flere år helt til jeg fikk ryggproblemer og ikke maktet å gå rundt på natten, jeg er besøksvenn på sykehjem for pasienter som aldri får besøk og som ikke har familie eller venner som bryr seg, eller ikke familie eller venner i det hele tatt. Jeg jobber gratis i en bitteliten butikk annenhver lördag fordi eieren ikke har økonomi til å ansette noen, og jeg ikke ønsker at butikken skal gå konkurs, jeg er ofte på Dyrebeskyttelsen å vasker og rensker kattedoer, jeg kildesorterer, kjøper veldig mye brukte møbler og klær, og er Plan fadder til to barn og har overtatt katten til en fremmed nabo, som plutselig bare flyttet tilbake til Polen og lot katten være igjen i en tom leilighet.

Det er  mange mennesker som blir funnet døde i sin leilighet, etter at de har ligget der i 10 måneder uten at naboer har reagert, eller folk som blir drept eller voldtatt selvom naboen vegg i vegg hørte skrikene, men gadd ikke å bry seg.

Ja særlig. Ingen har så mange svin på skogen som de som liker å fortelle om hvor snille/empatiske de er og hvor mye fint de gjør.

AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 7.55):

Gud forby at noen lurer på noe på kg…

jeg skjønner ikke at man orker å hs gardiner nede hele tiden, godt jeg ikke bor der.

Anonymkode: 250dd...586

Hadde du bodd der hadde du jo bare tatt opp rullegardinene. Eller ikke hatt gardiner i det hele tatt. Siden det er opp til hver enkelt om man har gardiner for vinduene eller ikke.

AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 2.00):

Jeg er da ingen mobber.

Har ikke sagt et skjevt ord til naboen min.

Ts

Å mobbe kan også bety å baksnakke. Du luller deg inn i vrangforestillingen om at du er en bekymret nabo, mens du sladrer bak ryggen på naboen. Det hadde nesten vært bedre om du hadde sagt ting rett til han, så hadde han hatt muligheten til å forsvare seg.
Neste gang du treffer han så spør han rett ut om gardinene. Hvis du synes det føles rart å spørre om, så burde du jo gå i deg selv og spørre deg selv hvorfor det føles rart.

AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 23.14):

Jeg har selv gardinene ned meste parten av tiden jeg er hjemme. Sollys er en trigger for migrenen, så jeg unngår det. Og du kan overhodet ikke vite om noen er lyssky. Du burde bevege deg ut av bygda. Høres ut som at det skjer lite der. 

Anonymkode: 5e13b...87e

Bygård på bygda?
Tydeligvis skjer det lite i byen også, når vinduer med gardiner for kan bli et tema blant naboene.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel nettopp på grunn av sånne naboer som dette at denne mannen har rullegardinene nede. Hadde han ikke hatt det, hadde vel TS og resten av gjengen glodd inn og hengt seg opp i noe annet feil, som plassering av møbler, for mye/lite lys, for rotete osv.

Hehe, ja da hadde det blitt kg-klassikerne "på spekteret", og "mangler boevne". 

Anonymkode: a2d1a...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 16.35):

Jeg bor i 2 etg i en bygård og naboen under meg bor i en høy første etg, dvs at det er over 2 meter fra gateplan og opp til hans vinduer.

Bygården vender ut mot sjøen, så det er ikke hus på andre siden av gaten der noen kan se inn i våre leiligheter.

Min nabo flyttet inn for fem år siden, og  har hvite rullegardiner nede 24/7 i alle rom. Naboen er en voksen man i full jobb og virker normal og hyggelig når jeg møter han ute på gaten eller i oppgangen, så jeg forstår ikke dette behovet for å ikke slippe inn dagslys eller at noen eventuelt skulle se bort på vinduene hans.

Han er ikke lyssky.

Flere naboer lurer på hvorfor han har rullegardiner nede hele døgnet, og jeg tenker at det må da være trist å ikke kunne se ut?

Kanskje han har noe å skjule i leiligheten sin?

Kanskje på grunn av nærgående, nysgjerrige og sladrete naboer? 🤔😄

Anonymkode: bc0a9...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ille med alle disse spesielle menneskene som ikke klarer å la andre mennesker bo som de gjør og så ha nok med seg selv og sin egen måte å leve på, i sin egen leilighet, i sitt eget liv. Hva er det for noe galt med disse som setter seg til doms over andre og for øvrig mener at de selv er kjempeflotte mennesker uten feil og mangler? 

Det skal være plass til alle varianter innen for vanlig norsk lov. Vi skal få være mangfoldige og være i fred. :meditere:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, det gjør jeg også, 2 naboer har innsyn til meg om jeg ikke har det og det er svært ubehagelig at de alltid ser mot meg, står å røyker på verandaen og stirrer, jeg bare orker deg ikke Ali 

slutt å lag tråd om meg

Anonymkode: 5242b...3f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alltid gardinene for på soverommene. Dels fordi vi vil stenge varmen ute, og dels fordi vi ikke gidder å åpne og lukke dem hver dag. 
I hovedetasjen sliter vi med innsyn på kvelden og gjenskinn fra sola på dagen, så da trekker vi ofte for der også. 
Noen ganger lar vi bare gardinene være for der. Dels fordi vi glemmer å åpne, og dels fordi vi vet vi må trekke for igjen neste dag. 
Men vi har innsyn da. 

