Gå til innhold

Når vet man det vanskelige valget ang. Hunder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når vet man det vanskelige valget om en hund skal avlives eller ikke pga. alder? 

Anonymkode: bb223...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når man ser at hunden ikke lenger har det godt. Når den ikke vil på tur og gjør fra seg inne, har smerter av noe slag eller er like forfjamset som Biden.

Anonymkode: 1aa66...f34

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den ene hunden min sa i fra selv, på en måte. Nest siste dag maste han og ville absolutt bare være ute i sola, så vi satt på plena i flere timer. Han ville etter hvert ligge i fanget og kose, kikket lenge på meg og ville sove der. Måtte bære han inn til natten og lage et rede til han. Morgenen etter var han så og si bevisstløs så vi ringte dyrlegen som kom hjem til oss. Han ble og 12 1/2 og hadde leversvikt.

Min andre gammelhund fikk såpass til smerterier siste dag, at han krøp opp i fanget og ville jeg skulle holde han hardt. Etter tre slike runder så bestilte vi time til dyrlegen. Hunden hadde hatt moderate smerter ei stund som vi greide å holde i sjakk, men det var ikke noe annen behandling som ville ha gagnet han. Da det toppet seg, så var det på tide. Han ble 12 år og 1 mnd og hadde antagelig kreft i urinblæra.

Hvis hunden ikke er syk, men "bare" gammel og skral, må en se på livskvaliteten til hunden. Virker han tilfreds i hverdagen, har han matlyst, greier han å holde seg ren og i aktivitet. Er han nedstemt, forvirret, kan han skade seg selv eller er han irritabel og kan bite? En angrer sjelden på avgjørelsen når den er tatt, men en angrer noe vannvittig hvis en etterpå føler en har ventet for lenge. Hund nummer 1 burde kanskje ha sluppet tidligere, men samtidig ville jeg ikke ha vært uten den der spesielle siste dagen.

Anonymkode: 4d0bf...8df

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den forrige hunden min så vi det på, vanskelig å forklare men en dag så var han liksom bare «klar til å dra»💔 Nå har jeg en gammel hund som er litt verre…..men må nok avlive hun før kulden kommer til vinteren, så hun slipper å bli så stiv i kroppen💔💔

Anonymkode: 8aa2e...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig så tenker jeg å avlive hundene mine før hverdagen er preget av smerte, eller forvirring pga demens.

Hunder lever i nuet. De går ikke rundt og tenker at de har hatt et godt liv. De kan føle på kroppen at de har levd et godt liv (hjernen og kroppen er trygg og fornøyd og ikke preget av redsel), men dette vil forsvinne om de går rundt med smerter. Synes derfor det er bedre å ta de mens de fortsatt er relativt glade og fornøyde, fremfor å la hverdagen bli stusselig/smertefull en stund før man avliver.

Når hunden blir gammel og får problemer med ledd og annet, så vet man jo at det bare går én vei uansett. Smertestillende kan de jo få en stund, men bare så lenge det er effektivt og hunden fortsatt viser stor glede for mat, lek osv

Anonymkode: 102ea...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hunden er 13,5 år men ser den har glede og spiser mat. Den ser og hører dårligere, sover mere, er litt stivere enn hun var. Men er så glad og fornøyd. Jeg synes dette er veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/12/2024 at 11:15 PM, AnonymBruker said:

Når vet man det vanskelige valget om en hund skal avlives eller ikke pga. alder? 

Når den ikke lengre klarer å gjøre det den liker best, enten det er å spise, løpe etter pinne eller gå på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tanuki skrev (37 minutter siden):

Når den ikke lengre klarer å gjøre det den liker best, enten det er å spise, løpe etter pinne eller gå på tur.

Den spiser og går tur. Løpe etter pinne har den aldri likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må ikke alltid avlive. Hunden til mine foreldre fikk dø naturlig hjemme av alderdom. Sovnet rolig inn på fanget til mamma.

Hvis hunden har så store plager at den ikke har glede lenger i å leve kan det være en god ide å vurdere å avlive. Evt hvis hunden blir til fare for andre.

Anonymkode: 970d0...391

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det så ille at gamle hunder må ta det litt mer med ro? Har den livsglede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det så ille at gamle hunder må ta det litt mer med ro? Har den livsglede?

Ja den har livsglede. Men er redd den har smerter siden hunder som oftest skjuler smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har en 14 år gammel Malamute. Hun har vært gammel det siste året (mindre tur, mer avslapping), men den siste måneden har hun plutselig blitt veldig gammel. Finner dessverre ikke roen inne, klarer ikke holde seg. Vi har også tenkt hele tiden, så lenge hun ikke har noe vondt. Men  i går tok jeg henne med til dyrlegen bare for å sjekke ståa. Og hun har kjempevondt, hun bare er en typisk hund som gjør alt hun kan for å skjule det. Så dyrlegen var helt klar at det beste vi kunne gjøre for henne nå var å la henne slippe.  

Jeg kunne ikke gjøre det der og da, for ungene var ikke med. Så fikk smertestillende til hunden og lov til å la nyhetene synke inn litt, og avtalte ny dyrlegetime på mandag. Da skal hele familien være med og ta farvel. 

Og dette er en helt jævlig helg. Men det hjelper litt å vite at vi gjorde det veldig riktige med å dra til dyrlegen selv om vi ikke visste at hun hadde vondt.

Så når man ikke er sikker, ville jeg rett og slett ha startet der. Dyrlegen. Finn ut hvordan hunden faktisk har det. 

Anonymkode: 9890f...598

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

jeg skrev "det den liker best" altså det som gir hunden livsglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tanuki skrev (36 minutter siden):

jeg skrev "det den liker best" altså det som gir hunden livsglede.

Det den liker best er å spise mat og å gå tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det den liker best er å spise mat og å gå tur.

Sånn er min hund på 14 år også. Glad i mat, fine tenner, og veldig glad når jeg sier vi skal på tur. Da suser hun mot døren. Kan bli litt sånn tulle-leken av og til (vil at vi skal jage hverandre) men det er sjeldnere nå enn før. Min hund har ikke vondt og er glad. Jeg merker alderen mest på at hun går saktere, og særlig i oppoverbakke. Hun har også mer energi om vinteren, da varmen plager henne litt (lar henne bade mye, det elsker hun også fremdeles). Jeg vet at hun ikke har mange årene igjen, men tenker overhodet ikke på avliving her og nå. 

Anonymkode: 944d1...5fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...