Og jeg tipper at det er mye mer innsyn enn du tenker på. Selv om boligen ligger i høy første etasje, og det ikke går an å se inn når man står rett utenfor vinduet, så ser man oftest veldig godt inn om man står noen meter unna. 
Altså, når TS sier at man ser at gardinen er nede når man går mot blokka fra forsiden, så betyr det antagelig også at man ville sett godt inn når man gikk mot blokka fra forsiden. 

Anonymkode: b6267...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.11 skrev (På 13.7.2024 den 17.37):

Kanskje du skal passe dine egne saker. 

Passe sine egne saker?!? Hva er galt med å bry seg? Min bror levde også slik. Sannheten var at han utenpå var smilende og blid, men med en gang han kom hjem, lot han masken falle og var deppa. Han lå i sofaen og så på TV med alle gardiner trukket for. Han hadde det egentlig veldig trist. Jeg og min mor passet heldigvis ikke våre egne saker, og dukket uanmeldt opp til ham. Han ble først sur, så lei seg og deretter glad for å snakke ut. Har det ikke sånn i dag :) Mye triste skjebner fordi sånne som deg bare slenger ut idiotiske kommentarer! 

Anonymkode: 6aa44...6d5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Passe sine egne saker?!? Hva er galt med å bry seg? Min bror levde også slik. Sannheten var at han utenpå var smilende og blid, men med en gang han kom hjem, lot han masken falle og var deppa. Han lå i sofaen og så på TV med alle gardiner trukket for. Han hadde det egentlig veldig trist. Jeg og min mor passet heldigvis ikke våre egne saker, og dukket uanmeldt opp til ham. Han ble først sur, så lei seg og deretter glad for å snakke ut. Har det ikke sånn i dag :) Mye triste skjebner fordi sånne som deg bare slenger ut idiotiske kommentarer! 

Å putte alle sammen oppi samme bås er veldig tullete og om noen er deppa så kan det være over nysgjerrige naboer som aldri lar en stakkars borger få bo i fred som den vil. Hva er galt med å bry seg? Hvis det er ønsket av hovedpersonen så er det greit, men hvis ikke...så er det trakassering. :fy: 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

TS bryr seg ikke, hun er nysgjerrig og ute etter grums. 

Endret av 17.11
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 16.35):

Jeg bor i 2 etg i en bygård og naboen under meg bor i en høy første etg, dvs at det er over 2 meter fra gateplan og opp til hans vinduer.

Bygården vender ut mot sjøen, så det er ikke hus på andre siden av gaten der noen kan se inn i våre leiligheter.

Min nabo flyttet inn for fem år siden, og  har hvite rullegardiner nede 24/7 i alle rom. Naboen er en voksen man i full jobb og virker normal og hyggelig når jeg møter han ute på gaten eller i oppgangen, så jeg forstår ikke dette behovet for å ikke slippe inn dagslys eller at noen eventuelt skulle se bort på vinduene hans.

Han er ikke lyssky.

Flere naboer lurer på hvorfor han har rullegardiner nede hele døgnet, og jeg tenker at det må da være trist å ikke kunne se ut?

Kanskje han har noe å skjule i leiligheten sin?

Jeg liker ikke å gardinene åone der jeg oppholder meg når det er folk som går forbi på utsiden,spesielt sånne nysjerrige folk som du! 

1.etg er ikke noe særlog med gardinene åpne. Og på sommeren stenger det varmen ute!

Anonymkode: 5a25b...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 12.16):

Når du går hjemover med nesen vendt mot fremsiden av bygården... som i følge tidligere innlegg er vendt mot sjøen?
Jeg synes det er mer mystisk at du tydeligvis kan gå på vannet enn at naboen din har gardinene nede 24/7.

Ja særlig. Ingen har så mange svin på skogen som de som liker å fortelle om hvor snille/empatiske de er og hvor mye fint de gjør.

Hadde du bodd der hadde du jo bare tatt opp rullegardinene. Eller ikke hatt gardiner i det hele tatt. Siden det er opp til hver enkelt om man har gardiner for vinduene eller ikke.

Å mobbe kan også bety å baksnakke. Du luller deg inn i vrangforestillingen om at du er en bekymret nabo, mens du sladrer bak ryggen på naboen. Det hadde nesten vært bedre om du hadde sagt ting rett til han, så hadde han hatt muligheten til å forsvare seg.
Neste gang du treffer han så spør han rett ut om gardinene. Hvis du synes det føles rart å spørre om, så burde du jo gå i deg selv og spørre deg selv hvorfor det føles rart.

Bygård på bygda?
Tydeligvis skjer det lite i byen også, når vinduer med gardiner for kan bli et tema blant naboene.

Det er ikke så mange bygårder nede ved vannet heller....

Anonymkode: 1ca53...0e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

DIN BROR, DIN MOR OG DEG, ikke vilt fremmede fra nabolaget som var nysgjerrige på hva han drev med. 

At du ikke ser forskjellen på de to tingene, sier jo litt om hvor følelsesstyrt du er som ikke evner å se meget drastiske forskjeller som naturligvis også gir totalt forskjellig utgangspunkt og også mulig utfall 😂

Anonymkode: 1ca53...0e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...